Köpa jakthund, låter det här helt galet?

Även nöt och annat kan trafikskadas, överlag djur som blöder och spåras är eftersök helt enkelt. Eftersök är jakt. Jag hade väldigt gärna sluppit krångla med blodspår (här har jag inga andra möjliga marker än klubbens spårmarker), men jag är hyfsat övertygad om att det faktiskt är det här som gäller. (Även SBK och SKK frågades i samma veva, de hade inget annat att säga.)

Särskilt nu, när SKK jobbar för att stärka viltspårets jaktliga profil.
http://svenskjakt.se/hund/nya-regler-for-viltsparprov/
 
En bekant kollade upp detta i samband med blodspårsträning och fick av jägarförbundet höra att blodspår räknas som jaktträning, jaktträning kräver jakträttshavarens (obs, ej markägare) tillstånd enligt 16 § JF. Så nej, lägga blodspår får man inte utan tillstånd.
Personspår däremot behövs inget tillstånd om man är som du säger bara några stycken som träffas och spårar, det är ju inte jakt.
Nja vet inte om jag anser att viltspår är jaktträning eller vem bestämmer det?
Hittade inget om viltspår i den paragrafen.
 
Nja vet inte om jag anser att viltspår är jaktträning eller vem bestämmer det?
Hittade inget om viltspår i den paragrafen.

Viltspår är ju träning inför eftersök, som räknas som jakt. Dvs jaktträning.

"På ett viltspårprov bedöms hundens lämplighet vid eftersök på skadat och dött vilt. "
https://www.skk.se/sv/prov-tavling/olika-prov-och-tavlingar/viltsparprov/
Det är ju även jakthundskommittén ihop med jakthundklubbarna som ansvarar för regelverket.
 
Nja vet inte om jag anser att viltspår är jaktträning eller vem bestämmer det?

Hur kan viltspår inte vara jaktträning? :confused:
Det hänvisades i svaret till "enligt beslut i riksdagen", jag har inte mer info än så men vill man veta mer är det väl bara att fråga. Jag har ärligt talat mycket svårt att se att blodspår inte räknas som jaktträning (oavsett om man tänker jaga med hunden på riktigt eller ej) av annan anledning än att det blir bökigt att förhålla sig till. Hundar som spårar skadade djur, hur är det inte jakt...?
 
Från jordbruksverket 2015-03-12
"Blodspårning – träning av hund i eftersök


Blod från butik och slakteri
Du får använda blod som hållit livsmedelskvalitet för träning och bedömning av hundar som är avsedda för sökning efter skadat vilt.

Du får använda blodet tidigast två veckor efter det att djuret slaktats. Anledningen är att alla typer av varor som lämnat slakteriet måste kunna återkallas om någon allvarlig sjukdom, till exempel mul- och klövsjuka eller svinpest, spåras till djur som passerat slakteriet..."

Blodpulver är ett alternativ.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...odsparning.4.5aec661121e2613852800010670.html
 
Från jordbruksverket 2015-03-12
"Blodspårning – träning av hund i eftersök


Blod från butik och slakteri
Du får använda blod som hållit livsmedelskvalitet för träning och bedömning av hundar som är avsedda för sökning efter skadat vilt.

Du får använda blodet tidigast två veckor efter det att djuret slaktats. Anledningen är att alla typer av varor som lämnat slakteriet måste kunna återkallas om någon allvarlig sjukdom, till exempel mul- och klövsjuka eller svinpest, spåras till djur som passerat slakteriet..."

Blodpulver är ett alternativ.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...odsparning.4.5aec661121e2613852800010670.html

Men det säger ingenting om var man får lägga spår eller om man behöver tillstånd för att göra det, bara att det är okej att använda blod från slaktdjur.
 
Men det säger ingenting om var man får lägga spår eller om man behöver tillstånd för att göra det, bara att det är okej att använda blod från slaktdjur.
Under rubriken:
Nya regler från 1 februari 2015
"Blodspår – träning av hund
Blod som var livsmedel fram till att det lämnats ut till mottagaren får användas för träning och bedömning av hund i eftersök. Du behöver inte längre registrera dig eller ha tillstånd för användning. Överblivet materialet får hanteras enligt avfallslagstiftningen. Observera att kravet på två veckors karenstid finns kvar..."
http://www.jordbruksverket.se/amnes...jur/nyaregler.4.174c24d814add5946048c05e.html
 
Under rubriken:
Nya regler från 1 februari 2015
"Blodspår – träning av hund
Blod som var livsmedel fram till att det lämnats ut till mottagaren får användas för träning och bedömning av hund i eftersök. Du behöver inte längre registrera dig eller ha tillstånd för användning. Överblivet materialet får hanteras enligt avfallslagstiftningen. Observera att kravet på två veckors karenstid finns kvar..."
http://www.jordbruksverket.se/amnes...jur/nyaregler.4.174c24d814add5946048c05e.html

Tidigare var man tvungen att söka tillstånd hos Länsstyrelsen för att använda annat blod än viltblod och blodpulver - det är det tillståndet som åsyftas i texten ovan. Alltså inget som har med markägaren att göra.
 
Nu har jag pratat med min sambo som är jägare och markägare och jakträttsinnehavare. Han hävdar att eftersök inte räknas som jakt utan det är helt andra regler som styr hur eftersök efter skadat vilt ska bedrivas.
Jakt och eftersök har olika regelverk helt enkelt.
 
Nu har jag pratat med min sambo som är jägare och markägare och jakträttsinnehavare. Han hävdar att eftersök inte räknas som jakt utan det är helt andra regler som styr hur eftersök efter skadat vilt ska bedrivas.
Vilka då? För du får inte bedriva eftersök på annans mark utan att underätta markägaren tex.
 
Vilka då? För du får inte bedriva eftersök på annans mark utan att underätta markägaren tex.
Jo du får tex spåra efter ett tafikskadat vilt om du är eftersöksjägare utan markägarens tillstånd.
Nu är ju inte gemene man eftersöksjägare men poängen är att du inte behöver tillstånd.
 
Jo du får tex spåra efter ett tafikskadat vilt om du är eftersöksjägare utan markägarens tillstånd.
Nu är ju inte gemene man eftersöksjägare men poängen är att du inte behöver tillstånd.
Fast viltet tillfaller jakträttsinnehavaren, så det blir kontakt. Och du har ett ärendenummer från polisen, så det är en helt annan sak.
Men bedriver du ett eftersök efter jakt får du inte gå in på annans mark utan tillstånd.
 
Fast viltet tillfaller jakträttsinnehavaren, så det blir kontakt. Och du har ett ärendenummer från polisen, så det är en helt annan sak.
Men bedriver du ett eftersök efter jakt får du inte gå in på annans mark utan tillstånd.
Ja det stämmer.
Men jag hävdar att spårträning inte räknas som jakt.
 
Så länge hunden är kopplad kan man göra vad man vill (nästan) på annans mark (allemansrätten).
Ingen kan hävda att du inte får gå där. Spelar ingen roll om hunden spårar människor eller blod.
 
Låter bra! De flesta jakthundar jagar inte särskilt mycket. Några få veckor under året bara. De flesta veckorna är jakthunden sällskapshund. Dessutom vågar många inte släppa sina jakthundar lösa pga vargen och de får inte jaga alls. Många jakthundar får mycket mindre än det ni kan erbjuda. Lycka till om det blir den hunden!

Jag har spetsar (västsibirisk laika)
De jagar 2-5 dagar i veckan mellan 1 augusti - 28 februari.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sambon är jägare och drömmer om att nästa hund ska vi ha är en jakthund. Nu har vi en goldentik som är underbar som en extra...
Svar
10
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp