köldridå

Luna10

Trådstartare
Finns det någon som har erfarenhet av att använda s.k. köldridåer, ni vet sådana tunga plast/gummiremsor som används t.ex. i kyllager och lösdrift för nöt, åt häst? Jag hade tänkt hänga upp såna i halvdörren, då borde man ju kunna ha övre halvan öppen hur kallt det än är utan att det fryser i stallet, det kommer in frisk luft och hästen kan sticka ut huvet. Eller? Någon som har provat? :bump:
 
Det går alldeles säkert. Om du söker på köldridå så hittar du nog trådar som behandlar ämnet mer ingående!
 
jag har dety så i mina uteboxar....fungerar alldeles utmärkt...se bara till att du överlappar ordentligt och att dom går ner ca 0,5 meter nedanför "överdörren" annars så hänger dom lätt med in när hästarna drar tillbaka huvudet :)
 
Noen som har det i inngangen til løsdrift?
Hvilken overlapping skal man velge? Hvilken tykkelse (tjocklek) skal man velge? Hvilken lengde bør man ha? Bør de gå helt ned til marknivå eller bare en bit ovenfor?
Fant noe info på www.nordpost.se, men det var liksom ingen god bild av det i praktiken.
Er opphengene bra å bruke eller kan man klare seg uten? Hva fester man det i så fall med?
Jeg vil også ha tips! Kan man også bruke det i inngangen til hundehuset kanskje?
 
Sv: köldridå

Vi har det i ingången till våra boxdörrar, som vetter ut mot hagen.
Boxarna fungerar som lösdrifter.
Plastremsorna är tunga, men inte helt täta, de fladdrar ändå lite i vinden, då det blåser ordentligt. Så lite blött får man räkna med att det kommer in.
Upphängningsanordningen i metall är smart, för då kan man haka av varje remsa vid behov och göra rent. Men jag tyckte kostnaden var för stor, och klämde ihop remsorna mellan två brädor och skruvade upp. Det fungerade bra det med.
Man får täcka dörrhålet med god marginal på alla håll, bredd och längd, samt överlappa ganska mycket.
Hästarna blir ganska snabbt vana vid att gå igenom. Stallet blir skönt ventilerat. ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag vet att det finns gamla trådar om köldridåer till ligghallar, men jag är ute efter era erfarenheter inom två specifika frågor som...
Svar
13
· Visningar
1 698
Senast: Pudlan
·
Anläggning Mitt första år med hästarna på lösdrift och det är nu -15C och oron har satt igång... Anledningen till att de står på lösdrift är...
Svar
9
· Visningar
1 568
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 457
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp