Köpa äldre häst

Lucys

Trådstartare
Hej!
Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag har hittat ett 20-årigt sto som är lugn, trygg och stabil. Det är en häst jag verkligen gillar! Men hon är dels ponny, dels travare och är därför ingen gångartshäst. Hon kan galoppera men tappar de lite när hon ska stanna, snubblar nästan. Mitt mål är ju främst att rida ut i skogen men i stallet där hon ska stå kommer de tränare och har dressyrpass. De är såklart valfritt att delta men kanske hade varit kul att delta något pass, tveksam att det är något för den här hästen bara🙈Sedan funderar jag på de är dumt att köpa en 20-åring? Tänker att det ändå är en ganska hög ålder. Vad tycker ni?
 
Att köpa en äldre, stabil häst låter klokt om du är "grön" i din ridning. Och någon "gångartshäst" finns verkligen ingen anledning att köpa. Dock bör du ha en välutbildad häst och det låter det kanske inte som den hästen är? Rida dressyr för tränare tycker jag absolut att du bör göra oavsett vilken häst du köper. Viktigt att det blir rätt från början, speciellt med tanke på att du inte kommit så långt i din ridning.
Sedan kan jag väl också tillägga att jag tycker att många har för bråttom med att köpa häst. Nu vet jag ingenting om din bakgrund. Har du någon erfarenhet av att ta hand om hästar? :)
 
En äldre och fräsch häst är absolut inte fel, speciellt inte om man själv är grön i sin ridning.
Den hästen låter däremot inte som någon rolig häst. Köp en välutbildad läromästare istället 😊
 
Hej!
Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag har hittat ett 20-årigt sto som är lugn, trygg och stabil. Det är en häst jag verkligen gillar! Men hon är dels ponny, dels travare och är därför ingen gångartshäst. Hon kan galoppera men tappar de lite när hon ska stanna, snubblar nästan. Mitt mål är ju främst att rida ut i skogen men i stallet där hon ska stå kommer de tränare och har dressyrpass. De är såklart valfritt att delta men kanske hade varit kul att delta något pass, tveksam att det är något för den här hästen bara🙈Sedan funderar jag på de är dumt att köpa en 20-åring? Tänker att det ändå är en ganska hög ålder. Vad tycker ni?
Lite olika tankar från mig: Att köpa en äldre häst som förstahäst är inte så dumt eftersom de ofta är världsvana och har ett antal år som ridhästar bakom sig. En häst når sällan 20-årsåldern i gott skick om den har svåra fysiska problem, så det i sig hade jag inte låtit mig avskräckas ifrån.
En bra förstahäst om man inte är särskilt erfaren bör vara lättriden med ett lugnt, jämnt temperament, helst La/LA-mässig i sin utbildning så den kan grunderna och på så vis kan hjälpa dig lära dig grunderna. En välutbildad travare med lätt för galopp kan vara helt utmärkt som första ridhäst, men jag hade nog inte valt en med svårt för galoppen eftersom du troligtvis inte kan hjälpa den med sin galopp pga. din egen brist på utbildning.
Träna för tränare bör alla göra för att inte lägga sig till med dåliga vanor i ridningen. Det spelar ingen roll om hästen skrittar orent och inte "kan" galoppera, en bra tränare hjälper er komma vidare oavsett vilka grundförutsättningar ni har. Sen kanske jag inte valt en A-tränare i dressyr som min första hobbytränare, men troligtvis är det inte en A-tränare som kommer till stallet?
Summa summarum... jag hade nog sett mig om efter en häst som i alla fall har 3 gångarter den orkar med utan din hjälp. Men åldern hade jag inte backat på, den kan ha många goda år kvar och även om det bara blir några år så vet du inte vart i livet och hästeriet du är då.
 
Tack för svar! Nu känns det bättre gällande åldern, är nog som en del av er säger att de är positivt med tanke på att jag är lite grön. Den här hästen är ju väldig pigg för sin ålder, frisk och aldrig varit skadad. Hon är positiv till det mesta. Hon är även igång då hon rids av 3 olika personer ca 5 dagar i veckan. Jag får fundera lite över de med gångarterna-galoppen. Mitt mål med ridningen är ju inte skyhöga heller. Sen har hon varit under utbildning på ridskola i yngre dagar och gick även som ridskolehäst så nån utbildning har hon ju. Nu har hon varit privat ägd sista åren. Men jag får åka och provrida igen och se hur de känns🙂
 
Tack för svar! Nu känns det bättre gällande åldern, är nog som en del av er säger att de är positivt med tanke på att jag är lite grön. Den här hästen är ju väldig pigg för sin ålder, frisk och aldrig varit skadad. Hon är positiv till det mesta. Hon är även igång då hon rids av 3 olika personer ca 5 dagar i veckan. Jag får fundera lite över de med gångarterna-galoppen. Mitt mål med ridningen är ju inte skyhöga heller. Sen har hon varit under utbildning på ridskola i yngre dagar och gick även som ridskolehäst så nån utbildning har hon ju. Nu har hon varit privat ägd sista åren. Men jag får åka och provrida igen och se hur de känns🙂
Provrid igen och se om ni trivs ihop. Det låter som en trevlig häst och ni kan säkert få hygglig ordning på gångarterna när ni lärt känna varandra lite 🙂. Tänk dock på att en del har väldiga fördomar mot travare och har svårt att knipa käft om det. Men kan du låta det rinna av dig så kör. Jag har två fantastiska travare som tror att de ska välta om de travar på en volt. Men jag älskar dem ändå 😍😍😍
 
Provrid igen och se om ni trivs ihop. Det låter som en trevlig häst och ni kan säkert få hygglig ordning på gångarterna när ni lärt känna varandra lite 🙂. Tänk dock på att en del har väldiga fördomar mot travare och har svårt att knipa käft om det. Men kan du låta det rinna av dig så kör. Jag har två fantastiska travare som tror att de ska välta om de travar på en volt. Men jag älskar dem ändå 😍😍😍
Ja men jag ska åka dit och rida igen! Känner att jag inte riktigt vill ge upp henne. Är ju som sagt en väldigt snäll och mysig häst, och jag tror vi kan passa bra ihop! Ja jag har en vän som är väldigt duktig på hästar och hon kan säkert hjälpa mig lite med🙂 Hon kan ju galoppera men hon har en liten "snubbling" när hon ska bromsa dock rätar hon upp sig snabbt igen. Vetinte hur jag ska förklara, får rida igen och se hur känns. Trav och skritt är inga problem. Hon är ju väldigt lyhörd inför hjälparna. Ja det har du nog rätt i tyvärr, har varit medryttare en del på en travare och det är en helt underbar häst. Men när jag nämnt att de är travare i den här hästen så har en del inte tyckt att jag ska köpa henne just på grund av fördomar. Så de är tråkigt! Haha härligt, ja men vet ju aldrig pladask så ligger man där 😅 Det förstår jag att du gör😍😍
 
Det med ålder fick du bra kommentarer om redan och jag tycker du tänker vettigt. Har lite tankar på utbildnings nivå på hästen. Du skriver själv att du inte har så väldigt höga ambitioner med ridningen så jag tänker att rider du för tränare så kanske det ändå är en ok nivå på er tillsammans. Träna korrekt sits och att lära sig grunderna kan man göra även på en häst som har en lägre utbildningsnivå och som du nämner har hon antagligen någon form för utbildning om hon gått på ridskola. Det kan också vara så att tillsammans med en bra tränare kan det bli riktigt kul att träna på tex galoppen. Det viktigaste tycker jag nästan är att man känner sig trygg och har det kul tillsammans med sin häst.

En annan sak jag tänker på är, finns där andra stall i din närhet? Jag frågar det för att jag tänker det är viktigt att få komma till ett stall där det finns likasinnade och att man kan bli en del av gemenskapen. Finns där olika typer ryttare i stallet redan, så där tex är andra man kan rida ut med om man skulle vilja ha sällskap?
 
Det med ålder fick du bra kommentarer om redan och jag tycker du tänker vettigt. Har lite tankar på utbildnings nivå på hästen. Du skriver själv att du inte har så väldigt höga ambitioner med ridningen så jag tänker att rider du för tränare så kanske det ändå är en ok nivå på er tillsammans. Träna korrekt sits och att lära sig grunderna kan man göra även på en häst som har en lägre utbildningsnivå och som du nämner har hon antagligen någon form för utbildning om hon gått på ridskola. Det kan också vara så att tillsammans med en bra tränare kan det bli riktigt kul att träna på tex galoppen. Det viktigaste tycker jag nästan är att man känner sig trygg och har det kul tillsammans med sin häst.

En annan sak jag tänker på är, finns där andra stall i din närhet? Jag frågar det för att jag tänker det är viktigt att få komma till ett stall där det finns likasinnade och att man kan bli en del av gemenskapen. Finns där olika typer ryttare i stallet redan, så där tex är andra man kan rida ut med om man skulle vilja ha sällskap?
Många bra reflektioner du bjuder på, tycker jag!

Viktigare än allt annat är att man känner sig trygg med sin häst. Det skall vara roligt att umgås med hästen och roligt att rida den, även om inte allt i dressyr eller hoppning är perfekt.
När man haft en häst som erbjuder den tryggheten, så har man fått en skjuts i självkänsla och förtroende som man har gott av i alla andra hästrelationer efter det.

Sedan tycker jag att även många andra också kommit med bra råd. Som @Valerianovna , skrev (ungefär), en äldre häst som hållit och fortfarande är i fin form, det är en trygghet.

Så TS, kör på! 🙂
 
Det med ålder fick du bra kommentarer om redan och jag tycker du tänker vettigt. Har lite tankar på utbildnings nivå på hästen. Du skriver själv att du inte har så väldigt höga ambitioner med ridningen så jag tänker att rider du för tränare så kanske det ändå är en ok nivå på er tillsammans. Träna korrekt sits och att lära sig grunderna kan man göra även på en häst som har en lägre utbildningsnivå och som du nämner har hon antagligen någon form för utbildning om hon gått på ridskola. Det kan också vara så att tillsammans med en bra tränare kan det bli riktigt kul att träna på tex galoppen. Det viktigaste tycker jag nästan är att man känner sig trygg och har det kul tillsammans med sin häst.

En annan sak jag tänker på är, finns där andra stall i din närhet? Jag frågar det för att jag tänker det är viktigt att få komma till ett stall där det finns likasinnade och att man kan bli en del av gemenskapen. Finns där olika typer ryttare i stallet redan, så där tex är andra man kan rida ut med om man skulle vilja ha sällskap?
Ja men precis min ambition är ju inte att tävla eller något sånt, utan det är ju precis som du säger mest korrekt sits och grunderna så att framförallt uteturerna ska bli trevliga för mig och hästen. Så nivån behöver ju egentligen inte vara så värst avancerad för varken mig och hästen. Ja men precis så kan man också tänka kring det, behöver ju se det som ett problem utan kan vara något som kan bli kul att utveckla tillsammans med häst och tränare🙂 Det har du alldeles rätt i!

Jo de finns andra stall, men tror det är ganska stor variation på människor i det här stallet. Det är ett lite större stall med ca 20 hästar. En del tränar WE, en del dressyr, några kör sin hästar med vagn och några rider bara ut sen rider ju de som tränar WE /dressyr också ut. För mig som är lite ovan finns de en del fördelar med detta stall som ridhus, ridbana, bra ridvägar, tränare osv. Sen är de helackodering, vilket kan vara skönt då de är en del att tänka på nu i början iaf🙂
 
Ja men precis min ambition är ju inte att tävla eller något sånt, utan det är ju precis som du säger mest korrekt sits och grunderna så att framförallt uteturerna ska bli trevliga för mig och hästen. Så nivån behöver ju egentligen inte vara så värst avancerad för varken mig och hästen. Ja men precis så kan man också tänka kring det, behöver ju se det som ett problem utan kan vara något som kan bli kul att utveckla tillsammans med häst och tränare🙂 Det har du alldeles rätt i!

Jo de finns andra stall, men tror det är ganska stor variation på människor i det här stallet. Det är ett lite större stall med ca 20 hästar. En del tränar WE, en del dressyr, några kör sin hästar med vagn och några rider bara ut sen rider ju de som tränar WE /dressyr också ut. För mig som är lite ovan finns de en del fördelar med detta stall som ridhus, ridbana, bra ridvägar, tränare osv. Sen är de helackodering, vilket kan vara skönt då de är en del att tänka på nu i början iaf🙂

☺️ Kul att kunna bidra till nya tankar ^^ jag tycker det låter som en fin häst, som en god kompis man kan träna lite med

Helinackodering är väldigt trevligt, också att ha tillgång till ridhus och inte minst bra ridvägar. Stallet låter jättebra, kul med så mycket olika inriktningar med ☺️
 
Just med åldern tänker jag att det är bra att tänka steget längre. Har du några tankar på vad du vill med din ridning i framtiden? Om du ”växer ur” hästen om ett par år, vad vill du göra då? Vill du sälja en 22-23 åring vidare?

Även om du tänker att du vill ligga på den här nivån, om hon inte håller för det om 3 år, men kan gå i hagen utan större bekymmer. Vill du sälja som sällskap, eller ha kvar själv, eller ta bort henne?

Lite obekväma frågor, som man alltid måste ha i bakhuvudet som djurägare, men mer aktuellt när man funderar på att köpa ett äldre djur.
 
Mitt bästa tips är att ta hjälp av en duktig tränare eller kunnig person som kan hjälpa att kolla på hästarna man är intressant på. Om man är grön är det väldigt lätt att fastna och då kanske man står där med en massa problem eller att hästen har saker som kanske gör den inte kommer hålla till ridning.
Även om man köper en billig häst så kan dom kosta mycket pengar i veterinär räkningar. Köp inte första bästa, men åk runt och få en uppfattning av flera olika hästar.
Sen se till att få en ordentligt besiktning av hästen, många säljare kan säga massor med saker för att sälja sin häst, så man bör inte tro på allt som sägas, men kolla upp med en ordentlig veterinär på besiktning.

Personligen hade jag inte köpt den hästen du beskriver här, men kollat efter någon läromästare istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 226
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 878
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp