Köpa gård?

A

Amaranth

Det börjar dra ihop sig till att köpa gård inom den närmsta framtiden, men då hopar sig också frågetecknen en aning. Skulle verkligen behöva lite hjälp att reda ut begreppen och bolla lite frågor med de som kan mer! :)

För det första, i själva gårdsannonserna, så börjar de ofta med "typ: avstyckad gård, inriktning hästgård" eller liknande. Vilken betydelse har detta egentligen? Ingen alls?

Hur mycket mark ska man egentligen satsa på? Jag förstår att det är en orimlig fråga (i stil med "hur långt är ett snöre?") men ändå. Har man en häst (men ska givetvis skaffa åtminstone en till inledningsvis) och kanske inte vill ha mer än en fem-tio hästar totalt sett även senare, är 10 hektar bra åker/betesmark för lite?

Det här med gårdsstöd/EU-stöd. Om ingen har sökt stöd för marken sedan tidigare, kan man göra det i samband med att man köper gården då? Eller är det "för sent" nu?

På vissa gårdar så står det att det finns fornlämningar. Har detta någon betydelse (mer än att det är ett plus om man är historiskt intresserad, såklart) ;)

Sen finns det andra saker... Nyckelbiotoper? Vad är det egentligen? Hur får man reda på om det finns sådana att ta hänsyn till?

Känns som att det är en djungel att köpa hästgård. Någon som har några andra värdefulla tips att bidra med? Finns det något som man absolut ska komma ihåg att kolla, eller något som ni själva önskar att ni hade tänkt på att kontrollera innan ni köpte... eller ja, vad som helst! ;)
 
Sv: Köpa gård?

Jag tittar också efter hästgård nu :)

Och jag räknar med att det behövs minst 1,5 hektar mark per häst vilket även länsstyrelsen här rekommenderar.
Sen vill inte jag bara ha åkermark att göra till hagar jag vill ha blandat med skog och äng så hästarna får roliga och kuperade hagar att gå i.

Övriga frågor kan jag tyvärr inte svara på just nu.
 
Sv: Köpa gård?

På vissa gårdar så står det att det finns fornlämningar. Har detta någon betydelse

Det kan ha betydelse om man tex ska bygga något nytt på fastigheten, ligger det nån dold fornlämning i marken som påträffas när det byggs så får byggherren dvs DU bekosta en utgrävning och det är oftast väldigt dyrt. Och finns det redan kända fornlämningar i närområdet så brukar det vara större chans att påträffa något nytt om man gräver.

Ligger det fornlämningar på marken som bedöms extra känsliga kan det finnas restrektioner på vilka sorts djur och hur hårt dessa får beta marken. Dvs det kan vara förbjudet att ha kor eller hästar, samtidigt som får är tillåtna.

Vissa områden tex på Gotland är så "hårt drabbade" av fornlämningar att lantbrukarna knappast ens får plantera nya jordgubbar i trädgårdslandet utan att en arkeologsnubbe måste komma ut och kolla av under arbetes gång.

Dessutom så är vissa sorters fornlämningar intressanta för besökare. Tex dösar och gånggrifter och olika sorters stensättningar. Markägaren får inte hindra allmänhetens tillträde till fornlämningen. Detta kan innebära att man måste fixa lite extra med stängsel tex bygga färister eller stättor som folk kan klättra över.

Är det en fornlämning som är väldigt välbesökt så kan ju markägaren ha ekonomisk nytta av den. Tex genom att ha en liten bod där man säljer souvenirer och serverar kakor och läsk i närheten. så det behöver ju inte BARA medföra problem.

Men allt sådant kan man kolla av med länstyrelsen INNAN man skriver kontrakt, så det behöver ju inte medföra några större problem.
 
Sv: Köpa gård?

För det första, i själva gårdsannonserna, så börjar de ofta med "typ: avstyckad gård, inriktning hästgård" eller liknande. Vilken betydelse har detta egentligen? Ingen alls?

Det brukar betyda att det knappast finna någon mark alls. Bara en stor trädgård.
 
Sv: Köpa gård?

Hur mycket mark ska man egentligen satsa på? Jag förstår att det är en orimlig fråga (i stil med "hur långt är ett snöre?") men ändå. Har man en häst (men ska givetvis skaffa åtminstone en till inledningsvis) och kanske inte vill ha mer än en fem-tio hästar totalt sett även senare, är 10 hektar bra åker/betesmark för lite?

Tänk stort. Mark har man alltid nytta av. Råkar det bli lite för mycket för ens eget behov så KAN man ju alltid hyra ut beteshagar till andra hästägare. Dessutom vet man ju inte ifall man om några år vill utnyttja fastigheten tex till avelsverksamhet, ridskola/ridläger etc. Har man då köpt en gård med för litet mark så blir det ju svårare att driva en verksamhet.

Dessutom enligt min egen 30 åriga erfarenhet så är lantbrukare mer villiga att hyra ut marker till folk som REDAN HAR egna marker. Vet inte varför det är så men de av mina bekanta som haft gårdar med så mycket eget bete att de inte riktigt kan nyttja allt själva blir hela tiden erbjudna nya betesmarker av lantbrukare i omgivningen.

Allting annat kan du bygga till på gården UTOM mark. Det kan vara jättesvårt att få köpa mark av grannarna. De flesta bönder håller i varje halv kvadratmeter med näbbar och klor!

Jag skulle säga minst ett hektar per häst till sommarbete och sedan ett hektar till per 4 hästar till vinterhagar. Det är minimum.

Tro INTE på om mäklaren säger att det går att arrendera mark till. Eller att nån granne har lovat arrende. Etc etc. Det är i 99 fall av 100 rent lur!

Kolla om det finns stödrätter till marken, finns det sådana ska dessa MEDFÖLJA när ni köper. Finns det inte stödrätter så använd detta som ett argument för att få ner priset lite på marken.

Kolla hur det ligger till med jakträtten. Den ska också följa med när ni köper. Kolla också upp om där finns någon fiskerätt knutet till gården. Det kan mycket väl finnas fiskerätter även om gårdens marker inte gränsar till ett vattendrag. Till vår gård sägs det enligt en granne som bott här längre än vi att det ska höra nån gammal fiskerätt i en stor å som ligger ca 2-3 kilometer bort från oss. Jag hade tänkt försöka kolla upp detta för det vore ju kul att veta om inte annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa gård?

Ligger det fornlämningar på marken som bedöms extra känsliga kan det finnas restrektioner på vilka sorts djur och hur hårt dessa får beta marken. Dvs det kan vara förbjudet att ha kor eller hästar, samtidigt som får är tillåtna.

Det var precis sånt här som jag var orolig över. Måste därmed kolla upp sådant extra noga (i de fall det förekommer).


Det brukar betyda att det knappast finna någon mark alls. Bara en stor trädgård.
I det aktuella fallet så fanns det nästan 11 hektar mark (åker- och betesmark). Det är inte mycket, men det är inte väldigt lite heller...

Kolla om det finns stödrätter till marken, finns det sådana ska dessa MEDFÖLJA när ni köper. Finns det inte stödrätter så använd detta som ett argument för att få ner priset lite på marken.

Kolla hur det ligger till med jakträtten. Den ska också följa med när ni köper. Kolla också upp om där finns någon fiskerätt knutet till gården. Det kan mycket väl finnas fiskerätter även om gårdens marker inte gränsar till ett vattendrag. Till vår gård sägs det enligt en granne som bott här längre än vi att det ska höra nån gammal fiskerätt i en stor å som ligger ca 2-3 kilometer bort från oss. Jag hade tänkt försöka kolla upp detta för det vore ju kul att veta om inte annat.

Ska kolla det här med stödrätter extra noga. Om det inte skulle finnas några stödrätter sökta, kan man ansöka om det själv då? Hur ser den processen ut i så fall?

Jakträtten är i detta fall utarrenderad i något år till. Vi är nog inte intresserade av att jaga själva, men har detta någon betydelse? Får man betalt om man förlänger jaktarrendet, eller hur fungerar det?

Tack för tipsen! :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 054
Senast: Luff
·
Anläggning Ja, hur gör man när marken tillhör någon man inte känner eller ens vet vilka de är. Efter kik på lantmäteriet så verkar de inte ens...
Svar
1
· Visningar
912
Senast: Magnum
·
Anläggning Släktingar köpte en skogsfastighet i höstas som ska regleras in i deras stamfastighet, men de var inte intresserade av byggnaderna...
2
Svar
24
· Visningar
7 467
Senast: ptr
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 071
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp