Bukefalos 28 år!

Ko och häst

B

babyfoal

Jag jobbar med kor, och har hästar hemma.
Jag behöver egentligen en till sällskapshäst, men hade hellre haft en KO!

Jag älskar dessa djur, och visst kan man väl vänja den vid ett 'hästliv' om man köper den som kalv?
 
Sv: Ko och häst

Tycker att hästar ska ha häst sällskap och kor ska ha ko sällskap, dom "talar" ju inte samma språk! Nötkreatur stångas ju gärna när dom busar och det gör ju inte hästar!:idea:
Men om du vill kan du ju ha några kor tillsammans med hästarna om du gärna vill ha kor hemma!
Dom lär sig att anpassa sig efter varandra.
Våra ´kor smet in i häst hagen hemma en gång och det var inga problem, men dom umgicks inte!
Men att ha dom i samma stall vet jag inte ens om man får, och det blir oftare fuktigare hos korna.

Älskar också kor, vill ha en kalv inne, men får inte för sambon...:D

Hoppas du hittar en lösning!

Raline:banana:
 
Sv: Ko och häst

Tycker att hästar ska ha häst sällskap och kor ska ha ko sällskap, dom "talar" ju inte samma språk!

Våra ´kor smet in i häst hagen hemma en gång och det var inga problem, men dom umgicks inte!

Men att ha dom i samma stall vet jag inte ens om man får, och det blir oftare fuktigare hos korna.


Man behöver inte "tala samma språk" för att trivas tillsammans. Är högst individuellt, min häst har haft en ko som vän och känslan var ömsesidig. Och detta trots att de bara träffades sommartid då våra mjölkkor och hästarna går på bete utmed varandra. De sökte sig alltid till varandra och stod och "gosade" över eltråden till betena.


Hästar bör inte gå med nötkreatur om nötterna är i alltför många, precis som du skriver så avger de betydligt mer fukt än en häst. Men tillsammans på en lösdrift funkar det ju fint om alla trivs, har en kompis som har sina hästar på lösdrift med köttdjur.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ko och häst

Jo det e klart att det går, men personligen tycker jag att sällskap ska vara av samma art. Dessutom blir det väl snart lag på att hästen ska ha hästsällskap?!
Men att ha kor och hästar i samma hage tycker jag är helt ok.

R;)
 
Sv: Ko och häst

Tycker att det är fullt ok, jag har en ko Lisa som är uppväxt och uppfostrad som en häst sedan födseln. Hon har haft sadel, sele, träns, hoppat, körts, ridits och man kan lyfta benen som på en häst, kort sagt en häst i koförklädnad. hOn har aldrig lidit av det och tvärtom trivs med uppmärksamheten. hon går i hästhagen med mina 4 hästar och ibland sommartid så får hon någon annan ko som sällskap men inte alltid. Kolla på Pixbox, användarnamn nepita och leta sedan fram hennes album Lisa.
 
Sv: Ko och häst

Tycker att det ska vara lite upp till individ, även om det ju i de allra flesta fall är det bästa med någon från samma ras. Man jag ju titta på en hund t.ex. hur ofta lever de tillsammans med en artfrände? Vi lever ju i grupp människa/hund och ibland även katt. Så man ska inte dra det alltför stenhårt utan från situation till situation.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ko och häst

Jo det e klart att det går, men personligen tycker jag att sällskap ska vara av samma art. Dessutom blir det väl snart lag på att hästen ska ha hästsällskap?!Men att ha kor och hästar i samma hage tycker jag är helt ok.

R;)
Det blir ingen sådan lag, den skrivningen är borttagen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 923
Senast: Amha
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
473
Senast: Sirap
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
951
Senast: WildWilma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 419
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp