köpa häst-i vilket land??

W

wierd_chick

hej! undrar lite om någon här har erfarenhet av att köpa häst i annat land.. fördelar resp. nackdelar?
vet en tjej som jobbade i ett försäljnings stall i tyskland som säger att man kan få en häst där för ca 75000 som i sverige motsvarar 120000 i sverige, :bow: och att säljaren dessutom måste ha öppet köp i 2 år oavsett om hästen förstörs totalt under tiden... men sen e det ju jobbigt att hämta hem hästen förstås.. men hur e det i andra länder?? någon som vet? tycker det hade varit intressant att veta när man ska leta efter drömhästen så småning om.. :love: kram på er!
 
Har köpt häst i Tyskland.
Jag tycker att det stämmer att man får mer för pengarna där. En häst som med tyska mått går lätt A skulle förmodligen utan problem gå en svensk medelsvår.

Jag tyckte inte heller att det var särskillt krångligt att köpa, det är ju inte särskillt långt från norra tyskland till södra sverige så vi körde själva. Det enda som krävdes inför resan var en veterinärkoll och lite pappersskrivning.
 
Forst och framst handlar det ju om vad for slags hast du vill ha!!
Du ska nog inte stirra dej blind pa vilket land, utan pa att hitta en hast som du verkligen VILL ha. Vad hasten sedan har for nationalitet ar da inte relevant.

Inom Europa kommer transporten till dej kosta max 10.000:-. Fran Irland kostar den ca 700 euro, och da fraktas den av ett bra transportbolag, far vila enligt lagar, samt bli riktigt fodrad hela vagen. Transportbolaget fixar ALLTING, allt du behover gora ar att ringa till dem och saga att du vill ha en hast fraktat fran tex London, England till tex, Jonkoping, Sverige. De hamtar hasten dar den finns, samt slapper av den i ditt stall i Sverige.

Fragan ar val vad du letar efter. Vill du ha en dressyr hast ar det ingen ide att du kommer till Irland. Vill du ha en hopphast ar det ingen ide att du aker till Spanien.
Letar du efter en falttavlanshast ar det ingen ide att du aker till USA, da de ar alldeles for dyra, samt tavlar pa mindre banor an vi i Europa gor. Leta i det landet du tror att du ska finna din dromhast.

Ta hjalp av nagon som kanner landet, och var beredd pa att ge den personen pengar for att den hjalper dej.
Lycka till!!
 
jag är ute efter en hopphäst... och självklart förstår jag att om man blir kär i en häst bryr jag mig inte varifrån den kommer... men jag har inte råd att köpa vilken häst som helst eller åka runt i hela europa för att leta.. utan får nog koncentrera mig på att land... :D och kan man då köpa en billigare häst med högre utb. nivå än i sverige så kör jag gärna på det... :D :bow: :bow: :bow: vet du något bra land för hopphästar och hur de ligger i utb. resp pris?
 
Tyskland ar bra, for dar ar hasten aven tranad i dressyr och nastan alltid valskolad. Hoppet brukar vara bra, men kolla upp stallets traningsmetoder, da Tyskland har lite daligt rykte och inte alltid har de snallaste och mest positiva metoderna.

Pa Irland hittar du en hopphast till ett bra pris, men da kan hasten ingen dressyr. Den rids bra och ar lyhord, men skolor till hoger och vanster och galoppombyten i varje steg ar ingenting du kan vanta dej fran Irland.

England ar ocksa bra.

Holland ar ocksa billigt och bra. Men nu nar det borjar bli extra poppis sa finns det nog manga skojare du bor undvika.

Har du kollat upp mojligheterna i Polen, och andra lander i ostra Europa. Polen och Ungern saljer manga DUKTIGA hastar, mycket billigt. Det har fortfarande inte blivit sa poppis, men manga upptacker mojligheterna. Och nu pratar vi inte oinridna ponnier fran Estland, utan tavlingshastar med resultat! Polen ar att rekommendera.

Men har du kontakter sa ska du givetvis anvanda dej av dem!! Da hittar du kanske nagonting som "vanliga" kopare inte far se. Lat dina kontakter leta runt lite och nar du kommer har du ett flertal att titta pa. Be dina kontakter kolla in privatannonser! Det ar dar du hittar kapen!! :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Är det någon här på Buke som bor i Italien eller har köpt häst därifrån? Jag fundrar på att köpa en italiensk häst, men kan varken...
Svar
7
· Visningar
1 388
Senast: WBanna
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 530
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp