Köpa hus eller ej?

MsSleepalot

Trådstartare
Jag och sambon funderar på att köpa hus men vet inte om vi kommer ha råd pga osäkerheten med sambons jobb.
Han är tillsvidareanställd hos bemanningsföretag och uthyrd till ett ställe där han trivs superbra och tjänar bra. Dock är det osäkert hur det ser ut med jobb där eftersom dom varslat så många när det var som värst. Sambon skulle också få gå men hade otrolig tur och blev kvar ändå. Han har jobbat där sedan sommaren 07, var hos 2 andra företag i våras eftersom det inte fanns nog med jobb på sitt ställe. Detta vantrivdes han dock med...

Jag är nu mammaledig med vår snart 9 månader gamla son. Har annars fast jobb på ett ställe jag trivs helt okej med.

Sambon tjänar ca 21.000 netto/mån och jag nu ca 8.000 netto som mammaledig. Jobbar jag blir det ca 13.000.

Just nu bor vi i hyresrätt på 3rok med uteplats. Trivs inget vidare här... Betalar 5700/mån för lägenhet + 2 park.platser. Tillkommer el.

Har nu sett ett hus på ett ställe vi kan tänka oss bo. Är dock lite som ska göra som tex omtapetseringar, lägga nytt golv i några rum, men inte så mycket mer skulle jag tro. Inte varit och tittat på huset än utan bara sett bilder. Kombipanna med pellets, el och ved som uppvärmning. Utgnångsbudet är 725.000 och det lär ju gå upp.

Men kan det vara något vi har råd med? Hur räknar man ut ungefär vad det skulle kunna kosta?
Hade ni satsat på att försöka få tag på ett hus istället? Eller hade ni varit försiktiga med tanke på sambons jobb?
Fast köper man hus så betalar man ju åt sig själv, man får ju tillbaka om man skulle få lov att flytta. Det får man ju inte om man bor i hyresrätt.
Hur skulle ni tänka?

(planerar syskon inom en snar framtid så jag kommer ju snart bli mammaledig igen, förhoppningsvis)
 
Sv: Köpa hus eller ej?

driftkostnaderna finns ju att tillgå hos mäklaren, om det inte är ett nybygge, med tanke på prislappen så torde det inte vara så?

vad det kommer kosta i månaden beror ju på hur mycket lån ni behöver ta, kan ni betala huset kontant eller måste ni låna? hur mycket isf?

sedan så blir du ju av med mycket "service" när du skaffar eget jäntemot hyresrätt.. såsom att lyfta på luren när det är något bekymmer med boendet.. värmen eller dyl.

ni borde kanske kolla upp lite innan ni funderar på att flytta, men nästan 6000+el i månaden låter rätt dyrt för en liten lägenhet, inget jag frivilligt skulle bo i.. det är marginellt mindre än vad vårt hus kostar i månaden inkl lån, på knappa 300 kvm och värderat till 3,3milj.
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Om man räknar med 6% ränta på ett lån på 1.000.000 blir det 5000:- i månaden i ränta. Till det kommer det amortering. Betalar ni av på 40 år blir det ca 2000:- i månaden. Alltså ca 7000:- i månaden för lånet. (4000+1700= ca 5700 för lån på 800.000)

Nu ligger räntorna en bra bit under 6%, men jag läste precis att många banker vill att man klarar av den kostnaden om ränorna sticker iväg igen. Räknar man på 4% ränta blir det ca 3300+2000= ca 5300:- i månaden. (2700+1700= ca 4400 för lån på 800.000)

Jag har heller inte räknat med kontantinsats, ev. topplån osv, men ett litet räkneexempel.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa hus eller ej?

*svarar båda*
Driftkostnaderna är enligt annonsen 30.000/år med pellets.
Lån behöver vi nog ta det mesta, tror inte vi slipper topplånet iaf tyvärr. Ev. att vi kan betala 10% kontant och slippa topplån, för visst är det så?

Det är egentligen rätt dålig här, rått inomhus så jag och grannen fryser jämt. Uteplatsen äcklig pga dom som bott här innan släppt ut deras 4 hundra som kissat och bajsat ute, så vi fick ju rensa upp ute...
Betongväggar och tak överallt så vi kan inte hänga upp saker. Små fönsterbräden, fula tapeter osv, saker man inte tänker göra något åt eftersom vi inte får något för det.

Jag fattar inte mycket med räntor och det här så det är kanon att ni hjälper mig förstå:laugh:

Såhär ser huset ut iaf
http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/477937
Takpannorna skulle väl bytas också...

Vi funderar på att iaf gå på visningen.
Men om ni var oss, hade ni funderat på hus eller avvaktat?
 
Sv: Köpa hus eller ej?

10% kontant måste ni nog kunna lägga för att överhuvudtaget få ett lån idag. Jag tycker ni borde börja med att gå till en bank och se om ni får ett lånelöfte, d.v.s. ett papper på hur mycket pengar ni kommer att kunna få låna. Utan ett lånelöfte brukar man oftast inte ens få ge ett bud på huset eller lägenheten man tittar på. Topplånet brukar vara den del av lånet som överstiger mellan 75-85% så helt slipper nog ni inte topplån om ni bara kan lägga 10% men det beror ju lite på bank såklart. Har ni någon buffert kvar om ni lägger 10% av exempelvis en miljon, d.v.s. 100 000? För det är ju inte bra om man måste låna till större utgifter som vitvaror, renoveringar o.s.v. Har ni ingen buffert kvar efter de 10% så kanske mitt råd skulle vara att vänta lite och spara ihop en större buffert först.

Ta kontakt med banken så ser ni lite mer hur er situation ser ut och får förhoppningsvis hjälp med att räkna på lite olika räntor och vad ni skulle klara att betala. Då har ni ett underlag att utgå ifrån och vet hur dyra hus det är realistiskt att titta på. En sak att väga in tycker jag är hur man klarar sig om den ena t.ex. blir sjukskriven eller arbetslös under en längre period, klarar ni att behålla huset då eller måste ni flytta? Andra saker att väga in i kostnaderna är ju om ni får längre till jobbet och högre resekostnader t.ex.

Lycka till vad ni bestämmer er för!
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Jag kan inte se att ni inte skulle kunna ha hus. Men känner ni er osäkra inför framtiden så skulle jag råda er att söka ett hus där de större renoveringarna redan är gjorda. Det där taket har säkert gjort sitt och källaren kommer förmodligen att behöva en dränering. Det är kostsamt och kan komma snabbare och mer panikslaget än väntat. Skulle din man förlora jobbet och bli arbetslös så går det ändå formodligen att behålla huset med lite gnet, men att i samma veva behöva byta ett läckande tak kan ställa allt på ända.

Hus ger dock en betydligt större livskvalitet än livet i lägenhet, tycker jag i alla fall, så lycka till med ett framtida husköp.
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Boka ett möte med eran bank. De gjorde vi när vi började bli sugna på att köpa eget och sen körde vi en uppdatering igen med ett nytt möte. Då tar de upp precis allting, svarar på frågor och hjälper till att göra olika kalkyler över olika hus och de kan även ta fram ett lånelöfte.

Topplån är den summan av lånet som överstiger husets värde. Så även fast ni lägger 10% kontant kanske ni får ett topplån.
Vi har 2 bottenlån på vårat hus som är amorteringsfria, eftersom vi inte la ett öre kontant kunde vi inte förhandla om räntan på samma sätt, så det ena har fast ränta bundet 1 år till på 6% som räntan låg då. Sen har vi ett rörligt med räntetak som är nere på 2% nu! Och vi behöver bara ringa banken och säga "Vi vill binda" så är de räntan bunden så länge vi önskar.
Topplånet är på 128.000kr, vi amortera på det varje månad och det brukar ligga på 1.300-1.700 kr.


Vi har 850.000kr i lån och vårt hus i bokostnad, är per månad kanske 4.000kr. Sen tillkommer ju el, pellets, ved, sophämtning, vatten, avlopp osv.

30.000kr i drifkostnad är standard. Pellets är dyrt att köpa och det gäller att få tag i bra pellets. Vi har testat en hel del och det är stor skillnad på hur mkt värme man får ut/säck.
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Har din kille a-kassa och inkomstförsäkring så kör på... vi har sämre än er ut i månaden och har lån på 900.000, hellre att vi lägger 7.000 i mån på hus än nån tusenlapp mindre på lägenhet =D Dock köpte vi hus utan renoveringsbehov (nydränerat, nytt kök, nya våtutrymmen osv) Det enda vi gjort är byta tapeter och några golv :) Vi har dock en regäl buffert och inga andra lån, varken på bil eller tidigare studier. Vi ammorterar 2000 kr i mån och sparar hela barnbidraget till dottern + har flera andra sparkonton... Kan vi kan nog de flesta med andra ord :)
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Tack för era svar!

Sambon är nog för feg ekonomiskt att köpa hus med tanke på hur jobbet ser ut, tyvärr:( Visst har han akassa, men jag tror ändå inte han vågar.

Så vi får lägga huset på hyllan ett tag:(
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Bättre vänta, om man inte vågar kan det även vara tecken på att ni inte hittat rätt hus. Ett hus som inte känns 100% rätt är inte kul att lägga energi och pengar på. Tänk possitivt, ju längre ni väntar desto mer buffert hinner ni spara :idea:
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Då kan ni ju alltid lägga tiden tills det ser lite säkrare ut till att spara ihop en riktigt bra buffert utöver handpenningen så blir det nog hus en dag för er med och då har ni riktigt bra förutsättningar.
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Nu har vi ju inte hunnit flytta in än,gör det i slutet av den här månaden.

Men ni kan börja med att gå till banken,säger banken ja så kommer ni klara det,då dom ofta räknar på väldigt höga räntor och driftkostnader.

När vi kikade på ett hus för 900.000:- så skulle månadskostanden enligt kalkylen på banken hamna på ca 8500:- med lån och drift och sånt. Och då hade hon som sagt räknat högt,med räntorna idag så sa hon att det kanske skulle bli hälften av den där kalkylen.

Nu vart det ju inte det huset,utan ett annat som kostade 750.000:- men eftersom vi ville byta ut köket så tog vi 150.000:- extra,eftersom det redan var klart så gott som ett lån påm 900.000:- till oss eftersom vi kollat på det där andra huset innan,så då slapp det bli något mer pappersarbete,och kreditupplysningar,då var det bara att skriva på och tacka och ta emot! :D

Nu kommer ju lånet bli lite dyrare då,eftersom det kommer bli ett rätt så högt topplån (10% på 750.000 = 75.000 + 150.000 = 225.000:-) och det är ju rätt så hög ränta på topplånet,så det vi ska göra är att byta kök och renovera fönster,och fräscha upp huset med nytt golv och tapeter,sen värdera om det,och för hoppningsvis så blir vi kanske av med topplånet,iallafall en stor del av det. Vi kommer inte att amortera på bottenlånet i början,utan satsar på att amortera mycket på topplånet istället enligt bankens rekomendation.

Enligt mäklaren så trodde han att huset skulle gått för ca 870-900.000:- men vi hade tur med att det var ett så lågt utropspris och det var inte så många som hade så mycket i lånelöfte. Kollade statistiken på området,och statistiken säger att husen kostar ca 15.000:- kvm,vi fick vårat för 8.000:- kvm,mao,det är värt mer pengar. mäklaren chansade på att vi skulle kunna få ut iaf 1,2-1,3 miljoner om vi fräschade upp det lite,det är alltså inga stora grejer som ska göras,mer än att vi ville sätta in ett nyare kök.

Om man värderar om det sen så blir vi som sagt av med topplånet förhoppningsvis,kanske ligger vi mycket plus endå,alltid bra om något stort skulle braka,eller om man måste göra något på huset som kostar mycket,tex fuktskada,dränera om m.m,då har man ju alldit tryggheten att låna upp för vad huset är värt.

Tänk på att besiktiga huset ordentligt,ibland görs en besiktning av säljarna,men det är inte tillräckligt om det skulle visa sig vara något fel på huset längre fram,utan ni har också undersökningsplikt,så så länge ni inte har gjort en egen besikting så har ni inte så mycket att komma med tyvär,det är absolut värt dom där extra 4.000:-!

Lagfart och pantbrev brukar banken oftast inte låna ut,det är dom rätt så stenhårda på,kolla hur mycket pantbrev det finns på huset redan,ju mer pantbrev,desto bättre. Vi hade 635.000 i pantbrev på huset,vi fick alltså köpa till pantbrev för 265.000:- plus lagfarten,och det slutade på ca 19.000:-,och det var pengar vi MÅSTE ha kontant. Och då hade vi endå tur att det fanns så mycket pantbrev,det vi kollade på först hade inga alls,då skulle vi fått lov att betala närmare 35.000:- för pant och lagfart.


Kan ju höra av mig om några månader och se om vi är ruinerade eller om vi överlever! :D
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Åh har ni köpt hus! Grattis:laugh:

Svärmor jobbar på bank och hennes brors fru är chef där så bra ränta kommer vi få. Vi har tänkt boka möte med henne och kolla hur läget ser ut. Men frågan är ju hur mycket vi har råd med...

Har nu hittat ett hus för 350.000 som behöver renoveras helt, men det är ju så satans mycket jobb:crazy: Och vi som har en snart 1åring vettefan om vi kommer ha tid och ork att renovera en massa...
Och hus som är fina man inte behöver göra något på kostar ju minst 1 miljon, vilket är för dyrt. Och sambon är slö och vill helst inte renovera eller göra nå mycket så då har vi helt enkelt inte råd:crazy:

Själv är jag jättevillig att renovera lite och pyssla, skulle vara SÅ kul! Men sambon är rädd att han kan för lite och vill inte ta hjälp för mycket.

Men du får jättegärna höra av dig och tala om hur det gått:laugh: Det gör ju en alltid lite klokare;)
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Måste ju uppdatera lite nu!

Här går det bara bra,vi är nöjda och glada,trots några bakslag. Köket har vi fått in,fattas bara golvlister där,hallen är tapetserad,där fattas golvlister,och dörr/fönsterfoder, rummet där vi ska ha matsalsbordet är så gott som klart,fattas golvliser där med dock,alla fula dörrar är bytta på nedervåningen,på övervåningen så är vårat sovrum s¨å gott som helt klart,och sen har vi bytt alla fönser i hela huset också, plus att vi har hunnit med en ganska stor vattenskada,så vi var utan golv, och hade en fläkt ståendes i 2 månader... :( Men nu är det fixat,så det känns skönt!
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Hur går det för er, har ni hittat något intressant objekt eller har ni lagt ner dem tankarna helt?
*Nyfiken* :bump:

/hallonsaft (som hittar många intressanta objekt men inte får ut lån från banken så satsar på att spara det man kan för att köpa senare, men vill ha NUUU.. :p )
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Något man kan göra är att prata med banken....(den banken man tänkt och ta lånet hos) dom kan ge otroliga råd och uträkningar på saker o ting, sen finns det en räknare på SEB hermsida där du kan fylla i pris och uppgifter den räknar ut på ca vad som kommer att kossta osv.


Jag kan berätta min version - Den hjälper kanske lite?!

Jag och min Sambo köpte i augusti 09 ett hus på landet , mindre gård kan man säga det är 2,5 hektar mark till också och två mindre uthus längor.

Vi bodde precis som ni i ett mindre hyreshus, vi bodde där ca 1 år, lite mer. Vi började också bli sugna på att ha något eget, särskillt när man börjar bli säker på vad man vill och sin framtid. Vi kände att istället för att betala så mkt pengar varje månad till "någon" för att man hyr deras hus kan vi lika bra köpa eget och lägga pengarna på oss själva, att köpa hus är en investering och det är pengar du kan få igen vid en husförsäljning längre fram, kanske till och med ännu mer pengar då värdet på huset ökar i takt med att man renoverar o fräschar upp.


Ang driftkosstnadrna varierar det lite, vårt hus är på 125kvm (tror jag skrev rätt nu) vi värmer upp med jordvärme och betalar runt 1600 kr/månaden nu på vintern och har vanlig el runt 1000 lappen. Utöver det blir det lån att betala per månad.

Under dessa månader som vi bott här har jag varit arbetslös och knappt bidragit med något, medans sambon fått in samma ca lön som din sambo , och vi har klarat oss bra, nu till våren ska jag börja plugga får ca 8000/mån och då kommer det underlätta ytterligare.

Vi ångrar inte för en sekund att vi köpte eget! :)
 
Sv: Köpa hus eller ej?

Tänk även att du får dra av viss del av räntan ni betalar på skatten, vilket gör en hel del. Sambon och jag drar av ca 20.000:- på räntan varje år och då har vi lån på ca 1,7 miljoner.
 
Sv: Köpa hus eller ej?

nu glömmer du en del.. vatten,avlopp, fastighetsskatt (även om taket är betydligt lägre än för 10år sedan).

man får dra av upp till 30% av räntekostnaderna OM man har nog med skattade inkomster.. man kan inte få tillbaka på något man inte har så att säga... här tror många att man kan "få" pengarna..
 
Sv: Köpa hus eller ej?

nu glömmer du en del.. vatten,avlopp, fastighetsskatt (även om taket är betydligt lägre än för 10år sedan).

man får dra av upp till 30% av räntekostnaderna OM man har nog med skattade inkomster.. man kan inte få tillbaka på något man inte har så att säga... här tror många att man kan "få" pengarna..



Vatten och avlopp glömde jag bort eftersom jag själv bor på gård, vilket gör att jag har egen brunn till både vatten och avlopp, men visst kosstar det någon hundralapp när 3 kamarbrunnen ska tömas 1 gång om året, men värre en så är det inte.

För övrigt, funderar vi på att köpa till granngården som nu är till salu. :grin:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Haft lite tankegångar idag om att vilja köpa huset vi nu hyr. Om jag försöker kalkylera lite mellan aussi-dollar och svenska kronor så...
Svar
8
· Visningar
3 388
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Använder anonymt nick då ingen i min närhet vet om de här tankarna ännu. Mitt liv är egentligen är egentligen ganska bra men känner mig...
Svar
8
· Visningar
924
Senast: chandelier
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp