Kön på häst för barockridning??

S

Smurfan

Jag har planer på att köpa en Kallblodstravare till Barockridning och avel ( ett sto alltså). Men nu har jag hört att sto är svåra att få att gå i samlade rörelser :confused: Stämmer det??
 
:confused: Mycket ska man höra innan öronen trillar av!Varför skulle just ston ha svårare för samling?
Är det ägg"stockarna" som är för styva? :idea:
Själv har jag hört att hingstar har svårare för samling eftersom "paketet" hänger ivägen...
Jag väljer att inte tro på varken det ena eller det andra,tills jag får en (för mig) trovärdig förklaring. (Förressten så, avseende hingstar så vore det ju märkligt om det stämde eftersom det är mycket vanligt med hingstar i dressyrsammanhang.)
/ Miranda
 
Det är väl inte svårare än något annat.

Vissa föredrar ston andra hingstar och vissa valacker.

Nej, men det som jag kan tänka mig har fått "igång" det ryktet är att ston har lite "jobbigt" temprament.

Ta mitt t.ex. jag kan förklara en sak för henne i ett halvår och hon fattar inget och helt plötsligt utan förvarning så har hon fattat allt bara över natten.

Medan en hingst eller valack (oftast) får en mer jämn utvecklings kurva.

Själv föredrar jag ett sto framför en valack (hingst har jag ännu inte haft) då jag gillar att det ofta har lite mer temprament.

Jag vet i och för sig inte om hingstarna kanske har lättare att sätta muskler än ston och valacker, men som sagt så stor skillnad är det knappast. Det är humöret man får ta i beaktning, om man vill ha det eller inte vill säga.


Men det finns andra här inne som har haft både hingst och sto så kanske de kan svara mer koncist.
 
Jag hörde detta när jag tittade på hoppningen som var i helgen på TV. Mellan grundomgången och omhoppningen så hade de ett repotage om dressyr :confused:
 
Min egen teori är att man väljer hingstar för dressyr för att de trots allt har mer "power", visar upp sig, har mer nacke (det är ju snyggt med en krökt hals...).
Och att ston är mindre vanliga för att det är mer humör/hormonsvängningar att ta hänsyn till. Halvjobbigt om stoet går i brunst precis till Grand prix-starten...
Men som sagt ovanstående har jag inget vetenskapligt belägg för! :p / Miranda
 
Ofta så är ston betydligt mindre aktiva i exempelvis unghästflockar. Fast jag vet inte ifall det stämmer sen.
Mitt sto har ganska mkt energi... :confused:
 
Jag såg inlägget, och vad Kyra sade var att hingstar kan vara lite besvärliga då man måste be dem göra saker, man kan inte beordra. Hon lade också till att ston får man ansöka om att få göra en rörelse medan en valack kan man helt enkelt säga till.

Det är ett gammalt uttryck som jag hört i flera former, men det stämmer ganska bra in på hur man bör förhålla sig när man arbetar med hästar av olika kön. Sen är det ju rent generellt, man kan ju inte dra alla över en kam.

Men rent fysiskt har jag svårt att tro att ett sto har svårare att samla sig...
 
hingstar kan vara lite besvärliga då man måste be dem göra saker, man kan inte beordra. Hon lade också till att ston får man ansöka om att få göra en rörelse medan en valack kan man helt enkelt säga till.

Om man tar med den tanken och även funderar på hur man själv är och uppfattas av hästen, så har man bra saker att utgå ifrån.
Personligheten och fysiken betyder mer än könet i all form av tillämpning, tycker jag -utan att vara en "expert" på samling och dressyr.
 
Hur många ston har ni egentligen sett som gör skolsprång? Inte speciellt många.
Kyra säger själv att ston är lätta att träna upp till PSG, därefter är det svårare på grund av deras kroppsform.
 
Gör hon det? Jag kan ha missat det i intervjun men jag tror inte hon sade det där i alla fall. Berätta gärna lite mer om du vet!

Det är sant som du säger att det är sällan man ser ston i den högre skolan, men det förekommer. Det jag tror ställer till det är mentalitet i kombination med muskelmassan. Ett sto bygger inte muskelmassa på samma sätt som en hingst och för just hög grad av samling är det ju korta muskler som gäller, något som ston kanske inte utvecklar i samma grad som hingstar? Hingstar har ju uppdraget att vara starka och slåss mot konkurerande hingstar, medan ston framför allt behöver muskler som kan rädda henne i en flykt men som i övrigt inte tar så mycket resurser - hon ska ju försörja ett föl också.

Kanske är jag ute och cyklar?

Hur som så tror jag nog att vill man nödvändigtvis hinna fort till den högre skolan ska man ha en hingst eller kanske en valack, men vill man ha en häst man trivs med och hon råkar vara ett sto så kommer man ha en spännande resa, även om den ev. tar lite längre tid. På den nivå de flesta av oss befinner oss på har könet högst marginel betydelse...
 
Jag läste en intervju med Kyra där hon påstod detta. Ston har en något annorlunda kroppsform, lite längre bål och bredare bäcken, för att kunna föda föl. Detta skulle enligt Kyra göra det svårare för ett sto att samla sig och klara avancerad dressyr. Faktum är att de ston man ser i avancerad tävling har ganska mycket maskulin prägel.

Och alldeles riktigt, på den nivån de flesta här befinner sig har det ingen större betydelse. Men valackar och främst hingstar är trevligast att jobba med :)
 
Tycker du ja... ;) Jag vet flera som trivs bättre med ston.

Fast jag håller nog med dig, än så länge... *skratt*
 
Men vad har dom som trivs bättre med ston för aspirationer på sin häst och sin ridning?
 
Ingen aning, men det är långt ifrån alla som har prestationerna i första rummet, de flesta har själva umgänget som viktigaste fråga och trivs man bättre med en häst som är sto så är det ju bara så. Har man sedan för avsikt att prestera med sin häst får man ju då bestämma sig för om man tror man kan göra det med den häst man har, samt vilket som är viktigast - individen eller prestationen.

Eller enklare uttryckt - alla har vi olika ambitioner, inget behöver för den saken vara mer rätt.
 
Men vad har dom som trivs bättre med ston för aspirationer på sin häst och sin ridning?

Lika mycket som alla andra.
Varför skulle man ha mindre "drömmar" och mål med ett sto än en hingst. Sen att det är färre ston som gör skolsprång är ju för att ryttarna väljer hingstar framför ston, men det tror jag inte har så mycket med deras kroppsform att göra. Snarare tempramentet och traditionen.

Jag trivs i alla fall bäst med ston (jämfört med hingstar) och jag tänker då satsa så högt det går...

Sen om det går eller inte är en annan femma, men jag tror knappast att det är hästens fel i så fall.
 
Jag har ett sto som verkligen fyller alla kriterier för att kunna gå långt...ifall man ser till vad hon visat, men själv har jag inte tänkt så långt... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 019
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 066
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: tessan.g
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp