"Könade" varor och andra specialindelningar

Löparskor är ett elände. Jag har breda fotblad och MÅSTE ha herrmodellerna ... men de är så urtrista i färgen!! Bara svart/vitt/grått och så lite orange eller illgrönt i bästa fall. Jag vill ju ha rosa, lila, vanilj, turkos.... SUCK! Men det finns bara bland de smala dam-modellerna...
Det är ett elände, jag vill ha svarta skor men måste stå ut med färgglada varianter. Önskar verkligen jag kunde ha herrmodellerna.
 
vad ar det som ar annorlunda med sovsackar som kvinnor behover? Ar det att de ar kortare/smalare? Kan ju tycka att det kanns rimligt att salja sovsackar med olika langd och bredd, men ar inte riktigt i friluftslivet, sa vet inte riktigt hur produktkraven ser ut?

Sovsäckar för män är längre samt bredast över axlarna och smalnar av ner mot fötterna. En säck för kvinnor är kortare och jämnbred från axlar till höfter och smalnar ner sen.
 
Jag tycker det är alldeles utmärkt att det tagits fram sovsäckar och andra friluftsprodukter speciellt anpassade för kvinnor. Vissa saker fungerar unisex och det gör det delvis för sovsäckar också men det fanns en relativt stor grupp kvinnor som tidigare var tvugna att använda sovsäckar som var långt ifrån optimala. Självklart skulle man kunnat enbart ange mått, form, temperatur i olika zoner osv. men inte en på tio skulle klarat välja rätt säck utifrån det, att det i informationen anges att den är speciellt utvecklad för en viss grupp gör det betydligt enklare.

Sen kan jag också tycka att klarar man inte av att läsa att en sovsäck är utvecklad specifikt utifrån en viss grupps önskemål så får man väl låta bli att köpa den säcken, svårare än så är det inte.

En sak jag tror jag läst om, så är det att kvinnor generellt behöver varmare sovsäckar om jag inte minns fel.

Jag tycker det låter fullständigt orimligt.

Vilket kön sovsäcken är utformad för säger mig ju ingenting? Då tittar jag ju som sovsäcks-newbie på de andra faktorerna som temperatur i olika zoner, t ex. Det ger ju mig betydligt mer information om sovsäcken än "här är sovsäckar gjorda för kvinnor"?

Min sambo av manligt kön är en ordentlig fryslort medan jag är desto varmare. För oss blir det ju helt bakvänt.
 
Utifrån diskussioner i tråden "Ull, merinoull och bambu i kläder (underställ)... etik?" om sovsäckar och liggunderlag specifikt för kvinnor, tyckte jag att det var värt en egen tråd om varor som blir "könade" eller på annat sätt specifikt riktade till en viss grupp.

Till exempel tycker jag det är jättemärkligt att skor saluförs som herr och dam - en fot är en fot och oavsett vem den sitter på kan den vara bred, smal, lång, kort, hög, platt osv. Varför inte bara ha storleksindelningar?

Kläder överlag, varför används inte mått mer istället för mumbojumbo-siffror eller bokstäver som varierar mellan märken och plagg? Jag älskar när det finns (sanna) storlekstabeller på plagg, där tillverkaren anger vilka mått sina olika plagg har, även om de också använder "vanliga storleksangivelser".

Och foder riktat till specifika raser - relevant eller bra försäljningsknep? (hoppas på insatta här, jag tänker att övriga saker som energibehov, aktivitetsnivåer, storlekar etc är mer relevant än vilken ras ett djur tillhör, men det kanske finns goda grunder för det :))

Har ni fler exempel på saker som marknadsförs (enligt er) tokigt?
Finns mängder av knasigt könade grejer. För många för att jag ska komma på någon just nu.

Men just med skor är det tydligen lite hit och dit med det. Altra gör anser sig göra stora skillnader på herr och damskor i lästen. Men de flesta träningsskotillverkare gör det tydligen inte.
 
Finns mängder av knasigt könade grejer. För många för att jag ska komma på någon just nu.

Men just med skor är det tydligen lite hit och dit med det. Altra gör anser sig göra stora skillnader på herr och damskor i lästen. Men de flesta träningsskotillverkare gör det tydligen inte.
Google säger så här.
Skillnaden mellan herr- och damskor
Den största skillnaden är passformen. – Damskor är smalare i hälen och bredare i framfoten, och generellt lite smalare än herrskorna. Herrskor har lite rakare läst, vilket gör att kvinnor kan uppleva att herrskor glappar lite och att foten inte riktigt får plats i framtill
 
Men är det inte mått/form/temperaturzoner m.m. just det man väljer på? Måste vara lika svårt att välja rätt säck även om står dam eller herr framför egenskaperna? - Observera att frågan kommer från en helt okunnig, jag har aldrig köpt en sovsäck i hela mitt liv, så det kanske är jättesjälvklart :)
Det är inte så enkelt även för en erfaren utemänniska att veta vad som passar bäst när det gäller mått, form osv., det förutsätter i princip att man provat många olika sovsäckar under olika betingelser. De som konstruerat säckarna har ägnat åratal åt att testa olika och sammanställa andras erfarenheter och kommit fram till att för de flesta kvinnor passar en något annorlunda sovsäck jämfört med den gängse modellen.
 
Jag tycker det är alldeles utmärkt att det tagits fram sovsäckar och andra friluftsprodukter speciellt anpassade för kvinnor. Vissa saker fungerar unisex och det gör det delvis för sovsäckar också men det fanns en relativt stor grupp kvinnor som tidigare var tvugna att använda sovsäckar som var långt ifrån optimala. Självklart skulle man kunnat enbart ange mått, form, temperatur i olika zoner osv. men inte en på tio skulle klarat välja rätt säck utifrån det, att det i informationen anges att den är speciellt utvecklad för en viss grupp gör det betydligt enklare.

Sen kan jag också tycka att klarar man inte av att läsa att en sovsäck är utvecklad specifikt utifrån en viss grupps önskemål så får man väl låta bli att köpa den säcken, svårare än så är det inte.
Jag är helt för att det ska finnas modeller som passar kvinnor. Helt emot att de ska marknadsföras som 'kvinnomodeller', när det egentligen handlar om att det bör finnas modeller som passar alla individer, oavsett kön. Handlar ju inte om att det inte går att köpa "kvinnomodellen" eller vice versa, utan om att det är en totalt onödig och intetsägande indelning egentligen.
Just för skor och kängor (och tex pjäxor) finns ytterligare en aspekt. Hur vadmuskeln fäster in i hälen skiljer på män och kvinnor och där kan det faktiskt vara vettigt att ha "könade" varianter.

Även tex sovsäckar och i vissa fall ryggsäckar är skönt, tycker jag, då jag haft svårt att hitta saker som stämmer annars.

Det jag blir galen på är när det är olika pris på de olika "könade" sakerna. Då spelar det roll. Skiljer det inte annars bryr jag mig knappt. Men tyvärr är ju trenden att allt det står "för kvinnor" på är mycket dyrare.
Men som jag skrev till Vilde ovan, att saker designats för ett visst (manligt) ideal tidigare, betyder ju inte att det 1, bara är kvinnor som uteslutits ur det idealet, eller att 2, problemet är löst för att en slänger en lapp "för kvinnor" på produkten (eller vice versa för män). Klart att det ska finnas modeller som passar alla fysiologiska skillnader, problemet är att när dessa grundläggande fysiologiska egenskaper sedan antas gälla precis alla inom ett kön, och på det medför tusen konstruerade könsskillnader (t.ex. färgskala, storleksspann) så begränsas individualiteten och könsroller befästs.
En sak jag tror jag läst om, så är det att kvinnor generellt behöver varmare sovsäckar om jag inte minns fel.
Bra då att det finns varmare och svalare modeller. Fortfarande totalt onödigt att köna dem.
Google säger så här.
Skillnaden mellan herr- och damskor
Den största skillnaden är passformen. – Damskor är smalare i hälen och bredare i framfoten, och generellt lite smalare än herrskorna. Herrskor har lite rakare läst, vilket gör att kvinnor kan uppleva att herrskor glappar lite och att foten inte riktigt får plats i framtill
Det är ju dock som jag hoppas alla vet långt ifrån den enda skillnaden mellan herr och damskor. Problemet är att begränsande könsstereotyper skapas och förökas av könsspecifik marknadsföring (som ofta har ett mycket stort antal avvikelser; ett hypotetiskt exempel är ju om vi säger att 1% av alla kvinnor har "manliga fötter", ja, då är det ändå 8 miljoner kvinnor som får fel skor eller problem med att hitta rätt sko (och troligtvis är det ännu fler som inte passar in i könsnormen vad gäller fotform, men det är min bild av saken)), och därmed blir indelningen mycket mer begränsande än bara passform, eftersom så fort något tänks vara "för kvinnor" bepenslas det med tusen fördomar och stereotyper i alla led från design till marknadsföring.

Det är inte så enkelt även för en erfaren utemänniska att veta vad som passar bäst när det gäller mått, form osv., det förutsätter i princip att man provat många olika sovsäckar under olika betingelser. De som konstruerat säckarna har ägnat åratal åt att testa olika och sammanställa andras erfarenheter och kommit fram till att för de flesta kvinnor passar en något annorlunda sovsäck jämfört med den gängse modellen.
Nej, det gör det inte. De flesta människor vet om de är frusna eller varma, breda eller smala, långa eller korta. De vet dock inte direkt vilka egenskaper som tillskrivs en sovsäck modell "dam" - kanske stämmer de inte alls överens. Som sagt, absolut att det ska finnas modeller som passar alla, men ser inte behovet av könsspecifik indelning.
 
Att basera utformningen av... tja, typ vad som helst... på kön är för mig vanskligt eftersom det i regel byggs efter en väldigt snäv mall för hur si och så kön "ska" se ut. Jag t ex har vad de flesta skulle definiera som en kvinnokropp men har totalt fel proportioner för många av de produkter som är avsedda för kvinnor. Så jag brukar nästan alltid få ta något ur herrkategorin som inte passar helt hundra men är bättre än ingenting. Jag tror att vi är ganska många med samma upplevelse.

Jag skulle gärna se att saker beskrevs enligt form och funktion hellre än att vara så väldigt könat; människor ser så olika ut och har så olika behov och preferenser att jag tycker det blir löjligt att utgå från cisnormativt definierade kön som standard. I alla fall jag som ickebinär får ut betydligt mer av att kläder och skor beskrivs utifrån mått och passform än att det står dam eller herr. Samma tänk kan appliceras på annat - bred eller smal, lång eller kort, sval eller varm... etc etc.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är helt för att det ska finnas modeller som passar kvinnor. Helt emot att de ska marknadsföras som 'kvinnomodeller', när det egentligen handlar om att det bör finnas modeller som passar alla individer, oavsett kön. Handlar ju inte om att det inte går att köpa "kvinnomodellen" eller vice versa, utan om att det är en totalt onödig och intetsägande indelning egentligen.
Du tycker det och driver din linje av politiska skäl men de absolut flesta som är intresserade av friluftsliv har en annan uppfattning baserad på praktisk erfarenhet.
 
Google säger så här.
Skillnaden mellan herr- och damskor
Den största skillnaden är passformen. – Damskor är smalare i hälen och bredare i framfoten, och generellt lite smalare än herrskorna. Herrskor har lite rakare läst, vilket gör att kvinnor kan uppleva att herrskor glappar lite och att foten inte riktigt får plats i framtill
Jo, men många träningsskotillverkare gör tydligen inte den skillnaden i sina läster. Jag har dock inte direkt studerat ämnet.

(Om man har en gosse i 12 årsåldern hänvisar gärna träningsbutiker till damskorna och säger att det är ingen som helst skillnad utom färgen och då att storlekarna finns runt 38,39.)
 
Du tycker det och driver din linje av politiska skäl men de absolut flesta som är intresserade av friluftsliv har en annan uppfattning baserad på praktisk erfarenhet.
Nej, jag driver inte min linje av politiska skäl. Jag driver min linje för att jag 1, studerat hur könsskillnader och könsstereotyper påverkat människor genom århundradena och 2, har många människor i min närhet (inklusive mig själv) som begränsas av könsstereotyp marknadsföring på ett ytterst verkligt och påtagligt sätt.

Ge mig gärna en källa på att de absolut flesta som är intresserade av friluftsliv också tycker att män och kvinnor bör begränsas av stereotypa uppfattningar om kön.
 
Bryr mig inte så mycket om vilket kön dom relaterar till när jag köper kläder och skor.
Men när jag såg en klänning med unisexmärking så blev jag lite konfunderad.
Att ha samma klänning som en kvinna på fest, tråkigt men ok.
Att ha samma klänning som en man på fest, nej tack.
 
Jo, men många träningsskotillverkare gör tydligen inte den skillnaden i sina läster. Jag har dock inte direkt studerat ämnet.
Jag har ingen aning, jag ställde den generella frågan om skillnad mellan dam och herrskor till google som jag sa i mitt inlägg. Jag är dock efter många års fotproblem med ett ansenligt antal både dam och herrskor i garderoben och ett historiskt gigantiskt skokonto övertygad om att man får vad man betalar för och, att det skulle vara ett problem som stereotyper och normer gällande skor & anatomiska skillnader mellan könen som @Nahar svarade på samma inlägg om, så är jag väldigt måttligt intresserad av ämnet.
 
Jag tycker också det är märkligt att man ska behöva dela upp saker som känns helt tagna ur luften till manligt och kvinnligt. Det är trots allt ganska stor skillnad på hur olika kvinnor ser ut och samma för män. Skillnaden mellan individer är helt enkelt större än skillnaden mellan olika kön. Det är ju bättre att beskriva formen på produkten än könet. Nu är det inte så stigmatiserat att som kvinna välja manliga produkter, men att som man köpa kvinnligt könskodade produkter är trots allt inte helt accepterat. Är man då tonårig kille/man så är det ju väldigt känsligt. Det eldar dessutom på föreställningen om att vi är biologiskt väldigt olika när i trots allt är mer lika än olika. Jag skulle tex hellre köpa en jacka, sovsäck, filt, skor eller vad det nu är som beskriver sig som "för frusna" snarare än för kvinnor. För kvinnor säger mig ingenting om produkten alls.
 
Jag har ingen aning, jag ställde den generella frågan om skillnad mellan dam och herrskor till google som jag sa i mitt inlägg. Jag är dock efter många års fotproblem med ett ansenligt antal både dam och herrskor i garderoben och ett historiskt gigantiskt skokonto övertygad om att man får vad man betalar för och, att det skulle vara ett problem som stereotyper och normer gällande skor & anatomiska skillnader mellan könen som @Nahar svarade på samma inlägg om, så är jag väldigt måttligt intresserad av ämnet.
Uhm vad har Nahar att göra med mitt inlägg om att Altra skor har skillnad på dam och herrläst till skillnad från många andra träningsskor? Jag får väl läsa Nahars inlägg antar jag, jag svarade på ts (en fot är en fot) och menade kanske lite väl subtilt då kanske att det verkar finnas meningsfulla skillnader i skoläst. Även om många inte gör de anpassningarna och bara kör på färger.
 
Uhm vad har Nahar att göra med mitt inlägg om att Altra skor har skillnad på dam och herrläst till skillnad från många andra träningsskor? Jag får väl läsa Nahars inlägg antar jag, jag svarade på ts (en fot är en fot) och menade kanske lite väl subtilt då kanske att det verkar finnas meningsfulla skillnader i skoläst. Även om många inte gör de anpassningarna och bara kör på färger.
Du citerade mig.
 
Alltså, visst vore det fint att ha helt individanpassade kläder etc, men för att det ska vara lönsamt så måste man ändå generalisera i viss grad.

Ett par dambyxor, som ska beskrivas utifrån dess egenskaper, kommer ha en titel som är väldigt lång.
Det är väldigt många skillnader på ett par dambyxor och herrbyxor, mer än längd och bredd!
Dvs smalare midja men mer plats för rumpa, större omfång i låren högre midja, kortare beninnermått. Männens byxor har också mer plats framtill.

Jag letade efter ett par cargobyxor i våras, kammade noll på damsidan och försökte mig på alla möjliga herrmodeller. Det både stramade , var tight och glappade stort samtidigt. Proportionerna är annorlunda.
Köpte ett par byxor som jag tänkte kanske skulle "gå in sig" den lilla skillnaden som var kvar, men de sprack istället i grenen....

Visst har man individuella skillnader också, men än fler gemensamma nämnare beroende på hur hormonerna har format våran kropp.

Däremot kan jag vara rätt bra förbannad på att en vara inte finns i likvärdigt utförande för de olika kroppstyperna.
Men det är inte samma sak som att gå mot könsneutralitet, det finns inga som helst unisex kläder som passar min, relativt genomsnittsnormala kroppstyp ala kvinna. Jag kan inte ens ha en stor t-shirt från mansavdelningen, för den sitter illa och obehagligt till och med lös...

Inte heller funkar mans-skor i rätt storlek. De har bara helt fel proportioner, även om jag har väldigt breda fötter framtill och får också leta mig blå i damavdelningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp