köpa häst

L

LindaLo

Hej hej.
Jag undrar om ni kan tipsa mig vad som är bra att veta om hästen innan man köper den/tar den på foder.

Självklart vill jag veta om den kan ridas ensam/i grupp i skogen, om den ridits mycket på bana och vilken nivå, om den går att lämna i stallet. O sen ska ju vet. komma o kolla att den är frisk innan man tar hem den. Men förrutom det. Vad är bra att veta?!

:D
 
mkh.höjd,skador,plater,ålder,uppvuxen,går i hop me andra hästar, rida själv rida ut, ridhus/ridbana,trafiksäker tidigare ägare, osv.
 
mkh.höjd,skador,plater,ålder,uppvuxen,går i hop me andra hästar, rida själv rida ut, ridhus/ridbana,trafiksäker tidigare ägare, osv.

Ja, har funderat på det där med. Det är det som känns mest avgörande. Men sedan är det väl så att när man själv tittar på hästen, träffar den IRL o rider så är det kanske en annan grej. Då kanske orden säljaren sagt inte va så mycket att hänga i julgranen. *rycker på axlarna*

Svårt är det iaf.. :crazy:
 
d är ju därför man har hästen på foder först, så man kan lämna tillbaka den om man är missnöjd.
jag vet en tjej, som köpte en häst. hon ville ha den på foder först, men ägaren skulle flytta till australien, så d var liksom, antingen köpa eller så skickas den på slakt. hon provred den, hästen var jätte fin.
åsså tog hon hem den. efter en dag var han helt omöjlig!
hon försökte få tag på tidigare ägaren, men hon hade ju flyttat. det visade sej sedan att hästen hade fått en massa lugnande den dag hon köpte den, så hon kunde inte ha han, och skickade honom på slakt..
synd om hästen men..
enda gångerna man kan va säker på vad hästen är å hur den betér sej är ju om man har skött den sedan innan, man brukar då kunna köpa hästen direkt.. annars har man den på foder i någon månad först.
 
d är ju därför man har hästen på foder först, så man kan lämna tillbaka den om man är missnöjd.
jag vet en tjej, som köpte en häst. hon ville ha den på foder först, men ägaren skulle flytta till australien, så d var liksom, antingen köpa eller så skickas den på slakt. hon provred den, hästen var jätte fin.
åsså tog hon hem den. efter en dag var han helt omöjlig!
hon försökte få tag på tidigare ägaren, men hon hade ju flyttat. det visade sej sedan att hästen hade fått en massa lugnande den dag hon köpte den, så hon kunde inte ha han, och skickade honom på slakt..
synd om hästen men..
enda gångerna man kan va säker på vad hästen är å hur den betér sej är ju om man har skött den sedan innan, man brukar då kunna köpa hästen direkt.. annars har man den på foder i någon månad först.

Oj, skräckexempel du kom med.. :eek:

Jag tänkte fråga om jag kan ha den på prov 1-2 veckor. Sedan bor hästen väldigt vääldigt långt borta så ev. att jag åker ner och provrider den under en hel helg, inte bara en dag. Fast det är så klart mycket pengar som står på spel. Och ägaren skulle nog inte erkänna hästens brister och tvingas sänka priset. Han skulle nog hellre ta pengarna o vara glad.

Det är jättesvårt.
 
Det är nog bra om du kan få låna hästen ett tag innan köp. MEN det är många säljare aldrig skulle lämna ut en häst på prov. För tyvärr finns det inte bara oseriösa säljare med lugnademedel utan väldigt många oseriösa köpare som gärna vill ha en gratis häst ett tag. Det är många som råkat illa ut när dom lämnat ut hästar på prov eller på foder. Ofta har hästen då minska mycket i värde när den kommer tillbaka.

Så om du ska köpa häst så var noga med att undersöka hästen innan köp eller om du får låna den. Gör en veterinärbesiktning och stå själv för veterinärkostnaden för då har du rätt att se protokollet. Den rätten har du inte om säljaren betalar för veterinären och kan då undanhålla eventuella fel som finns i protokollet. Kom flera gånger och titta på hästen och om den är riden prova den innan du bestämmer dig. Blir dyrt längden att hålla på och droga hästen.
Om du köper av en privatperson gäller vissa regler och det kan vara svårare att få rätt om man blir lurad. Köper du av någon som har "firma" d v s är momsredovisningskylldig får du helt andra förutsättningar enligt konsumentköplagen och kan lämna tillbaka hästen eller få "felet" som du hittat på hästen avhjälpt inom 6 månader. Precis som med vilken annan vara som helst. Det ger ju en trygghet även om du inte får låna hästen först.
Så om du är osäker när du ska köpa häst så är det bättre att köpa av en större uppfödare eller hästhandlare för att lite garanti på hästen och kanske även hjälp med vad som verkligen passar dig. Men ett nytt men igen du kanske kan få mer häst för pengarna av en privatperson som inte riktigt vet vad den har för häst.
Precis som att köpa begagnad bil. Dyrare hos en bilhandlare men med viss garanti, billigare av en privat person men ingen garanti.
 
jag e oxå på jakt efter en ponny att köpa...jag har vart o tittat på många o jag har frågat om jag skulle kunna ha den på prov om jag ville ha den...men nej det får man inte eftersom dom inte vill ha tillbaka en häst som var så dålig att man var tvungen o avliva den...det vet jag att nån av mina kompisar fick göra för att dom hade misshandlat den så himla mycket....så dom flest lämnar INTE ut på prov...
 
Så om du ska köpa häst så var noga med att undersöka hästen innan köp eller om du får låna den. Gör en veterinärbesiktning och stå själv för veterinärkostnaden för då har du rätt att se protokollet. Den rätten har du inte om säljaren betalar för veterinären och kan då undanhålla eventuella fel som finns i protokollet. Kom flera gånger och titta på hästen och om den är riden prova den innan du bestämmer dig. Blir dyrt längden att hålla på och droga hästen.

Tack för tipsen. :bow:

Var o kollade en liten (typ 160cm) duktig pålle idag, ett halvblod. Första hästen jag tittat på. Han verkade jätte fin o bra, vi skulle nog kunna bli polare. Ska ringa dem imorgon o fråga om jag får komma o provrida igen. Blir lite spänt och konstigt när det är så mycket folk som "springer runt" o alla pratar så man knappt hinner reflektera över kusen. Skulle vilja prova honom helt ensam.

Ska självklart kontakta veterinär o göra en besiktning på hästen. Vet någon förresten ungefär vad det kostar?!

p.s Vi får en provvecka tillsammans.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 482
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
914
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp