Köpa begagnad hästtransport

Thrillie

Trådstartare
Jag tänkte köpa mig en hästtransport, en så billig som möjligt utan att vara en dålig transport.
Kan man ens hitta någon vettig transport med totalvikt på max 1350 kg?
Kommer troligtvis att åka en gång varannan vecka, så jag kommer ju inte åka speciellt mycket. Känns bra att ha en transport på gården ifall att något skulle hända så jag måste till veterinär.
Har inte ägt någon innan utan bara hyrt, så jag vet inte vilka märken som är bra/dåliga.
Har ni några generella tips när man letar transport?
Finns det några märken man ska "akta sig" för?
Är det jättedumt att köpa en enkelaxlad (tänker mig scenariot att man får punktering med häst i :nailbiting:)?
Vad ska man titta extra noga på när man åker och tittar?
 
Jag tycker att enaxlat ur säkerhetssynpunkt känns förlegat. Visst finns det kärror med totalvikt på 1350.
På plyfavagnar bör golvet inte vara äldre än tio år, sen ska det bytas.
Bromsar och åter bromsar, besikta innan köp.

"Aktamärken" blir ju mycket en smaksak, men jag föredrar ett beg. släp med några år på nacken av bättre kvalitet än ett nytt för samma pris.
 
Jag tänkte köpa mig en hästtransport, en så billig som möjligt utan att vara en dålig transport.
Kan man ens hitta någon vettig transport med totalvikt på max 1350 kg?
Kommer troligtvis att åka en gång varannan vecka, så jag kommer ju inte åka speciellt mycket. Känns bra att ha en transport på gården ifall att något skulle hända så jag måste till veterinär.
Har inte ägt någon innan utan bara hyrt, så jag vet inte vilka märken som är bra/dåliga.
Har ni några generella tips när man letar transport?
Finns det några märken man ska "akta sig" för?
Är det jättedumt att köpa en enkelaxlad (tänker mig scenariot att man får punktering med häst i :nailbiting:)?
Vad ska man titta extra noga på när man åker och tittar?
Jag har en enaxlad Dalavagnen med totalvikt på 1300. Den är från 1999 och jag fick den för 5000 obesiktigad och med skadat tak (bra att ha händig bror). Släpet ligger stadigt bakom bilen och jäg är jättenöjd. På en enkelaxlad hästtransport ska man ha C-däck. De är stabilare i sidled och har större bärighet.

När det gäller märken skulle jag dela upp dem i tre grupper:

Toppskiktet:
Boj (och Forzab)
Umesläpet
Fautras

Mellanskiktet (prisvärda, bra släp):
Böckmann
Kyllinge
Star
Dalavagnen

Bottenskiktet (billiga släp med låg kvalitet):
Cheval
Värmlandsvagnen

Om man inte är gjord av pengar, eller om man inte åker mycket eller långa sträckor med släpet, så räcker mellanskiktet mycket bra.
 
Senast ändrad:
det man ska kolla på är;
plyfan (väggar, golv osv), bromsar, däck, ventilation. det är detta som är viktigast. sprickor i taket går att spackla och en trasig matta eller bucklig skärm går att byta ut utan allt för mycket svordomar.

jag har en enkelaxlad kylingekärra med totalvikt på 1300kg. jag är nöjd med den men ändå inte. hade den varit en meter längre och 30cm bredare, haft mer fönster och bättre ventilation plus boogie så vore det toppen :).

men för att åka lite då och då är den bra. är väldigt lätt att köra och backa med. hästen åker bra och den går stabilt.
har tappat ett hjul en gång dock. och är nojig ända sen dess att det ska hända igen. körde som tur var i 20kmh på grusväg utan häst, var bultarna som inte var spända efter däck bytet.

det man måste tänka på är dock att ett äldre släp garanterat kommer att behöva ngn form av renovering. allt ifrån att bara måla för att ljusa upp det, till att riva ut allt.
och det man investerar i ett släp får man sällan tillbaka.
 
Senast ändrad:
Jag tänkte köpa mig en hästtransport, en så billig som möjligt utan att vara en dålig transport.
Kan man ens hitta någon vettig transport med totalvikt på max 1350 kg?
Kommer troligtvis att åka en gång varannan vecka, så jag kommer ju inte åka speciellt mycket. Känns bra att ha en transport på gården ifall att något skulle hända så jag måste till veterinär.
Har inte ägt någon innan utan bara hyrt, så jag vet inte vilka märken som är bra/dåliga.
Har ni några generella tips när man letar transport?
Finns det några märken man ska "akta sig" för?
Är det jättedumt att köpa en enkelaxlad (tänker mig scenariot att man får punktering med häst i :nailbiting:)?
Vad ska man titta extra noga på när man åker och tittar?


Enaxlat funkar super tycker jag om man inte har mer i plånboken.. man kan få punka på 2 hjul på samma sida på en 2 axlad.. så man kan ju inte hålla på och åka runt och tänka att man ska få punka.. Skaffa ett reservhjul domkraft och fälgkors och du är utrustad för lite punka=)

Har fått punka på enaxlat med häst i.. inge problem upplevde jag de som.. rulla lite lätt fram till närmaste avfart ut med häst och så byter man hjul.. in med häst och så rullar man vidare.
Svårlastad häst så får den stå kvar i släpet=) man kan lika väl få punka på bilen.. så jag menar ska man ut och åka måste man va berädd på att allt kan hända.. däck kan explodera, punka bilen dör och man måste fixa ny bil och måste lasta ut hästen lägga på släpet på nya bilen och lasta in hästen igen..
Ja allt kan hända och jag tar det med ro inge å stressa upp för.. händer de nått får man ta de där och då så tänker jag=)


Mitt första släp var en Kylinge med totalvikt 1300 lastvikt strax över 700, gav 15000 för den och hade den i 6 år var rikigt nöjd med släpet.. Gammalt från 1988 så visst var de lite kärlekskrav här och där men släpet gjorde sitt syfte väl.. flyttade hästen från punkt A till punkt B=)


Nu har jag köpt nyare begagnat och denna gång hade jag mer pengar att handla med och köpte en boggie.. visst går de stabilare men inte är de en superenorm skillnad enligt mig.

Gäller att hitta ett släp där släpets egen vikt är så låg som möjligt om manbara har B körkort, jag orkade inte hålla på och tänka och räkna så jag gjorde de lätt för mig och tog BE körkort. Nu behöver jag bara hålla koll på vad bilens drag får dra max=)
 
Vilket märke man ska ha och vad som är bra är helt och hållet en smaksak.

Jag tex gillar inte alls boj eller umesläpen.. men det är ju jag de..
Jag har ett cheval släp och jag tycker den är superbra, stabilt släp som ligger bra efter bilen både med eller utan häst i.
Nackdelar som alla släp har är att sadelhängaren i sadelkammaren inte går att dra ut samt att handtag/lås till skötardörren är lite klen.
Och alla släp med rullgardin som standard.. skitsak de där med rullgardin enligt mig.. nä gillade det inte alls... smaksak även där. Men jag lämnade in släpet och bytte till hård överlucka istället.

Kylinge och värmlandsvagnar är kvalité på hög nivå enligt mig.... mitt kylinge från 1988 alltså 27 år var superfin trots sina år. Mot slutet behövdes lite kärlek men hallå nästan 30 år gammalt.
Jag var iaf toknöjd med mitt.. sålde det enbart för jag behövde ett släp med platta fram för att få med maratonvagnen=)


Bästa är att man åker runt till olika ÅF klämmer känner och kopplar på och åker en vända med släpet, ofta går de att hyra släp hos ÅT och då kan man hyra och testa att åka med sin häst och se vad man tycker då.
Hyr olika märken och när du hittat den du gillade bäst leta begagnat=)

Jag skulle köpa ett nytt böckmann med platta hade jag bestämt.. men cheval släpet dök upp begagnad till ett bra pris så kunde inte tacka nej=)
 
Har ett gammalt Tranesläp från 1976, boggie. Är supernöjd med det och har inga planer på att byta så länge vi orkar fixa med det.
 
Jag hade ett Trane boggie från -99. Jag var helnöjd med släpet. Det låg som ett strykjärn på vägen och rejält byggt. Nackdelen är att det inta hade säkerhetsbommar. Nu hade jag inga hoppare så det gick bra ändå. Jag sålde det enbart för att jag äntligen fick tag i ett bra Fautras i min prisklass.
 
Smaken är som baken, delad ;)

Jag tycker att Boj och Umesläpen suger och jag skulle aldrig betala pengar för ett sådant.

Trane och Kylinge tycker jag väldigt mycket om. Ett Star skulle jag också kunna tänka mig och köper jag ett nytt i framtiden blir det nog ett Thule.
Boggie tycker jag inte är jätteviktigt, du har tex oftare punktering på boggie än ett enkelaxlat.
De enkelaxlade vagnar jag haft har legat bättre bakom bilen än boggievagnarna..

Trane, Kylinge, Star trailer, Reko, Dalavagnen är exempel på bra men billigare vagnar och som är bra även som enkelaxlade.
 
Tack igen för svar, det är ju en hel djungel det här med transporter!
Alla verkar tycka om olika märken, jag får helt enkelt se vad som passar mig, men det är ju inte så lätt att veta O_o Men jag vet att jag hyrde en värmlandsvagn och när jag skulle åka hem så vägrade hästen gå in i släpet igen :crazy: Har hört att en del värmlandsvagnar kan vara "skramliga". Verkar finnas en hel del sådana på begagnatmarknaden, men det känns dumt att sålla bort dom pga. ett enda tillfälle då hästen inte ville gå in (kan ju ha varit 1000 andra anledningar än transporten liksom) och att någon nån gång sagt att de inte är bra :p
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 366
Senast: ako
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: aiquen
·
Utrustning Jag ska förhoppningsvis snart köpa en hästtransport, i prisklassen 20-30 tkr. Vilket märke hade ni tittat på? Hade helst haft...
Svar
13
· Visningar
2 246
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Vi ska köpa en ny (eller i alla fall nyare) hästtransport, så jag skulle vilja ha lite idéer på märken/modeller som skulle kunna...
Svar
11
· Visningar
3 993
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp