Köpa jakthund, låter det här helt galet?

Grävling, vildvin, älg, björn, mård, tjäder, orre, räv, lodjur, mink, kronhjort. Tror inte jag glömt nått men lättare kanske, allt vilt som står stilla när hunden skäller på det.
Det var inte illa! Duktig hund du har :) Det var många olika slags bytesdjur. En del strävar ju efter att hunden ska vara tex "rådjursfri". Det borde rimligtvis vara enklare för jägaren om hunden höll sig till ett slags vilt. Hur gör du på älgjakten om hunden vill jaga efter något annat?
 
Jo du får tex spåra efter ett tafikskadat vilt om du är eftersöksjägare utan markägarens tillstånd.
Nu är ju inte gemene man eftersöksjägare men poängen är att du inte behöver tillstånd.

Du behöver tillstånd även vid trafikeftersök, men då ges tillståndet per automatik till eftersöksekipaget av Polisen som är uppdragsgivaren.
Ett av kraven för att bli eftersöksekipage är intyg på att hunden använts praktiskt i eftersök med gott resultat från jaktledaren i det laget man jagar eller - genom uppvisande av godkända viltspårprov.
 
@HeddaVovven och @lady_vip

Pga nyfikenhet så mailade jag Naturvårdsverket, och det räknas som föreberedelse till jakt och går ej under allemansrätten. Markägaren ska kontaktas :)


Fråga från
araslei@araslei.se:

Hej!
Jag undrar om viltspår (blodspår med hund, eftersöksträning) går under allemansrätten eller om det räknas som förberedelser inför jakt och därmed går under jaktlagen? Måste man fråga markägaren om lov för att få lägga spår med blod och klövviltsben på privat mark?

Tack!
Vänligen,
AraSlei
___________________________________

Hej AraSlei, detta går under jaktlagen, alltså förberedelser inför jakt och då måste du ha markägarens tillstånd.


ELISABET XXXXXXXX
Handläggare Viltförvaltningsenheten
NATURVÅRDSVERKET
Naturavdelningen, Viltförvaltningsenheten
BESÖK: Forskarens väg 5, 831 40 Östersund
POST: 106 48 Stockholm
TELEFON: 010-xx xx xx, FAX: 010-xx

INTERNET: www.naturvardsverket.se


Skickade frågan via det här formuläret:
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/?ht=apc
 
@HeddaVovven och @lady_vip

Pga nyfikenhet så mailade jag Naturvårdsverket, och det räknas som föreberedelse till jakt och går ej under allemansrätten. Markägaren ska kontaktas :)


Fråga från
araslei@araslei.se:

Hej!
Jag undrar om viltspår (blodspår med hund, eftersöksträning) går under allemansrätten eller om det räknas som förberedelser inför jakt och därmed går under jaktlagen? Måste man fråga markägaren om lov för att få lägga spår med blod och klövviltsben på privat mark?

Tack!
Vänligen,
AraSlei
___________________________________

Hej AraSlei, detta går under jaktlagen, alltså förberedelser inför jakt och då måste du ha markägarens tillstånd.


ELISABET XXXXXXXX
Handläggare Viltförvaltningsenheten
NATURVÅRDSVERKET
Naturavdelningen, Viltförvaltningsenheten
BESÖK: Forskarens väg 5, 831 40 Östersund
POST: 106 48 Stockholm
TELEFON: 010-xx xx xx, FAX: 010-xx

INTERNET: www.naturvardsverket.se


Skickade frågan via det här formuläret:
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/?ht=apc

Bra initiativ :)
Kunde önskat en hänvisning till lagtext, men i övrigt så känns det för mig självklart att det går under förberedelse till jakt.
 
Ja, hon hänvisade tyvärr inte till någon lagtext, det hade ju känts som det bästa. För mig är det också självklart att det är förberedelse för jakt :) Precis som att retrieverträning är det.
Ja men precis, såfort man har vilt med sig (blod, fågel, klöv etc.) så känns det för mig som förberedelse för jakt. Sen kan jag väl känna att träning med enbart dummies är ett gränsfall om det är förberedelse till jakt eller inte, det är ju nästan samma sak som att jag kör ett uppletande med föremål...
 
Ja men precis, såfort man har vilt med sig (blod, fågel, klöv etc.) så känns det för mig som förberedelse för jakt. Sen kan jag väl känna att träning med enbart dummies är ett gränsfall om det är förberedelse till jakt eller inte, det är ju nästan samma sak som att jag kör ett uppletande med föremål...

Både och :)
Jaktretrieverklubben t ex har ju beslutat att bara använda dummies på sina WT (dvs upp till Vinnarklass) nu bl a för att höja viltets status och för att kunna hålla prov utanför jaktsäsong. De har sedan sina markprov under praktiska jakter, så de har tagit bort allt kallvilt på sina prov.
 
Det var inte illa! Duktig hund du har :) Det var många olika slags bytesdjur. En del strävar ju efter att hunden ska vara tex "rådjursfri". Det borde rimligtvis vara enklare för jägaren om hunden höll sig till ett slags vilt. Hur gör du på älgjakten om hunden vill jaga efter något annat?
@jerseyko har mer än en hund...
 
Det var inte illa! Duktig hund du har :) Det var många olika slags bytesdjur. En del strävar ju efter att hunden ska vara tex "rådjursfri". Det borde rimligtvis vara enklare för jägaren om hunden höll sig till ett slags vilt. Hur gör du på älgjakten om hunden vill jaga efter något annat?

Laikorna är en ställande allroundhund, de används ofta för alla typer av vilt som står för hund :)
Precis som en wachtel som ska jaga allt klöv- och hårvilt.
Charmen med den typen av hund är att man aldrig riktigt vet vad hunden kommer med för vilt ;)
 
Charmen med den typen av hund är att man aldrig riktigt vet vad hunden kommer med för vilt ;)
Då gäller det att man har med sig rätt vapen för bytet. :)

Om man jagar i ett jaktlag kan det väl ställa till problem? Vad säger jaktlaget om hunden väljer att jaga nåt annat än älg? Får den inte vara med då? Enklare om man har egen mark och gör som man vill.
 
Då gäller det att man har med sig rätt vapen för bytet. :)

Om man jagar i ett jaktlag kan det väl ställa till problem? Vad säger jaktlaget om hunden väljer att jaga nåt annat än älg? Får den inte vara med då? Enklare om man har egen mark och gör som man vill.

Ja, så är det ju :)

Nja, man brukar få vara med ändå, men det beror nog på jaktlag. Idag är folk så vana vid allroundhundarna, så man vet att det kan bli lite vad som helst som kommer framför hunden. Många hundar har ju förkärlek för olika typer av vilt också. Vår äldsta hane väljer t ex alltid älg före rådjur och gris.

Vi jagar sällan bara ett viltslag, utan under älgjakten skjuter vi även vildsvin t ex. Hade vi haft mer gott om rådjur hade vi säkert skjutit rådjur för hundarna under älgjakten också, eftersom vi inte har några spetsar i vårt jaktlag. Har man spetsar i laget är det i regel känsligare att skjuta rådjur under drev.
 
Det var inte illa! Duktig hund du har :) Det var många olika slags bytesdjur. En del strävar ju efter att hunden ska vara tex "rådjursfri". Det borde rimligtvis vara enklare för jägaren om hunden höll sig till ett slags vilt. Hur gör du på älgjakten om hunden vill jaga efter något annat?

Alla laikaraser har det i sig att vara allround, hälleforsaren har en östlaika som stamtik i rasen så det bör ni ju ha i bakhuvudet!

Det är uppskattat av våra jaktlag, det blir lite extra spänning när hunden skäller och bland en del gamlingar i laget glädjande att de hittat tex mård och tjäder som de inte trodde fanns eller aldrig sett på marken tidigare.
 
Apropå allroundhundar (förlåt för OT), jagar de då bara under tex älgsäsongen?
Vildsvin får väl tex jagas året runt, fast kom precis att tänka på koppeltvånget iof...
 
Apropå allroundhundar (förlåt för OT), jagar de då bara under tex älgsäsongen?
Vildsvin får väl tex jagas året runt, fast kom precis att tänka på koppeltvånget iof...
Man får bara jaga med drivande hund till sista januari här nere. Krasst sett har många jakthundar det skittråkigt när det inte är jaktsäsong, men det börjar bli bättre generellt tycker jag, hundgårdskultuten är på väg bort.
 
Apropå allroundhundar (förlåt för OT), jagar de då bara under tex älgsäsongen?
Vildsvin får väl tex jagas året runt, fast kom precis att tänka på koppeltvånget iof...

Hundar som driver och därmed också kan driva rådjur (dvs i regel inte spetsar - det är ju ställande hundar och rådjur står inte för hund utan springer undan) får man bara släppa mellan 1/10 och 31/1. Älghundarna får släppas fr om 21/8 - 28/2 och de hundar som bara jagar vildsvin får släppas fr om 15/8 - 28/2 :)
 
Tänkte bara uppdatera här om att det inte blev den här hunden för oss, av lite olika anledningar. Så nu får vi se om det dyker upp nån annan passande hund för oss eller om vi avvaktar tills vi får tid med en valp. Men tack igen till alla som kommit med svar här :bow:
 
Hundar som driver och därmed också kan driva rådjur.. får man bara släppa mellan 1/10 och 31/1. :)
Många hundar som används till annan jakt driver också rådjur. Alltså kan man inte använda en sån till älgjakten i augusti- september. Om jaktlaget skjuter fullt inom ett par veckor får en älghund som inte är "rådjursfri" inte jaga älg alls. Tråkigt för den och för ägaren.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sambon är jägare och drömmer om att nästa hund ska vi ha är en jakthund. Nu har vi en goldentik som är underbar som en extra...
Svar
10
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp