Bukefalos 28 år!

Köpa importerad Boston terrier?

Sv: Köpa importerad Boston terrier?

Jag håller med om de som säger att det finns skäl att misstänka att det är något fuffens med det hela. Men det behöver så klart inte vara det. Bra att du inte rusar in i något huvudlöst.

Ett alternativ skulle annars kunna vara att kontakta några riktigt bra uppfödare som planerar valpar inom det närmsta året. Föräldrardjuren ska vara ögonlysta inom ett år före parning, DNA-testade för juvenil katarakt, samt knäledsundersökta.

De flesta uppfödare är mycket måna om att deras uppfödningar ska komma till bra hem och kan mot viss kostnad (foder m.m.) ha kvar valpen tills den är 3-4 månader. Så kommer en vän till mig att göra. Tiken kommer att paras i januari och valparna födas i mars. Sedan ska valpen bo hos uppfödaren fram till slutet av juni när de har möjlighet att ta ut semester.
 
Sv: Köpa importerad Boston terrier?

Har kontakt med några uppfödare så har fler alternativ :)
 
Sv: Köpa importerad Boston terrier?

Jag tycker faktiskt att du ska anmäla denna personen till SKK då du inte har fått något reg.nummer och du tycker något verkar konstigt. Eftersom om detta skulle vara en insmugglad hund så kan den ha många sjukdomar, egentligen kanske man ska kontakta polisen men jag hade nog i första hand kontaktat SKK om personen i fråga hade en kennel så hade de kunnat få ta beslut om vad som ska göras. Dessutom har de vana av sådana här fall.

Men lycka till i fortsatt hundletande:) Någonstans så finns drömhunden där!
 
Sv: Köpa importerad Boston terrier?

Fast vad hjälper det att anmäla till SKK om man misstänker att hunden är insmugglad? SKK är ingen myndighet utan en klubb. Det enda SKK kan göra är att ev. utesluta en person som gör fel, den måste dock vara medlem i SKK då.
 
Sv: Köpa importerad Boston terrier?

Har kontakt med några uppfödare så har fler alternativ :)

Vad bra! Det kommer säkert att lösa sig på bästa sätt. :)

Jag missade förresten att du hann slinka in ett svar mellan mina två tidigare inlägg om att du inte hade fått något registreringsnummer och att du hade bestämt dig för att backa. Det är nog rätt att följa magkänslan. Och även om det var så att hunden hade importpapper, blivit registrerad i SKK osv. så kan ju den som köpte hunden ha velat sälja den av andra skäl, t.ex. pga misstanke om ärftlig sjukdom hos hunden. Sådant är alltid svårt att veta.
 
Sv: Köpa importerad Boston terrier?

Nej självklart är skk bara en klubb, däremot tror jag att de har bra koll på vilka som ska kontaktas i sådana här ärenden.
JAG hade börjat hos dem om uppfödaren hade en kennel ansluten till dem, för att få reda på om de hade fått någon ansökan om reg.nummer och om inte vad jag då skulle gå vidare med. Känns väldigt definitivt att ringa polisen och att ringa jordbruksverket känns som att man skulle bli slussad runt innan man når rätt enhet.
Jag har dessutom stor tilltro till skk och att det är kunniga personer som jobbar där
 
Sv: Köpa importerad Boston terrier?

Det är inte något brott att sälja icke skk reg hund,inte ens om man är medlem/uppfödare innom skk.

Dobbis/med huset fullt av importer och som även sålt några icke skk reg (dock med FCI exportstamtavla)
 
Sv: Köpa importerad Boston terrier?

Nej men en smuggelhund är olagligt

Japp,MEN redan i något av dom första inläggen skriver ts att säljaren har uppgivit att hunden har pass o export stamtavla,har rätt ålder mm.
Det står ingenstanns att det är en smuggelhund utan det är något som några av er TROR då valpen ännu inte är reg skk (kan ta 4-10 dagar)
 
Sv: Köpa importerad Boston terrier?

Fast TS har inte sett något av det:) Dessutom så skriver inte ts något om att hunden har exportstamtavla eller pass, det dock något jag nämner att min hund har om du har blandat ihop det?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 395
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp