Bukefalos 28 år!

Köpa ny körhäst, men vad?

@Mli Jag tror man får sluta tänka på att en häst egentligen är för fina för att inte avla på.

Vi med kallblodshästar måste sluta tänka så. Man ska inte avla hästar med tanke på att de ska avla vidare bara. Man ska avla för att de ska synas och göra saker, som att köras på tävling eller användas hemma.

Jag tror vi gör oss en otjänst om vi avlar för utställning eller bara avel.

Fjordhästens dåliga rykte anser jag baseras ganska mycket på att de bästa hästarna näsan aldrig visar sig annat än i avelsboxen.

Det jag tänkte med "för fin" var att det stoet skulle kunna visas, avlas på OCH användas hemma hos någon annan som hade vett att uppskatta alla hästens kvaliteer. Istället för som jag gör, skiter i om det är korsning eller whatever bara den fyller sin funktion för mig på gården. Korsningsvalack hade fungerat minst lika bra hos mig.

Håller med om att det är för sällan man ser avelsdjuren användas. På annons ,inom kallblod iaf, är det väldigt många fina hästar som bara har gått med föl och en fin stam och säljes välhanterande men inte alls utbildade, och då till fortsatt avel.
 
Nu har jag tre toppkandidater kvar. Samtliga rätt storlek och rätt ras (tinker eller tinkerkorsning). Snälla, barnvänliga, trafiksäkra.

1. Åttaårigt sto, tryggt och lugnt men enligt säljaren utan större utvecklinkspotential i dressyrarbete. Riden, inte utbildad. Inte körd. Bra stam, haft föl. Väntar på video på gångarterna. Pris inkl transport ca 34 000:-
2. Treårigt sto, inridet i alla gångarter, snäll och trevlig, eventuellt inkörd innan import. Rör sig mycket trevligt i skritt och trav, galoppen kan arbetas med. Pris inkl transport ca 25 000:-
3. Treårig valack, inte riden eller körd, men gått bredvid sin arbetande mamma med vagn. Mycket social, född på nappflaska. Rör sig trevligt. Pris inkl transport ca 28 000:-

Den enda som bor så nära att jag kan hämta själv, och då också välja om jag ska ta med hem, är nr 2. Nr 1 och 3 bor långt bort med därför höga transportkostnader.

Input på det?
 
Jag säger också 2:an.

1:an känns för dyr för ingenting så att säga. Ingen utvecklingspotential, inte utbildad. Pengar för bra stam känns ju lite onödigt för dig.

3:an Känns väl ok men mycket social i kombination med nappflaskuppfödd kan ställa till problem.
Dessutom varken riden eller körd.
 
Tvåan låter mest intressant. Dessutom på avstånd så du kan åka och titta på den och vettigt pris.
Kolla den i första hand.
 
Borde det inte vara roligare än så här att köpa häst? Har smalnat av urvalet till två möjliga. Just nu känner jag mest att jag vill skita i alltihop, det tar på krafterna. Min ponny är lite sämre igen och inget med hästarna är riktigt roligt. Vilket är anledningen till att jag köper en till, för att kunna träna och utvecklas. Jag önskar att urvalet var större, närmre.

Men köpet påminner mig också om hur dålig prognosen egentligen är för min ponny. Antar att jag sörjer lite över att sommaren med hästarna inte blev som jag tänkt. Och irriterar mig på tidsåtgången som blir när säljare ställer sig oförberedda för visning. Jag har lagt ner lite för mycket tid och tankeverksamhet på detta snart. (Ps. Video på din häst i alla gångarter utan ryttare betyder inte video på din häst när den betar i hagen.)
 
Borde det inte vara roligare än så här att köpa häst? Har smalnat av urvalet till två möjliga. Just nu känner jag mest att jag vill skita i alltihop, det tar på krafterna. Min ponny är lite sämre igen och inget med hästarna är riktigt roligt. Vilket är anledningen till att jag köper en till, för att kunna träna och utvecklas. Jag önskar att urvalet var större, närmre.

Men köpet påminner mig också om hur dålig prognosen egentligen är för min ponny. Antar att jag sörjer lite över att sommaren med hästarna inte blev som jag tänkt. Och irriterar mig på tidsåtgången som blir när säljare ställer sig oförberedda för visning. Jag har lagt ner lite för mycket tid och tankeverksamhet på detta snart. (Ps. Video på din häst i alla gångarter utan ryttare betyder inte video på din häst när den betar i hagen.)

Nä, det är ett helvete att leta häst.

Speciellt det där du skriver sist. 10-20 sekundersfilmer med hästar i något sorts halvtrav eller en galoppfattning och inget mer. Eller i hagen, betandes.

Jag har fått filmer i slowmotion, som visar en fantastisk häst med fantastiska gångarter, men man vill inte se en häst i slowmotion bara. Det är viktigt att se hur den rör sig naturligt också.

Eller den som hade en 2-årig häst som inte kunde löslongera i galopp eftersom den inte kunde det???????!!!!!
Say what!!?
 
Nä, det är ett helvete att leta häst.

Speciellt det där du skriver sist. 10-20 sekundersfilmer med hästar i något sorts halvtrav eller en galoppfattning och inget mer. Eller i hagen, betandes.

Jag har fått filmer i slowmotion, som visar en fantastisk häst med fantastiska gångarter, men man vill inte se en häst i slowmotion bara. Det är viktigt att se hur den rör sig naturligt också.

Eller den som hade en 2-årig häst som inte kunde löslongera i galopp eftersom den inte kunde det???????!!!!!
Say what!!?

Amen.

Nu är jag benägen att utvidga mitt sökande. Hur var det nu, @trassel, nordisar, var det nåt att ha? ;)

Om du skulle beskriva skillnaden i temperament mellan ardenner och nordis, på max tre meningar, hur blir det då?
 
Avdelningen i-landsproblem, MEN:
Att köpa häst är ett elände! Det är min absoluta åsikt. Man vet inte vad man får med hem, senast gick det dock jättebra, köpte den första jag tittade på, och han har hela tiden varit precis vad säljaren sa att han var =).
 
  • Gilla
Reactions: Mli
JA! Men de är verkligen rätt långt ifrån tinkrar och ardennrar.. Mycket mer nerv i bagaget.

Hur menar du nerv?
Det jag skulle kunna önska mer av ardenner är en lite snabbare reaktionstid. Min dam är extrem. Man ber om trav, smackar, petar med pisk, sätter tillbaka pisken i piskhållaren, och då kommer traven. Innan jag insåg att hon inte var trotsig eller dum utan bara att hon hade långa ledningar så var det rätt frustrerande. Nu är det mindfullness... Men, jag vill inte ta en häst som konstant är på tårna och reaktiv. Lugn, trygg men lite mer arbetsvilja i annat än skritt med något tungt på släp.
 
Amen.

Nu är jag benägen att utvidga mitt sökande. Hur var det nu, @trassel, nordisar, var det nåt att ha? ;)

Om du skulle beskriva skillnaden i temperament mellan ardenner och nordis, på max tre meningar, hur blir det då?

Säg till om du vill ha tips på fjordhästar. Billiga och rätt inkörda är de fantastiska körhästar.
 
Tillbaka på ruta noll.
Häst 1 ströks då transporten blev orimligt bökig och dyr. Häst 2 likaså då den inte var försäkrad, och jag inte vill köpa på mig en oro över vad försäkringsbolagen kan anse uppstått innan nyteckning på en treårig import. Häst 3 är också ute ur leken, säljarens beslut. Och efter säljarens inställning hade jag nog backat ändå.

Av de tiotal jag varit spekulant på har ingen häst kännts helt perfekt, och ingen säljare har annonserat förberett. Jag har inte tid med det här längre.
 
Kortare ledningar och vaknare djur =). Mindre stabilt än dina raser, enligt min mening då.

Vad tråkigt att ingen av de tre fungerade.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Kortare ledningar och vaknare djur =). Mindre stabilt än dina raser, enligt min mening då.

Vad tråkigt att ingen av de tre fungerade.

Ska faktiskt titta på en nordsvensk i helgen, bara för att jag inte vill missa något för att jag fastnat i de raserna jag har.
 
Uppdatering i hästköperiet: Jag hatar det.
Min ponny har blivit dålig igen. Hon har ju fång med rotation, och hon skulle egentligen vara lite igångsatt nu. Men hon klarar inte mer än max 5 minuters skritt utan att få puls, och igår hade hon rymt ut ur paddocken och betat på vallen under natten. ( hon knäcker plank och går rakt igenom el för att ta sig ut till gräset. Man kan stå bredvid och höra elsmällarna på henne och hon bara går igenom. Hon har sedan igår haft puls till och från, värme till och från och nu var hon även öm runt kronranden på hoven med värst rotation. Hon kan inte stå på box mer, det tillåter inte hennes muskelsjukdom som också gör sig påmind. Jag är beredd att ge upp, hennes framtid är ju så oviss pga muskelsjukdomen. Och hon ser inte glad ut längre. Veterinär kommer att rådfrågas på måndag, även försäkringsbolaget. Hon har varit konvalecens sedan mars -14 med undantag för en bra månad i våras.

Så det kanske är jäkligt dumt att försöka hitta en ponny som matchar henne, blir nog mer att hitta en ersättare. Men vad? Vill jag fortsätta köra? Jo, det vill jag. Rida? Inget jag är sugen på, men det hade varit praktiskt att kunna i variationssyfte.
Jag vill ha en ponny som jag kan dressyrköra. Som kan dra min rätt så tunga åkvagn på tur. En ponny som visar arbetsglädje i alla körningens dicipliner. Kallblod vill jag ha. Tinker allra helst. Kanske skulle satsa på en större tinker än 135? Även fast det är ett lagom mått så är det nog inte lägre ett krav, känns avlägset att kunna sätta i par med min nu sjuka ponny. Helst vill jag ha henne kvar såklart, och frisk. Har jag tur så blir mitt sto dräktigt och då blir det iaf ett halvsyskon till min ponny - utan de genetiska muskelsjukdomen.

Jag är inte särskilt sugen på att köpa en färdig häst, inkörd och klar. Jag tycker mycket bättre om att lägga grunden själv och miljöträna och köra in själv så man lär känna hästen i takt med utbildningen. Om jag går ner i åldrarna och köper en tvååring så kan jag börja från början. Det känns just nu ganska lockande, jag är fullständigt nöjd med att känna framsteg i inkörning och öka på träningen till våren, och kunna träna den mer som treåring.

Svammel var det här, men det är bara en jäkla röra i huvudet. Tack och lov kan min ardenner gå själv en period vid behov, så jag kan slippa jäkta att hitta ny ponny ifall min blir akut sämre.
 
@Mli Jag skulle allvarligt tänka på att ta bort din ponny som mår så dåligt, inte håller sig där hon ska och varken kan gå i hage (p.g.a rymmningsrisken) eller stå på box.

Sedan kan jag bara hålla med om hästletandet. Jag vet inte hur mycket panik du har. Har du eventuellt sällskap om du tar bort ponnyn?
Om du har det skulle jag ta en sak i taget, låta allt ta lite tid.

Jag tror det tog mig ett halvår att hitta rätt häst.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
@Mli Jag skulle allvarligt tänka på att ta bort din ponny som mår så dåligt, inte håller sig där hon ska och varken kan gå i hage (p.g.a rymmningsrisken) eller stå på box.

Sedan kan jag bara hålla med om hästletandet. Jag vet inte hur mycket panik du har. Har du eventuellt sällskap om du tar bort ponnyn?
Om du har det skulle jag ta en sak i taget, låta allt ta lite tid.

Jag tror det tog mig ett halvår att hitta rätt häst.

Ja, det börjar luta åt att det är dags att ge upp med min ponny. Hittills har prognosen varit tillräckligt god för vidare försök, men nu har det vänt.
Min ardenner är tyvärr van att gå själv (innan jag köpte henne) så jag behöver inte ha panik, och hon ska dessutom iväg på betäckning i veckan och vara borta två veckor. Hon klarar sig själv, men det är såklart inte optimalt.
Jag har dessutom en dålig nyopererad hund och känner att jag snart inte orkar mer. Så fort jag kommer någon vart med all träning jag lagt ner så går allt åt skogen. Min förra körponny fick vi avliva akut pga fång som inte kunde hävas (februari), trolig förgiftning. Och nu, när nästa ponny passerat inkörning är det dags igen. Och min ardenner hoppas vi nu blir dräktig på försök nr 3. Skit var det här, försöker glädjas åt mina andra djur och se en ljusare framtid.
 
Fy vad tråkigt med ponnyn. Det låter ju inte lysande med sjukdomar som motverkar varandra "/.

Borde det inte passa dig med en kallblodig d-ponny oavsett ras. Bara gå på individen, lynne och förväntade köregenskaper, då kan ju tinker, nordsvensk, ardenner, fjording, haflinger och korsningar med någon av dessa vara intressanta.
 

Liknande trådar

Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: Mli
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Jate Volim
·
Utrustning Är lite på jakt efter info. om hoppsadlar som kan vara aktuella åt min häst. En hoppsadel (ej flatback), som är relativt mjuk och skön...
Svar
5
· Visningar
1 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp