Köpa "äldre häst"

Det är så bra att jag hade undrat vad haken är...
Jag i princip gav bort en häst en gång på avbetalning (tog lite mer betalt än här men yngre häst), jag behövde verkligen bli av med den och köparen var den bästa som kunde tänkas och hade begränsad ekonomi som skulle bli bättre (hade precis pluggat klart). En häst kostar ju rätt mycket varje månad, jag blir lite mörkrädd när jag ser bekanta som månad efter månad har ute annonser på hästar med pris på 250000 som typ inte gjort något, är högst ”mediokra” (dvs en häst jag som hobbyryttare gärna hade köpt om jag letade häst, inget extra men trevlig individ), och som står uppstallade hos utbildare med fullservice. På de 4 månader hästen funnits på annons hittills hade ägaren kunnat sänka priset med säkert 60-70000 🙈. Sidospår, men Ts , vill du köpa häst så köp! 17 är ingen ålder och det finns inga garantier att en yngre häst varken lever eller är ridbar mer än några år ändå, om man ska vara rent krass.
 
Jag i princip gav bort en häst en gång på avbetalning (tog lite mer betalt än här men yngre häst), jag behövde verkligen bli av med den och köparen var den bästa som kunde tänkas och hade begränsad ekonomi som skulle bli bättre (hade precis pluggat klart). En häst kostar ju rätt mycket varje månad, jag blir lite mörkrädd när jag ser bekanta som månad efter månad har ute annonser på hästar med pris på 250000 som typ inte gjort något, är högst ”mediokra” (dvs en häst jag som hobbyryttare gärna hade köpt om jag letade häst, inget extra men trevlig individ), och som står uppstallade hos utbildare med fullservice. På de 4 månader hästen funnits på annons hittills hade ägaren kunnat sänka priset med säkert 60-70000 🙈. Sidospår, men Ts , vill du köpa häst så köp! 17 är ingen ålder och det finns inga garantier att en yngre häst varken lever eller är ridbar mer än några år ändå, om man ska vara rent krass.
Ja alltså det är något som jag funderat över. Jag upplever att många hästar idag inte säljs privat utan via förmedlare eller utbildare för mycket pengar fast än de inte har gjort något, inte alltid ligger i fas med sin utbildning och inte alltid har någon fin stamtavla (gäller såklart inte alla). Min teori har varit att man går så mycket plus i hästförsäljningen ändå så att man kan kosta på sig att anlita en förmedlare och då slipper rodda i försäljningen själv. Det är väl inte helt ovanligt att det uppstår problem vid hästköp och att köpare vill reklamera (nu baserar jag detta på vad jag läst i media).

Skulle jag köpt en häst idag hade en äldre varit idealisk, men tycker många ligger på annons för ca 100 000 och då är hästen sällan helt felfri heller (har läst en del annonser med shivering och annat). Och det tycker jag är för mycket pengar och väljer därför att avstå hästköp och rida på ridskola flera dagar i veckan istället.

Så min uppfattning är att det är ett bra köp Ts. Men sen har jag ju såklart inte hela bilden, känner inte hästen osv. Oavsett hur du gör hoppas jag att du blir nöjd och att ni, om du köper, får en fin tid tillsammans :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 325
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 379
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 684
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp