Bukefalos 28 år!

köpa sele för liten summa pengar

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har tänkt köpa en till bröstsele till mina shetlandsponnyer, men budgeten är ganska begränsad. Så nu är jag nyfiken på hur DU resonerar, vilket av följande alternativ hade du valt och varför? Förutsätt att prislappen är ungefär likvärdig.
  • lågprissele i läder
  • syntetsele
  • begagnad sele
I mitt fall handlar det i nuläget om hobbykörning i begränsad omfattning.
 
Jag hade köpt en syntetsele. Då vet du att den håller och inte har några svaga punkter. En fräsch begagnad kvalitetsele kostar också även om de är billigare än nya ;-)
 
Antingen en "riktig" syntetsele, inte en sån där sladdrig i typ nylon, eller en begagnad sele av bättre kvalitet, det behöver ju inte vara en som kostade 12 000 kr när den var ny, men kanske 5 000 kr skulle jag sikta på.
 
Jag har tänkt köpa en till bröstsele till mina shetlandsponnyer, men budgeten är ganska begränsad. Så nu är jag nyfiken på hur DU resonerar, vilket av följande alternativ hade du valt och varför? Förutsätt att prislappen är ungefär likvärdig.
  • lågprissele i läder
  • syntetsele
  • begagnad sele
I mitt fall handlar det i nuläget om hobbykörning i begränsad omfattning.

1. Begagnad sele
Förutsatt att den begagnade är av lite högre kvalité och i ett hyfsat skick. En begagnad lågprissele skulle jag nog enbart köpa som tillfällig sele för att testa på körning, jag vet ju vilket skick min lågprissele är i. Ganska ful, sliten och man ser att den snart är helt slut - kommer själv säljas just som "prova på körning"-sele där jag hoppas någon nappar på den istället för på en "skitsele".

2. Lågprissele i läder
Faktiskt inte större fel på dessa selar, tycker jag. Har kanske inte lika påkostade detaljer som snabbkopplingar och schysst stoppning på t ex bukgjorden och bakselen - men det går att ordna på egen hand med lite fårskinn. Min har jag haft i väldigt många år (ungefär 10 år hobbykörning) och den har gjort ett bra jobb och suttit fint på ponnyn. Den började dock se tråkig ut ganska fort.

3. Syntet
Inte ett alternativ för mig alls, jag vill ha läder.

Är prislappen densamma skulle jag därmed ha valt en begagnad sele av bättre kvalité, hittas inget i rätt prisklass skulle jag välja en lågprissele i läder.
 
kommenterar lite...
Min budget säger att jag måste hitta det billigast möjliga, tyvärr.

När det gäller syntetsele så har jag hittat två i allra lägsta prisklassen, där är det typ nylonremmar. Priset är ju klart överkomligt och lockande, men...
Är de ens användbara och fungerande? Jag är ju en sån som egentligen helst vill ha läder...

När det gäller lågprisselar i läder så undrar man ju hurdant lädret är i kvalisorten, det är ju alltid ett vågspel att köpa på postorder när man inte kan klämma på det innan man beställer.

En begagnad kvalitetssele i gott skick vore väl egentligen drömmen, men dels är det väldigt få utannonserade, de flesta som finns utannonserade ligger över min budget i pris. Och problemet när man själv inte är insatt i selar, att man inte har minsta lilla koll på vilka märken som är bra och vilka som är "ett märke som ger ett fint namn på en skitsele"...
 
Jag körde på begagnad syntet.. ;) Funkar super! :)
Drive Outs "äldre" modell jag köpte av en på Buke, den funkar precis som den ska :) Den nya har snabbkopplingar på däcklen också.
 
@ameo

Kollar man t ex drive out så ser alla tre lågprisselar helt ok ut. "Star" som är länkad till tidigare är fullt funktionsduglig, lite smal baksele bara men det tycker jag dom flesta billigare selarna har. Även "Start" har ju det.

Deras syntetsele ser också helt ok ut, dötråkig men funktionell. Skulle hellre köpa den än Zilco SL som är mer än dubbelt så dyr, och vore jag inte så anti syntet skulle jag nog även hellre köpa den än "Star".
 
Jo jag såg också det sen:) Men jag måste säga att jag tycker den billiga syntetselen såg rejälare ut än den billigaste läderselen, det blev jag lite förvånad över!
 
Syntet är ju ett billigare material än läder, så det är nog inte så konstigt att de går att göra rejälare för en mindre peng då!
 
tack för alla synpunkter

Det jag funderar på är hur det blir under en syntetsele när hästen blir svettig? Lädret halkar ju runt i svetten, men jag får känslan av att det är större risk att synteten skaver - rätt eller fel?

Sen en annan fråga - hur tung vagn kan man köra med en välpassande bröstsele? Jag har en 4-hjulig vagn som jag hittills använt loksele till, men funderade på om det går att använda bröstselen om man inte lastar den så tungt? Min loksele är lite för stor för de av mina shettisar som inte är maxade...
 
Det beror på vad det är för fyrhjulsvagn och hur tung den är.

Jag upplever inte att synteten skulle skava mer.

Det här är syntetselen från DO. Funkar perfekt till vår shettis som inte körs så mycket. Jag kör hellre med denna än med läderselen som i perioder får ligga oanvänd och torkar. En bra lädersele måste användas regelbundet för att vara säker. Syntetselen är lika hållbar oavsett om den får ligga oanvänd eller inte.

66737_611236688907136_400757175_n.jpg

179780_611236832240455_982080846_n.jpg
 
Hur låg är budgeten? Jag köpte en begagnad Drive Out start i läder, 1500 kr. Och valde det före en ny syntetsele.
 
Den här fyrhjulingen är det
fyrhjuling_zpseb0d2b74.jpg

(och obs! detta är fotot från när den köptes, svängeln saknades - jag har hittills haft en provisorisk lösning på svängel när jag har kört, men ska fixa en "rikig" vid lämpligt tillfälle)

Lasten är oftast en tung kusk :p och ett lass med barn på flaket...
Men det skulle ju kunna hända att bilen går sönder igen så att ponnyn får agera arbetshäst... Här med "i panik ihopplockade delar" modell "man tager vad man haver"... :p
Bild0434.jpg
 
Den vagnen tycker jag absolut att du kan dra med en bra bröstsele, hade jag varit du hade jag mejlat Drive Out och bett om tips och råd, de är väldigt kunniga och hjälpsamma!
 
Jag köpte en DO start på rekommendation av den som körde in min ponny.

Är än så länge jättenöjd men just nu är ponnyn utlånad så selen "vilar".
 

Liknande trådar

Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 341
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp