Bukefalos 28 år!

Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Ser att du provred i galopp(eller i alla fall tränings) sadeln:D

Det ser ju inte ut att vara på Täby så hagar är hon nog van vid redan?

Men alltid kul med jämnåriga lekkamrater, "våra" far runt här i hagarna varje dag också, det blir små skrap och småsår ibland men det är inte mycket att bry sej om oftast.

Hon ser trevlig ut, ja grov fram, men det är de ofta. kanske inte fullt så grova över halsen dock.

Nu i början kanske hon hoppar till extra för saker, de reagerar ju blixtsnabbt, men det går över lika fort. Inget att bry sej om.

Överbyggd kommer hon nog alltid att vara det är de flesta fulllblod mer eller mindre. Men det brukar inte vara något större problem, de är smidiga i kroppen och kan lätt vinkla in baken ändå.

Lycka till med henne!
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Ser att du provred i galopp(eller i alla fall tränings) sadeln:D

Jo, kan ju inte påstå det var någon jättehöjdare, men inte så hemskt som jag befarat, svårt sitta i ordentlig 'ridsits' bara.

Det ser ju inte ut att vara på Täby så hagar är hon nog van vid redan?

Angarn är det. Därifrån jag köpte henne ju. Hon har gått i hage på fm, eller från morgon som jag inte riktigt vet vilken tid det är, till lunch. Och på em ridits eller gått i walker en stund. Haft lekkompis (jämnårig valack)fram tills hon började brunsta, sen dess har hon gått själv, pga risken för sparkskada.

Men alltid kul med jämnåriga lekkamrater, "våra" far runt här i hagarna varje dag också, det blir små skrap och småsår ibland men det är inte mycket att bry sej om oftast.

Jotack, de är lika lyckliga båda två, min dam hade ju gått själv en dryg månad pga valackens boxvila, så det var ömsesidig glädje över att få en lekkompis av 'samma skrot och korn' ;)

Hon ser trevlig ut, ja grov fram, men det är de ofta. kanske inte fullt så grova över halsen dock.

Halsen är rätt vidrig just nu om man frågar mig, men den är en sabla massa muskler i princip, är ju övermusklad fram med, men jag tycker det i grunden är en god ridhästmodell som nog kommer bli bra när det 'är klart', dvs ommusklad och så. Hon använder gärna halsen att köra rakt upp nu, eller gjorde på provridningen iaf, innan hon fått rasta sig så var det bara huvudet i luften och hopp och skutt, mycket trevligare när hon fått rasta av sig lite med en galopp på rakbanan (bilderna är när jag återvände till volten efter)

Nu i början kanske hon hoppar till extra för saker, de reagerar ju blixtsnabbt, men det går över lika fort. Inget att bry sej om.

Jag har lyckats hitta ett ovanligt ex av fullblod, inte nog med att hon är lättfödd, hon är synnerligen cool med, och när det är läskigt stannar hon och tänker över situationen. Som ex så tog det 15 min att övertyga Åsnan Ior om att gå ur boxen och inte bara frysa fast i boxdörren och glo när veterinären stod på stallgången. Hon tyckte det var säkrast stanna i boxen. Enda gången hon 'stimmat' hos mig är när hon tycker något gör ont (sprutor, sårrengöring av ett ben, det andra gick utmärkt), men när hon då t ex fnattar runt, så hon har lyckats kliva rakt ner i medicinlådan, backa in i vattendunkar och så, och sådant bekymrar henne noll. Hon kastade sig på stallgången med (tror inte hon hade märkt hon satt fast förrän hon provade backa och blev lite överrumplad, inte varit problem innan/efter), och det var då hon kastade sig med bakdelen rakt in bland vattendunkarna, vilket som sagt inte störde henne alls eller upprörde.

Har ju inte kunnat rida henne än i och med att hon fick såret och nu står på antibiotika, men då kan det nog bli mer tittighet och explosivitet. Men so far är hon MINDRE tittig, nervig etc än min valack =)

Överbyggd kommer hon nog alltid att vara det är de flesta fulllblod mer eller mindre. Men det brukar inte vara något större problem, de är smidiga i kroppen och kan lätt vinkla in baken ändå.


Mmm, återstår ju att se hur mycket mer hon kommer växa och hur mycket som kommer 'jämna ut sig'. Araberna har ju en tendens att gärna vara lite överbyggda med även när de växt klart, så låter rimligt det är lika med fullbloden.

Men hitills har hon positivt överraskat! Hon bets fram, sparkades bak och knuffades på mitten en hel del (inte hela tiden dock) när jag var och provred, bet i jackor, trängde sig i boxöppningen och så, vevade med bakbenen när man skulle känna/lyfta etc. Provridningen var inte sådär imponerande då hon mest körde upp huvudet och körde diverse trix och skutt i början, men efter att ha fått cantra lite på rakbanan blev det bättre, men ganska trist trav (symaskinskänsla) och så. Men jag köpte på att det i grunden är en god ridhästmodell enligt mig, och det jag tyckte ändå 'fanns där under ytan' (det var ju STOR skillnad före och efter avrastning i attityd och allt, och den känslan av vad som skulle kunna bli), och så är hon i grund och botten en trevlig, kelig och uppmärksam häst.

På vetbesiktningen så longeringen var mycket skolor ovan mark i början, och en hel del explosioner i travdelen vid böjprov med. Hytte åt vet när vet klämde på bakbenen med. Var dock övertalbar.

Och hon har som sagt överraskat positivt, dels genom det coola (även om jag kunde hålla mig för skratt den där kvarten det tog att få ur henne ur boxen när vet var här) men ffa genom att inte ha bitits en enda gång, inte slagit någonting, viftat lite någon gång men nästan bara vid den där sårtvätten, vara kelen och social, ta det mesta med ro, och har gått prickfritt i grimskaft (även om hon har lite taskig respekt för grimskaftet, så jag har haft kedja).

Och hon har varit snäll med min mer hästovana mor som får ta in och ut och sköta markservicen när jag jobbar natt.

Så tror som sgat hon mår prima med lekkompis och långa dagar ute i stor hage. Och det är en riktigt kelig liten sak, som lär sig FORT.. (Märke jag imorse när jag övervakade mammas täckesbyte och utsläpp, jag jobbar dygn from i em, och mamma tänkte låta henne gå lös och ta andra treåringen i snöre. 'Bara' det att Lilla Blå lärt sig att man inte får gå ur boxen om inte matte sagt varsågod, så den iden föll platt *s*) Så jag tror det blir jättebra jag tillslut, även om det säkert kommer finnas en hel del att jobba med (ffa i ridningen) och hon kommer vara billig vissa stunder ;)
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Hej!
Här kommer lite tips från en som gjort denna resa. HIttade ett fullblod på banan, lättlärd, positiv -you name it. Problemen jag hade var däremot att hålla honom i hull. Tog mig nästan 1,5 år att lyckas. Jag minskade för mycket på hans diet från banan. Så mitt tips är att hålla kvar på samma diet hästen haft ett tag och sedan minska sakta om den har för mycket go. Min häst var ovan att äta normal mängd hö, så detta tog tid att bygga upp. Samt han hade ätit från hönät i 1,5 år på banan och kunde inte äta från golvet!!! Alla muskler i hals-rygg var för korta. Jag fick sätta upp ett nät och sedan sänka ned det vecka för vecka för att "strecha" musklerna. Detta innebar oxå att han inte kunde beta gräs från början - han nådde ju inte ned.... Men detta ordnade sig efter ca 2 mån. Min häst hade "löphuvud" - hade inte alls tröttnat på att springa på banan. Lugn i all hantering för att kunna ta ut sig under träning.....detta kämpade vi med för jämnan. Ang om hur lång omskolningstid..... beror ju på vad du vill uppnå. Mitt fullblod köptes som 3 åring och vid 5 år var han redo för 1 m hopp, deb fält och LB:3 dressyr på tävling. Så vill du att det ska gå snabbare så får du nog köpa en 4 eller 5 åring så att du kan rida mer intensivt än vad jag gjorde. Han är nu såld och väntar karriär som fälttävlanshäst på en helt annan nivå än vad jag skulle våga/klara!

Kan bara önska dig lycka till! Jag kan absolut tänka mig ett nytt fullblod från banan - men närmsta tiden ska jag ägna mig åt att bli mamma!
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Stam på henne?

Tycker hon är väldigt lik min herre i typen, han är av det grövre slaget och 167 cm över havet. Dock kan han vara knepig att få/behålla i bra hull, nu är han dock för rund, och det är nog första gången jag "lyckats" med det på våra sex år tillsammans.
Jag vet inte hur drastisk jag kan vara för att få honom att bli lagom igen - utan att han blir för tunn. Har en tendens att tappa överlinjen och det tar tiid att bygga upp den igen.

Temperamentet verkar även det vara av samma sort, min är en cool kille, som endast fjantar om han har ont, och man måste se om det.
Dock en förmåga att jämt ha småsår och klumpa sig.

Tror hon kommer att bli en fin pålla i dina händer!
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Jag har lyckats hitta ett ovanligt ex av fullblod, inte nog med att hon är lättfödd, hon är synnerligen cool med, och när det är läskigt stannar hon och tänker över situationen.


Hmm, Alexandra.... sprid inte såna myter och spä på ideerna om fullblod. :eek: Ditt fullblod är ett TYPISKT fullblod, om hon är cool och intelligent!
ang lättföddheten så är det också en överdrift att de flesta fullblod är svårfödda. Självklart kan de inte jämföras med en lättfödd ponny, men det är till största delen anser jag folk som inte är vana vid att hästar äter MYCKET, och som inte vet hur man fodrar, som oftast upplever fullbloden som svårfödda.

Rent allmänt kan jag bli lite småirriterad på missriktade ideer om denna ras, då det ofta skriks och förkunnas högljutt hur svåååra de är att sköta jämfört med andra hästar, hur komplicerat det är och hur duktig man måste vara för att klara det osv. De är inte mer komplicerade än ett normalt halvblod anser jag. som alltid vid hästhantering måste man ha sunt och gott förnuft och gärna erfarenhet, då blir det som allra bäst. utöver det anser jag som sagt inte att fullbloden är ngt vidare märkvärdigt ur hästhållningssynpunkt jmf med de flesta andra raser......
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Jag skrev nåt liknande jag aldrig postade. Mitt fullblod är den coolaste jag haft och de jag känner med samma ras säger detsamma. Min är dock inte lättfödd men matglad som tur är.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Mackan - jag var ironisk, men skulle ha förtydligat det! Ber om ursäkt!

Och fattar att du reagerade, jag är ju kräkless på fördomarna om araberna som stirriga nervvrak.

Men jag var ironisk när jag tyckte 'ovanligt ex', hon är förvisso lättfödd för att vara fullblod, alltså även i fullblodsfolks ögon, och det är ju inte unikt alls, men inte jättevanligt kanske. Man i övrigt är hon en helt normal häst.

Så, ska vara nogrannare med ironin nästa gång, lovar!

/Alex - som mött många eng fullblod genom åren, ingen har dock haft mer nerver än min arabvalack, som dock inhystar beröm kors och tvärs för han är så lugn och cool, med kräktillägget 'för att vara arab'. Han har nerver i massor, men han är tränad och hanterad massor med, för mycket nerver behöver inte betyda att de får/måste vara stirriga, svårhanterliga och så vidare.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Nej nej, inte nerviga men det går snabbt Som det du beskrev i gången tex. De är lika coola som andra hästar annars, ofta bättre för de är rätt världsvana.

Aha, angarn ja den banan är mysig. Jag tycker hela anläggningen är fin det finns ju hagar till hästarna, mer än på täby.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Du ser vad alla skriver:D . Fullblod är oftast coola lugna hästar. Allvarligt talat.
 
Sv: Köpa fullblod från banan - vad tänka på?

Jag har ett fullblod som jag köpte direkt från banan och han är hur underbar som helst. Jag hade fördomar om att dom var nerviga och rädda för det mesta, men fick ändra uppfattning väldigt snabbt. Min kille på 3 år blinkar inte äns när timmertåget/X2000 kommer upp bakifrån 50 m ifrån oss. Det ända problemet jag har med min är att han hellre går lös på gården än att vara i hagen (rymmer EJ från hage när han väll går där).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp