Knölar på hakan

Bapelsin

Trådstartare
Med ”tumör-tråden” i färskt minne har jag blivit lite orolig för knölarna min tös har på hakan. Det började med en på underläppen ganska nära mungipan och på ganska kort tid (typ en månad) har det utvecklats till detta. Hon är påväg in i sitt första löp, vulvan är svullen som sjutton, och jag funderar på om detta också kan vara en reaktion på att löp är på gång? Som tonårsfinnar typ (dock att dessa knölar är hårda och inte som finnar).

E996FD16-65D3-4758-934E-56E1991951B5.webp

Är detta något jag ska oroa mig för? Ingen av de andra två har såhär.

B91FC2F6-8C37-4381-9B37-34BDE979E91E.jpeg

Inte världens bästa bilder men en möjlighet till jämförelse iaf. Såhär såg det alltså ut innan. Mjukt och slätt.

Med ”tumör-tråden” i färskt minne har jag blivit lite orolig för knölarna min tös har på hakan. Det började med en på underläppen ganska nära mungipan och på ganska kort tid (typ en månad) har det utvecklats till detta. Hon är påväg in i sitt första löp, vulvan är svullen som sjutton, och jag funderar på om detta också kan vara en reaktion på att löp är på gång? Som tonårsfinnar typ (dock att dessa knölar är hårda och inte som finnar).

Visa bifogad fil 43745

Ser ut som att hon fått en infektion typ follikulit eller pyodermi. Tvätta med något desinficerande och hör av dig till veterinär för provtagning.

Visa bifogad fil 43745

Nu vet jag inte om det var min tråd du syftar på, men för oss försvann knölen iallafall. Kom i början av december, och var borta i början av januari. Ett väldigt snabbt förlopp från ingenting till en jätteböld. Jag fick tips att tvätta med tex alsolsprit, samt smörja med microcid. (Tror den hette så, kan kolla på tuben i morgon)

Din hund ser dock ut att ha flera stycken, och då hade jag oroat mig lite mer, om det är något som sprids.

Däremot, som veterinären sa till oss, att knölar på utsidan på en hund är oftast godartade, medans på en katt är dom oftast elakartade.
Så, är det någon slags tumör så betyder det inte att den är elakartad.

Sen bör det ju alltid kollas upp endå, såklart.

Väldigt söt vovve!:love:

Nu vet jag inte om det var min tråd du syftar på, men för oss försvann knölen iallafall. Kom i början av december, och var borta i början av januari. Ett väldigt snabbt förlopp från ingenting till en jätteböld. Jag fick tips att tvätta med tex alsolsprit, samt smörja med microcid. (Tror den hette så, kan kolla på tuben i morgon)

Din hund ser dock ut att ha flera stycken, och då hade jag oroat mig lite mer, om det är något som sprids.

Däremot, som veterinären sa till oss, att knölar på utsidan på en hund är oftast godartade, medans på en katt är dom oftast elakartade.
Så, är det någon slags tumör så betyder det inte att den är elakartad.

Sen bör det ju alltid kollas upp endå, såklart.

Väldigt söt vovve!:love:

På TS hund ser dock ”knölarna” inte ut som tumörer utan det ser ut som en hudinfektion med pustler och papler. Det syns till och med på bilden att huden runt om är irriterad och hunden är väldigt ung :)

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 825
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 700
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 327
Senast: Lillebjörn
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur