"Knottrig" unghäst!

Fahlis

Trådstartare
Min 1½-åring fick i september en hel del "knottror" mellan bakbenen(insidan av låren), under magen upp framför ljumskarna. Mellan frambenen, en del liter upp på bringan och lite ner på frambenen. Lite som finnar/knutor med skorpa på en del.
Det var då en hel del knott o mygg som irriterade under magen på hästarna. Jag har avvaktat, men knottrorna finns kvar men inte knott/mygg.
Någon trodde det var att han har så tät päls, vilket han har, att han inte torkade upp riktigt efter det han blivit våt. Vilket då orsakar "knottrorna". Någon som har en aning?? Han verkar inte bekymrad själv över dem, ska tilläggas!

Sv: "Knottrig" unghäst!

Min unghäst fick också detta i slutet av sommaren. Jag har inte en aning egentligen om vad det berodde på men en teori (eftersom de inte gick bort trots installning på natten) är att betet blev kraftigt på sensommaren och att han blev överkänslig. Jag tog bort allt kraftfoder så han har bara ätit hö en tid nu, och de försvann ganska fort då.

KL

Min arabvalack hade också knottror med lite skorpor på över svansroten, under magen och på bringan i Aug Sep.. Men de har gått bort nu. Vart ASnervös för att det var något slags melanom eftersom han är avblekbar skimmel, men nu är det borta i alla fall. Har inte ens någon teori vad det kan ha varit, men kanske insekter..

Min lill-kille har haft något liknande (samma?) till och från så länge jag haft honom. Bl.a efter sommarbetet och när an har fått mycket kraftfoder. Värst var det när han kom till mig från travstallet där de proppat i honom kraftfoder och ställt honom i en minimal grushage för att inte göra något alls.
Pratade med Vet. om det och han (hästveterinär) trodde att det kunde vara proteinöverskott som kom ut ur huden.. Ingenting som är farligt enligt honom, inte heller gör det ont så vitt jag förstått.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att säga att jag ska kontakta veterinär efter helgerna och nyår, men söker lite tips och råd under tiden!😊 Jag har ett...
Svar
16
· Visningar
3 320
Senast: Boloruch
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 319
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 622
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 673
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka