Köpa en häst som haft kotledsinflammation

Ladybug

Trådstartare
jag håller på och letar häst nu, har hittat en 15 år som mest använts till hopphäst. Han har haft kotledsinflammation två gånger, 2012 och 2014. Är nu igång, finns det stor risk att han kommer få det igen? Brukar det vara återkommande?
Han har även ringskor pga detta . Erfarenhet om det?
 
jag håller på och letar häst nu, har hittat en 15 år som mest använts till hopphäst. Han har haft kotledsinflammation två gånger, 2012 och 2014. Är nu igång, finns det stor risk att han kommer få det igen? Brukar det vara återkommande?
Han har även ringskor pga detta . Erfarenhet om det?

Vad har du tänkt att ha hästen till? Jag hade nog inte köpt den om jag tänkt träna och tävla i hoppning.
 
Det beror som sagt helt på varför den fick det, vad den gjort sen dess och vad du vill ha den till nu.
 
Efter att ha haft en häst med återkommande kotledsinflammationer (han hade ks) så skulle jag absolut inte köpa. Vid minsta lilla överansträngning (som är olika beroende på häst, min fick inte hoppas mer än några skutt på max 50 cm), även extremt bus i hagen, kom hältan tillbaka.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 884
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
15 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp