Bukefalos 28 år!

köpa sele för liten summa pengar

Budgeten är "så lite som möjligt men absolut max 2000 kr". Jag hittar inget begagnat i den prisklassen.

Måste du ha en sele nu - nu? Annars ha lite is i magen och koll på begagnatmarknaden så kommer det säkerligen dyka upp någon. Jag tror jag höll halvkoll i 2 månader max, och slog till direkt när "min" dök upp. Sett flera efter det med. Gjorde för övrigt samma sak när shettisen fick en loksele och när D-ponnyn fick en loksele. Is i magen, koll på begmarknaden, slå till direkt. Tagit MAX tre månader i samtliga fall.

Och resultatet: En ITE loksele för 1500 kr (sålde den fem år senare för 2500 ;P). D-ponnyns loksele för 1500 kr. Och en drive out start till B-ponnyn för 1500 kr.
 
Jo, det är nu - eller åtminstone före sommaren - jag ska ha en sele. Jag har fått hem en vagn som är lagom till gammelshettisen och lovat att sonen ska få köra litgrann. Och har liksom ingen sele till det. Och jag vill att sonen ska få köra sin älsklingponny litegrann innan ponnyn dör, han är 26 år och "i skick för sin ålder"...
 
Kan du tänka dig en för 1750 kr + frakt? Läder, ny och komplett med baksele, draglinor och huvudlag? Kolla isf hos Washap, googla så hittar du. Selen heter bröstsele Hobby.
 
Det finns flera lågprisselar i läder där man hamnar under 2000 kr totalt, så det är väl inget problem.
Frågan var väl främst bara "hur dåliga" de är, med tanke på vad man betalar. Eller är de tillräckligt funktionsdugliga så att man kan leva med att det inte är toppkvalisort?

Jag håller koll på begagnatmarknaden också, medan jag funderar på vilket alternativ jag ska välja.
 
Med tanke på att du har den maxbudget du har och inte kan avvakta några mån på att invänta begmarknaden så har du ju bara lågprisläder eller syntet att välja på.
Så länge du köper från någon som kan körning är lågprisläder inga problem för det du ska dra och den livslängd det handlar om.
 
Vill man inte ha lågprisläder tycker jag DriveOut syntet är helt okej. "Sladdrigare" remmar än läder, förstås, inte samma levande känsla (jmf en gedigen lädertöm med en syntets) men i användning funkar den precis samma och är mycket enkel att använda.
 
Jag kan rekommendera både Driveout Start och Pfiff Standard, de är helt ok kvalitet tycker jag. Tappar lite färg efter användning, men bra passform och hållbara. De andra budgetmodellerna har jag inte provat. Jag personligen skulle inte välja en syntetsele i sånt där "nylongrimmematerial". (Däremot konstläder tex Ideals Eurotech eller Zilco är inte dumt ! Dock kostar ju de en slant...)
 
Jag köpte DO sele för 1700 i läder, hel klart en toppensele för de summan, Visst lädret är ju inte av samma kvalité som en sele för 5000.
Men jag har haft min nu i 6 månader och kört flera gånger i veckan och den är gott som ny utseendemässigt.
Och jag kör rätt tufft, tränar mkt i skogen och kör maraton mellan träd, galopperar på stigar upp och ner osv, och selen håller för de.
Sköter man bara om selen och gör rent den så kan den hålla i många år utan problem.
 
Jag köpte DO syntetsele till min shetland och är positivt överraskad. Den är trevlig, lätt, mjuk men inte alls sladdrig. Den har neoprenfodring så skaver gör den inte.
Helt klart hellre syntet än billigt läder här, för mig är djurhållning viktigt och jag undrar hur djuren som blir 2000kr-selar har haft det.
Dessutom ser jag fördelar i syntet när det är barn som ska hantera det, väger ju betydligt mindre än läder.
 
Min första sele var ett riktigt budgetalternativ, en Avulon för 1500kr komplett. Jag köpte den till min åring för att ha när hon skulle påbörja inkörningen.
Förmodat indiskt läder och ej nylonförstärkt, jag förväntade mig att den skulle hålla i ngt år, kanske max två. Men den överraskade, och än idag sex år senare jobbar den fortfarande (delvis, bröstan fick ge upp och huvudlaget slängde jag när det blev för litet) flera ggr i veckan, fast hos en annan ägare.

Så...det går att få billiga alternativ att hålla bara man är uppmärksam och noga med skötseln. Ska man bara hobbyköra med lättare vagn och vet att hålla utkik efter ev svagheter i utrustningen så tycker jag inte att man behöver vara skräckslagen för de billigaste budgetselarna. De kan fungera alldeles utmärkt som en start :)
 
beslutsångest... :meh: Läder, syntet eller begagnat?

Funderar på om det finns fler ställe att handla på än de jag har hittat; Drive out, Ädelssons, Selar, Washap - har jag missat något?
(jag följer givetvis begagnatannonserna också)
 
Något som många glömmer är att det inte bara är materialets kvalité som är mindre bra på budgetutrustningen. Vad som är minst lika viktigt är tillpassningen.
Alla hästmänniskor har säkert någon gång kliat sig i huvudet och funderat över hur tillverkaren tänkte och vad för häst som stått modell egentligen. Ta täcken till exempel. Ett vanligt problem är ju att de ofta är på tok för stora i halsen i små storlekar. Det här problemet är jättevanligt på budgetselar också. Man har en mall som man tillverkar från och tar inte hänsyn till att hästar ser olika ut. Det blir ungefär som att alla skor skulle tillverkas efter en människas fötter eller en typ av sadel tillverkad efter en enda mall.
Självklart måste man spara in på kostnaderna någonstans om man ska kunna tillverka utrustning till riktigt låga priser. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Brösta och däckel som passar hästen som individ är det viktigaste för en körhäst. Har man tajt budget kan det kanske vara idé att köpa selen i delar. Lägga lite mer på att få en brösta och däckel som är rätt för just den individen och köpa lite billigare baksele, huvudlag, tömmar och draglinor.
 
Något som många glömmer är att det inte bara är materialets kvalité som är mindre bra på budgetutrustningen. Vad som är minst lika viktigt är tillpassningen.
Alla hästmänniskor har säkert någon gång kliat sig i huvudet och funderat över hur tillverkaren tänkte och vad för häst som stått modell egentligen.
Mycket väl medveten om detta problem och det var väl delvis därför jag startade den här tråden, för att få svar från körkunniga som har bättre koll än jag på den biten.

Jag har gjort mitt val nu, det får bli en syntetsele från DO. De såg ut att ha bättre passform på bilderna och sen fick plånboken tala också.
Det är ju ändå, just nu i alla fall, en lätt rockard som ska dras... Jag kan ju köpa till fler delar framöver om det behövs.
 
Något som många glömmer är att det inte bara är materialets kvalité som är mindre bra på budgetutrustningen. Vad som är minst lika viktigt är tillpassningen.
Alla hästmänniskor har säkert någon gång kliat sig i huvudet och funderat över hur tillverkaren tänkte och vad för häst som stått modell egentligen. Ta täcken till exempel. Ett vanligt problem är ju att de ofta är på tok för stora i halsen i små storlekar. Det här problemet är jättevanligt på budgetselar också. Man har en mall som man tillverkar från och tar inte hänsyn till att hästar ser olika ut. Det blir ungefär som att alla skor skulle tillverkas efter en människas fötter eller en typ av sadel tillverkad efter en enda mall.
Självklart måste man spara in på kostnaderna någonstans om man ska kunna tillverka utrustning till riktigt låga priser. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Brösta och däckel som passar hästen som individ är det viktigaste för en körhäst. Har man tajt budget kan det kanske vara idé att köpa selen i delar. Lägga lite mer på att få en brösta och däckel som är rätt för just den individen och köpa lite billigare baksele, huvudlag, tömmar och draglinor.


Där håller jag inte med om, min DO budgetsele för 1700 kr sitter superbra påmin häst lika bra som en sele 5000. skillnaden är läderkvaliten när jag känt på selar för 15000 plus.
Samt att bröstan är lite fodrat och bredare samt bakselen är fodrad och bredare.
Detta har jag fixat genom att ha billiga nosludd till bakselen så den är mjuk och lite bredare samt att jag har en bredare bröstskydd som dessutom är mjuk och skön för henne att dra i.
Så nog kan man få till de riktigt bra med en budgetsele=)
Det viktiga är fortfarande att selen har draglinor, baksele och att vagnen har svängel så man inte kör med fast brösta utan baksele.
DÄR ska vi lägga vikten av att få ut information om hur viktigt det är och vilken skillnad det är.
Sedan om vissa vill lägga ner 35000 påen sele av Tärnsjö elller om andra vill lägga ner "bara" 5000 p åsin sele har inge betydelse.Visst den billiga kan hålla 5 år mindre men då får man väl köpa en ny billig värre än så är det inte:)

Ska man köra in sin häst rekommenderar jag aldrig att man går och köper en sele för 35000 och sedan visar det sig att hästen inte gick att köra in så står man där med en dyr sele man förlorar massor på i andrahandsvärde som dessutom är svårsåld.

Dom billiga selarna är ju till för oss hobbykörare helt klart, satsar man på VM i körning så ska man också satsa på en bättre sele som tål riktigt tuffa tag år ut och år in.
men de flesta här inne på buke är enkla hobbykörare, finns några som tävlar msv nivå men vad jag vet har vi ingen VM körare här på buke!

Jag är verkligen SUPERnöjd över min sele, men färgnörd som jag är så vill jag ha brun sele och kommer därför köpa ny sele till hösten för närmare 6000 det var den billigaste jag fann i brunt.
Den kommer jag nog bli supernöjd över trots att den också räknas som budgetsele för de som har Tärnsjö för 35000.

Tycker absolut man kan köpa DO sele för 1700 med gött samvete men som med allt så gör man ju som man vill.
Anser man att alla selar under 5000 är dåliga så är det ju inte värre än att man köper en för 35000 och så är problemet löst egentligen eller hur?
Och känner man att plånboken tryter men ändå vill kunna köra med en bra billig sele så köper man en för 1700 och vola bägge parter är nöjda och glada:banana::bump:
 
Där håller jag inte med om, min DO budgetsele för 1700 kr sitter superbra påmin häst lika bra som en sele 5000. skillnaden är läderkvaliten när jag känt på selar för 15000 plus.
Samt att bröstan är lite fodrat och bredare samt bakselen är fodrad och bredare.
Detta har jag fixat genom att ha billiga nosludd till bakselen så den är mjuk och lite bredare samt att jag har en bredare bröstskydd som dessutom är mjuk och skön för henne att dra i.
Så nog kan man få till de riktigt bra med en budgetsele=)
Det viktiga är fortfarande att selen har draglinor, baksele och att vagnen har svängel så man inte kör med fast brösta utan baksele.
DÄR ska vi lägga vikten av att få ut information om hur viktigt det är och vilken skillnad det är.
Sedan om vissa vill lägga ner 35000 påen sele av Tärnsjö elller om andra vill lägga ner "bara" 5000 p åsin sele har inge betydelse.Visst den billiga kan hålla 5 år mindre men då får man väl köpa en ny billig värre än så är det inte:)

Ska man köra in sin häst rekommenderar jag aldrig att man går och köper en sele för 35000 och sedan visar det sig att hästen inte gick att köra in så står man där med en dyr sele man förlorar massor på i andrahandsvärde som dessutom är svårsåld.

Dom billiga selarna är ju till för oss hobbykörare helt klart, satsar man på VM i körning så ska man också satsa på en bättre sele som tål riktigt tuffa tag år ut och år in.
men de flesta här inne på buke är enkla hobbykörare, finns några som tävlar msv nivå men vad jag vet har vi ingen VM körare här på buke!

Jag är verkligen SUPERnöjd över min sele, men färgnörd som jag är så vill jag ha brun sele och kommer därför köpa ny sele till hösten för närmare 6000 det var den billigaste jag fann i brunt.
Den kommer jag nog bli supernöjd över trots att den också räknas som budgetsele för de som har Tärnsjö för 35000.

Tycker absolut man kan köpa DO sele för 1700 med gött samvete men som med allt så gör man ju som man vill.
Anser man att alla selar under 5000 är dåliga så är det ju inte värre än att man köper en för 35000 och så är problemet löst egentligen eller hur?
Och känner man att plånboken tryter men ändå vill kunna köra med en bra billig sele så köper man en för 1700 och vola bägge parter är nöjda och glada:banana::bump:

Men då hade du ju tur att din häst passade i mallen! Jag kör också med en budget sele och den passar min häst, men han håller väl också ganska standard mått och har inga större exteriöra avvikelser. Jag är dock övertygad om att en kvalitetssele har en bättre passform och är lättare att anpassa.
 
Men då hade du ju tur att din häst passade i mallen! Jag kör också med en budget sele och den passar min häst, men han håller väl också ganska standard mått och har inga större exteriöra avvikelser. Jag är dock övertygad om att en kvalitetssele har en bättre passform och är lättare att anpassa.

Mja, tittar man på t ex Tärnsjö så brukar de väl snarare måttas efter hästen? Den Tärnsjö jag hade var betydligt mindre justerbar än den Drive Out start jag har nu t ex. Men så frågade Tärnsjö om hästen och måtten när det beställdes med, det var ett himla mätande. DO talar ju "bara" om vilka mått deras sele har, varsågod att se om din häst passar i den. Men deras storlek X spänner över ett större intervall än Tärnsjös storlek X gjorde.
 
Där håller jag inte med om, min DO budgetsele för 1700 kr sitter superbra påmin häst lika bra som en sele 5000. skillnaden är läderkvaliten när jag känt på selar för 15000 plus.
Samt att bröstan är lite fodrat och bredare samt bakselen är fodrad och bredare.
Detta har jag fixat genom att ha billiga nosludd till bakselen så den är mjuk och lite bredare samt att jag har en bredare bröstskydd som dessutom är mjuk och skön för henne att dra i.
Så nog kan man få till de riktigt bra med en budgetsele=)
Det viktiga är fortfarande att selen har draglinor, baksele och att vagnen har svängel så man inte kör med fast brösta utan baksele.
DÄR ska vi lägga vikten av att få ut information om hur viktigt det är och vilken skillnad det är.
Sedan om vissa vill lägga ner 35000 påen sele av Tärnsjö elller om andra vill lägga ner "bara" 5000 p åsin sele har inge betydelse.Visst den billiga kan hålla 5 år mindre men då får man väl köpa en ny billig värre än så är det inte:)

Ska man köra in sin häst rekommenderar jag aldrig att man går och köper en sele för 35000 och sedan visar det sig att hästen inte gick att köra in så står man där med en dyr sele man förlorar massor på i andrahandsvärde som dessutom är svårsåld.

Dom billiga selarna är ju till för oss hobbykörare helt klart, satsar man på VM i körning så ska man också satsa på en bättre sele som tål riktigt tuffa tag år ut och år in.
men de flesta här inne på buke är enkla hobbykörare, finns några som tävlar msv nivå men vad jag vet har vi ingen VM körare här på buke!

Jag är verkligen SUPERnöjd över min sele, men färgnörd som jag är så vill jag ha brun sele och kommer därför köpa ny sele till hösten för närmare 6000 det var den billigaste jag fann i brunt.
Den kommer jag nog bli supernöjd över trots att den också räknas som budgetsele för de som har Tärnsjö för 35000.

Tycker absolut man kan köpa DO sele för 1700 med gött samvete men som med allt så gör man ju som man vill.
Anser man att alla selar under 5000 är dåliga så är det ju inte värre än att man köper en för 35000 och så är problemet löst egentligen eller hur?
Och känner man att plånboken tryter men ändå vill kunna köra med en bra billig sele så köper man en för 1700 och vola bägge parter är nöjda och glada:banana::bump:

Vad bra att du har hittat en sele som passar din häst. Men jag tror att du missuppfattade mitt inlägg. Jag skrev aldrig att man måste ha en sele för 35000. Det finns selar i betydligt lägre prisklass än så som är utmärkta.

Det jag ville få fram är att man måste vara mer uppmärksam att utrustningen verkligen passar hästen när man köper utrustning i en låg prisklass än i en högre prisklass eftersom man då ofta också betalar för rådgivning och erfarenhet. Med kunskap kan man hitta bra utrustning till sin häst utan att behöva betala mycket.
 
Mja, tittar man på t ex Tärnsjö så brukar de väl snarare måttas efter hästen? Den Tärnsjö jag hade var betydligt mindre justerbar än den Drive Out start jag har nu t ex. Men så frågade Tärnsjö om hästen och måtten när det beställdes med, det var ett himla mätande. DO talar ju "bara" om vilka mått deras sele har, varsågod att se om din häst passar i den. Men deras storlek X spänner över ett större intervall än Tärnsjös storlek X gjorde.

Okej, det är ju sant faktiskt. Men en sådan sele bör ju rimligen passa tusen gånger bättre på hästen den är tänkt till än en budget sele av standard storlek som man får pussla och försöka passa in.
 

Liknande trådar

Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 348
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp