Bukefalos 28 år!

köpa sele för liten summa pengar

Okej, det är ju sant faktiskt. Men en sådan sele bör ju rimligen passa tusen gånger bättre på hästen den är tänkt till än en budget sele av standard storlek som man får pussla och försöka passa in.

Om man inte har en häst som passar perfekt i en budgetsele, så absolut. Men att köpa samma Tärnsjösele begagnat däremot - då blir det ju betydligt svårare att hitta en som passar just din häst. (Sen har man ju tur ibland med såklart).
 
Jag har haft allt i selväg och har nu uteslutande Tärnsjö. Jag började med en billig sele (Pfiff Standard, kostade 1500:- inkl frakten från Danmark för cirka 10 år sedan). Det ÄR en väsentlig skillnad såklart, man får vad man betalar för. Det viktigaste är att selen passar och detta går mycket djupare än att det ska vara lös brösta, draglinor och baksele. Det är verkligen att förringa utrustningens inverkan på hästen. Ofta har jag upplevt att när man verkligen synat de billigare selarna (-6000:- (storlek shetland)), så ser man att de är ojämnt stoppade och tömringarna sitter snett t.ex. Jag har inte lagt några 35.000 på min selar, utan jag har haft koll på begagnatmarknaden helt enkelt. Har selar vars nypris sammanlagt kanske är värt runt 50.000:-, men det är inte det jag betalat. Gav 14.300:- för två selar (med tre däcklar, dvs jag kan byta däckel och på så sätt få en "annan" sele).
 
Mja, tittar man på t ex Tärnsjö så brukar de väl snarare måttas efter hästen? Den Tärnsjö jag hade var betydligt mindre justerbar än den Drive Out start jag har nu t ex. Men så frågade Tärnsjö om hästen och måtten när det beställdes med, det var ett himla mätande. DO talar ju "bara" om vilka mått deras sele har, varsågod att se om din häst passar i den. Men deras storlek X spänner över ett större intervall än Tärnsjös storlek X gjorde.

Mig veterligen är det bara deras arbetsselar som måttas efter hästen :) De andra finns i "standardstorlekar", men man kan såklart måttanpassa om man vill :)
 
Jag har haft allt i selväg och har nu uteslutande Tärnsjö. Jag började med en billig sele (Pfiff Standard, kostade 1500:- inkl frakten från Danmark för cirka 10 år sedan). Det ÄR en väsentlig skillnad såklart, man får vad man betalar för. Det viktigaste är att selen passar och detta går mycket djupare än att det ska vara lös brösta, draglinor och baksele. Det är verkligen att förringa utrustningens inverkan på hästen. Ofta har jag upplevt att när man verkligen synat de billigare selarna (-6000:- (storlek shetland)), så ser man att de är ojämnt stoppade och tömringarna sitter snett t.ex. Jag har inte lagt några 35.000 på min selar, utan jag har haft koll på begagnatmarknaden helt enkelt. Har selar vars nypris sammanlagt kanske är värt runt 50.000:-, men det är inte det jag betalat. Gav 14.300:- för två selar (med tre däcklar, dvs jag kan byta däckel och på så sätt få en "annan" sele).
kommenterar min fetning
SJÄLVKLART får man vad man betalar för, jag har åtminstone aldrig räknat med något annat.
I mitt fall var det så att sonen ville lära sig att köra med sin antika ponny (26 år) innan den dör och jag hade ingen sele som passade på den ponnyn utan var tvungen att utöka mitt innehav av selar. Och har man en begränsad budget så vill man kanske veta vilket som är det bästa valet för den summan man har möjlighet att lägga.

Sen är väl också min uppfattning att det är viss skillnad beroende på vad man drar också. Nu är det en liten shetlandsponny (dock ej mini) som ska dra en 9-årig son, eventuellt med jämngammal passagerare, i en lätt Globusrockard. Jag skulle inte ens drömma om att sätta mig i den vagnen själv, då jag tror att jag skulle knäcka konstruktionen med min vikt. Och jag skulle inte hänga något tyngre bakom den ponnyn.

OM jag någon gång skulle välja att använda bröstselen när jag drar en tyngre lastad fyrhjuling, så får det ju absolut vara under förutsättning att selen sitter bra på den ponny som ska dra.

(när jag blir en rik kvinna ska jag köpa en såndär svängd brösta, som absolut borde sitta bättre än en rak, med tanke på hur shetlandsponny ofta är skapt - även om mina generellt har väldigt bra bogar och halsansättningar...)
 
:D :D

Det hänger en upp-packad, ihopsatt men ännu ej provad syntetsele från DO i stallet...
 
Nu har vi provkört! :D
Och jag har försökt så gott jag kan med tillpassning av selen - har ju aldrig använt en sån här sort förut, eftersom merparten av det jag kört tidigare varit träning av ponntravare... Ser det någorlunda rätt ut eller vad ska jag ändra på? (förutom svängelns placering :crazy:, måste försöka hitta nåt sätt att modifiera den...)

20140529_1026351_zpsdfaca938.jpg
 
(när jag blir en rik kvinna ska jag köpa en såndär svängd brösta, som absolut borde sitta bättre än en rak, med tanke på hur shetlandsponny ofta är skapt - även om mina generellt har väldigt bra bogar och halsansättningar...)
Vi har diskuterat det här med svängda bröstor/ergonomiska bröstor i en annan tråd samt på forumet Körfolk på Fb. De är inte alltid av godo, det blir lätt punkttryck med dem.

Tycker allt ser ut att sitta bra på bilden du la ut :)
 
Jag kan förstå att det blir punkttryck av dem, samtidigt som de blir lite mer som en förbygel i utformningen.
Problemet är ju med shetlänningar med lite halvlågt ansatta halsar, då hamnar ju bröstan antingen för långt ner på bogarna eller för högt mot halsen. Ponnyn på bilden här är ju byggd som en dragster (hela ponnyn är typ felskapt :p, han är inte ens snäll men sonen avgudar honom ändå... :D) och jag är egentligen inte helt nöjd med bröstans placering på honom, det är baskemig precis att den får plats.
 
@ameo Jag håller med om bröstans placering men å andra sidan så antar jag att ni inte kommer tävla maraton den närmsta tiden eller vara ute och köra miltals ;-) Selen är helt ok för ändamålet.
 
Haha, nä nån maraton kommer det aldrig bli med den här ponnyn :laugh: även om han hade haft vettig ålder för en sån satsning så är hans vilja för arbete och samarbete alldeles för dålig...
 
Väcker liv i en gammal tråd och undrar vad @ameo tycker om sin sele så här ett par år senare? :-)
Uppfyllde den förväntningarna/kraven? För- och nackdelar?
Hur var den i storleken? Hur stor är ponnyn och hur väl sitter sele på honom?
 
Väcker liv i en gammal tråd och undrar vad @ameo tycker om sin sele så här ett par år senare? :-)
Uppfyllde den förväntningarna/kraven? För- och nackdelar?
Hur var den i storleken? Hur stor är ponnyn och hur väl sitter sele på honom?
Jag har använt selen på flera ponnyer, från gubben på bilden (numera 28 år och jobbar fortfarande med ojämna mellanrum...) som är 93 cm till en rejäl valack på typ 107 cm.
Det är sista hålen på bröstans nackrem på lillgubben, i övrigt passar den honom bra. Till de största funkar selen bra, förutom att remmarna från bakselen är lite för korta när man har öglorna längst fram på skaklarna, precis vid skakelfästena på däckeln.

Jag tycker det är en bra brukssele för en vettig slant. Skulle jag tävla så skulle jag lägga en större summa pengar på en rejäl lädersele (och då pratar jag inte om nån lågpris-lädersele, utan nåt riktigt bra). Men till vår hobbykörning på hemmaplan nån gång ibland tycker jag den fungerar utmärkt.
 
Jag hade köpt en syntetsele. Då vet du att den håller och inte har några svaga punkter. En fräsch begagnad kvalitetsele kostar också även om de är billigare än nya ;-)

Ja, visst.
Jag har köpt Tärnsjö maratonselar, helt komplett och med läder i i stort sett oanvänt skick. Draglinor ingick, till ena saknades i och för sig huvudlaget.
Den i cob kostade 6.000kr och den i full kostade 8.000kr.
Jag är helt säker på att jag fått bättre selar än om jag köpt nya av annat märke.
Som sagt, lädret i oanvänt skick dock förstås utan sprickor eller liknande.
 

Liknande trådar

Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 341
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp