Bukefalos 28 år!

Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Mitt fullblod blev ett lyckat köp, köpte honom av en amatör tränare som grundridit honom också. Han har varit otroligt het och delvis nervig, nu är han lugn som en filbunke.
Galopperar i form på fältet i det tempot jag väljer, rider ut var som helst, längst 90 vägar, snåriga vägar, massa högt gräs eller ja ogräs som kittlar magen. Men han ställer verkligen upp för mig alltid.

Han är väl rädd för kor och får;)

Fullbloden från banan blir oftast underbara ridhästar.
Amatörtränarna är lite bättre på att skolrida sina hästar.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

*KL*

Något jag fascinerats över när jag letat och provridit är det MOTSTÅND mot veterinärbesiktningar som tycks finnas? Vet inte hur många ggr jag hört 'det är ingen ide att besiktiga fbl som löpt, de går inte igenom även om de är fräscha', och 'det är väl bara ta över försäkringen, den täcker ju allt utom benen?' (eh ja just det), 'det är bara trams att besiktiga, har de hållit för löp håller de för ridning' och så vidare i all oändlighet.

Har hittat EN ägare som tycker att 'självklart får du besiktiga den, det tycker jag bara är bra så har jag papper på att jag sålde en frisk häst med! Är det någon speciell veterinär du vill ha, det är ju du som ska välja?' Och som inte heller hade minsta emot att jag ville låta equiatriker gå igenom hästen innan heller. Och som lika självklart håller hästen åt mig tills den är besiktigad.

Men jag började tro sådana inte existerade!


Jodå de existerar. Men jag har mött det andra också. Som inte fattar det riktigt:confused: Men det var inga hinder att besiktiga ändå och gick igenom ua gjorde han också, så. Och fick försäkring!
Så stå på dej bara!
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

*KL*

Går den igenom besiktning (äg ska ringa vet på måndag) så kommer ett litet (157) treårssto E: Richard of York hem ;)

Var intresserad av en femårig valack med, men där var det motstånd mot besiktning (men jag får besiktiga) och ffa för mycket 'först me dpengarna på bordet vinner, vi håller den inte åt dig till besiktning' för att jag orkade tjafsa vidare. VÄLDIGt förtjust i hästen dock, men för mycket 'om och kring' den.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Jag känner till ett 3års sto efter york, hon är speciell men :love:
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Ja ungefär så, men de flesta ston är väl lite speciella;)

Får själv hem ett fullblodssto snart om besiktningen går bra, men inte efter york utan hon är syster till min vallack.

Vad heter stoet du ska köpa? Du får gärna pm:a om du inte vill skriva här.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

*KL*

Bara banken kan masa in pengarna på mitt konto ska jag åka och hämta henne. Hon besiktades idag (jag var med) och inga problem. Fast hon visade alla kända skolor ovan mark, plus en del av egen design, under longeringen och 'springningen' efter böjprovet *host*

Jag har en känsla av att om hon & K finner varandra kommer jag behöva valium, de är av precis samma skrot och korn, och det är nog ingen hejd på vad de där två kan koka ihop tillsammans.. :devil:
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Kul! Grattis!

Jag rider ett sånt sto. Full fart i hagen, var halt häromdagen pga slagit i nåt troligen (tunna sulor:angel: )

Lite mycket integritet men så rar när hon är rar, kelig och tillgiven och så ambitiös att man blir tårögd:)

Men ett :devil: humör, om hon blir arg, men det är väldigt sällan och går över så fort sen är hon dubbelt så angelägen om att jobba rätt:love:
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Vad konstigt med motstånd mot besiktning. Jag gjorde en när jag köpte min som 7-åring inklusive röntgen av ben och rygg och det var aldrig någon diskussion om det. Ser ut som en 2-åring kvittrade veterinären.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Grattis!!

Jag håller tummarna att ägaren till det sto jag vill köpa hör av sig snart.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Hej Alex.

hur har det gått fått hem henne ännu?

:)
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

jodå, hon kom i söndags kväll, hade en dejt med distriktsvet på bästa jourtid igår kväll och har idag sprungit och hoppat och busat som en liten tok, äverlycklig över stor hage och lekkompis.

Hon är besinningslöst förälskad i min valack (som står på boxvila), och som ler och långhalm med min treåring =)
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Ja, man vill ju självklart besiktiga en häst. Det känns ju inte vidare bra för dig heller, det finns ju stor risk att hästen har skador.

Håller med någon ovan om att bara låta hästen skrota, i rejäla hagar och sen börja om på nytt med all vad ridning heter
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Får man vara nyfiken och fråga vad man får ge för en unghäst - fullblod som inte 'funkar' på banan? Kryllar de av dessa precis som med travare? :confused:
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Ja, man vill ju självklart besiktiga en häst. Det känns ju inte vidare bra för dig heller, det finns ju stor risk att hästen har skador.

Håller med någon ovan om att bara låta hästen skrota, i rejäla hagar och sen börja om på nytt med all vad ridning heter

Vilken erfarenhet grundar du det på?;) Hur många fullblod från banan har just du tränat till ridhästar? Det är väldigt lätt att "tycka". Oftast grundar sej såna åsikter på fördomar och brist på erfarenhet.

Får man vara nyfiken och fråga vad man får ge för en unghäst - fullblod som inte 'funkar' på banan? Kryllar de av dessa precis som med travare?

Nej, det "kryllar" inte av dem på samma sätt som travare. Det finns betydligt fler travare eftersom landet är fullt av travbanor och det är en väldigt stor sport i Sverige.

Kostnaden beror på storlek, förutsättningar som ridhäst samt ev tidigare skador (nej långt ifrån alla har skador, de flesta säljs för att de är för långsamma helt enkelt)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Får man vara nyfiken och fråga vad man får ge för en unghäst - fullblod som inte 'funkar' på banan? Kryllar de av dessa precis som med travare? :confused:


--

Håller med någon ovan om att bara låta hästen skrota, i rejäla hagar och sen börja om på nytt med all vad ridning heter


Tja, det beror på varför de tas av banan och hur de är, stam, kapacitet, gångarter, skolning osv.

Det finns från kring 15 upp till 50 typ om man läser på annonserna, vad de får i verkligheten är svårare atts vara på.

Sen sätter tränarna väldigt olik pris också.

Den jag köpte, fullt frisk treåring med trevlig stam, inga olater, inriden men oskolad, i prima hull, med fina hovar och tas av banan enbart för att hon inte tycker att det är så kul atts pringa fort var utannonserad för 18 000 kr. Skolat dito är dyrare. Men samtidigt har jag ringt på flera annonser i ungefär samma prisklass, där de haft senskada, varit äldre, varit opererade för chippar etc etc som utannonserats dyrare. Och pratat med tränare som inte släpper de öfr under 40 000 kr generellt.

Så är nog svårt att säga, vad de kostar, men de ligger betydligt högre än extravarna, och efterfrågan är en annan med (vilket iofs inte är så konstigt).

Ang släppa i hage så okej om det är en väldigt mager eller väldigts tressad eller liknande, men vad gäller min dam förstår jag övht inte varför hon ska skrota, tappa muskler och kondition, och sen startas om som om hon inte vore inriden? Jag ser inte meningen faktiskt? Utan de får 'landa' som vilken annan häst som helst, och sen börjar de ridas.

Sen, min dam är inte i full löpkondition, men är de det är det i min mening inte sjysst att bara ställa av, kan man undvika det ställer du ju inte av någon häst i full kondition pang poff, utan trappar isf ner och ställer av.

Däremot, den jag tittade på som borde lägga på sig minst 150 kg och såg ut som ett tak över rygg och kors - DEN hade jag nog ställt av och gött upp, men det är för uppgödningens skull.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Ang släppa i hage så okej om det är en väldigt mager eller väldigts tressad eller liknande, men vad gäller min dam förstår jag övht inte varför hon ska skrota, tappa muskler och kondition, och sen startas om som om hon inte vore inriden? Jag ser inte meningen faktiskt? Utan de får 'landa' som vilken annan häst som helst, och sen börjar de ridas.

Sen, min dam är inte i full löpkondition, men är de det är det i min mening inte sjysst att bara ställa av, kan man undvika det ställer du ju inte av någon häst i full kondition pang poff, utan trappar isf ner och ställer av.

Klokt resonerat av dej. :bow: :bow: Lycka till med henne nu!
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Det var en rejäl liten bit:D

Riktigt grov dam. Växer nog lite också, det brukar hända en del ända fram till 5-6 år, så hon blir nog större och kanske ännu grövre också. :p

Hoppas benet blir bra nu och att hon håller sig frisk sen.:)
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Japps, inget spetigt fullblod här inte. Dock är hon inte så grov som hon ser ut, det ÄR en stadig bit (och i lite överhull med), utan tvekan, men inte så mycket 'stadig new forestponny' som hon ger sken av. Hmm, finns några kassa bilder från provridningen(där hon btw mest var vidrig), på ridbilderna syns att hon inte är riktigt så grov som exteriörbilder påstår:

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=f84b04cf-45e2-4ec7-9511-ec91ecf7ab4a

Växer gör hon däremot, är mer överbyggd bak än vad som syns på bilderna, eller KÄNNS iaf mer överbyggt, lite 'backe upp' från ryggen över länden liksom. Blir inte förvånad om hon blir kring 163 som färdig.

Behövs dock en del 'omgruppering av muskler' då hon är 'övermusklad' fram, och har sjukligt med halsmuskler, så lite 'remodellering' av hals också. Men vi har tis på oss.

Såren ser jättebra ut nu, börjar få skorpa nu. Men hon skrämde livet ur mig när hons kaffade ett nytts år igår, lyckades klanta sig så hon slog i boxlåser, rakt på bakknäet, och måste fått en nervsmäll, för var blockhalt i måånga minuter innan det släppte. Blev ett litet jack, men ska nog läka utan problem, och hon står ju på PC 'redan' så.

Är i övrigt lite valpig och lite 'bulldozig' ibland, men otroligt lyhörd för att 'flytta runt' (räcker med att peka på bakdelen t ex för hon ska flytta undan den), och har varit betydligt trevligare här än 'där'. Bets ju fram ochs parkade bak med jämna mellanrum när jag provred, och var mer i luften än på marken stundtals under vetbes (livsglädje, ingen elakhet). Men har inte bitits alls här, och visst viftat lite med bak, men mycket mindre.

Är kär i mina två, som ler och långhalm med min treåring, men jesus vad de sprang andra dagen (första bara stirrade hon på ALLT, idel stora ögon *s*). De sprang efter en timme, efter två timmar började arabstoet tycka 'hallå, vila lite nu?', men fbldamen tyckte 'nej, spriiinga'. hade dock sansat sig till dag tre.

Så, jag misstänker att hon trivs som fisken i vattnet med stor hage, långa dagar ute och lekkompis. Får vi bara fart på hösilageätandet så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp