Köp avbröts men pengar har dragits

Idas

Trådstartare
Jag la just en order på en hemsida online, och fick skriva in min Verified by Visa kod. När jag kommit till sista sidan stod det att ett fel inträffat och att ordern inte kunde läggas. Pengarna är dock under "skyddat belopp" på min bank och det ser således ut som att köpet gått igenom men att ordern inte lagts.

Skickade genast ett mejl till företaget såklart där jag förklarade läget, och jag hoppas att de svarar imorgon, men tänkte bara höra om någon vet om pengarna kan vara skyddade hos banken och sedan "släppas" igen? Eller är det spikat att pengarna dragits från mitt konto?
 
Jag tror det löser sig, bankernas system kollar sånt där automatiskt har jag för mig. En gång när jag tog ut pengar på bankomat så bokfördes 200 kr för mycket men jag orkade inte kontakta banken på ett tag, sen när jag kollade efter nån vecka igen så stod det typ "rättelse +200 kr" utan att jag hade påpekat det för dem.
 
Skyddade belopp är inte dragna utan reserverade för köp, kan man säga. Sker ingen dragning släpps skyddet automatiskt inom 5-7 dagar hos de flesta banker.
Företaget du (inte) handlat hos kan inte påverka detta, är du i stort behov av pengarna kan en del banker släppa skyddet manuellt.
 
Om det står skyddat belopp så förs pengarna tillbaka till ditt konto efter x-antal dagar om köpet inte genomförts.
Det hände när jag tog ut pengar i Afrika, 2x2500kr drog de när jag tog ut 2500. För att vara säkra förklarade VISA när jag kom hem. Jag hade ju kanske behövt pengarna därnere för bövelen men märkte det när jag kom hem. Likaså gjorde de när en fattig student var i Australien och hon fattade ingenting och ringde hem till mamma förtvivlad såklart. Då hade ju jag min historia i färskt minne så jag ringe till VISA (jag jobbade på bank) och sa vad jag tyckte om det :devil:. De lovade att sätta tillbaka pengarna så fort de kunde, jäkla bovar.
Nu är det ca 15 år sen så jag hoppas det är bättre rutiner nu.
 
Hände mig när jag skulle köpa min flygbiljett. 11000 låg som skyddat belopp samtidigt som flygpriserna blev dyrare och dyrare. Jag ringde och kollade med banken och flygbolaget och försäkrade mig om att köpet verkligen inte gått igenom innan banken kunde släppa pengarna och jag fick göra ett nytt försök (som tack och lov fungerade).

Skyddade belopp brukar vara skyddade i några dagar innan de dras/sätts tillbaka på kontot så kolla med företaget du handlade ifrån. Fick även höra att det varit problem med Verified by Visa/Master Card secure code och fick tipset att byta lösenord i internetbanken innan jag försökte igen.
 

Liknande trådar

Samhälle Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen...
Svar
12
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp