Köpa import som inte är tilläggsregistrerad?

DarkInNight

Trådstartare
Det visade sig att hästen jag är intresserad av att köpa inte är tilläggsregistrerad i Sverige. Den blev importerad för några år sedan.

Kan det ställa till det på något vis?
Kan jag skicka in passet för tilläggsregistrering, eller måste nuvarande ägare göra det?

Tänkte ringa hästens avelsförbund och fråga, men de har ju stängt idag -söndag och allt , Buke har alltid öppet 😄😊
 
När jag köpte min häst i mars var hon importerad till Sverige sommaren 2021 och inte tilläggsregistrerad ännu av någon anledning. Jag skickade in passet och ett ID-intyg precis som vanligt och det var inga som helst problem.

Troligen lär den nuvarande ägaren inte vara så sugen på att ta den kostnaden när hästen ändå ska säljas, men det är inga problem för dig att köpa hästen och sen skicka in allt själv efter.
 
När jag köpte min häst i mars var hon importerad till Sverige sommaren 2021 och inte tilläggsregistrerad ännu av någon anledning. Jag skickade in passet och ett ID-intyg precis som vanligt och det var inga som helst problem.

Troligen lär den nuvarande ägaren inte vara så sugen på att ta den kostnaden när hästen ändå ska säljas, men det är inga problem för dig att köpa hästen och sen skicka in allt själv efter.
så bra, då måste det bli enklast om jag ordnar det själv .
Vad handlar det om för summor att betala ?
 
Vill minnas att det kostade någon tusenlapp att låta veterinär ID-beskriva hästen och sen tror jag att själva tilläggsregistreringen gick på 800 kr eller något åt det hållet.
Några tusen för veterinären? Det tog veterinären inte ens fem minuter att kolla chipet och göra en signatur i passet.
 
Några tusen för veterinären? Det tog veterinären inte ens fem minuter att kolla chipet och göra en signatur i passet.
Om man bara gör det brukar det kosta så ungefär, ja. I samband med annat mycket mindre :)

Hade en ID-kontrollant för att göra det jobbet i höstas (inte mina hästar) och det gick på ca tusenlappen per häst.
 
Vill minnas att det kostade någon tusenlapp att låta veterinär ID-beskriva hästen och sen tror jag att själva tilläggsregistreringen gick på 800 kr eller något åt det hållet.
Jaha, så bra, om själva tilläggsregistreringen inte är dyrare än så är det ju inget att orda om.
 
Om man bara gör det brukar det kosta så ungefär, ja. I samband med annat mycket mindre :)

Hade en ID-kontrollant för att göra det jobbet i höstas (inte mina hästar) och det gick på ca tusenlappen per häst.
Jag betalade antagligen inte mer än för vaccinationen som gjordes samtidigt :o
 
Några tusen för veterinären? Det tog veterinären inte ens fem minuter att kolla chipet och göra en signatur i passet.
Inte några tusen utan någon tusenlapp inkl framkörningsavgift. Använde distriktsveterinärerna och ID-beskrivningen kostar 610 kr enl deras hemsida + framkörning. Veterinären ritade hela hästen eftersom markeringarna i passet var lite sisådär.
 
Det visade sig att hästen jag är intresserad av att köpa inte är tilläggsregistrerad i Sverige. Den blev importerad för några år sedan.

Kan det ställa till det på något vis?
Kan jag skicka in passet för tilläggsregistrering, eller måste nuvarande ägare göra det?

Tänkte ringa hästens avelsförbund och fråga, men de har ju stängt idag -söndag och allt , Buke har alltid öppet 😄😊
Nej, det är många som skiter i det bara men blir det köp av hästen så skicka in. För SWB kostar det 950:- och typ 125-150:- extra om man behöver komplettera uppgifter. Vad id kontrollanten tar vet jag inte men smidigt om veterinären också är id kontrollant och kan fixa direkt i samband med besiktningen.
 
Om det är en där konturdiagrammet inte är ifyllt i passet behöver du be en kontrollant fylla i det först också. Jag hade en import där det var precis blankt. Inget chip gick att läsa av heller. Så fick både chipmärka och fylla i konturdiagrammet innan det gick att tilläggsregistrera.
 
Jag köpte finskfödd häst för tre år sedan, jag behövde inte ha ut veterinär eller göra någon id-koll, bara skicka in passet till "mitt" avelsförbund och betala avgiften på 500:- (som jag gissar varierar mellan olika avelsförbund). Hästen var chipmärkt sedan föl och korrekt id-beskriven med konturdiagram och allt i passet. Jag gjorde tilläggsregistreringen innan jag registrerade ägarbytet, då det var administrativt enklare än tvärtom, det kan säkert också variera mellan olika avelsförbund.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej. Jag har köpt en importponny från Irland som befunnit sig i Sverige under 4år men där de som tog hit honom har "missat" att...
Svar
1
· Visningar
655
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 958
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp