Bukefalos 28 år!

Köpa häst nu- hämta sen

S

sommardag

Hur gör man om man hittar en häst man vill köpa men inte har möjlighet att ta hem den försen om någon/några månader. Jag vågar ju inte betala hela hästen och låta den stå kvar hos säljaren eller? Det kan ju bli bråk eller hästen kanske blir halt..

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Jag gör inte sådana affärer, det är att be om problem. Dels därför att köpet inte anses gått igenom om du inte tar varan i besiktning, d v s tar den därifrån. Skulle du betala hästen, låta den stå kvar och t ex fogden kommer kan de utmäta din häst och uppenbarligen har då säljaren ont om pengar vilket gör att du kommer att ha varken häst eller pengar.

Dessutom ska jag ha verkligt högt förtroende och känna säljaren väl för att lämna kvar hästen i säljarens ansvar, för att ta hand om den i mitt ställe.
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Tja...ville jag absolut köpa nu men inte kunde ta hem den så får jag ju köpa den och sen betala säljaren för att hon sköter/matar/rider den åt mig.
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Jag sålde en häst till en köpare på ett liknande sätt. Vi skrev avtal på att risken för hästen övergick på köparen i samband med att affären genomfördes, dvs vid betalning och därefter stod hästen här som helinackorderad till ett överenskommet datum, vilket köparen då också givetvis skulle betala för. Och eftersom hästen var hennes gällde samma sak angående eventuella skador som för mina andra inackorderingar.

Så som du menar att du vill göra är i mina ögon helt orimligt. Vad då bli bråk om hästen blir halt? Skador och hältor kan ju uppstå var du än väljer att ha din häst och om hästen står kvar hos säljaren är det ju det uppstallningsalternativet du har valt. Varför ska säljaren ha ansvar för om hästen blir halt efter att hon/han sålt den?
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Jag köpte mitt föl och gjorde så. Jag betalade henne och risken stod då på mig, jag tecknade försäkring. Sedan stod fölis där tills det var dags för avvänjning. Säljaren stod för allt utom försäkring.

Hästen kan ju skada sig överallt så det är inget konstigt.
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Det måste væl finnas nån stans du kan ha hæsten under tiden?
Vill du så gærna ha den så kan det ju vara vært att ha den på hæstpansjonat eller liknande.
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Tja, antingen så väntar du med att köpa hästen tills du kan ta hem den -och hoppas på att den finns kvar då och inte blir såld till någon annan.

Eller så skriver ni kontrakt och du köper/betalar hästen nu samt tar över risken (det krävs att säljaren lastar hästen och åker en sväng), tar över/tecknar försäkring och ev betalar säljaren stallhyra för tiden den står kvar. (Säljaren kan ju vara väldigt snäll och bjuda på det men det skulle jag inte räkna med)

Enkelt, två alternativ :)

Dom alternativen får mina köpare om dom inte kan ta hem hästen vid köp. Jag förstår inte varför säljaren ska stå med risken för att en köpare inte kan/vill ta hem sin häst. Då är det bättre att vänta med köpet tills man kan det om man inte vågar lita på säljaren. Jag förstår inte heller varför säljaren inte skulle fortsätta ta hand om hästen på bästa sätt om den gjort det hitills? :confused:
Skadad kan den ju bli och det ska ju vara ägarens ansvar, därför ska man göra upp allt sådant direkt tycket jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Jag köpte två föl i augusti, hämtade dem i mitten av dec.
Jag betalade handpenning. I kontraktet stod det om sista avhämtningsdatum och om jag inte hade hämtat dem senast sista dec, tillföll handpenningen säljaren.
Säljaren stod för allt fram till avhämtning (foder, förstås, vaccination och avmaskning). Framkom tydligt ur köpekontraktet, som säljaren skrev, vad som ingick och inte.
Inga otydligheter, inga problem.

Annars, som någon skrev, så köper du hästen och du och säljaren avtalar betalningsansvarsfördelning medan du har hästen inackorderad/uppstallad hos säljaren.
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Ska man göra så bör man göra köpet helt klart, ägarregistrera, försäkra och sedan hyra in hästen (med korrekt hyresavtal givetvis) hos FD ägaren tills man kan hämta den.
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Jag har gjort så.

Vi skrev ett kontrakt där det framgick tydligt vem som stod för vad. Skrev också in i kontraktet att om jag blev sen med stallhyran utan att först höra av mig så gick hästen tillbaka till förra ägaren.
Gjorde även så i höstas när jag sålde en häst, men då handlade det bara om ett par veckor så då skrev vi inget utan hade muntligt avtal.

Har man bara ett skrivet kontrakt på saker och ting så brukar det mesta fungera.

Om hästen blir skadad så beror det ju lite på varför den blir skadad, men står den kvar hos förra ägaren så tycker jag nog att det är på dens ansvar att se till att hästen inte blir skadad.

/M
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

OCH som Wrangler skrev, ta en sväng i transporten med hästen. Det är nämligen så att ett köp av lös egendom (t.ex. en häst :p - jo det är lös egendom för det finns bara lös och fast egendom och fast egendom är mark...) fullgörs genom att köparen får saken i besittning och med det menas att den överlämnas så man får den i sina händer. Om man tagit hästen från säljaren och sedan ställt in den i säljarens stall så har man fått besittning och äganderätten har gått över till köparen.

Men det där är ju juridiskt trams som i verkligheten saknar betydelse; jag menar vem kan bevisa om man kört iväg eller inte? Kommer kronofogden så sitter alla hästar som saknar uppstallningsavtal och "synlig" uppgift om ägare lösa, kfm får utgå från att alla hästar i stallet är stallägarens om denne inte kan visa något annat, och som vi vet efter alla trådar om utlånade/foderhästar som försvinner är det inte alltid enkelt att få ut sin häst, även om man tveklöst är ägare och har alla papper i ordning.

Litar du på din säljare? Lyssna till magkänslan du får vid kontakterna med säljaren. Se till att få ut passet - tycker det är en stor varningsklocka om säljaren strular med det. Är det en privatperson eller ett företag? Känns tryggare att köpa av ett företag, det "försvinner" inte lika lätt och har ett rykte att värna. Ta en kreditupplysning och lite referenser (t.ex. kan ju tidigare köpare berätta om det var något strul vid deras köp) om du är osäker, men låt inte din oro hindra dig från Ditt Livs Köp.

Senast vi köpte häst var en sådan häst; det klickade direkt med dottern och jag hade nog krossat hennes hjärta om jag sagt att vi måste vänta med köpet två månader tills vi flyttat till vår gård och Pålle då hade varit såld... För trevliga hästar brukar inte vara till salu så länge, oavsett hur marknaden i övrigt ser ut! Jag är övertygade om att det går bra i de allra flesta fall, men sådana här forum där man typ bara läser om de fall där det skiter sig rejält kan ju skrämma upp vem som helst...

Se det också lite ur säljarens perspektiv; om DU skulle helt plötsligt ändra dig och avblåsa affären (myycket vanligare än man kan tro) så har säljaren förlorat tid och när hästen annonseras ut igen så tänker köparna att det måste vara något fel på hästen som inte blir såld...
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Om hästen blir skadad så beror det ju lite på varför den blir skadad, men står den kvar hos förra ägaren så tycker jag nog att det är på dens ansvar att se till att hästen inte blir skadad.

/M

Oj... finns det sätt att se till att en häst inte blir skadad? Är jättenyfiken på hur man gör i så fall. Berätta! :idea:
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Först linda in hästen i massoooor av bomull, sen gaslinda runt, så det sitter där det skall, in i en box med massooooor av halm, ramlar hästen omkull?? Hmm ja då gör den sig inte illa i alla fall:idea::angel:
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Fast det handlar väl om att göra vad man kan för att förhindra skador, som t ex att kolla staketen ordentligt. Klart att man aldrig helt kan förhidra det men med lite koll kan man förhindra mycket.
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Om du köper en häst och väljer att låta den stå kvar hos säljaren kan man ju inte tycka att det är säljarens ansvar att se till att den inte blir skadad. Man kan aldrig "se till så att en häst inte blir skadad". Skador händer även vid god hästhållning.
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Puttar på tråden lite, om jag lägger handpenning på hästen, hur mycket brukar det vara?
Skriver man kontrakt på att man lagt handpenning? Vad skriver man då?
 
Sv: Köpa häst nu- hämta sen

Jag gjorde så. Jag väntade på stallplatsen när hästen med stort H dök upp. Den fick stå kvar hos säljaren en månad efter köpet. Givetvis var hästen fullt försäkrad och jag var medveten om riskerna för eventuella skador i hagen ( isigt och knöligt ). Att jag vågade göra så berodde på att säljaren haft hästen i hela dess liv samt att det var en synnerligen ordningsam familj utan ekonomiska bekymmer. Jag litade fullständigt på att min häst skulle få den bästa omvårdnaden. Allt gick superbra och jag fick hem en välmående häst så fort stallplatsen blev ledig. Dock hade jag inte gjort samma sak om jag haft den minsta lilla obehagskänsla gentemot säljaren.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 807
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 630
Senast: CaisaCax
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 554
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp