Knutor av sadeln

mian1

Trådstartare
Den ena hästens sadel ligger inte bra, den är sned. Jag har beställt en ny sadel åt honom, men den kommer inte för än tidigast nästa vecka.
Det senaste har vi ridit oftare och längre än vanligt och i dag upptäckte vi små knutor, många, på den delen av ryggen där sadeln är sned och trycker.
Han har inte ont, ömmar inte även om man trycker och protesterar inte mot sadeln.

Vad ska vi göra? Ska vi sluta rida honom eller rida barbacka tills nya sadeln kommer? Eller är det okej så länge han inte har ont? Och hur får man bort knutorna? Försvinner de av sig självt när han får den nya sadeln eller behöver han någon form av vård eller vila?
 
Låt bli sadeln som trycker, gör nå´t annat - longera, gå på promenad, tömkör, rid lite barbacka eller vad ni kommer på - Jag tycker det verkar bäst att låta bli att lägga på denna sadel, som uppenbarligen inte passar. Det går att aktivera och motionera hästen utan den.

Knutorna kan tvättas med tex jodopaxlösning, och var noggranna med att vojlock/schabrak är rena, även när nya sadeln kommer om knutorna finns kvar. Vill de inte försvinna, så kontakta veterinär.

Lycka till, hoppas att nya sadeln är bra!!! :)

/z :cool:
 
Om det är så pass kort tid tills den nya sadeln kommer skulle jag nog rida barbacka eller göra annat med hästen så länge. :)
 
Om sadeln är sned låter det inte konstigt att ena sidan tar mer stryk i form av knutor o dyl, ryttarens vikt belastas mycket mer på ena sidan och sadeln ligger inte still på ryggen.

Gör någonting annat tills knutorna försvunnit (longera, barbacka etc) för även den nya sadeln kan klämma på de knutor som redan finns där och orsaka en infektion.
Och för all del - använd inte den sneda sadeln på någon häst mer!
 
Jag kan bara rekommendera min universallösning mot knutorna, Hibiscrub. 107 kr på apoteket och knutorna försvinner på bara några dagar. Ett fullblod i stallet fick knutor, och bara dagen efter syntes det skillnad!
 
Min häst fick knutor förra sommaren, han ömmade inte heller, provade det mesta (även bytt sadel) utan större resultat. Nu den senaste månaden har de nästan försvunnit. :D
:confused: :confused: :confused:
 
Tack alla för svaren! Min medryttare, som rider valacken, rider barbacka tills knutorna är borta och vi fått hem den nya sadeln. Det känns redan bättre. Jag har anat att sadeln inte legat rätt och hållit extra koll på hans rygg efter ex. tecken på ömhet. Detta var första gången han fick knutor eller någon form av besvär av sadeln.
Han har nu ett par mindre knutor kvar. Jag masserar honom lite grand och han ska som sagt ridas utan sadel tills han är helt utan knutor. Medryttaren tycker tackochlov att detär roligt att rida barbacka :)
 
hejsan!
det kan vara värt att prova alsolsprit, finns att köpa på apotek inte alls dyrt.
En häst som jag känner hade liknande knutor som berodde på smutsiga vojlockar, kan detta vara problemet?
För mycket protein kan också vara orsak...
Kram
 
Testa att rida barbacka till den nya sadeln kommer då ser du om det beror på den eller inte.
Det du kan göra är att massera knutorna varje dag. Du trycker in knutorna. Man börjar med att trycka lite och så trycker man mer och mer, håller kvar en liten stund och sedan släpper sakta(minska trycket lika fort som man ökade det)Då borde dom försvinna.
 
Sv: Knutor av sadeln


Va bra att ni masserar honom :)
en häst i vårat stall hade också knutor på ryggen och ägaren masserade och masserade men det blev inte bättre :d
Men dom ringde sedan efter en massör som kom dit och masserade hästen och det blev faktiskt bättre. Dom avråddes också för att rida med sadel, så... barbacka, longera elr hitta på något annat tills den nya sadeln kommer :D Hoppas att den ligger bättre..
Ha de bra ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
792
Senast: Buck
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 456
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp