Bukefalos 28 år!

Köpa "ny" bil.... hjälp!

voltis

Trådstartare
Jag har insett att min älskade bil börjar bli gammal.... :cry: Han är nu 13 år gammal och har rört på sig över 22k mil.... Har varit en klockren bil utan större fel, pigg och rolig att köra!
Men senaste åren börjar smågrejer dyka upp, och tillslut vet man inte om det är värt det längre... Och förra året kom första rostangreppet som spridit sig som en löpeld under vintern....

Hur som, vi har bestämt oss att köpa nytt. Men vad??

Jag har några bilar på listan jag är sugen på, har ni erfarenheter av dessa? För och nackdelar?
Ngt speciellt att tänka på?
Som sagt, haft samma bil i 10 år nu... är lite ovan hehe

Gamla bilen är liten, sänkt, snabb...
Tänkte prova en lite större bil, sitta högre upp, men känner ändå att jag vill att den ska vara pigg. Accelerationen är viktigast, den får inte vara seeeeeeg... ;)

Nissan Qashqai, Kia Sportage, Mazda cx-5 (ev cx-3) och VW Tiguan är väl de jag kikat mest på.
(ca 2014-2015 års modell passar plånboken) Favoriten annars är Volvo xc-60 men den drar väg pengamässigt känner jag....och den är ngt stor tror jag?
Andra liknande ni kan rekommendera?
Kört lite Fiat Freemont som jag gillade, men den är nog snäppet för stor.... vi är tre i familjen och inga husdjur ;)
 
Jag ääääääälskar mig Qashqai! Har den sjusitsiga varianten, 2013 års modell. Den är pigg (har en diesel, 1,6) och har skitbra köregenskaper, den är rymlig och otroligt snål. Jag är glad på gasen men min ligger ändå på ett snitt på runt 0,51.

På somrarna sover jag ofta i bilen när jag är ute och vandrar. Lägger in en madrass och kan ligga raklång när sätena är fällda, och med glastaket blir det som att ligga under bar himmel :love:
 
Qashqai en skulle jag titta på, jag har spanat in den nu när min trotjänare börjar visa ålderskrämpor. 11 år 28k mil.
Men en ny B-klass ligger högt på min lista
 
Min bilmekaniker säger att Toyota är absolut mest prisvärd IOM förhållandevis få reparationer. Det är också min erfarenhet även om den är rätt begränsad.
de tre toyoter jag har ägt har jag varit supernöjd med alla, förutom att de är lite anonyma.
 
Hyndai har passat oss i familjen.
SUV:en känns stor men är liten och lätt att manövrera och pigg (iallafall våran)

Ford har ju en del körglädje :D
 
Mina föräldrar köpte en Qashqai förra året, dock en 2016. Dom är mycket nöjda! Jag är inne på min andra Kia, rekommenderas verkligen! Dock inte haft Sportage.
 
Min bilmekaniker säger att Toyota är absolut mest prisvärd IOM förhållandevis få reparationer. Det är också min erfarenhet även om den är rätt begränsad.
Mina föräldrar är inne på RAV-4 nummer tre. De har alltid varit supernöjda :) .

Själv gillar jag min Honda CR-V, även om den tar rätt mycket bensin och väl kanske inte är världens roligaste bil att köra. Men hittills väldigt pålitlig och inget fel på den ännu (en 2006a som jag ägt i 1,5 år) - och det värdesätter jag :) !!
 
Min bilmekaniker säger att Toyota är absolut mest prisvärd IOM förhållandevis få reparationer. Det är också min erfarenhet även om den är rätt begränsad.

Mitt blåbär är en Toyota, en -98:a som gått lite drygt 12 000 mil. Jättefin i lack, inga konstigheter i övrigt, rolig att köra, men speciellt snabbaccelererande är i af inte den. Mer som en traktor ;) Men kanske nyare Toyotor är roligare så.
 
Jag har insett att min älskade bil börjar bli gammal.... :cry: Han är nu 13 år gammal och har rört på sig över 22k mil.... Har varit en klockren bil utan större fel, pigg och rolig att köra!
Men senaste åren börjar smågrejer dyka upp, och tillslut vet man inte om det är värt det längre... Och förra året kom första rostangreppet som spridit sig som en löpeld under vintern....

Hur som, vi har bestämt oss att köpa nytt. Men vad??

Jag har några bilar på listan jag är sugen på, har ni erfarenheter av dessa? För och nackdelar?
Ngt speciellt att tänka på?
Som sagt, haft samma bil i 10 år nu... är lite ovan hehe

Gamla bilen är liten, sänkt, snabb...
Tänkte prova en lite större bil, sitta högre upp, men känner ändå att jag vill att den ska vara pigg. Accelerationen är viktigast, den får inte vara seeeeeeg... ;)

Nissan Qashqai, Kia Sportage, Mazda cx-5 (ev cx-3) och VW Tiguan är väl de jag kikat mest på.
(ca 2014-2015 års modell passar plånboken) Favoriten annars är Volvo xc-60 men den drar väg pengamässigt känner jag....och den är ngt stor tror jag?
Andra liknande ni kan rekommendera?
Kört lite Fiat Freemont som jag gillade, men den är nog snäppet för stor.... vi är tre i familjen och inga husdjur ;)

Kollat på en Skoda Yeti :)? Vi har en sån (min man kör den mest, jag åker i min Caddy Maxi 99% av tiden ;) ) jag tycker att den är superbekväm, pigg och allmänt jättetrevlig :up: ! Lite högre också, och med bra bagageutrymme samt bra utrymme i baksätet :) .

Min man hade förut en Skoda Fabia som inte krånglade en enda gång under de 8 år han ägde den, och behövde inte mer fix än vanlig service och nått byte av bromsbelägg. Sjukt pålitlig, billig och bra bil var den, jag hoppas att Yetin är minst lika pålitlig :D!
 
Min svärfar har en Mazda cx-5, han kör väldigt mycket i jobbet och älskar sin bil. Jag tycker däremot att den känns liten och trang inne.
 
Tack för alla bra svar hittills!
Vet att jag bör provköra några o känna efter, men bra att ha en lista klar ;)

Rav 4 hade jag glömt o flera har nämnt den! Tack :)

Skoda har jag aldrig fallit för utseendemässigt, ja jag är ngt ytlig när det kommer till bilar haha.
Utseendemässigt tilltalar Quasqaien mig mest, även Mazdan. Sportagen är helt ok den med ;) resten måste jag kolla in lite närmre.

Med pigg menar jag att ddn främst ska svara fort på gasen, så man kommer iväg fort o även snabba omkörningar. Gärna inte för högljudd vid högre hastigheter ;)
 
Vi har en Sportage från 2014 som vi är nöjda med. Jag vet inte om jag skulle kalla den superpigg, men jag har aldrig upplevt den som trött heller (antar att det där är rätt mycket en smaksak). Suverän åkkomfort både fram och bak, helt okej vad gäller ljudnivån och fortfarande ett gäng år kvar på nybilsgarantin.

Jag tror dock att är man ute efter en bil som är PIGG eller riktigt tyst eller överlag riktigt bra på något så är inte Sportage rätt val (åtminstone inte årsmodellerna runt 14-15, vet inte hur den nyaste är). Den gör jobbet som liten SUV bra, man får mycket bil för pengarna men den är inte exceptionell på något sätt (förutom åkkomforten då, för den är verkligen toppen).
 
Behöver man inte STOR bil kan man ju snegla på lillasyster Nissan, Juke. Rätt kul bil i bra storlek, har dock bara kört lilla motorn.
 
Vi har en Tiguan från -12 som vi är nöjda med, det är smart att baksätet kan skjutas fram/bak beroende på om man behöver prioritera last- eller benutrymme. Spontant tycker jag benutrymmet bak är i snålaste laget, iaf som vuxen över 170 cm men skjuter man fram det är det ok. Storleksmässigt passar den oss perfekt, smidigt med bra känsla för vart man har hörnen. :up:

Jag hade gärna haft deras stora diesel, vår lilla bensinmotor är inget prestandamonster direkt :grin:
Vissa av VWs motoralternativ har haft problem med kamkedjan, men det kan ha åtgärdats på de årsmodeller ni tittar på.
 
Vi har en Sportage från 2014 som vi är nöjda med. Jag vet inte om jag skulle kalla den superpigg, men jag har aldrig upplevt den som trött heller (antar att det där är rätt mycket en smaksak). Suverän åkkomfort både fram och bak, helt okej vad gäller ljudnivån och fortfarande ett gäng år kvar på nybilsgarantin.

Jag tror dock att är man ute efter en bil som är PIGG eller riktigt tyst eller överlag riktigt bra på något så är inte Sportage rätt val (åtminstone inte årsmodellerna runt 14-15, vet inte hur den nyaste är). Den gör jobbet som liten SUV bra, man får mycket bil för pengarna men den är inte exceptionell på något sätt (förutom åkkomforten då, för den är verkligen toppen).
Det som lockar är att priset är ngt lägre o man isf kan hitta en extrautrustad för bra pris. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp