köpa hund...

shayd

Trådstartare
Jag har länge haft planer på att köpa en hund men eftersom mitt tränande och tävlande med häst tagit så mycket av min tid har jag inte velat/kunnat köpa hund tidigare.

Rasen jag har spanat in mig på är doberman. Vet att doberman är en ras som är framavlad av indrivare och vet också att denna ras anses som relativt skarp och krävande. Min fråga är då om jag som aldrig tidigare haft hund tar mig vatten över huvudet om jag köper en sådan hund. Skall väll tillägga att jag inte ägt egen hund men jag har helg-arbetat på djursjukhus med hundar, har stor erfarenhet av kapplöpningshästar som heller inte anses som "lätta". Anses ha mycket bra hand med djur och är mycket lugn och konsekvent. Har stor erfarenhet av "problemindivider" av olika djurslag och har inte haft några större probem att hantera dom trots att många gått emellan många tidigare ägare som misslyckats.

Varför vill jag då ha just en doberman? Mina krav på hunden är bland annat att den ska vara vaken och allert, lagom stor, brukstyp, lättlärd, korthårig, och givetvis vacker. Mina planer med hunden är att den skall tränas som räddningshund och jag räknar med att kunna lägga 1 till 4 timmar om dagen på träning. Eftersom jag arbetar heltid kommer hunden att tas omhand av mina föräldrar på dagarna eller vara på hunddagis beroende på vilket alternativ som kommer att fungera bäst.

Vad finns det annars för alternativa raser som passar in på min beskrivning och kravprofil? Är lite intresserad av rasen greyhound men vet inte hur de är i temperamentet och hur det skulle fungera att utbilda en sådan till eftersökhund.

/shayd
 
doberman är underbara och själv tycker jag att på senare år har man avlat fram allt "lenare" hundar.
Tror inte du får problem med din doberman. Andra raser är ju dalmatin, grand danois och whippet.
Greyhound är jättefina men avlade för att springa. Tror att en sådan kan krypa ur skinnet om den inte får daglig motion och träning i styrka.
Hjärnan behöver alla hundar aktiveras i.

Men jag är ingen expert, finns många här som är bättre än mig på det här.

Sedan att skaffa en valp för att sätta på hunddagis eller hos någon annan tycker jag väl sådär om. Det är ju min åsikt.
Ska du göra så tycker jag iafl att du ska ta ledigt när du hittat hund så du kan vara hemma med den från början, du kan vara med hos dina förräldrar med hunden eller på dagiset i början...

Lycka till. Själv vill jag ha en samojed eller en hund från spanien =)
Men det går inte just nu....
 
boxer passar ganska bra in på din beskrivning, den är nog något lättare än dobberman tror jag...
min granne har två greyhound. när dom var små var dom heelvilda, så fort man småsprang o dom var i närheten rusade dom efter, hoppade upp o nafsade i händerna:/ även deras mosters två greyhounds gjorde så när de var små.
jag är inte så säker på att greyhound är idealhunden för sök men säker är jag inte....
 
Har också funderat på det här med de första månaderna och kommit fram till att det nog skulle passa mig bättre att köpa en unghund än en valp. Håller helt med om att det inte kan vara bra för en allt för ung hund att lämnas bort. Tyvärr är det ju också så att det är svårt att ta ledigt från jobbet flera månader i sträck för att vara hundvakt.

Dalmatiner tycker jag är väldigt vackra men jag är lite rädd för deras psyke. Har själv sett rätt många mindre bra exemplar efter dalmatinerhysterin med Disney-filmen för några år sedan. Boxer är också väldigt trevliga och vackra men tyvärr ligger dom absolut och ohotat först på Agrias skadestatistik. Doberman ligger ju visserligen också "bra" till i den men de ligger nog inte förrän på femte plats och rätt mycket bakom.

Kom gärna med fler synpunkter och förslag.
 
greyhound är en rätt så bekväm hund av vad jag har hört, det gäller de flesta vinthundar. De gillar att springa, men är inte det bästa arbetsredskapet, dessutom vantrivs de ofta på brukshundsklubb osv. Ichstar har whippet, hon kan berätta.

När det gäler köp av unghund kan jag bara säga att den viktigaste präglingperioden i en valp/hunds liv sägs vara 3-13 veckor, så alltså för köparen är perioden 8-13 veckor viktig. Den perioden missar du ju om du köper unghund... Köpte själv en border terrier när hon var 4 månader, hon blev aldrig riktigt präglad på min familj, däremot de vi har haft sedan 8 veckor är helt klart präglade på oss.

När det gäller hundras är jag inte rätt att tipsa inom bruksgrenarna, men visst är väl dobberman inte så pjåkigt.

//Emma
 
en väldigt vaken och alert bruksras är ju malinois, men det kanske blir "för mycket"?

sen finns ju hollandse herdrshond (väldigt vacker) men mentaliteten kan skilja sig rejält från indevid till indevid.

schäfer..världens mest använda brukshund...

Vit herdehund..vita schäfern

beauceron..också fruktansvärt vacker och verkar ha ett jämt temp, påminner dessutom en del om dobermann...


eller varför inte en korthårig collie? lite mer "brukshund" än den långhåriga..

hmm..jag gav dig ju knappast mindre att tänka på :D
 
Måste få göra ett litet inlägg här. Min mammas hund var 4mån. när hon kom och hon är helpräglad på familjen,(dvs min mamma och vi ungar när vi kommer på besök). Min hund var 8mån. när jag fick hem honom och han är definitivt min hund ut i alla klor.. :D :love:
 
Tänker direkt på en korthårig collie när du ställer frågan.
 
måste bara tillägga :devil:

både mallen och holländaren kan bli väldigt lättstressade och har ställer mycket höga krav på ägaren. Min kusin har en holländare och hunden är väldigt lättstressad och signalkänslig. Som Raven skrev så skiljer de mycket från individ till individ, men då det inte finns så många uppfödare i Sverige att välja på så..

Beauceron har jag bara träffat några stycken, det enda deras ägare säger är att de mognar väldigt sent, en "normalhund" mognar vid 2 år ålder, beauceronen mognar inte förrän vid tre och uppåt. Alltså blir de lite "efter" i tävling osv.

Korthårig collie är en mycket trevlig hund och ett bra tips :)!!


//E
 
Jag har haft två doberamns, det ena dålig mentalat och en rottweiler(umgåts MYCKET med dessa raser) men jag skulle INTE ge mig på att köpa en bruksmalle eller en beuceron.

Kan du lämmna din vlap hos dina hundkunniga föräldrar 8en dobermanvalp ska INTE stressas av massa andra hudnar på ett dagis)så låter doberman som ett mycket bra val, dock med den nackdeken att du kan få en frusen hudn när du tränar räddnig - så länge den jobabr bör det inte vara ngt problem - men när den måste vänta så KAN den behöva ett täcke.(det gäller alla korthåriga hundar!)
Just eftersom du har vana ifrån kapplöpningshästar och är LUGN och beredd att lägga ner tid på hunden så låter du som en bra dobbis ägare :)
Dobbisar har rätt mkt "nerv"och är signal känslig - men det är ju en hel del av nöjet! De mognar sent, men håller långt upp i åren - jämfört med ex rottisar och schäfer - min tioåriga tik rejsar lätt med unghunden och brottas trots att hon varit/är rejält sjuk hela våren och sommaren.

men ta GOD tid på dig när du köper valp, köp ifrån en kennel som sysslar med bruks och som mentaltestar och korar så MÅNGA av sina valpar som möjligt (det ger ett mer rättvist resultat än de som bara korar de "bästa")
Leta även i ex norge.
Just för att du är itnresserad av att jobba skulle jag itne rekomendera greyhounds, visst 17 finns det de som får sina att funger abåda inom lydnad å bruks - men de är mycket få.
Du kan ju skaffa en brukshund att jobab med och efter nåt år en greyhound? eller tvärtom - vem vet det kanske räcker med en greyhound - då har du en rejäl utmaning!?
 
jag skulle nog inte rekommendera en dober som en förstahund... de ÄR ju faktiskt ganska skarpa, och gör du (eller dina föräldrar) fel, kan det gå riktigt illa. släthårig collie låter mkt bättre, eller varför inte en labbe? de finns även i en jakt- variant som är lite mindre, tunnare och har kortare päls än den vanliga. :rofl:
 
Får man ens utbilda en Doberman till TJH? Tyckte jag läste nått på Västerviks Forum om hundar utan underull och dispens och sånna saker...
 
Som några andra tidigare har gjort, skulle jag hellre rekommendera korthårig collie än dobermann. De är inte lika skarpa och allmänt lättare att ha att göra med. Dessutom har de underull. Normalt sett rekommenderar jag inte ens kortisar som förstahundar, men då du verkar vilja träna mycket kan det nog gå bra. Greyhound rekommenderar jag inte då får du jobba ihjäl dig ;)

Korthårscollien stämmer precis in på din beskrivning :) För mer info:
http://www.sck.cc collieklubben
http://www.oneways.net uppfödare
http://www.gemdales.cjb.net uppfödare
 
Sv: köpa hund...

Hejsan!
Jo jag har en greyhoundtik och de är helt underbara i tempramentet.
det bästa hon vet är att ligga i en soffa eller säng och sova hon bryr sig inte om det kommer in någon utan hon ligger hellre kvar och myser än att hälsa på dem.Hon är väldigt kelsjuk och vill vara tilllags. De kräver inte mera motion än någon annan hund och de kryper inte ur skinnet om de inte får springa. Hon springer runt på öppna fält och tycker om när andra hundar försöker springa i kapp henne. Jag har även bekanta som har Greyhounds som oxå är lungna och perfekta familjehundar.
Min tik Wilma går alltid lös och hon jagar inte och hon älskar barn , det går jättebra med katter och andra hundar.
Jag ska ev ta valpar på min tik till våren 2006 om du är intresserad?
Mvh
Veronica
 
Sv: köpa hund...

Rottis!!
Underbarare hund finns inte!
Dock, vilket ju gäller alla raser. Titta noga på föräldrarna!! Hälsa på dem och hör dej för mycket! Det väl väl värd den extra tid det tar att vara nogrann i sitt letande!
Lycka till med hundköpet!
 
Sv: Re: köpa hund...

lady_vip skrev:
När det gäler köp av unghund kan jag bara säga att den viktigaste präglingperioden i en valp/hunds liv sägs vara 3-13 veckor, så alltså för köparen är perioden 8-13 veckor viktig. Den perioden missar du ju om du köper unghund... Köpte själv en border terrier när hon var 4 månader, hon blev aldrig riktigt präglad på min familj, däremot de vi har haft sedan 8 veckor är helt klart präglade på oss.


//Emma

Nu tycker jag att du generaliserar lite väl mycket ..

Vi hämtade Atlaz när han var 13 veckor och han är världen "mamma" hund, och väldigt präglad på familjen..

Måste nog säga att jag tror det hänger lite på hur uppfödaren är också, Atlaz hade ju redan som liten bejb fått träna på rumsrenheten, träffat andra vovvar ( inom kenneln ) m.m m.m så att säga att man missar en tid som är så viktig och att man förlorara på det är att överdriva
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 601
Senast: Hedinn
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 859
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 454
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen...
2
Svar
33
· Visningar
3 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp