Bukefalos 28 år!

Köpa ny laptop - tips, någon?

Riley

Trådstartare
Som rubriken lyder. Jag behöver en ny dator, kvickt, har absolut ingen aning om vad jag ska satsa på och önskar därför tips.
Mina prioriteringar är:

1. Spel
2. Spel
3. Spel

Eller för att vara specifik på mitt sätt :angel:: Går det inte att köra det kommande Call of Duty 7 och Kane & Lynch på den, så kommer jag att begå självmord.

Nämen. Jag är helt lost när det kommer till tekniska detaljer. Det jag vet är som sagt att det ska gå att spela nya spel med hyfsat höga grafikinställningar, utan att den får dödsångest och jag livshotande högt blodtryck. Sedan fattar ju jag också att systemkraven på nya spel höjs med tiden, men vad jag menar är att den inte redan får vara på väg att bli gammal och bara nästan klara nyare titlar.

Dessutom har jag enorma - och jag överdriver inte när jag skriver enorma - mängder filmer, musik och bilder som ständigt utökas, så en stor hårddisk är att föredra.

Den bör inte kosta mer än 15 000 (går möjligen bra om den finns att köpa hos Expert). Får väldigt, väldigt gärna vara ännu billigare.
Och den ska framför allt inte vara tillverkad av HP.

Tips, anyone?

Sedan har jag en fråga angående operativsystem: Spel som kräver XP eller Vista (dvs. de flesta), går de att lira på Windows 7 också?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa ny laptop - tips, någon?

win7 brukar kallas sp3 för vista.. det är inga problem att köra över "gränserna" där.. inga problem.. XP borde inte heller vara några problem, inte stött på några sådanna problem själv, varesig med spel eller program.

vad du ska välja beror ju på vad du har för krav.. enorma mängder film i vems ögon? någonstans vid 8-10TB anser jag enormt.. och det rymms inte i en bärbar oavsett ;)

jag skulle köpt en stationär om jag har de kraven du har... för en bärbar med den prestandan och för de ändamålen blir stor, klumpig och inte särskillt prisvärd.. man vill åtminstone ha 17" om man skall spela.. gärna större och det är inte bärbart, möjligen transporterbart.
 
Sv: Köpa ny laptop - tips, någon?

Jag har elva eller tolv externa hårddiskar på 1 TB vardera som är proppfulla av film, musik och bilder. Räcker det? ;)

Ska väl förtydliga att jag (av naturliga skäl) naturligtvis inte avser att få in ens i närheten av allt i laptopen, men jag vill ändå få plats med så mycket som möjligt då jag i regel tar med mig datorn i princip överallt och gärna vill ha gott om underhållning att välja bland, när det behövs.

En stationär dator vill/kan jag inte ha, men en stor och klumpig bärbar är inga bekymmer. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa ny laptop - tips, någon?

Jag hade tänkt tipsa om en Dell XPS men jag ser att de ändrat en hel del på den sen jag handlade, annars är det (var det?) riktigt bra bärbara datorer för den som vill ha lite bättre prestanda! Nu vet jag inte om jag törs rekommendera dem eftersom jag inte vet hur mycket som skiljer den nya modellen från den gamla.

Men det kan vara värt att kolla upp Dell XPS tycker jag, googla eller kolla på swecklockers eller annat datanörds-forum, borde finnas någon tråd där dedikerad till XPS eftersom det är en så populär modell. Den tidigare modellen som jag har var väldigt omtyckt till skillnad från Dells billigare modeller som i många fall har tveksam kvalitet och jag är väldigt nöjd med min XPS som jag haft i 1,5 år. Det brukar dessutom finnas en del rabatter att utnyttja på Dell-datorerna, om man tar sig tid att leta lite på nätet, så då blir de oftast riktigt prisvärda också!
 
Sv: Köpa ny laptop - tips, någon?

...och jag är väldigt nöjd med min XPS som jag haft i 1,5 år. Det brukar dessutom finnas en del rabatter att utnyttja på Dell-datorerna, om man tar sig tid att leta lite på nätet, så då blir de oftast riktigt prisvärda också!
Har inget direkt tips, men +1:ar på Dell som märke. Har haft Dells stationära på jobbet och inom familjen, men när det gäller bärbart har jag använt min Inspiron (som iofs smackades på med en hel del lull-lull vid beställning och kostade därefter) i fem år och är grymt nöjd, men sedan årsskiftet har den fått gå i pension :)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa ny laptop - tips, någon?

synd att du itne vill ha en HP, de brukar ha väldigt bra bärbara speldatorer, men isf får jag nog råda dig att titta på en Dell Alienware m15x
 
Sv: Köpa ny laptop - tips, någon?

+ maria85 och nidron

Tack så mycket för tipsen!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Det har blivit dags (tyvärr) att köpa en ny dator, den gamla dör nog snart. Har upptäckt att det är bra mkt billigare att köpa en nere...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Stalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Libbsticka
  • Vårföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp