Köpa häst igen - hur tänka?

MiniLi

Trådstartare
Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt ifrån hästar och ridning. Sedan senhösten/tidig vinter har suget dykt upp igen och nu har jag nog bestämt mig för att det ska inhandlas häst framöver!
Är dock lite velig kring vad som blir bäst i min situation och utifrån vad jag söker..

Jag vill ha en dressyrhäst. Den här gången har jag bestämt mig för att göra det lite "lätt" för mig själv, alltså vill jag ha en häst med god byggnad, ok gång och som är välutbildad för sin ålder. Med det menar jag framförallt att den är korrekt riden och med god ridbarhet.
Jag behöver inte ha fantastiska gångarter och talang för de svåraste klasserna, men jag vill ha en häst med fina förutsättningar för att bli en väldigt trevlig ridhäst.

Budgeten är såklart inte obegränsad (100 000 - 150 000) och utifrån det funderar jag på att köpa en unghäst. Det passar dels väl eftersom jag just nu inte riktigt har tiden till att hålla vuxen häst i full träning (jag behöver ställa om livet lite för att få tid med häst igen) men framförallt eftersom jag inte hittar några spännande vuxna hästar till salu inom rimlig prisklass.

Hur hade ni tänkt?
- Köpa 3-4 åring som är inriden och med påbörjad utbildning?
- Köpa oinriden yngre häst till lägre pris än min budget men istället lägga pengarna på att lämna bort på utbildning?
- Försöka hitta äldre häst (5-10 år?) som uppfyller kriterierna så gott som möjligt till min budget? Känns svårt?

Frågor som dyker upp är vart man i Sverige hittar de trevliga unghästarna? Både de inridna och de yngre? Har hittat ett tyskt försäljningsstall som regelbundet får in fina unghästar i min budget, men vore såklart tryggt att vara kvar i Sverige och leta.
Vad kostar det egentligen att lämna bort för utbildning?

Jag har ju varit borta några år och är inte helt uppdaterad kring hur hästsporten har utvecklats :)
 
Jag hade försökt hitta en äldre häst, jag har inte så mycket ridning i kroppen just nu, jag kasar mest runt på 3 och 4-åringar, och jag märker att jag skulle behöva ha mer styrka och ridning i mig för att göra det enklare för hästen.

Lämnar du bort för utbildning får du räkna med minst femtusen i månaden, och det är absolut minst. Kanske vill man välja någon som är mer erfaren och tar mer betalt utefter sin kunskap?

Jag hade tagit kontakt med uppfödare i sverige, har de ingen som passar vad du vill ha, vet de säkerligen någon annan som har eftersom de har brett kontaktnät.

Lycka till!
 
Känner du att du kan utbilda en unghäst? Även om du skickar på inridning så är det mycket kvar att göra på en fyra-femåring. Jag skulle räkna med omkring åtta i månaden för inridning av en bra ryttare.
Huruvida du ska köpa inriden eller inte beror ju på hästen, kolla på allt och se vad du faller för.

Sen skulle inte jag importera. För mig gällde bara svensktillverkat när jag skulle köpa häst. Min är "made in Tingsryd", värt mycket för mig.
 
Jag hade köpt en vuxen häst eller en yngre(5-6) väl grundriden. Just för att man då vet lite mer vad det kan tänkas bli, en unghästutbildare som extraknäcker som tränare häromkring kläckte devisen "köper man en unghäst tar det längre tid innan man blir besviken" dvs man kämpar på med målet i sikte men inte förrän ett bra tag senare inser man att man inte kan komma dit man vill med just denna hästen, jämfört med en vuxen häst där man ganska snart inser om kapacitet och vilja finns för uppgiften.
 
Jag hade köpt en vuxen häst eller en yngre(5-6) väl grundriden. Just för att man då vet lite mer vad det kan tänkas bli, en unghästutbildare som extraknäcker som tränare häromkring kläckte devisen "köper man en unghäst tar det längre tid innan man blir besviken" dvs man kämpar på med målet i sikte men inte förrän ett bra tag senare inser man att man inte kan komma dit man vill med just denna hästen, jämfört med en vuxen häst där man ganska snart inser om kapacitet och vilja finns för uppgiften.
Problemet är väl att en 5-6 åring kostar betydligt mkt mer om den har fått åldersadekvat utbildning under tiden.. Jag är rädd att jag får gå ner betydligt i kvalitet, men det kanske inte stämmer? Har ju som sagt varit borta från sporten i några år så är inte helt uppdaterad på hur prisläget ser ut nu.

Jag har inga storslagna drömmar tävlingsmässigt men jag vill ha en trevlig häst med hög ridbarhet som jag kan ha roligt tillsammans med! Tänker att den typen av häst jag är ute efter absolut kommer kunna gå iaf MSV.
Helt oinriden är ju svårare, då finns ju risk att vi inte kommer stämma ridmässigt i framtiden.
 
Känner du att du kan utbilda en unghäst? Även om du skickar på inridning så är det mycket kvar att göra på en fyra-femåring. Jag skulle räkna med omkring åtta i månaden för inridning av en bra ryttare.
Huruvida du ska köpa inriden eller inte beror ju på hästen, kolla på allt och se vad du faller för.

Sen skulle inte jag importera. För mig gällde bara svensktillverkat när jag skulle köpa häst. Min är "made in Tingsryd", värt mycket för mig.
Ja, det tänker jag att jag kan. Och jag kommer såklart rida regelbundet för tränare som hjälper mig att vidareutbilda hästen :)
Är visserligen rostig i ridmusklerna men är övertygad om att jag snart skulle vara tillbaka när jag väl satte igång.

Tack för tankar om kostnad för utbildning!

Ja finns ju många fördelar med att köpa svenskt! Lockas samtidigt av att kunna åka ner och provrida ett större antal hästar jämfört med att kuska Sverige runt och leta..
 
Ja finns ju många fördelar med att köpa svenskt! Lockas samtidigt av att kunna åka ner och provrida ett större antal hästar jämfört med att kuska Sverige runt och leta..


Nu har jag inte sett anmälningslistorna, men det kanske kan vara kul att besöka någon av SWBs
Pop-up sales? Om det inte finns någon bra, potentiell häst så finns det ju åtminstone en del branschfolk att kunna få tips av?
 
Jag hade om jag ville ha en tre- eller fyraåring tittat på treårstest och kvalitet. Där hittar du hästar som är till salu ofta direkt från uppfödare och du kan se hästen visad samtidigt som du får en oberoende bedömning av domarna.
Treårstestet drar igång nu på olika ställen i landet.
 
Jag hade om jag ville ha en tre- eller fyraåring tittat på treårstest och kvalitet. Där hittar du hästar som är till salu ofta direkt från uppfödare och du kan se hästen visad samtidigt som du får en oberoende bedömning av domarna.
Treårstestet drar igång nu på olika ställen i landet.
Ja det ska jag göra!
 
Har just nu fastnat för en 2-åring utan att ens ha sett film eller bilder, men stammen! :love:
Tror jag håller lite olika alternativ öppna och kikar runt!
 
Jag vet uppfödare som står med fina unghästar kvar, upp till 4-6 år gamla, som inte gjort något pga olika orsaker(tid- eller pengabrist framförallt). En sån häst kan man ju köpa till ett bra pris och sedan lägga pengar på utbildning.
Så gjorde jag med min 5-åring, han var inte utbildad för sin ålder (köpte honom när han var 3,5 år, la sedan tid på markutbildning och nu är han ganska ridbar) och jag köpte honom för ett fyndpris. Men han har toppenstam, bra steg och är korrekt byggd. Och svensktillverkad:D
 
Jag har funderat på det här med att köpa äldre inriden häst. Behöver man bekymra sig något kring tex hållbarhet när hästen rids in flera år senare än man brukar? Eller hur hade ni tänkt?
Såklart viktigt att inte gå för fort fram, vilket man säkert kan lockas till om den är färdigväxt.
 
Nu blir det här tråden för alla mina funderingar..

Hur kommer det sig att jag inte hittar en del unghästar på blup? Kollar annonser och vill ju gärna kolla blup för att smidigt hitta all info, men vissa hittar jag inte. Finns alla registerade hästar att söka på där?
 
Mitt tips är - Oavsett om du köper en unghäst eller en lite äldre utbildad häst - Köp en häst som är helt igång i träning eller en oinriden häst. Och köp inte unghäst för att det är billigare, för det blir det inte i längden. Är man dessutom ringrostig har man troligtvis inte rutinen och balansen i kroppen för att hjälpa en 3/4-åring, så istället för att harva runt i många år utan att komma någonvart på en häst som bara förlorar värde på grund av det - köp en 10-åring eller äldre som varit hållbar och som ändå har många år kvar.
 
Mitt tips är - Oavsett om du köper en unghäst eller en lite äldre utbildad häst - Köp en häst som är helt igång i träning eller en oinriden häst. Och köp inte unghäst för att det är billigare, för det blir det inte i längden. Är man dessutom ringrostig har man troligtvis inte rutinen och balansen i kroppen för att hjälpa en 3/4-åring, så istället för att harva runt i många år utan att komma någonvart på en häst som bara förlorar värde på grund av det - köp en 10-åring eller äldre som varit hållbar och som ändå har många år kvar.
Men vad får dig att tro att jag inte skulle kunna komma ngnvart bara för att jag varit ifrån ridningen några år? Känns som ett trist synsätt.
Själv tänker jag att eventuellt harvande eller inte beror mer på hur upplägget blir med den nya hästen.
 
Nu blir det här tråden för alla mina funderingar..

Hur kommer det sig att jag inte hittar en del unghästar på blup? Kollar annonser och vill ju gärna kolla blup för att smidigt hitta all info, men vissa hittar jag inte. Finns alla registerade hästar att söka på där?

Min gissning är för att de inte är svenskregistrerade än. Importer måste tilläggsregistreras i Sverige, men registreringen kanske inte har gått in ännu.

har du kollat i blå basen? Där finns ju andra raser också
 
Min gissning är för att de inte är svenskregistrerade än. Importer måste tilläggsregistreras i Sverige, men registreringen kanske inte har gått in ännu.

har du kollat i blå basen? Där finns ju andra raser också
Det här har varit svenskfödda unghästar, typ 1-2 år gamla. I ngn annons stod det tom bt-ansluten men jag hittar den ändå inte i blup.
 
Mitt tips är - Oavsett om du köper en unghäst eller en lite äldre utbildad häst - Köp en häst som är helt igång i träning eller en oinriden häst. Och köp inte unghäst för att det är billigare, för det blir det inte i längden. Är man dessutom ringrostig har man troligtvis inte rutinen och balansen i kroppen för att hjälpa en 3/4-åring, så istället för att harva runt i många år utan att komma någonvart på en häst som bara förlorar värde på grund av det - köp en 10-åring eller äldre som varit hållbar och som ändå har många år kvar.

Jag tror inte du behöver bekymra dig för det. Ts var en duktig ryttare och är ung och i bra form så jag är säker på att hon kommer igång snabbt.
Det var ju inte 20 år sen håll på :p
 
Det här har varit svenskfödda unghästar, typ 1-2 år gamla. I ngn annons stod det tom bt-ansluten men jag hittar den ändå inte i blup.

Det är konstigt tycker jag!

Vissa är ju iofs långsamma med att registrera sina pållar. Men de som är fodda 2014 BORDE verkligen ha reggat sina nu (även de födda 2015). Visserligen var den en väldig anhopning av passansökningar i december - men det borde vara avbetat
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 285
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 030
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp