Köpa "äldre häst"

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5 åren, mycket ut.
Hästen i fråga är 17 år gammal, född 06. Hästen är helt ua vid vetcheck och bra lovord, fräsch i kroppen, inga konstigheter. Okomplicerad i all hantering och på nya platser.
Om ni sökte en häst att hobbyrida, kanske tävla lite lättare klasser i dressyr med för att få ett eget förtroende på tävling, hade åldern varit ett hinder för er? Den ska givetvis inte tränas på en högre nivå än den tidigare gjort. Utan rida lite lb- la klasser lokalt och allmänt hobbyrida varierat utöver detta.
En äldre och erfarenhet är ju överlag att föredra när det kommer till att själv utveckla ett bättre förtroende i riden.
 
17 år är ingen ålder på en fräsch häst. Ålder är bara en siffra. Så länge den är pigg, glad och verkar frisk finns ingen anledning att bara promenadrida en häst som inte är äldre än så.
 
Jag hade inte tvekat att köpa en 17-årig häst som ridhäst och läromästare - det är ju perfekt!!

Min dotters sto är 17 år och fortfarande i full tävlingskondition, gick SM i somras, och om allt går som planerat blir det minst en säsong till!
 
Jag köpte min häst som 17-åring och hade honom till han var 23, fick då en sårskada som blev komplicerad och inte läkte men det hade inget med åldern att göra.
Är det från en bekant och du har lite koll på hästen sedan innan, och det är vad du vill ha, hade jag inte tvekat.
 
Jag köpte en sån häst för 20' just innan han blev 18. Gått 150, men ville inte hoppa på tävling längre. Han flyttade till mig, vi började träna dressyr och tävlade upp till LA, men började nosa på piruetter och lite tramp. En fantastisk läromästare, som levde tills han var 24, då började han bli lite knackig och fick vandra vidare. Jag veterinärbesiktade inte ens och han hade lite saker jag fick ta hand om, bland annat snett bäcken och så var han inåttåad, men annars kärnfrisk. Köp!
 
Jag skulle inte tycka 17 år var ett hinder om den är fräsch och idag gör det jag vill använda den till själv, men funderar samtidigt om du har större glädje av denna än den medryttarhästen som du väl skaffade ganska nyligen? Visst var den också lämpad för lätta klasser dressyr och att du skulle kunna träna regelbundet? I så fall skulle jag fundera ett varv till, att vara medryttare är på många sätt smidigare än att ha egen, även om det ju finns många begränsningar också.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 325
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 379
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 684
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp