Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Miagi

Trådstartare
Är det någon som köpt ut stolp från gammal gård eller flyttat från gård och sålt sitt hagmaterial?


Stolpen är 6-8mm i diameter och 160-210 långa, beroende på vad det är för mark de användts till. De är inpregnerade och har 15-30 års garanti (beroende på köpställe) De sar suttit i 9 år och är fortfarande i fina.

Ska man räkna med alla isolatorer? (men jag tycker de dock är en förbrukningsvara. Det är hela och rejäla isolatorer som sitter på 3 trådigt, som inte är trasiga)

Ny pris per stolp är 18-22 kr/stolp dagens inköpsvärde av samma stolp är 32 -45 kr.
V pratar om ca 400 stolp.

Hur ska man räkna? Vad är rimligt? Halva priset?

En annan fråga, visst får man ta med sig hagmaterialet om man vill, då jag inte anser det som en fast inventarier eller liknande. Jag vet inte hur man gör. Men Stolpen/hagarna har kostat mig mycket pengar och tid och jag är inte villig att ge bort det utan kan tänka mig att ta med dem, då vi ev. skaffar gård inom 2 år. Och stolp behövs ju alltid.

Någon som är kunnig?
Tacksam för åsikter och hjälp!

miagi
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Jag skulle faktiskt inte betala för 10 år gamla stolp . Så kul är det inte att byta stolp igen efter ett par år och frågan är om dom klarar av att slås ner i backen igen ? För att dom ser okey ut ovan jord så är det ju skilnad under jord .

Sen skriver du att du ska behålla dom ?

Om man sålt en gård så kan jag nog tycka att man lämnar stängslet vilket då är småpengar ....


Vet att när vi köpte vår första lilla gård hade människan tagit ner stängslet och jag tyckte det var höjden av snålhet och tillhörde gården så att säga och har man inte informerat nya köparen skall stängslet stå kvar annars talar man om detta innan köpet .

Mia
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Staket tar man inte med sig om man inte uttryckligen meddelat att staketen INTE ingår.

Att sälja begagnade staket är inte ens värt jobbet att dra upp dem. Vi sålde vårt på rot, till en mycket symbolisk summa (då vi var tvingade att återställa arrendemark). Uppdraget hade det inte varit värt många kronor mer.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Onej! De är fullt kapabla att slå ner om och om igen i dagsläget, vi har dragit upp en del för att kolla skicket så det är därför vi/jag gärna vill behålla dem.

Däremot köpte vi in andra liknande stolp i samma veva fast från annat företag även de impregnerade, men de är helt förmultnade nästan allihopa för länge sedan.. Pengar i sjön i det fallet.:crazy:

Så det är fortfarande solida stolp. Skulle inte tveka en sekund att ta med dem.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

aha, hur räknade ni ut en symbolisk summa?
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Glömde säga att det rör sig om 8 ha mark. Om det hjälper nåt..
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Vi började med vad vi tyckte var rimligt utan att få respons och sänkte efter hand.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Jag hade inte tagit bort stolpen ifall jag inte meddelat detta till köparna innan de la bud på gården. Det känns väldigt snålt. Ifall man har modet i sig kan man ju alltid fråga de som köpt gården ifall de vill köpa stolp och tråd, men själv hade jag inte gjort det.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Jag uppfattade det som att det var ett arrende eller nyttjanderätt.

Är det en försäljning så är det inte bara snålt, staket räknas som tillbehör till fastigheten och skall följa med vid en försäljning om inte ett borttagande särskilt avtalats.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Staket är fast inventarie på en gård.
Om gården säljs så är även staketet sålt.
När man köper en gård så räknar man in staket och hagar i värdet på gården och betalar för det.

Du får inte heller ta med dig stallet.

Om du ändå tar med dig staketet så kan du bli ersättningsskyldig eller skyldig att ställa tillbaka det.
Vid ersättning så ingår även arbetskostnaden för att sätta dit ett annat motsvarande staket.
Så det kan bli ett mycket dyrt staket för dig.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

En annan fråga, visst får man ta med sig hagmaterialet om man vill, då jag inte anser det som en fast inventarier eller liknande. Jag vet inte hur man gör. Men Stolpen/hagarna har kostat mig mycket pengar och tid och jag är inte villig att ge bort det utan kan tänka mig att ta med dem, då vi ev. skaffar gård inom 2 år. Och stolp behövs ju alltid.

Någon som är kunnig?
Tacksam för åsikter och hjälp!

miagi

Man får inte ta med sig staketet. Det anses höra till inventarierna.
Åtminstone var det mäklarens besked när jag köpte min gård.
Postlådan får man inte heller ta med sig, eller parabolantennen.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Staket är fast inventarie på en gård.
Jag spenderade 10 minuter på att försöka hitta ett rättsfall på det, men hittade ingenting. Men om du nu vet, vart står det att stolp är fasta inventarier?

I lagtexten står det ju ingenting om detaljerna.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Jag spenderade 10 minuter på att försöka hitta ett rättsfall på det, men hittade ingenting. Men om du nu vet, vart står det att stolp är fasta inventarier?

I lagtexten står det ju ingenting om detaljerna.

I Jordabalken står uppräknat vad som räknas som tillbehör till fastighet.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Men om du nu vet, vart står det att stolp är fasta inventarier?

I köpekontraktet på min gård.
Och då som ett förtydligande till säljaren.

Du skall fråga en mäklare om vad som ingår.
Försäljning av jordbruksfastighet är litet speciellt.
Jag har verifierat att staketen hör till och skall vara kvar med flera mäklare.
Det står ju inte specifikt om parabolantenner heller men de skall också vara kvar.

Jag kan ta och leta litet och se om jag minns vad det lutade sig på i lagen.
Det kan stå i mitt kontrakt.
Återkommer....
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Enligt mitt kontrakt så var det 4 kap i Jordabalken.
Det borde då vara detta:

19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.

Om där står ett staket när man köper en gård så förväntar man sig ju att det står kvar när man tillträder.

Här är mäklarens lista på vad som ingår vid köp.
http://www.svenskfast.se/Templates/Page____156.aspx

Där staket är "Fastighetstillbehör" på samma sätt som hus.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Det var ju jättetydligt.
Det står i början på Jordabalken.
2 kap. Tillbehör till fastighet

1 § Till en fastighet hörbyggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk,
på rot stående träd och andra växter,
naturlig gödsel.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

:rofl:
Jag missade visst ordet stängsel när jag läste paragrafen. Hur jag nu lyckades med det.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Letade du efter "stolp" månne?

Alltså det där tycker jag är ett av problemen med att läsa lagboken.
Man måste veta vad det kallas just där.
Stängsel är ju inte så vanligt att man säger.
 
Sv: Köpa begagnade stolp, rimligt pris?

Okej, det rör sig inte om en försäljning utan mer av ett lån/nyttjande av gård mm (då hyresvärden vägrade...:mad: så nu blev vi upsagda.. kontrakt har aldrig skrivits efter alla år.

Hur får man göra då?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp