Köpa ny körhäst, men vad?

Mli

Trådstartare
Lillan, min tinkerkorsningsponny på ca 135-140cm, har en rätt så oviss framtid. En muskelsjukdom gör att hon är beroende av dagsform, väder och vind för att kunna tränas. Hon har dessutom nu fång med rotation men på bättringsvägen, kommer dock bli en lång konvalecens.
Nina, min ardenner på 149cm, betäcks under sommaren tills hon är dräktig. Hon är är stabil men vägrar köras annat än ut på grusvägar. Ingen dressyr alltså.

Det finns alltså en uppenbar risk att jag kommer stå utan körhäst snart, pga Lillans konvalecens och att hon närsomhelst kan bli dålig och att Nina är dräktig. (jag vågar inte lita på att hon vill arbeta då, hon är lite "egen"). Om inte annat så kommer hon inte kunna användas som högdräktig och under nästa sommar. Redan nu har jag inte kunnat träna körning sedan april. Jag håller på att bli galen. Jag tänker nog köpa en till körponny. Men vad?

Idé nr 1: En till tinker på max 145cm som kan tränas i dressyr, och även om Lillan blir bättre kunna sättas i par. Fördel: gillar den lilla kallblodsmodellen, lätt att lasta och transportera (jmfr ardenner på 900kg).

Idé nr 2: En till liten ardenner med mer positiv inställning till träning. Max 150cm. Den kan jag rida och köra, och sätta i par med min andra ardenner. Och är den mindre så kanske även med Lillan. Nackdel: större och tyngre. Kanske inget tränings och tävlingsämne med en sådan tung häst? (ingen svår klass för mig ändå, men jag vill känna att utvecklingsmöjligheter finns.

Oavsett vad jag väljer blir det en treåring som jag kör in själv. Jag rider bara om andan faller på, men hade varit sååå kul att kunna rida ett dressyrpass i paddocken ibland. Eller köra. Kanske båda? Prisklassen är desamma för båda alternativen. Input, någon?
 
Inflikar att jag såg en fin liten ardenner på 145 ute på annons :angel:

Annars låter tinkern bättre? I och med att du har ungefär samma krav på båda, men att du gärna skulle vilja träna dressyr några gånger osv. Visst kan man göra det med en ardenner också, men du säger ju att det är sånt du skulle vilja göra med tinkern. Därav överväger tinkern i fördelar?
Fast annars kan du ju kolla på båda alternativen och se vilken personlighet du fastnar för. :)
 
Jag skulle hellre satsa på en lite lättare häst än ardenner, mest för att de är gjorda för att dra tunga lass långsamt, inte "ränna ikring". Jag har en känsla av att hade ardennrarna i stallet körts som min bruksnordsvensk (mycket rockard och en hel del trav och nu även galopp i vagn) tror jag faktiskt att hade börjat få problem med rörelseapparaten. De är tunga och grova (det vet jag iofs att du har koll på)!

Skit i vad det är för ras om du hittar rätt (kör)häst, men något av d-ponnystorlek vore väl smidigt för kommande parkörning oavsett vilken av hästarna som ska sättas ihop.
 
Jag skulle hellre satsa på en lite lättare häst än ardenner, mest för att de är gjorda för att dra tunga lass långsamt, inte "ränna ikring". Jag har en känsla av att hade ardennrarna i stallet körts som min bruksnordsvensk (mycket rockard och en hel del trav och nu även galopp i vagn) tror jag faktiskt att hade börjat få problem med rörelseapparaten. De är tunga och grova (det vet jag iofs att du har koll på)!

Skit i vad det är för ras om du hittar rätt (kör)häst, men något av d-ponnystorlek vore väl smidigt för kommande parkörning oavsett vilken av hästarna som ska sättas ihop.

Jag har ju haft fler ardenner och hävdar med rätt så stor bestämdhet att man verkligen får leta efter trevligare hästar. Men.. det var innan jag hade ambitioner att köra annat än bara grusväg/bruks. Det finns ju lättare modeller också, men de är inte så många. Har haft en riktigt snygg ardenner i "friesermodell" en gång, men han vägrade likväl att dressyrarbetas. Slöseri med snygghet ;) Och det är en nit jag helst slipper gå på igen.
Tinker är min näst bästa ras, den har ardennerns goda hjärta med en lättare fysik, och är oftast mycket mer arbetsvilliga i rätt arbete. Men de är inte lika viktbärande i liten modell, och då kan jag inte rida på samma sätt. Å andra sidan rider jag ju ungefär två gånger om året som det är nu. Mest för att hålla en viss regelbundenhet...
Det bästa av två raser kommer förhoppningsvis att födas nästa sommar. Men det tar ett par år innan resultatet är träningsbart.

Inflikar att jag såg en fin liten ardenner på 145 ute på annons :angel:

Annars låter tinkern bättre? I och med att du har ungefär samma krav på båda, men att du gärna skulle vilja träna dressyr några gånger osv. Visst kan man göra det med en ardenner också, men du säger ju att det är sånt du skulle vilja göra med tinkern. Därav överväger tinkern i fördelar?
Fast annars kan du ju kolla på båda alternativen och se vilken personlighet du fastnar för. :)

Det är just den annonsen som fick mig in på tankarna om ardenner igen!
Dressyrträningen, eller snarare träning inom tremoment, är egentligen det jag är ute efter. Och då är ju helt klart tinkern ett bättre val.

Det som jag också hänger upp mig lite på är att jag kanske inte ska utgå ifrån att kunna använda min Lillan som parhäst. Hennes prognos är inte helt lysande med sina två sjukdomar. Vi får se hur pass känslig hon är med sin fång. Klarar hon frostgräs så är det ju bra, gör hon det inte är det min gräns för hur mycket kan kan töja på min tanke om god hästhållning och gårdens begränsningar. Det är nämligen inte det lättaste att hitta en tinker på 140cm, de flesta är idag rätt så stora. Eller ja, runt 150 iaf. Och visst kan jag sätta två ponnys med 10cm skillnad i par ändå, men det hade ju varit smidigare med samma size om jag nu ändå letar nytt.

Egentligen vill jag inte ha andra än de två perfekta jag redan har, men jag får väl inse att jag behöver en till om min hobby -träningen - ska kunna vara utan större uppehåll.
 
Jag insåg att det inte var någon större ide att komma dragande med nordis till dig =). Det är stor skillnad på huvud på ardenner och nsv, mycket mindre mellan tinker och ardenner.

Ridningen borde väl inte vara något problem? Jag tror att jag sett kort på dig och då kan jag inte se det minsta problem med ridning. Tinkern i stallet är 146 cm och hade en 180 cm karl som medryttare, utan det minsta problem, nu är tinkern rätt rejäl, och har fyror i skor, men ändå.

/AA
 
Jag har ingen större erfarenhet av nordisar, men de jag träffat har jag aldrig riktigt fastnat för. Men de är otroligt vackra!

Jag är 172 och rätt så tung, typ 85kg (tänk kraftig benstomme/storbondestark), så visst kan jag rida en kallblodsponny ibland, det beror ju helt på modell. Jag ser tex liten ut på min ardenner...
 
Inga problem med en "kallblodsponny", tycker jag, du verkar ju inte vilja träna distans eller fälttävlan, så det ska nog gå bra =). Hoppas du hittar någon trevlig i lagom storlek.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Nu har jag kanske hittat något, en tinkerkorsning (nsv) som är lika stor/liten som min, och lika tecknad också. Får snart film. Men, det är långt bort :( 100mil. Transportfirma kan ju köra, men vet inte hur många gånger jag har turen med att köpa osett. Å andra sidan är det mycket man kan forma själv med unga hästar, det enda man kan prova innan köp är ju temperament. Vilket är nog så viktigt.
 
Jag har ju ett gott öga till alla kallblodshästar och är också väldigt förtjust i ardennern även om jag är mer förtjust i fjordhäst som är min ras. ;)

Ardennerns stora nackdel är ju tyngd och kostnad för mat. Där ligger ju fjordhästen i lä kan man ju säga. Valcaken går på 4,5 kg hö och halm samt lite lucernpellets. Hingsten går på 8,5 kg hö och lucernpellets.

Jag har sett ardenners röra på sig och i det stora hela tycker jag att deras gångarter är fantastiskt fina. Mycket hasarbete och framåtgripande. I många fall byggda i uppförsbacke. Mycket trevligt temprament.
Framförallt passar de ypperligt till lätta klasser i tremomentskörning. Upp till medelsvår ska de klara utan problem.

Hittar du en bra fjordhäst så finns det en jäkla massa bra. Man får mycket för pengarna, bara man vet var man ska leta.

Kanske ska du titta på individen istället för rasen?
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Jag har ju ett gott öga till alla kallblodshästar och är också väldigt förtjust i ardennern även om jag är mer förtjust i fjordhäst som är min ras. ;)

Ardennerns stora nackdel är ju tyngd och kostnad för mat. Där ligger ju fjordhästen i lä kan man ju säga. Valcaken går på 4,5 kg hö och halm samt lite lucernpellets. Hingsten går på 8,5 kg hö och lucernpellets.

Jag har sett ardenners röra på sig och i det stora hela tycker jag att deras gångarter är fantastiskt fina. Mycket hasarbete och framåtgripande. I många fall byggda i uppförsbacke. Mycket trevligt temprament.
Framförallt passar de ypperligt till lätta klasser i tremomentskörning. Upp till medelsvår ska de klara utan problem.

Hittar du en bra fjordhäst så finns det en jäkla massa bra. Man får mycket för pengarna, bara man vet var man ska leta.

Kanske ska du titta på individen istället för rasen?

Jag är lite "fast" på dessa raser för jag sällan träffat lika trevliga hästar av annan ras. Och eftersom jag vill kunna sätta nya i par så passar det bra att hålla sig inom det rastypiska, de är ju rätt speciella i typ både ardenner och tinker. Men, hittar jag något utanför så är självklart individen viktigast.
Lutar dock åt något mindre än ardenner, det är så osmidigt att transportera tyngre hästar. Jag vill lätt kunna köra själv till träning utan att både byta bil, släp och ta e-kort..
 
Lillan, min tinkerkorsningsponny på ca 135-140cm, har en rätt så oviss framtid. En muskelsjukdom gör att hon är beroende av dagsform, väder och vind för att kunna tränas. Hon har dessutom nu fång med rotation men på bättringsvägen, kommer dock bli en lång konvalecens.
Nina, min ardenner på 149cm, betäcks under sommaren tills hon är dräktig. Hon är är stabil men vägrar köras annat än ut på grusvägar. Ingen dressyr alltså.

Det finns alltså en uppenbar risk att jag kommer stå utan körhäst snart, pga Lillans konvalecens och att hon närsomhelst kan bli dålig och att Nina är dräktig. (jag vågar inte lita på att hon vill arbeta då, hon är lite "egen"). Om inte annat så kommer hon inte kunna användas som högdräktig och under nästa sommar. Redan nu har jag inte kunnat träna körning sedan april. Jag håller på att bli galen. Jag tänker nog köpa en till körponny. Men vad?

Idé nr 1: En till tinker på max 145cm som kan tränas i dressyr, och även om Lillan blir bättre kunna sättas i par. Fördel: gillar den lilla kallblodsmodellen, lätt att lasta och transportera (jmfr ardenner på 900kg).

Idé nr 2: En till liten ardenner med mer positiv inställning till träning. Max 150cm. Den kan jag rida och köra, och sätta i par med min andra ardenner. Och är den mindre så kanske även med Lillan. Nackdel: större och tyngre. Kanske inget tränings och tävlingsämne med en sådan tung häst? (ingen svår klass för mig ändå, men jag vill känna att utvecklingsmöjligheter finns.

Oavsett vad jag väljer blir det en treåring som jag kör in själv. Jag rider bara om andan faller på, men hade varit sååå kul att kunna rida ett dressyrpass i paddocken ibland. Eller köra. Kanske båda? Prisklassen är desamma för båda alternativen. Input, någon?


Vill du kunna rida lite dressyr och ha en brakörhäst hurrar jag för Haflingern.. som finns från sportiga modellen till ardennertypen. Fjording skulle jag också reka..
Stark ponny som rar drar mkt samt tar vuxna utan problem som haflinger.
Annars finns et en massa korsningsponnyer.. kablodig travare är också de superfina att rida och köra
 
Haft shettis, been there, done that.
Är det någongång mat är ett bekymmer så är det med shettis ;) sålde faktiskt all körutrustning direkt när den hastigt gick bort, bara för att inte lockas köpa en till...

Men nu, nu har jag fyra olika på g.
Två svartskäckar på tre år. Ingen körd, en bara lite riden. En tinker, en tinkerkorsning. 144cm resp 138cm.

Två åttaåringar, riktigt fina tinker, eller reggade IC. Egentligen för fina eftersom jag inte är avelsintresserad (än). Ridna, inte körda. En svart med tre vita fötter och strimbläs, 140cm. En svartskäck på 144cm.

Eftersom priserna inte skiljer nämnvärt är jag klart sugen på de två senare. (Också pga säljaren).

Min Lillan hade storleksmässigt på höjden funkat i par med samtliga. Jag hade ju sett framför mig ett par mer skäckar, men den svarta är ändå fin. Par med brunskäck och en svart?

Vet ju egentligen inte om jag ens kommer dit, Lilln är fortfarande konvalecent och kommer få vila lääänge.
 
@Mli Jag tror man får sluta tänka på att en häst egentligen är för fina för att inte avla på.

Vi med kallblodshästar måste sluta tänka så. Man ska inte avla hästar med tanke på att de ska avla vidare bara. Man ska avla för att de ska synas och göra saker, som att köras på tävling eller användas hemma.

Jag tror vi gör oss en otjänst om vi avlar för utställning eller bara avel.

Fjordhästens dåliga rykte anser jag baseras ganska mycket på att de bästa hästarna näsan aldrig visar sig annat än i avelsboxen.
 

Liknande trådar

Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 151
Senast: Mli
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 550
Senast: Jate Volim
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 867
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp