Köpa hund när man studerar?

T

towaa

Jag har lite frågor till er som har hund när ni studerar på högskola eller någon annan utbildning.

Jag är så himla sugen på en hund, har funderat i flera år men har väntat då jag vet att jag ska börja plugga.. Men så tänkte jag att det kanske är lättast att börja med en liten vovve när man pluggar då man kanske har mer tid åt den, eftersom man oftast inte är i skolan varje dag och inte alltid i jätte många timmar. :angel:
När den bara är valp måste man väl vara hemma hela tiden iallafall i 2 månader? har ni erfarenhet av detta? vad man kan göra.

Hur går det ihop sig med ekonomin? man har ju bara csn, man borde väl klara det om man är ekonomisk? Vill ha en Schäfer jag kan träna i lydnad och ev spår. Kanske i framtiden även lite agility. Så jag vill inte bara ha hunden att kela med utan vill jobba med den och verkligen ha det som ett stort intresse/hobby. Eftersom rasen kräver mycket ifrån sin ägare, den behöver jobba, tror jag att den rasen kan passa mig bra.:laugh:
Men frågan är, reder man ut det under tiden man studerar? ska plugga i 2 år.

tacksam för svar!:love:
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Jag har lite frågor till er som har hund när ni studerar på högskola eller någon annan utbildning.

Jag är så himla sugen på en hund, har funderat i flera år men har väntat då jag vet att jag ska börja plugga.. Men så tänkte jag att det kanske är lättast att börja med en liten vovve när man pluggar då man kanske har mer tid åt den, eftersom man oftast inte är i skolan varje dag och inte alltid i jätte många timmar. :angel:
När den bara är valp måste man väl vara hemma hela tiden iallafall i 2 månader? har ni erfarenhet av detta? vad man kan göra.

Hur går det ihop sig med ekonomin? man har ju bara csn, man borde väl klara det om man är ekonomisk? Vill ha en Schäfer jag kan träna i lydnad och ev spår. Kanske i framtiden även lite agility. Så jag vill inte bara ha hunden att kela med utan vill jobba med den och verkligen ha det som ett stort intresse/hobby. Eftersom rasen kräver mycket ifrån sin ägare, den behöver jobba, tror jag att den rasen kan passa mig bra.:laugh:
Men frågan är, reder man ut det under tiden man studerar? ska plugga i 2 år.

tacksam för svar!:love:

Nu blir du kanske inte glad...
Men en sak jag fick jobba på,var;Väntar man på någe gott,väntar man aldrig för länge.
Njut av dina 2 studie år,som inte bara blir studier utan år där du kommer att träffa människor som blir dina vänner för livet.Detta tar tid och man har då ett STORT samvete,som gnager hela tiden.
Att man inte hann att träna hunden,att den varit alldeles för mycket ensam de sita dagarna,månaderna...
Att kompisarna skall hänga på fiket,att de skall åka på minisemester,att tentorna hänger över axeln mm,mm
När jag själv blev klar och hade arbete,som gav utrymme till en hund.Då blev jag med hund.
Det är inte skoj att ha ont i magen,för att man inte kan ge hunden det man innerst inne vill ge den.
Du hinner,jag lovar.Livet går inte så fort,som vi över mittstrecket gärna vill tro:angel:
Jag fick kontakt med några som behövde träningshjälp i Sök,Rapport,Skydds och annat.Så hundar fanns alltid i min närhet,när jag hade tid och lust.
Lycka till med din utbildning:banana:
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Sök på forumet, finns en tråd som handlar om samma sak. Tror den var uppe någon gång i sommras. Var i alla fall en hel del som svarade :)
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Och jag säger tvärtom- att studietiden är den perfekta att köpa hund! Beroende på vad för utbildning man går då förstås och vad för typ av människa man är.

Så länge man har en ordentlig buffert för oförutsedda utgifter (t.ex. veterinär), backup med någon dagmatte osv så går ju allting att ordna. Min hund får alltid följa med när jag ska till kompisar, och festsvängen har jag sedan länge lämnat därhän. Tycker helt enkelt inte att det är kul längre. Någon gång ibland händer det att jag följer med klasskompisarna ut på krogen och då fixar jag hundvakt- nemas problemas.
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Det funkar utmärkt att ha hund under studietid och jag har även tid till annat, så himla låst blir man inte.

Men tänk igenom hur du löser det när studierna är klara och du ska börja jobba. Vart är hunden om du jobbar heltid 9-17?
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Jag tycker det är 100 gånger lättare att ha hund och plugga än att ha hund och arbeta. Bortsett från det ekonomiska.
När jag pluggar kan jag gå ut i solen mitt på dagen och sen sitta och plugga när det regnar och är mörkt. Jag är inte alls så beroende av hundvakt, jag behöver inte ta ledigt för att åka till veterinären osv.

Däremot så är ekonomin en stor stötesten. Det gäller att ha en rejäl buffert för oväntade utgifter.
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

håller med majoriteten, jag pluggar just nu och skaffade min vovva precis till sommarlovet, jag går i genom snitt 4h x 3dgr i veckan.
Men det beror på vad man är för människa, jag är inte nån festare, bor i hemstaden med familj och vänner som inte är i skolvärlden.

Kan förstå att om man är helt ensam och inflyttad att den sociala delen är viktigt och att det då kan vara ett hinder med hund.
Men det känns inte som att det riktigt gäller dig, om du vill ha hund som intresse och vill träna tävla så har du ju guld läge nu. När man verkligen har tid att lägga grunden. När tror du att ett bättre tillfälle kommer?

Ekonomiskt så är det inga problem, kostar under tusenlappen i månaden, jag har gått tre kurser med henne ( valpkurs, slyngel och spår) och de kostade 600kr st hos BK't
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Jag tycker det är 100 gånger lättare att ha hund och plugga än att ha hund och arbeta. Bortsett från det ekonomiska.
När jag pluggar kan jag gå ut i solen mitt på dagen och sen sitta och plugga när det regnar och är mörkt. Jag är inte alls så beroende av hundvakt, jag behöver inte ta ledigt för att åka till veterinären osv.

Däremot så är ekonomin en stor stötesten. Det gäller att ha en rejäl buffert för oväntade utgifter.

:o Det är kanske så.Men som ngn sa,vad gör du när du får ett arbete??
En hund blir förhoppningsvis 10-15 år gammal.

Man behöver inte skaffa sig allt man känner för direkt.
Njut av din utbildning och låt hunden finnas senare i ditt liv:love:
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Ekonomiskt så är det inga problem, kostar under tusenlappen i månaden, jag har gått tre kurser med henne ( valpkurs, slyngel och spår) och de kostade 600kr st hos BK't

Jisses vad billigt. Jag säger tvärtom. Ekonomin ÄR problemet. Iallafall om man är aktiv. Mina hundar kostar 300 kr i försäkring vardera varje månad. Utöver det äter dom upp uppåt en tusenlapp i månaden, vardera. Nu ger jag ett dyrt foder så det är såklart högt, men fortfarande. Sedan tillkommer ben och smått och gott. Kurser för 600 är nog väldigt billigt, här kostar BHK´s kurser runt tusenlappen. Sedan kostar alla resor. Till träningar och tävlingar. Någon utställning här och där, någon liten tävling. Anmälningsavgifter, bensinpengar, tågresor osv. Det drar iväg.

Blir hunden sjuk drar det ju enkelt iväg en dryg tusenlapp igen, bara på att åka till vet och kanske ge någon medicin. Inga av mina hundar har varit rejält sjuka, men vi har ändå fått åka dit och kolla upp saker. Nackont efter en krock med annan hund, skabb osv. Det händer liksom och det belastar ekonomin mycket när man pluggar.

Tidsmässigt tycker jag det är jättebra. Jag vill plugga för alltid. :love: ;) Har massa egen tid att förvalta och kan träna hundarna, vara hemma mycket och läsa osv. Nackdelen är ju såklart när man skaffar valp att även efter två månaders heltid hemma så kan man ju inte dra på föreläsning i fem timmar utan behöver hundvakt. Men skaffar man bara det så går det ju super. Och där tillkommer en till kostnad, dagmatte eller hundvakt då. Om man inte har en snäll familj/vänner osv som gör det gratis. :p
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Jag pluggar på högskola och sommarjobbar och min erfarenhet är att det är 10 ggr lättare att ha hund när man plugga!
I somras hade jag en hundvakt som gick med min vuxna hund varje dag då jag jobbade men hon var ändå ensam 4 tim på morgonen och 2 tim efter lunch vilket inte känns bra trots att hon då hade sällskap med rejäl promenad + fikapaus mitt på dagen.
Nu är jag hemma nästan jämt, föreläsning 2 ggr i veckan och då oftast 3 timmar.
Eftersom jag köpte en valp för en månad sen så måste jag nu ha hundvakt HELA tiden då jag e borta men det har jag ordnat med en snäll syster :love:

När valpen är större är tanken att de båda hundarna ska vara ensamma några timmar då jag e i skolan och om vi har heldag så fixar jag hundvakt.
Vad gäller festande så blir man ju låst om man har hund såklart men det handlar ju om vad man vill prioritera, man har ju mer glädje av en hund :love:

Ekonomin är ju mindre bekymmer om man även har lånet från csn men man e ju inte rik. Bra försäkring är superviktigt och att man alltid har självrisk-summan + lite extra sparat OM det händer nåt akut.
Jag har valt IF och de har fast självrisk vilket är en fördel om man inte kan lägga ut flera tusen tex vid operation..

På valpen har jag bästa veterinärförsäkringen + Liv, inget annat extra, kostar under 200 kr/mån
St Bernharden tillhör dyraste klassen + avelsförsäkring och liv, kostar ca 300 kr/mån.
Bra foder från hundbutiken + tuggisar ca 800 kr/mån
Prylar och kurser kan man ju köpa när pengar finns..

Tänk på att en valp kan störa en hel del när du vill plugga och den vill leka/ut och kissa.. Men min sover ännu flera timmar om dagen varvat med mat/lek/promenad.

Det är lättare att plugga med en vuxen hund som gärna följer ditt schema - promenad och aktivering följt av 3-4 timmars vila (då du pluggar hemma) promenad igen sen ytterligare nån timmes plugg innan man tillbringar eftermiddag/kväll ihop ;)
Valpar gör ju ett eget schema liksom :p
Men det funkar om man vill! :bump:
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Tusen tack för att ni delar med er av era kunskaper och åsikter! :love:
Jag är så otroligt sugen på hund och jag tror verkligen att det kommer att funka. Vill verkligen lägga ner mycket tid på min hund i framtiden så det är en stor prioritet lixom..Kanske värt lite mindre festande och mindre pengar på kontot. I framtiden när man får jobb kan man ju alltid ha hunden på ett fint hunddagis eller hos en nära vän eller familj. Det löser sig alltid om man vill :laugh:

Mat & försäkring är ju lätt det dyrast i månaden, vill ha bra mat till den och en fin försäkring(som man säkert kommer ett vara glad att man har om något händer:grin:)

Hoppas att reder ut sig isåfall blir det en liten schäfer hane till sommaren :)
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Nu har jag visserligen en mindre hund, men ekonomin utgör inget problem. I alla fall inte så länge allt är som det ska, se till att ha en buffert för veterinär osv.

I övrigt fungerar det alldeles utmärkt med hund under studietiden =) Köpte min hund i slutet av mitt tredje år och var hemma med honom nästan 4 månader. Först en månad då jag skrev uppsats och sen sommarlov (då jag bara pluggade halvtid på distans).

Däremot skulle jag inte rekommendera att köpa precis i början, utan vänta och se vad du tycker om studielivet. Det är en otroligt rolig tid i livet och hund begränsar ju en en hel del. Jag är glad att jag inte skaffade hunden direkt, tanken var från början att vänta ett år och se så vi hade tid men vi insåg rätt snabbt att det var bäst att vänta. Det fanns för mycket annat just då.
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

:o Det är kanske så.Men som ngn sa,vad gör du när du får ett arbete??
En hund blir förhoppningsvis 10-15 år gammal.

Man behöver inte skaffa sig allt man känner för direkt.
Njut av din utbildning och låt hunden finnas senare i ditt liv:love:

Att ha en plan för vad som händer efter studieåren är självklart bra. Man bör i alla fall tänka över det.


Men varför skulle det bli lättare med hund när man jobbar? (Oftast) mer schemalagd tid, mindre tid att styra över själv. Mycket lättare att se 10-15 år framåt i tiden blir det nog inte. Kompisarna lär knappast sluta fika när man börjar jobba.

Vi är alla olika, jag hade tex inte velat ha hund första åren när jag pluggade, det var skönt att kunna prioritera annat (men det hade funkat, om hunden redan funnits där). Jag tror som sagt det kan vara värt att "känna på" studentlivet innan man skaffar hund om det ska ske i samma veva. Nolle-p är dessutom guld värt att kunna vara med på. Men prioriteringar kommer behöva finnas under hela livet.
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

:o Det är kanske så.Men som ngn sa,vad gör du när du får ett arbete??
En hund blir förhoppningsvis 10-15 år gammal.

Man behöver inte skaffa sig allt man känner för direkt.
Njut av din utbildning och låt hunden finnas senare i ditt liv:love:

Du, hur gammal är du:confused:?
Om du ser i mitt inlägg så ser du att jag både arbetat och pluggat.
Jag haft hund i 13 år.
Den äldsta jag har i livet nu är idag 10 år.
Jag har alltid kunnat lösa det när jag arbetat. Jag och mitt ena ex arbetade tex olika skift och sådan, först nu efter 13års hundägande har jag varit tvungen att gå utanför "de närmaste" och skaffade dagmatte under praktiken.
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Det kan ju dra iväg.

När jag separerade efter 5.5 år och mitt ex skaffade en tokallergisk partner så kunde han inte se efter hundarna som vi planerat när jag gjorde min praktik.
Då fick jag börja punga ut för dagmatte 3000kr i månaden. '
Förutom de andra kostnaderna på försäkring(som är svindyr för rottisen) , mat. Min äldsta medicineras numera och det ligger på 500 kr månaden. Jag har bilen enbart för att jag har hund + 'är särbo och vill kunna träna ca 1300 kr i månaden.

Sen ska jag betala hyra, akassa, fack, el, tvlicens, telefon, kurslitteratur,mat ect
Jag bor ensam och har in 8140 i månaden. Inte kunde jag arbeta extra när jag gjorde praktiken heller.
Det är ju bara att räkna hur många tusenlappar jag gick back varje månad under våren...

Då gäller det att ha pengar sparat.
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Typ 100;):laugh:
Så att jag svarade på ditt inlägg,får jag skylla på det.Åldern alltså:angel:
Svaret var naturligtvis i all vänlighet tänkt till Towaa:)
Jag råder utifrån mina egna val på -70talet,som gav mig dåligt samvete när hunden kom ikläm.
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Ja, det är absolut en hel det att tänka på! Här har jag att fundera :) tusen tack!
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Jag har ju 2 stora hundar och 2 hästar, och pluggar, så man klarar det man vill.

En sak jag dock vill inflika är att skaffa en försäkring med FAST självrisk när man redan har det knapert, det är en stor säkerhet. Även om man ska ha buffert osv. så vet jag att det ska vara nåt extremt om jag ska komma över 2500 när hunden blir sjuk. Så det är en skön säkerhet tycker jag iaf.

Själv kommer jag skaffa ny valp till våren (om tiken är dräktig) när jag ska skriva examensarbete. När är man annars hemma 11 veckor i rad...?

Sen det där med att hunden ska ha nånstans att vara när man jobbar.. Hur många människor kan planera sitt liv 15 år framåt? Man ska inte vara superimpulsiv, men vill man saker så löser det sig.
Man kanske träffar någon som jobbar skift, har en annan hundvän som blir granne och jobbar hemifrån, träffar en godsägare som inte gör annat än att gå med hundarna i skogen dagarna i ända;)
Eller så får man den perfekta anställningen där man kan ha hunden med eller jobba mkt hemifrån. Annars finns det dagis. Herregud, hade alla tänkt så kunde man ju varken skaffat barn, hund eller hus, för TÄNK vad som KAN hända...
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Jag började studera för ett år sedan. För ett år och två veckor sedan skaffade jag min första hund. Jag är alltså av den åsikten att studieperioden är en alldeles utomordentlig tid att börja sitt hundliv :D

Mina kalkyleringar baserade sig på hur mycket egen disponibel tid jag skulle ha. Hur mycket föreläsningar och hur mycket jag eventuellt skulle behöva jobba extra. Jag skaffade en vuxen hund som var ensamhetstränad och ganska "klar" för mitt liv såsom det var då. Det fungerade helt perfekt, men jag fick såklart stå över en del festligheter som var förenade med studielivet till förmån för hunden - något som jag gladeligen gjorde. Första terminen arbetade jag inte utan fick nalla lite på sparpengarna för att få det att gå runt, utan att för den sakens skull bli ruinerad.

I våras fick jag ett oemotståndligt valperbjudande av samma uppfödare som hund nr 1 och skaffade denna i början på sommaren. Nu i höst fungerar det helt perfekt med båda hundarna. Jag har fortfarande någorlunda samma upplägg med föreläsningar så det är sällan som jag behöver skaffa hundvakt. Jag jobbar extra men passen är endast 4 timmar per dag, varannan helg och båda hundarna verkar ok med det upplägget.

Jag ångrar inte en sekund att jag skaffade hund. Innan, när jag jobbat, har det inte funnits en chans till det, men nu har jag absolut den tid som finns för både hundar och mig till ett mycket bra kombinerat hund- och studentliv. När jag sen ska börja jobba så får jag helt enkelt finna en lösning som passar oss alla tre. Dagmatte/hunddagis/hund med på jobb eller gubbe som jobbar andra tider än jag är alternativ som jag nog anser vara drägliga.

Lycka till hur du än gör :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 601
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 162
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 963
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 295
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp