Vad ska jag ha för hästtransport?

KNUTEN

Trådstartare
Hej!
Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss och jag känner mig helt lost i transportdjungeln!
Vill ha en trailer för att kunna vara mer fri med min häst och kunna åka iväg och rida på andra platser och för andra tränare. Den kommer användas max 1 gång per vecka och inte köras med några längre sträckor.

Krav jag har:
Totalvikt max 2000
Lastvikt minst 750
Pris: helst under 50-60 tkr
Min häst ska få bra med plats (kraftig SWB på 175 mkh med 155 i täckesstorlek)

Nice to have:
Sadelkammare (dock inte om den tar massa plats från hästdelen)
Fronturlastning


Har ni några tips på modeller?
Behöver jag titta på hästtransporter i XL-modeller eller funkar det även med transporter i standardmått?
 
Det finns många fina begagnade Boj och Umesläp ute just nu i din prisklass.

Jag är just nu "mellan transporter" då jag sålde mitt Umesläp A60 pga att det var onödigt stort för mina ponnies, jag köpte det när jag hade en nordsvensk storlek XL.

Jag tycker du ska kolla på de Umesläp som ligger ute på Hästnet just nu, en hel del har fronturlastning. Dom är hög kvalla, prisvärda, finns reservdelar att köpa.
 
Det finns många fina begagnade Boj och Umesläp ute just nu i din prisklass.

Jag är just nu "mellan transporter" då jag sålde mitt Umesläp A60 pga att det var onödigt stort för mina ponnies, jag köpte det när jag hade en nordsvensk storlek XL.

Jag tycker du ska kolla på de Umesläp som ligger ute på Hästnet just nu, en hel del har fronturlastning. Dom är hög kvalla, prisvärda, finns reservdelar att köpa.
Tack för tips!
Är det Hästnet som flest använder vid försäljning av hästsläp?
 
Tack för tips!
Är det Hästnet som flest använder vid försäljning av hästsläp?
Finns två bra sidor på Facebook också, de heter typ "Hästtransporter och häst lastbilar till salu". Men Hästnet och även Blocket är bra, men lite blir det ju samma annonser. Jag drömmer också om en transport nästa år (då min är utan baklucka) men har lite högre krav än dig tyvärr.
 
Ifor Williams HB511 kanske? Dock osäkert om du hittar en för så lågt pris.
Min häst står bra i deras enhästarssläp men hon är nog några cm mindre. Hon har även åkt i HB506 utan problem, så kanske kan funka även för dig. De rekommenderar dock HB511 om hästen är större än 170-175 cm.

Generellt får man välja mellan fronturlastning och sadelkammare. Få släp har båda. Men med fronturlastning kan man ju ha löst eller dörrhängt sadelskåp 😊
 
Går säkert att hitta begagnad boj inom budget! Själv har jag forzab futuro, dvs nyare variant av boj bravo, och det uppfyller alla dina önskemål förutom fronturlastningen😄 Supernöjd med mitt verkligen.
 
Tack för alla bra tips, har kikat lite på Ume och Boj nu det finns många olika modeller och varianter. Boj har tex extra hög modell samt en som är både extra hög och bred, behöver man det när man har en häst i den storleken som jag har? Eller funkar det även med standardmåtten? Vill ju inte att det ska bli klaustrofobiskt för hästen även om vi inte kommer åka så långt och mycket..
 
Tack för alla bra tips, har kikat lite på Ume och Boj nu det finns många olika modeller och varianter. Boj har tex extra hög modell samt en som är både extra hög och bred, behöver man det när man har en häst i den storleken som jag har? Eller funkar det även med standardmåtten? Vill ju inte att det ska bli klaustrofobiskt för hästen även om vi inte kommer åka så långt och mycket..
Ja du behöver en extra hög o extra bred om de är boj. Standard var på gränsen till min 165 häst. Typ lagom till min d-ponny 😄 vi lasta 170 häst i den men det blir trångt åt alla. Ska du åka en gång i veckan vill du ha en som är bekväm och enkel.
 
Behöver man kika även på de större modellerna av Ume också?
Utifrån vad jag lyckats läsa mig fram till hittills så verkar de vara något rymligare generellt.
 
Jag tycker du kan kika på Thule också, jag har ett Excellent som är alldeles utmärkt att dra två stora hästar i och har en rymlig sadelkammare. De är också väldigt bra ventilerade och har smarta lösningar för bommar etc.
 
Behöver man kika även på de större modellerna av Ume också?
Utifrån vad jag lyckats läsa mig fram till hittills så verkar de vara något rymligare generellt.
Bäst är om du kan hitta mått så blir det enkelt att jämföra. Enkelt för modeller som fortfarande tillverkas iaf, bara kolla hemsidorna 😊
 
Ja du behöver en extra hög o extra bred om de är boj. Standard var på gränsen till min 165 häst. Typ lagom till min d-ponny 😄 vi lasta 170 häst i den men det blir trångt åt alla. Ska du åka en gång i veckan vill du ha en som är bekväm och enkel.
Jag har en Boj EH216; extra hög och extra bred utan sadelkammare till mitt halvblod på 171 cm.
(Totalvikt 1500 kg tack vare att den inte har sadelkammare.)
Många som har lånat transporten kommenterar att deras hästar verkar älska det och är lättare att lasta än vanligt; jag tror att det hänger ihop med att det är väldigt ljust och rymligt.
 
Jag har en Boj EH216; extra hög och extra bred utan sadelkammare till mitt halvblod på 171 cm.
(Totalvikt 1500 kg tack vare att den inte har sadelkammare.)
Många som har lånat transporten kommenterar att deras hästar verkar älska det och är lättare att lasta än vanligt; jag tror att det hänger ihop med att det är väldigt ljust och rymligt.
ja de vanliga 216 är litet. Jag hade inte valt det igen till häst över 160.
 
Märks att det är stor skillnad mellan olika transporter. Extrastort kan vara ungefär lika som annat släp i normalstorlek.
Ja verkligen! Extra hög extra bred va nog typ lika stort som mitt Ume.
Men de små standard tillverkas inte längre, mitt var från -03 o vet inte när de sista kom.
Nu är ju standard forzab bra rymligt.
 
Vet att det nästan är att häda att föreslå Cheval Liberté som är ett riktigt budgetsläp🙈. Köpte mitt Gold First nytt våren 2018. Valde utan sadelkammare flr mer utrymme framför hästarna och köpte ett sadelskåp istället. För priset är jag otroligt nöjd! Hade ett tag en jättehäst på 177 som hade 165 i täcken och han åkte jättefint i det.

Jag kör relativt mycket och det enda som hänt är att mattan trampats sönder av helbroddad häst vilket förstås är korkat av mig att inte ha broddmatta över. Dock lättfixat med att skära ur det trasiga och hellimma nytt. Sen är min mellanvägg lite krokig för att jag körde två hästar tillsammans som inte kände varandra och den ena tryckte till mellanväggen. Går dock enkelt att köpa en ny för runt 4.000:-. Släpet är besiktat en gång och rullade igenom med blankt papper.

I jämförelse med min väns Ume modell gigantiskt som är lika gammalt föredrar jag att köra mitt som har lägre lasthöjd. Mitt har också haft betydligt färre problem då draget på hennes krånglat.
 
Vet att det nästan är att häda att föreslå Cheval Liberté som är ett riktigt budgetsläp🙈. Köpte mitt Gold First nytt våren 2018. Valde utan sadelkammare flr mer utrymme framför hästarna och köpte ett sadelskåp istället. För priset är jag otroligt nöjd! Hade ett tag en jättehäst på 177 som hade 165 i täcken och han åkte jättefint i det.

Jag kör relativt mycket och det enda som hänt är att mattan trampats sönder av helbroddad häst vilket förstås är korkat av mig att inte ha broddmatta över. Dock lättfixat med att skära ur det trasiga och hellimma nytt. Sen är min mellanvägg lite krokig för att jag körde två hästar tillsammans som inte kände varandra och den ena tryckte till mellanväggen. Går dock enkelt att köpa en ny för runt 4.000:-. Släpet är besiktat en gång och rullade igenom med blankt papper.

I jämförelse med min väns Ume modell gigantiskt som är lika gammalt föredrar jag att köra mitt som har lägre lasthöjd. Mitt har också haft betydligt färre problem då draget på hennes krånglat.
Tack för tips har läst att CL-släpen är små men får kanske kika även på de.
Den modell som heter Gold 2 marknadsförs i alla fall som ett släp med stor volym och om jag förstår det rätt på deras hemsida så är Gold first mindre.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att byta transport. Idag har jag ett Kylinge som jag bara älskar och egentligen inte vill byta ut :love: Men...
Svar
17
· Visningar
4 963
Senast: Horse_power
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp