Kön på häst för barockridning??

Valet av hingstar (och valacker) i dressyren hänger nog mer av historiska och aveltekniska skäl. Riktigt bra hästar avlar man på, en hingst som skall bli pappa kan fortfarande utföra de högsta, mest samlande rörelserna när fostret är inne på sin tionde månad. Mer tveksam till om mamman kan göra det (detta innan embryotransfer kom till).

Att hänsvisa till att ston i den högsta dressyreliten ser maskulina ut är för mig helt absurt, idag har vi Brentina och Rocher från USA. Tittar vi på den akademiska sidan, så har jag fått för mig att hästen på omslagsidet av boken Akademisk Ridkonst heter Bibi och Bibi är ett sto (bilden finns även på Bent Branderups tyska hemsida (.de)). För mig är ingen av dessa speciellt maskulina. Det låter snarare att muskler är detsamma som maskulint, och med det skulle även våra duktiga kvinnliga friidrottare och tävlingssimmare vara maskulina. Det kanske är så att vi inte är så vana vid att se ston som har fått denna höga grad av samling och därmed utvecklat den muskulatur som krävs.

Att idag välja en hingst framför en valack och ett sto för dressyrtävlingar/arbete beror kanske mer på att man önskar mer charisma, för även jag kan hålla med att hingstarna (i allmänhet, dvs inte alltid) har mer charisma än till exempel de damer jag har räknat upp ovan. Att välja en valack framför ett sto (och en hingst) kan vara för att de kan vara lättare att hantera och utbilda (inte alla valacker och det finns supersnäll och lätthanterliga hingstar och ston). Ska man stalla upp hästen hos någon annan, kan det av praktiska skäl vara lämpligt att välja en valack eller ett sto (urvalet blir om inte annat större).

Mitt råd till den som skapade tråden är att hitta en häst som DU trivs med (och omvänt), då har ni båda mest nöje av er samvaro.
 
Tack! Jag har fått så många bra svar att jag nu lugnt kan köpa ett sto som jag hade tänkt. :banana:
 
Kom och tänka på ett sto som jag gillade skarp när jag såg henne en gång i tiden och det var Fabienne (I. Werth). En mycket feminin häst men med drag av hingstiga muskler, en mycket kraftig hals bla. Otrolig utstrålning, undrar vad som blev av den, hon syntes inte så länge på tävlingsbanorna. Kan säga att jag blev jättekär i den hästen. :love:
 
med det skulle även våra duktiga kvinnliga friidrottare och tävlingssimmare vara maskulina
Jag kan inte hålla med om att kvinnliga tyngdlyftare och ryska diskuskasterskor ser speciellt feminina ut :smirk:
 
Oj, vilken diskussion...

Följande rekommendation skulle jag vilja ge till blivande hästköpare (chefer i näringslivet kan också ta åt sig): Gå efter INDIVIDEN och inte efter KÖNET när ni väljer. Det är svårt nog att få tag på en bra individ ändå...
 
Det kan samtidigt vara bra att informera oerfarna köpare att ston kan vara mycket besvärliga och jobbiga när dom brunstar, så det inte kommer som en chock för dom.
 
kan inte låte bli att säga: en valack gör alltid det man ber om, men får man stoet över på sin sida gör hon allt för en.. :D
 
Stoet KAN vara besvärlig vid brunst. Har tidigare ägt ett sto (var tyvärr tvungen att ta bort henne på grund av skada), där du aldrig kunde märka att hon var brunstig vid ridning eller hantering.

Hon hade en enorm arbetsvilja, men hon var också ett ledarsto. Det märktes mest när jag vill göra något nytt, då kunde jag behöva be om det tre gånger. När hon gjorde vad jag bad henne om och hon insåg att jag faktiskt ville vad jag bad om så kämpa hon så mycket hon kunde för att göra rätt. Vilket antagligen säger mer om min förmåga än om hennes humör!
 
Grejen är väl det att vi alla är olika, somliga föredrar valacker och kanske hingstar, medan andra föredrar ston. Det spelar väl egentligen ingen roll, så länge man tycker om sin häst. Man kan ju heller inte säga att man inte ska köpa ett sto om man vill satsa på svår dressyr, för det vore ju som att säga att kvinnor inte kan idrotta på hög nivå.

Det finns ju inget behov av att bevisa att det ena har rätt och den andra fel, alla tycker vi olika!
 
Definitivt!
De hästar jag trivts bäst med har varit valacker, med undantag av ett underbart sto, men nu har jag bara ston...(3 st)
Det är individen som avgör, utan tvekan! Könet kommer i andra hand, bara man trivs ihop med individen. :)
 
Den perfekta AR riddjuret vore nog ett mulåsne sto verkar det som.
 
Fåntratt! Du väljer ju att tolka som fan läser biblen (nu är ju det iofs ingen nyhet). :smirk: :p

Vad vi vill säga är INTE att ett sto är en bättre häst, vad jag däremot säger är att det är möjligt att ston inte har exakt samma förutsättning för samling i samma utsträckning som en hingst kan ha, men att det i sluttampen ändå är främst individen som man fäster sig vid, inte prestationen. Om nu inte prestationen är viktigare än individen.
 
Ja just det och kvinnor ska stå barfota framför spisen och laga mat hela dagen eller hur?
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 010
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 065
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: tessan.g
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp