Bukefalos 28 år!

Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

ako

Trådstartare
Vi väntar ju vår lilla tvåa här snart, och har kvar vår Brio Sing sedan L var liten. Dock var vi aldrig riktigt nöjda med den, tyckte fädringen var för dålig o vill gärna ha 4 lika stora hjul då vi går mycket på grusväg, så jag funderar på att sälja den (logiskt eller hur, 3 v innan BF ;)), då vi har fått erbjudande om en kompis`Emmalunga City Cross inkl allt till ett mkt bra pris. Den är dock tre år gammal och ganska mycket använd, men å andra sidan är den också pedantskött och kompisen är mycket noga med sina saker (till skillnad från mig som inte är pedant alls). Hjul tror jag vi köper nya hur som helst i så fall, det finns ju att köpa och hon har dragit av ännu mer på priset just för att de faktiskt är nötta, och i övrigt är vagnen jättefin tycker jag, och precis det vi behöver. Undrar dock om ni vet någon detalj som verkligen slits men som inte syns men ändå försämrar funktionen? Hur är det med fjädring t ex?

Vad tycker ni om City Crossen ni som har/har haft den förresten?

Tack på förhand!
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Jag köpte en ca 3 år gammal city cross för 2 år sedan och den var väldigt slut på i "dämparna", det gjorde att den upplevdes som att den hade ett jättegung i sig! Barnet tyckte det var skönt, jag vet inte rktigt vad jag tyckte (köpte vagnen osedd så jag får väl skylla mig lite själv där). I övrigt så är detta den bästa vagnen jag ägt (har ägt felera av olika märken och modeller)!!!

Jag gillar:
* enkel vagn
* rymlig för barnet
* lätt att fälla ihop
* punkteringsfria däck
* går att köra över allt
* går att vända barnet fram eller bakåtvänt
* Ganska lätt till vikten vilket gör den enkel att lyfta in och ur bilen

Det jag kan tycka är det enda negativa är tygkorgen under som för oss sprack i sömmarna.

Nu för tiden har den tyvärr gått i pension och står som dagisvagn. Men helt klart den bästa vi haft!
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Jag hade en begagnad City cross till dottern och en ny till sonen. Båda var lika slut i dämparna. Alltså verkar det som att vagnen faktiskt ska vara sådär degig.
Jag upplever att den blir lite för mjuk. Och sen tippar liggdelen ner mot dig. Alltså barnet ligger i en nerförsbacke. Iallfall när man promenerade, det hade säkert att göra med de mjuka dämparna. Ibland kändes det nästan som barnet kaste ner lite i liggdelen.

Men jag har kvar den så så värdelös är den inte. Den är väldigt lättrullad och bra att köra på ojämnt underlag. Finns fina färgkombinationer.

Men med facit i hand skulle vi nog satsat på något annat om det skulle varit aktuellt med ny vagn igen.
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Tack för svar båda två! Svårt det där med dämparna alltså (det är väl det samma som fädring?), som jag förstod det skulle det gå att reglera gunget med någon liten spak? Till den vi i så fall ska köpa är det separat liggdel, sådan som kallas City Korg, var det sådan du hade som tippade mot dig eller var det en vanlig mjuk- eller hårdlift?
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Ja dämparna är detsamma som fjädringen. Och det går reglera fjädringen, men jag har inte märkt någon markant skillnad.

Vi hade ingen citykorg, utan en quadrolift.
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Tack för svar igen :)!
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Vi har en 4,5 år gammal citycross (välanvänd). Jag har inte märkt att dämparna skulle vara "slut" men har å andra sidan inget att jämföra med. Vår son ligger inte i nedförsbacke, så de kanske de inte är?

Vi är supernöjda. Tycker den är lätt att handskas med, rullar fint, bra att man kan vända sittdelen framåt och bakåt m.m.
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Jag har en City Cross som är 6 månader. Körde med mjuklift i början men stackars barnet fick inte plats samt att han åkte ner i "fotändan". Ledsnade och köpte en liggdel som han ligger helt kanon i.

Fjädringen tycker jag är helt ok. Har iof aldrig haft en annan vagn men skulle heller aldrig byta. Våra planer är att spara denna vagn tills barn nr 2 kommer för vi är så nöjd med den.

Det enda som strulat för oss är att bromsen pajade efter 4 månader. Det var visst väldigt ovanligt att bromsen pajade på just City Crossen. Vi fick en ny broms och vagnen blev som ny =)
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Vi har en CityCross, den är 9 månader gammal nu och använd flitigt i ur och skur.

Går mycket på dåliga vägar, dåligt plogade vägar (knöligt och dant) och tar oss fram smidigt och bra och då tackar man för den mjuka fjädringen. Kompisen som har en Bugaboo har väldigt mkt stötigare samt svårare att ta sig fram.

Felet som tydligen är standard på iaf de nyare årsmodellerna är att suffletten blir slapp, har något med fästena att göra och vi fick nya på garantin. De skickade upp ett helt gäng ifall de skulle gå sönder igen :p

Vi har bara haft sittdelen med en Voksipåse i första vintern när dottern föddes, och det funkade toppenbra. På sommaren hade vi quadroliften. Är glad att vi inte lade pengarna på Citykorgen eftersom våran dotter vägrade ligga ned i vagnen efter 3,5månad.
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Våran suflett blir lite slapp (vi har förra årets modell av C.C), men inte så mycket att jag orkar åka och fixa det :P Däremot blir jag riktigt irriterad över att tyget som går över suffletten och bak bara hänger bak/nertill. Det finns små krokar som man ska fästa någonstans, men vart jag än fäster dom åker går dom upp när jag fäller bak suffletten så tyget blir lite slappt. Och om jag drar ner suffletten framtill (vilket jag gör när han sover ute för att skydda mot blåst) så blir tyget såpass spänt att man måste släppa på krokarna och dom bara hänger och dinglar då.

Sen fick vi byta quadrolift direkt för den första hade en söm släppt så en 7cm lång reva var i tyget. LIften kostade ändå ca 2000 + så då vill jag gärna ha en hel!


Vi har en emmaljunga scooter till dottern där vi fick gå tillbaka och få suffletten fixad, för den var så slapp att den knappt gick att fälla upp utan att den sackade ihop.


Jag känner lite att kvalitén inte är var den varit på emmaljunga.

Men bor man på landen med mycket grusvägar och annan ojämn terräng är den degiga fjädringen toppen!
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Tack alla för era svar :)! Det verkar ju som om fjädringen är som den är gammal eller ny, och den vagn vi har är jag ju inte nöjd med p g a att det är för lite fjädring, så förhoppningsvis tycker vi att fjädringen är bättre om den är mjuk, vi får väl ställa in den på mest fasta läget om inte annat. De flesta av er verkar ändå ganska nöjda, så jag tror vi slår till. Känns som ett bra tillfälle att kunna byta vagn utan att i princip lägga några pengar emellan (ska ju sälja Brio Sing o tror vi får ungefär samma som vi ger för Emmaljungan för den). Det kommer ju att bli en City korg som liggdel, eftersom det är det som kompisen vi köper av har, och det känns som ett bra alt tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Vi har gjort tvärtom mot er, bytt en EL CC till en Brio Sing. Hade EL till sonen var nästan ett år men var aldrig riktigt nöjd med den. Tyckte att den var för tung och klumpig. Våran vagn knarrade dessutom och det blev ingen riktig ordning med det. Upplevde som flera andra att barnet hasade neråt i liggdelen, hade hårdlift som vi till och med pallade upp i fotändan. Gillade inte sittdelen då jag upplevde den som för rak.

När sonen var ca 1 år skulle vi köpa en extra vagn men kom hem med en UJ Swift, bästa inköpet någonsin! Underbar att köra och sonen som inte gillat att åka vagn tidigare var nu riktigt nöjd. Enda nackdelen är att den är vänd framåt

Då vi inte vill vända kommande barn framåt direkt vid byte till sittdel var det bara att börja leta begagnad vagn. Fastnade för Brio Sing främst på grund av sittdelen samt att den har svängbara framhjul. Har hört att den upplevs som stötig men fick ett bra pris så vi chansar och hoppas att vi gillar den. Börjar dock fundera på att komplettera Swiften med en liggdel så man har att variera med.
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Ja smaken är som baken ;). Synd att vi inte visste- då kunde vi bytt rakt av med varandra :). Singen funkar bra på alla sätt om man mest går på asfalt etc, och den funkar ju på grus oxå men inte optimalt då det är väldigt lite fjädring och små framhju, o vi går ju mest ute på landet på ojämnt underlag. Singen har ju oxå fördelen att man kan klicka på babyskyddet direkt på chassit utan adapter. Dock är den bred mellan bakhjulen o därför inte alltid så lätt att gå igenom dörrar etc med.
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Vi har två begagnade City Cross, en stallvagn & en "finvagn". Båda har ganska slitna däck, men jag tycker inte att det har påverkat funktionen. Om någon har tips på var kan köper nya däck tar jag tacksamt emot!

På den ena vagnen släpper suffletten lätt från "underdelen" (gäler sittdelen) - den andra har dock inte samma problem.

Fjädringen är ganska mjuk, men jag är inte säker på att det är slitage och jag har heller inte sett det som ett problem utan snarare en fördel att kunna gunga vagnen mjukt.

Vi har haft två City korgar & de har varit plana för barnet att ligga i.

Summa summarum: Vi är toppennöjda med City Cross & skulle absolut inte vilja byta till något annat.:)
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Låter ju lovande :). Jag tror att man kan köpa nya hjul på de flesta ställen som säljer vagnar, jag vet att man kan på Babyproffsen i alla fall. Dock kan det vara någon eller ett par veckors lev tid på dem, för det är onte säkert att det är lagervara i affären.
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Precis, vi köpte nya hjul hos en återförsäljare, tror det tog ett par veckor att få hem dom.
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Tack för tipset ako & Rumpnissen! Är det hela hjulen eller bara däcken? Den ena vagnen har så snygga fälgar & de är jag inte så sugen på att byta...;)
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Vi bytte hela hjulen. Vet inte om det går att byta bara däcken.
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Vi har en 3 år gammal ELJ city cross

Den funkar precis lika bra som när vi köpte den. Den är väldigt väl använd och är körd över stock och sten med. Nu ska vi få bebis nr 2 och har en syskonvagn, men kommer behålla city crossen. Den är helt outstanding i terräng och fjädring. Finns inte många vagnar med samma "gung".
 
Sv: Köpa 3 år väl använd vagn (EL City Cross)- svaga punkter?

Det låter ju mycket lovande :). Nu har jag dessutom sålt Briovagnen, så det blir att åka o hämta City Crossen någon dag här framöver, o passa på att träffa kompisen som har den nu förstås :). Hur tycker ni hjulen är nu efter 3 års användning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp