Bukefalos 28 år!

Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Alexandra_W

Trådstartare
Kikar lite efter en till häst, vill eg ha en äldre, mer utbildad dam/herre, men sådana haglar det inte av i rätt prisklass, så kikat en hel del på fullblodsannonser med.

Jag har ju vana av och känner till 'fullblodsnerver', men det jag undrar över är det här att köpa fullblod 'direkt av banan' (more or less..). Vad ska man tänka på?

Tänker dels på om det finns blodslinjer som är kända för att ge 'knäppa' individer, eller liknande ( t ex att hingst X ofta ger skarpa avkommor med tveksam ridbarhet). Naturligtvis finns det bra individer ur alla linjer, men ni fattar.

När det gäller provridning, så är jag fördomsfull och ute och cyklar när jag inbillar mig att provridningsmöjligheterna på banan är tämligen begränsade och det vill till att kunna sitta i galoppsadel?

Finns det något man ska kika specifikt efter, både att undvika och att söka efter så att säga?

Hur pass mycket 'ken' ett 'normfullblod' från banan, dvs talar vi samma lång omskolning som för en travare från banan t ex? Det känns jus om en häst som ändå är avlad för ridning och riden borde ha 'lättare' för sig än en häst avlad för och tränad i körning? Samtidigt kan man ju om man läser höra allt från att 'det tar två år att göra ridhäst av dem, de förstår inga normala hjälper' till att det är en hyfsat kort omskolningstid?
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Hinner eg inte svara så långt nu (jobb:angel: )

Men det finns flera bra trådar under galoppforumet.

Fullblod från banan är inte svåra att skola om anser jag. Vissa är t o m redan ridna som ridhästar också. Du kan säkert ta med egen sadel för provridning.

De är lättlärda o psotiva hästar, men man måste själv vara mjuk i ridningen och helst vara van vid känsliga hästar. De kräver mycekt av ryttaren vad gäller viktfördelning o hand tex,.

Man får inte bli hängande o dra i tyglarna. Men om allt detta finns mer i trådarna på galopp.

Ang psyke så hänger inte ridbarhet alltid ihop med skarphet. Sen är det inte säkert att en häst efter en "skarp" hingst visar ett dugg.
Det kan du fråga om när du tittar på hästen. Tror inte seriösa tränare vil lura på någon ridhästmänniska en för svår häst, som kanske blir vandringspokal.

Sen kan de ju vara för svåra för köparen ändå pga att den har för lite erfarenhet öht.

Men gå in på galoppforumet så får du nog bättre svar. Själv skulle jag hellre köpa från banan än "hemmaomskolad" av nån som man inte vet vad den har för kunskaper.

Kanske är mer att rätta till från det :crazy:
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

OJ! Det var mycket på engång och jag som är superpartisk kanske skull försöka avhålla mig från att svara:D .
Tror inte du ska titta så mkt på blodslinjer, man söker ju oftast inte samma saker av en ridhäst och en löphäst så är individen trevlig så "strunta" i stammen.
På täby finns ok möjligheter att provrida (är inte lika hemma på jägers) och jag rekomenderar att du provrider i "galoppsadel" som hästen är van vid, annars kan det skapa onödiga spänningar. Men du behöver inte oroa dig, med långa läder sitter du stadigare i en träningssadel än vad du gör i de flesta moderna flatbacksadlar!
Räkna inte med att ett fullblod från banan "kan" någonting i den bemärkelsen att de har fått lära sig krumelurer. Däremot så är de otroligt lyhörda och känsliga så ofta räcker det med att flytta om sittbenenför att hästen plötsligt ska göra en fin öppna. Sen finns det ju vissa tränare som aktivt rider sina hästar i vettig form osv (tex Annika Källse här på forumet)
Utan att ha erfarenhet av att omskola travare (däremot ett ganska stort antal XX) så vågar jag påstå att man inte kan jämföra med ett fullblod, fullbloden är lite som en schäferhund = att dom VILL göra rätt och vill vara till lags och dessutom har väldigt lätt för sig. (och för att inte få "ridtravarmaffian på mig så vill jag igen påpeka att jag INTE säger att travare INTE är intelligenta)
Nu är ju min nuvarande häst ganska speciell men han gick en LB dressyr dagen efter jag tagit hem honom från banan, och en annan som jag hade red jag jakt på mitt i tävlingssäsongen så mitt viktigaste råd när det gäller ridning av fullblod från banan är: KRÅNGLA INTE TILL DET!!!! Det är en häst som vilken annan som helst, det går utmärkt att uppfostra dem till att stå still vid uppsittning osv....
Råd nr två får bli, VAD DU ÄN GÖR. STÄLL INTE AV HÄSTEN OCH LÅT DEN VILA EN MÅNAD NÄR DEN KOMMER FRÅN BANAN. Då kommer du garanterat att ha ett monster under dig när du börjar rida igen;)
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

oh, ett tips, fråga AnLa här på buke, jag hade lite frågor om fullbloden och jag fick hur mycket bra svar som helst.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

KL

Jag rider dressyr (tränar varje vecka) hoppar i mån av möjlighet rider
ut och dessutom tränar lite extra hårt nån dag i veckan i sandtag med hästen mellan löpen hon startar i, så...fantastisk ridhäst.

De andra jag har haft själv eller ridit regelbundet har varit efter galoppkarriären men det går lika bra samtidigt.

Bara för att klargöra ännu mer att de är helt vanliga hästar...
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

. Du kan säkert ta med egen sadel för provridning.

oddsen att min hoppsadel ska passa ett fullblod i löpkondition är typ.. mikroskopisk. Och att lägga på ett fullblod van med löpsadel en bomlös lär ju g en del..intressanta. effekter i värsta fall.

Men dte låter ju lovande som någon sa att man sitter hyfsat ändå med långa läder i löpsadel!

Pratat med två tränare på täby, och där har de tydligen någon form av inhägnad volt (som jag inte minns vad de kallade, inte ribana iaf) så det verkar ju bra.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Det var säkert hindergården de menade. Den är precis som en vanlig ridbana om man tider i mitten (fast oval).
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

oddsen att min hoppsadel ska passa ett fullblod i löpkondition är typ.. mikroskopisk. Och att lägga på ett fullblod van med löpsadel en bomlös lär ju g en del..intressanta. effekter i värsta fall.

Men dte låter ju lovande som någon sa att man sitter hyfsat ändå med långa läder i löpsadel!

Pratat med två tränare på täby, och där har de tydligen någon form av inhägnad volt (som jag inte minns vad de kallade, inte ribana iaf) så det verkar ju bra.

Jag är nog lite miljöskadad som inte tänkte på typ av sadel. :angel: Självklart tar man inte med dressyrsadeln, kanske :D

Jag tänker på en liten flatback som den jag har (har dressyrsadel med i o f s) i första hand.


MEN dessutom har jag lagt min stora dressyrsadel på hästar som aldrig sett annat är löp o träningssadlar och ingen av dem har reagerat ett dugg, inte det minsta faktiskt!

Men det var inte på TÄby, däremot löphästar i full kondition. Så man ska inte överdriva de problemen. De är inte särskilt konstiga djur alls faktiskt:smirk:
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Jag är nog lite miljöskadad som inte tänkte på typ av sadel. :angel: Självklart tar man inte med dressyrsadeln, kanske :D

Jag tänker på en liten flatback som den jag har (har dressyrsadel med i o f s) i första hand.


MEN dessutom har jag lagt min stora dressyrsadel på hästar som aldrig sett annat är löp o träningssadlar och ingen av dem har reagerat ett dugg, inte det minsta faktiskt!

Men det var inte på TÄby, däremot löphästar i full kondition. Så man ska inte överdriva de problemen. De är inte särskilt konstiga djur alls faktiskt:smirk:


Faktum kvarstår, oddsen för att min valacks hoppsadel ska passa en fullblodsrygg är mikroskopiska. Och även om hästen inte reagerar på sadeltypen (det är en liten, nätt flatback), så vill jag ju inte provarida i en sadel som inte passar hästens rygg.

Den bomlösa passar ju alla ryggar, möjligen jag får justera paddningen, men den kan ju vissa hästar reagera på första gången (även vanligt ridna hästar som gått i vanlig dressyrsadel).

Så jag menade inte att överdriva hur FULLBLOD är så, utan jag skulle inte försöka få min hoppsadel passa en halvblodsrygg heller.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Tja, du känner ju till hur lyckat mitt köp var :angel: Eller ja, lärde mig massor av en superduktig häst, men hade kunnat slippa MÅNGA av problemen om jag bara lyssnat med "galoppfolket" om hästen ifråga. När jag väl köpt den fick jag höra kommentarer, som hade varit till hjälp att få höra innan.

Kolla resultat om det finns några. Det kan finnas många ledtrådar där om hur hästen är (t.ex. struken pga att ingen ville rida hästen...).

Ang. sadel så har jag min fina 3fit kvar, passar utmärkt på fullblodsrygg!
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Jag skulle först o främst titta på om hästen var helt frisk (dvs kolla så att hästen inte har några förslitningar som den kan ha fått på banan) Jag hade en galoppör som hade ngt fel med ryggen pga av att han hade varit galoppör. Det kan dom tydligen få pga att dom tar i så mkt med ryggen med bakkben och rygg när dom skjuter ut ur startboxarna.
Jag skulle leta efter en häst som inte har gjort så mkt på banan, en som kanske inte räckte till elr kan springa så fort att de helt enkelt inte har sprungit så mkt, dels pga att de kan ha gamla skador och dels pga det sitter i huvudet på dom (löparskalle).

Lycka till
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Jag skulle först o främst titta på om hästen var helt frisk (dvs kolla så att hästen inte har några förslitningar som den kan ha fått på banan) Jag hade en galoppör som hade ngt fel med ryggen pga av att han hade varit galoppör. Det kan dom tydligen få pga att dom tar i så mkt med ryggen med bakkben och rygg när dom skjuter ut ur startboxarna.
Jag skulle leta efter en häst som inte har gjort så mkt på banan, en som kanske inte räckte till elr kan springa så fort att de helt enkelt inte har sprungit så mkt, dels pga att de kan ha gamla skador och dels pga det sitter i huvudet på dom (löparskalle).

Lycka till

Och nu ska jag vara motvallskärring!!!
Det är INTE en bra ide att köpa en häst som startat lite, då om någon gång är det risk för gamla skador osv.
En häst som hållit för galoppträning och tävling i många år kommer i de allra flesta fall hålla måååånga år till som ridhäst. Det är ytterst få om ens några ridhästar som kommer upp i de träningsdoser och påfrestningar som en galopphäst gör.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Håller inte med dej alls.

Det är en del missförstånd tror jag.

Ryggskador har jag aldrig träffat på på något fullblod hittills (och träffat en hel del) Ändå står det ofta om i trådarna på buke:confused:

Får ju tanken om det är ryttarna efter karriären som orsakar alla dessa ryggproblem:confused:

En häst som löpt mycket och inte har skador är hållbar

Sen beror det på skada. Olycksfallsskador kan alla få.

"Löparskalle" vet jag inte vad det är faktiskt. Har jag aldrig träffat på.
Om du inte menar att de har bra löphuvud:idea: Medn det är aldrig ett problem som ridhäst.

När jag köpte mitt första fullblod sa folk "den där kan du aldrig galoppera på en åker med andra hästar"

Vem var lugnast på åker sen när vi var ute? Jo fullblodet.

Dina synpunkter låter tyvärr som såna missuppfattningar.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Det första du bör tänka på är att hästen är i en superkondition! Säkerligen den bästa den någonsin varit i och säkerligen den bästa den någonsin kommer att vara i. Det gör att det finns vissa problem med uthållighet när det gäller din ridning. Det är svårt att lära ut eller ändra på någonting när saken man sitter på har så mycket myror i kroppen att det bara inte går in.
Jag rekommenderar alltid att låta hästen bara skrota i hagen i 2-3 månader och verkligen tappa all kondition. Sedan är det bara att rida igång dem som vilken häst som helst.
Vi rider in våra galopphästar precis som vi rider in de "vanliga" ridhästarna, och de flesta jag känner gör precis likadant. Så de flesta galoppörer har den grunden i alla fall.

Om vi får hem en häst som ska säljas vidare som vanlig ridhäst så brukar den få gå på bete ett tag, sedan börjar jag rida ut på den. När jag ridit ut på den ett tag och den har fattat att det för det mesta bara går lungt till, även om vi galopperar i skogen och så, brukar jag börja med lite övningar ute i skogen. Jag börjar även hoppa ute i skogen, trots att de allra flesta galopphästar har hoppat bommar innan.
Det ska tilläggas att jag brukar sadla på, sedan går jag in på ridbanan en stund och sedan rider jag ut.
Sedan är det bara att skola hästen som vanligt.

De flesta galoppörer som säljs gör det för att de inte är tillräckligt snabba eller inte har tävlingsglöden i sej...eller för att de fått småskador som de inte håller för i galoppvärlden, men som inte ger de några problem alls i ridhästvärlden. Många galoppörer uppskattar att få bli ridhäst och testa på någonting annat. De är lättlärda och bra att ha att göra med. Vi har haft en hel del som kommit hem från träning och varit mer eller mindre klara att sälja som outbildade ridhästar på en gång, då de varit så lata redan från början. :)
Men vi har en som går på bete med fölstona eftersom han är omöjlig att bara promenadrida! Han har vunnit massor med löp och dessutom är han 13 år gammal numera, så vi tycker att han gjort sitt.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Det första du bör tänka på är att hästen är i en superkondition! Säkerligen den bästa den någonsin varit i och säkerligen den bästa den någonsin kommer att vara i. Det gör att det finns vissa problem med uthållighet när det gäller din ridning. Det är svårt att lära ut eller ändra på någonting när saken man sitter på har så mycket myror i kroppen att det bara inte går in.
Jag rekommenderar alltid att låta hästen bara skrota i hagen i 2-3 månader och verkligen tappa all kondition. Sedan är det bara att rida igång dem som vilken häst som helst.

Nej. Det är inte ett bra råd och totalt onödigt! Det tillhör alla vanföreställningar. Det är bara att rida som vanligt på en unghäst. Hasten har på banan fått obeskrivliga mängder mat och lägger man om till mer ridhästfordring så är det inte problem att rida. F ö rider jag nu en häst i full löpkondis som vilken ridhäst som helst. Lugnare får du leta efter. Stark, engagerad och ambitiös. Kräver vanlig ridning som för vilken häst som helst i tävlingskondition,men en dag i veckan lite extra hård träning.

Om man däremot låter den stå kommer man kanske att få problem när man sätter igång precis som med alla avställda hästar, om man inte är så rutinerad. DÅ kan det bli problem och det fattar folk sällan förrän dom sitter med problemen och en häst som tar över.

Varför vill man inte ha en häst i bra kondition? Mitt första fullblod red jag utan problem dagen efter han kom från TÄby. Red ut i skogen och lärde känna honom och hade inga problem öht. Han hade hela livet kvar sina fantastiska kondition och fysiska styrka. (inten löpkondis men som en tävlingshäst (ridhäst)

Den (ibland de) jag rideer nu går på banan samtidigt men kan ridas hur bra som helst som ridhästar däremellan.

Man ska inte krångla till allt så förbaskat! Vem vågar köpa en häst sommåste ställas av för att kunna ridas:eek:

Många galoppörer uppskattar att få bli ridhäst och testa på någonting annat. De är lättlärda och bra att ha att göra med.

Ja det håller jag verkligen med om.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Allmänt svar (eller svammel) om att ställa av en galoppör som kommer från banan. Jag gjorde det med det stoet jag köpte från banan. Jag köpte henne i maj och hon fick gå på bete till augusti, och gick ner på en normal ridfoderstat. Under den tiden växte hon ett par centimeter och jag hade inga problem när jag väl började rida henne. Att det blev avställning berodde på att jag hade inte bodde där hästen var samt hade en annan häst som jag red och tävlade.

Idag skulle jag förmodligen inte göra så utan hade nog ridit från början, för jag tror inte att en häst är hispig för att den har hög kondition utan i så fall för att den får för lite arbete i förhållande till sin höga kondition = överskottsenergi. Men tar man ner kraftfodermängden samt arbetar hästen bör det inte vara några problem.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Idag skulle jag förmodligen inte göra så utan hade nog ridit från början, för jag tror inte att en häst är hispig för att den har hög kondition utan i så fall för att den får för lite arbete i förhållande till sin höga kondition = överskottsenergi. Men tar man ner kraftfodermängden samt arbetar hästen bör det inte vara några problem.

Precis!
Det är vad jag menar. Sen är det inte förbjudet att låta en häst gå på bete:p

Jag är bara emot tänkandet att det ska vara så förbaskat märkvärdigt och krångligt med att köpa en häst "från banan"

Jag vet ju att det inte är det och blir ju lite frustrerad av alla såna råd. Totalt onödigt.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

ÅHHH FULLBLOD:love: :love: :love:
Saknar min lilla pojke så mycket Santon Lad R.I.P
Han är helt klart den mest underbara häst jag haft, när jag köpte honom fick jag höra av många att jag inte var riktigt klok, han var tokig och bara stack skulle aldrig gå att ha honom som ridhäst:devil:
Men så fel dom hade:) Tyvärr så var hans ben inte de bästa när jag köpte honom men vi fick några fina år tillsammans ändå:cry:
Han var stressad och hispig när jag köpte honom men då hade han ändå varit från banan ett tag. Men med en sadel som passade och mycket tålamod så blev han en ängel.
Fullbloden är mycket kloka och känsliga hästar. Så se bara till att ta det lungt och inte stressa upp dig så tror jag att det kommer att gå bra:)
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

ÅHHH FULLBLOD:love: :love: :love:
Saknar min lilla pojke så mycket Santon Lad R.I.P
Han är helt klart den mest underbara häst jag haft, när jag köpte honom fick jag höra av många att jag inte var riktigt klok, han var tokig och bara stack skulle aldrig gå att ha honom som ridhäst:devil:
Men så fel dom hade:) Tyvärr så var hans ben inte de bästa när jag köpte honom men vi fick några fina år tillsammans ändå:cry:
Han var stressad och hispig när jag köpte honom men då hade han ändå varit från banan ett tag. Men med en sadel som passade och mycket tålamod så blev han en ängel.
Fullbloden är mycket kloka och känsliga hästar. Så se bara till att ta det lungt och inte stressa upp dig så tror jag att det kommer att gå bra:)

hmmm, inte till mej, eller hur?:confused:

Jag stressar inte särskilt tillsammans med fullblod:D :rofl:
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

*KL*

Något jag fascinerats över när jag letat och provridit är det MOTSTÅND mot veterinärbesiktningar som tycks finnas? Vet inte hur många ggr jag hört 'det är ingen ide att besiktiga fbl som löpt, de går inte igenom även om de är fräscha', och 'det är väl bara ta över försäkringen, den täcker ju allt utom benen?' (eh ja just det), 'det är bara trams att besiktiga, har de hållit för löp håller de för ridning' och så vidare i all oändlighet.

Har hittat EN ägare som tycker att 'självklart får du besiktiga den, det tycker jag bara är bra så har jag papper på att jag sålde en frisk häst med! Är det någon speciell veterinär du vill ha, det är ju du som ska välja?' Och som inte heller hade minsta emot att jag ville låta equiatriker gå igenom hästen innan heller. Och som lika självklart håller hästen åt mig tills den är besiktigad.

Men jag började tro sådana inte existerade!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp