Köpa VAB-TJÄNST-vad säger det om samhället?

Jag har inget problem med tjänsten i sig. Ibland behöver man vara på sitt jobb.

Problemet är tror jag att en del arbetsgivare kommer att sätta press på sina medarbetare att inte VABa. Och det tycker jag är fel. Som förälder har man rätt att få vara hemma med sitt sjuka barn och det skall ingen samvetslös utnyttjande arbetsgivare komma och kräva att man inte är.
Det håller jag med om. Men då är det ju arbetsgivaren det är fel på, inte att det finns hemsamariter.
 
Nä men det handlar om klass. Vill vi verkligen tillbaka till hembiträden, samariter, pigor, städerskor och allt vad det heter för de rika och bemedlade? Jag tycker inte det, utan tycker det är en osund och helt förödande utveckling. Det vore bättre om folk arbetade mindre och tog hand om sina barn och städade sina hem själva, tycker jag.
Nu är jag tyvärr pessimistisk vad gäller jämlikhetens införande, men lösningen på klassamhällets orättvisor kan väl inte vara att vårdande yrken försvinner. När jag var liten hade hemsamariterna samma typ av villkor som vanlig hemtjänst. Det är inte oförsäkrade slavar vi pratar om.
 
Skaffar man barn är man väl beredd på att det kommer bli skittufft ibland eller har man rosaskimrande drömmar?

Öh, jo det är väl klart att vi tog med i beräkningen att det är tufft att vara förälder!

Men vi hade aldrig kunna föreställa oss på hur mkt tid vi skulle spendera på sjukhus, alla prover som vår äldsta var tvungen att genomgå när dom befarade cancer och ångesten man har som förälder när man får ett samtal från läkaren; "de senaste proverna ser inte bra ut ni måste komma nu och ta nya" och då måsta rusa från jobbet för det krävs fler prover. :cry:

Nu var det inte cancer men det krävs fortfarande medicinering och provtagning flera ggr/år.
Och förlåt, men det är förjävla jobbigt som förälder att ha ett sjukt barn!!

Att sen bli moraliserad av ngn som inte har egna barn än, att ni borde tänkt till innan, klaga inte nu....
Ja, jag säger då det, mkt ska man höra/läsa. :meh:
 
Öh, jo det är väl klart att vi tog med i beräkningen att det är tufft att vara förälder!

Men vi hade aldrig kunna föreställa oss på hur mkt tid vi skulle spendera på sjukhus, alla prover som vår äldsta var tvungen att genomgå när dom befarade cancer och ångesten man har som förälder när man får ett samtal från läkaren; "de senaste proverna ser inte bra ut ni måste komma nu och ta nya" och då måsta rusa från jobbet för det krävs fler prover. :cry:

Nu var det inte cancer men det krävs fortfarande medicinering och provtagning flera ggr/år.
Och förlåt, men det är förjävla jobbigt som förälder att ha ett sjukt barn!!

Att sen bli moraliserad av ngn som inte har egna barn än, att ni borde tänkt till innan, klaga inte nu....
Ja, jag säger då det, mkt ska man höra/läsa. :meh:
Om någon av mina barn var så sjukt så hade jag absolut velat ta hand om det själv och inte överlåta det till någon annan.
 
Som ett inlägg i debatten, har faktiskt mkt svårt att vara borta från jobbet, VAB betyder ofta att jag måste jobba kvällen eller över dagen efter.

Men det är mina barn och jag vill ta hand om dom själv. ;)
Och jag förstår att marknaden finns och jag förstår de som köper tjänsten. :)
 
Tvärtom.. det jag skriver är ju just att allt inte är roligt med barn.
Det jag säger är att jag inte förstår att man tänker på det innan? VAB och föräldraledigt måste man väl fundera på innan. Skaffar man barn är man väl beredd på att det kommer bli skittufft ibland eller har man rosaskimrande drömmar?

Men det ar ju precis det det har handlar om ... att inte sitta med rosenskimrande drommar utan ta tag i verkligheten och losa problemen. Nagon annan avloser VAB nar det gar sa foraldern kommer ivag till jobbet for att ladda "foraldra batterierna" igen.

Om någon av mina barn var så sjukt så hade jag absolut velat ta hand om det själv och inte överlåta det till någon annan.

En foralder med ett mycket sjukt barn maste kanske fa lite tid over att bryta ihop ibland ocksa ... det gar inte medan man tar hand om sitt sjuka barn och maste vara positiv och uppat for barnet.

Jag har mycket svart att forsta oforstaelsen att alla kanske inte reagerar lika ... och att det kanske inte ar fel att vara annorlunda an en sjalv.
 
Som ett inlägg i debatten, har faktiskt mkt svårt att vara borta från jobbet, VAB betyder ofta att jag måste jobba kvällen eller över dagen efter.

Men det är mina barn och jag vill ta hand om dom själv. ;)
Och jag förstår att marknaden finns och jag förstår de som köper tjänsten. :)

Vilken tur att du kan jobba in tiden och utfora ditt job pa andra tider. Nu ar inte alla sa lyckligt lottade utan manga maste faktiskt utfora sitt job pa bestamda tider. For vissa galler det da att om de vill behalla jobbet (och inte bli flyttad till ett stalle dar de inte skadar verksamheten med sin franvaro) behover de vara mer pa jobbet an hemma.
 
Öh, jo det är väl klart att vi tog med i beräkningen att det är tufft att vara förälder!

Men vi hade aldrig kunna föreställa oss på hur mkt tid vi skulle spendera på sjukhus, alla prover som vår äldsta var tvungen att genomgå när dom befarade cancer och ångesten man har som förälder när man får ett samtal från läkaren; "de senaste proverna ser inte bra ut ni måste komma nu och ta nya" och då måsta rusa från jobbet för det krävs fler prover. :cry:

Nu var det inte cancer men det krävs fortfarande medicinering och provtagning flera ggr/år.
Och förlåt, men det är förjävla jobbigt som förälder att ha ett sjukt barn!!

Att sen bli moraliserad av ngn som inte har egna barn än, att ni borde tänkt till innan, klaga inte nu....
Ja, jag säger då det, mkt ska man höra/läsa. :meh:
jättetråkigt att höra om er situation. Och som jag skrev då förStår jag absolut att dett finns speciella fall med personer som behöver avlastning. Det jag har skrivit om rör mer normalfallet om jag skulle uttrycka mig så.
 
Jag hade barnsamarit vid flera tillfällen som barn och minns det enbart som positivt. Antagligen var jag inte jättesjuk för jag kommer bara ihåg att det var roligt när de kom.
Jag tycker det beror mycket på barnet som individ, själv var jag trygg med vem som helst från späd ålder och mina föräldrar drog sig aldrig för att hiva av mig hos vänner och bekanta redan som väldigt liten.

Fast du kommer ihåg det? En sjuk ettåring som ska ha vab-personal kommer inte att komma ihåg det i vuxen ålder. Du måste varit äldre.

Tänk en ettåring och så springer det okända människor som ska ta hand om dessa barn...

Ursäkta att jag nu inte är finkänskig, men så många stolpskott jag jobbat med inom barnomsorgen
. Jag skulle inte släppa in någon. De som är riktigt bra har redan bra tjänster med bra lön...
 
Öh, jo det är väl klart att vi tog med i beräkningen att det är tufft att vara förälder!

Men vi hade aldrig kunna föreställa oss på hur mkt tid vi skulle spendera på sjukhus, alla prover som vår äldsta var tvungen att genomgå när dom befarade cancer och ångesten man har som förälder när man får ett samtal från läkaren; "de senaste proverna ser inte bra ut ni måste komma nu och ta nya" och då måsta rusa från jobbet för det krävs fler prover. :cry:

Nu var det inte cancer men det krävs fortfarande medicinering och provtagning flera ggr/år.
Och förlåt, men det är förjävla jobbigt som förälder att ha ett sjukt barn!!

Att sen bli moraliserad av ngn som inte har egna barn än, att ni borde tänkt till innan, klaga inte nu....
Ja, jag säger då det, mkt ska man höra/läsa. :meh:

Alltså menar du egentligen att du hade mått bättre om du fått vara på jobbet och någon annan tog hand om ert barn som ni befarade hade cancer? Eller vad menar du?
 
Alltså menar du egentligen att du hade mått bättre om du fått vara på jobbet och någon annan tog hand om ert barn som ni befarade hade cancer? Eller vad menar du?

Nej, det var inte det jag menade.

Men att läsa att sjuka barn och VAB ingår i föräldraskap och det ska man ta med i beräkningen när man väljer att skaffa barn...:banghead:

Jag menar att man kan aldrig sätta sej in i hur det är att vara förälder innan man är det själv.
Och även om man älskar sina barn så ÄR det faktiskt jobbigt när de små blir sjuka om det så är förkylning, magsjuka eller värre. :(

Jag tror inte jag skulle använda mej av tjänsten själv men förstår som sagt de som gör det. ;)
 
En reflektion.
Vilket manfall dessa VAB-företag måste få hos sin personal den första tiden innan denna hunnit bygga upp en starkare motståndskraft mot de vanligaste (barn-)sjukdomarna. Självklart håller de noggrant på hygien och så, men ändå...
 
En reflektion.
Vilket manfall dessa VAB-företag måste få hos sin personal den första tiden innan denna hunnit bygga upp en starkare motståndskraft mot de vanligaste (barn-)sjukdomarna. Självklart håller de noggrant på hygien och så, men ändå...

Det är väl egentligen inte värre än för dagispersonal? Många smittar ju faktiskt innan de går hem för att bli VAB:ade.
 
Jo, sant, men jag arbetade på dagis i min ungdom och vi nyanställda var rätt ofta sjuka i början som jag minns det. Mycket mer än vad man var ett halvår-år senare.

Edit: Jag tänkte framförallt på dessa arbetslösa ungdomar som ev. skulle slussas in i dessa jobb, inte redan aktiv, erfaren daghemspersonal som redan gått igenom detta i barngrupp. Ibland stannar vissa tankar kvar i huvudet och följer inte med fingrarna ner till tangentbordet ;)
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt moraliserandet, det handlar ju om en frivillig tjänst? De föräldrar som eventuellt använder sig av den tycker ju uppenbart att det är det bästa valet givet situationen? Och den som inte tycker det vabbar själv.

Ungefär som att det inte är ett jätteproblem att det säljs falukorv i butikerna, fast jag avskyr falukorv och aldrig skulle äta det - jag låter helt enkelt bli att köpa det, och så är problemet löst för min del. Uppenbart finns det andra som gärna köper det, jag får förmoda att de gillar falukorv, men hur är det ett problem för mig eller samhället?

Såvida man då inte ska tycka att det är moraliskt fel för alla att äta falukorv eller anlita vabbare, men den moraliska indignationen har jag svårt att förstå. När man ser på vilka frihetsgrader man ändå har med sina barn, så känns en vabbare när det kör ihop sig med jobb och sjuka barn som en ganska liten sak, som knappast lär fördärva barnens uppväxt eller samhället. Är barnet jättesjukt eller litet eller föräldrarna av någon annan anledning inte vill, så måste man ju inte? De som vill kan, de som inte vill slipper.
 
Nej, det var inte det jag menade.

Men att läsa att sjuka barn och VAB ingår i föräldraskap och det ska man ta med i beräkningen när man väljer att skaffa barn...:banghead:

Jag menar att man kan aldrig sätta sej in i hur det är att vara förälder innan man är det själv.
Och även om man älskar sina barn så ÄR det faktiskt jobbigt när de små blir sjuka om det så är förkylning, magsjuka eller värre. :(

Jag tror inte jag skulle använda mej av tjänsten själv men förstår som sagt de som gör det. ;)

Okej. Förstår hur du menar. Och cancersjuka barns föräldrar måste få avlastning. En del går till kurator och en del måste ut i skogen och skrika lite.

Men random människa som kommer hem?

Jag kom faktiskt på att jag ska fråga en kollega som jobbat så, hur barnen upplevde det. Hon måste ju ha mer svar än någon annan.
 
  • Gilla
Reactions: Mim

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 075
Senast: soom
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 192
Övr. Barn Finns det fler här som varit korttidspermitterade och vabbat under den tiden? Jag är i kontakt med facket men den jag ska prata med har...
Svar
17
· Visningar
1 648
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp