"Knottror" på fölungen

Bellini

Trådstartare
Upptäckte idag att min fölunge har som små knottror på halsen, mellan frambenen, manken och lite vid sidan på svansen. Blev jätteorolig att det ska vara exsem eller liknande, men hon har inte kliat sig.
Känns inte som att det skulle vara insektsbett då det brukar bli som bullar.
Det är inga sår, inget skorv utan mer som små små "ploppar".

Någon som har liknande på fölunge?
Är skitorolig och vet kan inte komma förrän i slutet av veckan eftersom det inte är något akut.
 
Sv: "Knottror" på fölungen

Ja skulle tro att det är insektsbett, finns ju olika stl på bett oxå beroende på vad det är för djur som har bitit. Min pålla har oxå fått små kulor, men sen har vi mycket flygfän hemma också. Lycka till hoppas inte att det är nått mer än insekter:laugh:
 
Sv: "Knottror" på fölungen

Ja det är ju vad jag hoppas på verkligen. Men nu är jag livrädd att det är någon allergi el liknande :crazy::cry:
 
Sv: "Knottror" på fölungen

Ser det ut som nässelutslag? Kan isf vara en reaktion på något hon ätit el legat på, el kanske regnskållor.
 
Sv: "Knottror" på fölungen

Vad är regnskållor? :o
Man ser inte så mycket, känner mest små små prickar. De sitter inte så nära varandra. Kan det vara nässelutslag då? Hon har inte tappat någon päls.
 
Sv: "Knottror" på fölungen

Är jättedålig på att förklara men de kan få det om de varit för fuktiga. Mitt sto hade det första sommaren jag hade henne, regnade nästan hela sommaren då. Det började som utslag typ nässelutslag och när man tog i pälsen så lossnade pälsen samt en bit av huden. Nästan som man kan tänka sig att huden är uttorkad och "flagar" av. Kanske världens dummaste förklaring, någon annan kanske är bättre.
 
Sv: "Knottror" på fölungen

Jodå jag förstår ungefär :D Nej det är inte så hon har iaf. Ingen päls ramlar av. Men det verkar inte bli mer iaf...

Känns som att det alltid är något... :crazy:
 
Sv: "Knottror" på fölungen

Ush! Vad sa de då?
Känns som att det händer fölungar så mycket :cry:
 
Sv: "Knottror" på fölungen

De kunde använda endoskopi på henne, känns bra. Men hon är "knottrig/bubblig" i svalget och luftsäckarna samt så hade hon en del slem. De tror att det kan bero på en tidigare infektion el någon allergi. Prover är nu tagna och jag får svar idag el i morgon.
 
Sv: "Knottror" på fölungen

Oj! Hoppas verkligen det går bra! *håller tummarna hårt*


Min fölunge är snorig och har gult gegg i ögonen. Sitter och väntar på att vet ska ringa upp...
 
Sv: "Knottror" på fölungen

Oj då, det låter inget vidare, hoppas hon blir bra snart :bow:

Det verkar vara många fölungar som är sjuka el skadade i år. Igår på Strömsholm var det många fölisar på kliniken, såg en 5-6 st.
 
Sv: "Knottror" på fölungen

Då såg du nog min fölis hagkompis. Han har varit där med sin mamma i en vecka :cry:

Jag hoppas att det inte ska vara så allvarligt med min iaf.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 694
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min älskade otursfågel har gjort det igen... Denna gången har hon fått en allergisk reaktion , men av vad??? Är det någon av er...
2
Svar
30
· Visningar
9 289
Senast: lady_vip
·
Hästvård Från en dag till en annan var plötsligt ena sidan av halsen på min häst full av dessa utslag/knottror. De verkar inte klia eller göra...
Svar
11
· Visningar
22 703
Senast: Karre
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp