Köpa hund när man studerar?

Sv: Köpa hund när man studerar?

Haha den ultimata lösningen!

KL

Jag tycker också det är helt perfekt med hund när man studerar! Man lägger upp mycket av sin tid själv och har mer tid än när man jobbar.

Jag har inte märkt någon större skillnad ekonomiskt faktiskt. Något måste man ju göra på sin fritid och har man inte hund så gör man annat som oftast kostar pengar. Men då har jag bara en hund i dagsläget. Fast jag tycker inte nåt är någon extrem kostnad sen jag sålde hästen :p

Jag kan ändå inte planera i 10-15 år framöver, jag vet att jag ska plugga i 3 år till sen har man ingen aning. Det får lösa sig då. För mig är det ett väldigt stort intresse så jag är beredd att prioritera bort ganska mycket annat.
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Tusan - på min datingsite har jag uttryckligen bett om att inte få ragg från sådana som kan vara i samma ålder som min far. Kanske borde redigera texten :idea:

Hur som helst så är det inte aktuellt förrän om ett par års studier till :D

Förlåt för trådkap TS.
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Det är ingen ålder på en gammal man :D

Äh, han är snygg tillochmed!!! Och gillar hundar!! Vem bjuder högst??? Får jag ett bud???

:p :D
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Mina hundar borde passa alldeles utomordentligt på ett gods. Jag dejtar, eller har dejtat (beroende på vem av oss, och när man frågar...) en 37-åring nu så det torde inte vara några större problem att byta upp sig ett år. :rofl: Har han ett stall fullt med ädla fullblod också så är han min :D Men tusan - jag pluggar och är fattig. Hmm..jag bjuder en ståtlig basilikaplanta!
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Mäh det är väl ingen ålder! Är han ute varje dag så är han säkert i fin form också.

:D

:rofl:

Kolla linjerna bakåt bara så det inte finns några allvarliga defekter som dyker upp i senare skede och se till att ha en bra försäkring!
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Till TS: Du har inte möjlighet att låna/vara fodervärd åt en hund ett tag för att se hur det funkar? :)

Fodervärd går väl ändå bort eftersom det ju är samma sak som att köpa en hund, bara att uppfödaren behåller viss avelsrätt. Men kanske vara dagmatte/extramatte kan vara kul? Då kan man ju dessutom tjäna en liten slant samtidigt. :p Om jag inte hade tre hundar själv så hade jag varit dagmatte. Nu känns det som att det räcker med mina tre, och ibland kompisens två. :p
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Hur går det ihop sig med ekonomin?

tacksam för svar!:love:

Om man ser till tiden man har när man studerar så är det perfekt att skaffa hund då. Men ser man till ekonomin så är det svårt att säga. Jag köpte min hund när jag jobbade ( under min semester) Jag började plugga när han var ca 2 år men eftersom jag visste om hans magsjukdom som kostar en del med regelbundna veterinärbesök så jobbade jag extra vid sidan av studierna för att alltid ha en budget ifall något händer.
'
Har man otur så kan det kosta MYCKET att ha hund och då är det svårt att få csn pengarna att räcka till ibland. Man vet aldrig om man får en hund med någon typ av sjukdom som de kan ha hela livet och som inebär extra kostnader. Bara denna veckan tex har jag varit hos veterinären två gånger och ska dit imorgon en tredje gång. Ibland är det oftare än annars. Det är absolut värt vart enda öre och jag skulle lägga allt jag har på min hund. Jag bara menar att man måste ha i åtanke att man kan få en hund som kostar en del och att det är svårt att säga vad en hund kostar i månaden då det är så individuellt.
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Jag var också osäker i början på mina studier, om det var en bra tid att skaffa hund. Nu, med facit i hand, kunde det nog inte blivit bättre!I min utbildning har jag haft mycket självstudier, alltså har jag haft mycket tid över till hunden. :)
Det beror såklart på vilken utbildning man går, har man perioder med mycket schemalagd tid måste man såklart ha en plan för var hunden ska vara då.

Angående ekonomin så säger jag som många andra här - en buffert är viktig!

Ett annat tips är att inte dra på sig för mycket månadskostnader, exempelvis betalar jag alltid försäkringen för ett helt år framöver (brukar inträffa strax efter sommaren, då man ju oftast jobbat och har lite pengar över), köper hem flera säckar med mat så att jag har ett lager och lägger undan pengar till kurser som jag planerar att gå framöver.



Lycka till! :)
 
Sv: Köpa hund när man studerar?

Jag är inne på min tredje termin av plugg, vi har just nu 1 hund men snart kommer det en till liten valpis (vi har haft 2 nästan hela tiden). tidsmässigt är det toppen, jag har tid att plugga, jobba, ha medryttarhäst och hund, och träffa vänner! men jag har ju också en sambo, som jobbar natt. det underlättar mycket, som när jag har för- och eftermiddagsföreläsning på samma dag (händer iofs typ 1 ggr/termin så det är inte mitt största problem direkt :p ) eller om jag behöver åka direkt från föreläsning till jobb. vi har dessutom svärmor och hennes hund inom 100 meter så vi brukar hjälpas åt rätt mkt med passning. :love: det är guld värt att ha någon som kan ta hunden en dag/kväll nån gång emellanåt - det blir jobbigt ibland att vara så pass låst som man ändå är! i våras var det exempelvis lundakarneval här i stan vilket jag var med i, samtidigt som sambon jobbade 12-timmars pass varje natt. jag fick cykla skytteltrafik mellan stan och hemmet, och kunde inte vara ute och festa med alla andra. inget problem i vanliga fall men just då kände jag att det hade varit härligt att vara lite mer "fri"!

vårt största problem är annars ekonomin. vi har en ganska dyr lägenhet, en pointer som varken äter mkt eller kostar särskilt mkt i försäkring men jäklar vad de där schäfrarna kostar! :eek: i mat då, framförallt... dessutom tränade min sambo en hel del med schäfern, och kommer göra det med nästa, och det är sällan du kan ta dig till obskyra spårmarker och brukshundsklubbar utan bil. som andra redan påpekat är det viktigt att ha en buffert för veterinär och andra oförutsedda utgifter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 601
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 162
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 963
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 295
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp