Köpare som inte frågar mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ingenting som skaver och jag "saknar " inte hästen jag blev bara förvånad över att nya ägaren inte frågar mig frågor jag hade kunnat svara på.

Det var bara det.

Är det någon som förstår utan att dra tusen egna slutsatser 😅
Om jag spekulerar på hur jag skulle reagera så hade jag förmodligen blivit glad om nya ägaren hörde av sig med ett samtal eller mail kanske ett halvår/år efter jag köpt hästen och undrat hur det gått, pratat lite om vi stött på varandra, svarat på FB inlägg och liknande. Hade jag däremot fått kännedom om ett inlägg typ det här hade jag känt mig förföljd och kanske till och med blockerat säljaren. Jag upplever det som gränslöst att säljaren håller koll på mig.
 
Jag tycker inte alls det är konstigt att nya ägaren väljer att vända sig till "utomstående" källor. Hen vill kanske lära känna sin nya häst på sitt eget vis och utforska sitt hästägande på egen hand helt enkelt , jag säger som andra att det bara är att släppa och inte ta kontakt på det viset igen. Det räcker med att du sagt (en gång) att hen är välkommen att höra av sig.
Jag har släppt det :)
 
Om jag spekulerar på hur jag skulle reagera så hade jag förmodligen blivit glad om nya ägaren hörde av sig med ett samtal eller mail kanske ett halvår/år efter jag köpt hästen och undrat hur det gått, pratat lite om vi stött på varandra, svarat på FB inlägg och liknande. Hade jag däremot fått kännedom om ett inlägg typ det här hade jag känt mig förföljd och kanske till och med blockerat säljaren. Jag upplever det som gränslöst att säljaren håller koll på mig.
Förföljd?
Är du seriös?
 
Nej jag tycker mest jag får mycket otrevliga svar.

Ni får diskutera vidare hur obehaglig och dum jag är som diskuterar en person såhär.
Men att ge lite andra perspektiv på hur en situation kan upplevas för olika inblandade parter behöver inte vara synonymt med att ge otrevliga svar.

Jag kan förstå din frustration om du ser att den nya ägaren ställer frågor som du tycker att du kunnat svara på bättre än främlingar på Facebook. Men kanske är det så att hen vill ha flera olika infallsvinklar från olika grupper, eller använder sociala media främst för att vara social, eller någon annan anledning. Det kan finnas en annan behållning i de interaktionerna som du inte ser. Det är upp till nya ägaren att avgöra. Och i slutändan är det tyvärr så att frustrationen du upplever är din att hantera, hur förståelig och mänsklig den än är. Att hantera den genom att kontakta köparen igen vore gränslöst. Det är som jag förstår det huvudbudskapet de flesta i tråden försökt kommunicera. Inte mer än så.
 
Jag föredrar att ställa frågor på nätet för att kunna få fler olika svar och kunna läsa på och känna efter vad som passar mig och hästen bäst.
Det är inte alltid förra ägaren har gjort allt rätt eller vet bäst. Och en sak som funkar i ett stall med en typ av ryttare kanske inte funkar i ett annat stall med en annan typ av ryttare.
Det kan handla om saker som att man har olika åsikter gällande foder, bett, box/lösdrift, det kan handla om att man är olika som ryttare, har olika styrkor/svagheter eller helt enkelt olika mål i sin ridning.
 
Jag föredrar att ställa frågor på nätet för att kunna få fler olika svar och kunna läsa på och känna efter vad som passar mig och hästen bäst.
Det är inte alltid förra ägaren har gjort allt rätt eller vet bäst. Och en sak som funkar i ett stall med en typ av ryttare kanske inte funkar i ett annat stall med en annan typ av ryttare.
Det kan handla om saker som att man har olika åsikter gällande foder, bett, box/lösdrift, det kan handla om att man är olika som ryttare, har olika styrkor/svagheter eller helt enkelt olika mål i sin ridning.
Som jag skrev flera gånger tidigare i tråden det handlade inte om allmänna frågor så utan frågor jag hade kunnat svara på direkt.

Hade det varit den typen av frågor du tar upp här så absolut men att fråga om tidigare ägare till hästen på Facebook tex?
Varför inte fråga mig?
 
Som jag skrev flera gånger tidigare i tråden det handlade inte om allmänna frågor så utan frågor jag hade kunnat svara på direkt.

Hade det varit den typen av frågor du tar upp här så absolut men att fråga om tidigare ägare till hästen på Facebook tex?
Varför inte fråga mig?
Köparen kanske av någon anledning helt enkelt inte är bekväm med det. Jag tycker inte alls att det är konstigt, ni kanske bara inte vibbar.
 
Usch vilken tråkig attityd många har här, vi har köpt och sålt en hel del hästar, har alltid haft kontakt med både de före detta ägarna till ponnyerna som vi köpt och de köpare som vi sålt till. Dottern tycker om sina hästar/ponnyer och vill följa dem på instagram till exempel, därför säljer vi inte till hem där vi inte har möjlighet till det och det har konstigt nog alltid fungerat. Likaväl har det såklart varit en självklarhet att höra av sig till de föredetta ägarna om man undrar något, och de vi sålt hästarna till har även hört av sig till oss.

Ts, det är nog ju bara att tugga i sig och acceptera vilket jag ser att du också gjort, nästa gång får du vara noggrannare. Jag tycker, tack och lov, att det normalt sett är ytterst få köpare som inte vill ha kontakten med den föredetta ägaren om det erbjuds. Självklart en annan sak om man som ägare lägger sig i eller "kräver" att hästen ska skötas och ridas precis som man själv har gjort, då förstår jag att nya ägaren kanske hellre tar hjälp av andra.
 
Senast ändrad:
Usch vilken tråkig attityd många har här, vi har köpt och sålt en hel del hästar, har alltid haft kontakt med både de före detta ägarna till ponnyerna som vi köpt och de köpare som vi sålt till. Dottern tycker om sina hästar/ponnyer och vill följa dem på instagram till exempel, därför säljer vi inte till hem där vi inte har möjlighet till det och det har konstigt nog alltid fungerat. Likaväl har det såklart varit en självklarhet att höra av sig till de föredetta ägarna om man undrar något, och de vi sålt hästarna till har även hört av sig till oss.

Ts, det är nog ju bara att tugga i sig och acceptera vilket jag ser att du också gjort, nästa gång får du vara noggrannare. Jag tycker, tack och lov, att det normalt sett är ytterst få köpare som inte vill ha kontakten med den föredetta ägaren om det erbjuds. Självklart en annan sak om man som ägare lägger sig i eller "kräver" att hästen ska skötas och ridas precis som man själv har gjort, då förstår jag att nya ägaren kanske hellre tar hjälp av andra.
Tycker också det är tråkig attityd och många svar som svävar iväg.
Jag och köparen är inte oense om någonting vi kommer bra överens och jag hörde av mig en gång i all välmening och skrev att hon mer än gärna får fråga mig om hon undrar något jag förstår faktiskt inte vad som är fel eller obehagligt med att vilja hjälpa till att svara på några frågor om en häst man vet det mesta om.
Jag har själv kontakt med den gamla ägarna till min förra häst vi har även i vår tur kontakt med personerna son köpte honom efter mig :)
 
Sålde i somras min häst och har varit helt öppen kring allt rörande hästen och sa vid hämtningen att köparen mer än gärna fick höra av sig närsomhelst om det var några frågor.

Istället frågar köparen i Facebookgrupper,frågor om hästen som folk bara sitter och gissar i sig till.

I september hörde jag av mig och sa återigen till köparen att den mer än gärna får fråga mig men jag fortsätter att se hur köparen skriver om hästen i Facebookgrupper och hur folk sitter och gissar.


Det handlar bara om småsaker så det är absolut inget allvarligt men hade köparen hört av sig till mig direkt hade jag kunnat svara på det mesta.

Ska jag släppa det eller höra av mig igen?
Sålt är sålt, dags att släppa det tills den dagen köparen själv vill ha kontakt med dig. Jag hade inte ens uppskattat om en säljare spontant hörde av sig en gång, sådan kontakt känns det som att köparen skall få ta om denne vill.
 
Usch vilken tråkig attityd många har här, vi har köpt och sålt en hel del hästar, har alltid haft kontakt med både de före detta ägarna till ponnyerna som vi köpt och de köpare som vi sålt till. Dottern tycker om sina hästar/ponnyer och vill följa dem på instagram till exempel, därför säljer vi inte till hem där vi inte har möjlighet till det och det har konstigt nog alltid fungerat. Likaväl har det såklart varit en självklarhet att höra av sig till de föredetta ägarna om man undrar något, och de vi sålt hästarna till har även hört av sig till oss.

Ts, det är nog ju bara att tugga i sig och acceptera vilket jag ser att du också gjort, nästa gång får du vara noggrannare. Jag tycker, tack och lov, att det normalt sett är ytterst få köpare som inte vill ha kontakten med den föredetta ägaren om det erbjuds. Självklart en annan sak om man som ägare lägger sig i eller "kräver" att hästen ska skötas och ridas precis som man själv har gjort, då förstår jag att nya ägaren kanske hellre tar hjälp av andra.
Noggrannare med vad?
 
Tycker också det är tråkig attityd och många svar som svävar iväg.
Jag och köparen är inte oense om någonting vi kommer bra överens och jag hörde av mig en gång i all välmening och skrev att hon mer än gärna får fråga mig om hon undrar något jag förstår faktiskt inte vad som är fel eller obehagligt med att vilja hjälpa till att svara på några frågor om en häst man vet det mesta om.
Jag har själv kontakt med den gamla ägarna till min förra häst vi har även i vår tur kontakt med personerna son köpte honom efter mig :)
Jag hade släppt det, alternativt om det är för hästens bästa bara svarat i facebooktråden som jag hade svarat på vilken liknande fråga som helst på Facebook.
 
Nu är tonen rätt otrevlig från alla håll, men nej. Inte är den här tråden mer avslöjande än någon annan tråd som diskuterar specifika händelser.

Jag tror Ts får acceptera att alla inte vill ha kontakt med tidigare ägare på det sättet, eller att det kanske inte alls har med det att göra utan att personen bara gillar att diskutera på forum som sagt. Sålt är sålt, även om jag är helt enig om att det kan vara frustrerande när man själv vet att man enkelt kunnat svara på frågan. Det får man nog bara ta. Det är väl en av nackdelarna med att sälja djur :)
 
"jag känner hästen bäst"

Stämmer ju inte... Du *kände* hästen bäst förut, när du ägde hen. Nu står hästen på ny plats, ny flock, nya människor, och helt nya sidor och problem kan komma fram. Dessutom kan det ta upp till ett år innan hästar "landar" i en ny situation.

Det kan vara betydligt mer givande för ägaren att ta in fräscha perspektiv. Tidigare ägare kan vara bra att fråga om skadehistorik och sånt, men du är ingen allvetande gud liksom.

Släpp hästen, sålt är sålt, sluta bry dig.
 
Tycker också det är tråkig attityd och många svar som svävar iväg.
Jag och köparen är inte oense om någonting vi kommer bra överens och jag hörde av mig en gång i all välmening och skrev att hon mer än gärna får fråga mig om hon undrar något jag förstår faktiskt inte vad som är fel eller obehagligt med att vilja hjälpa till att svara på några frågor om en häst man vet det mesta om.
Jag har själv kontakt med den gamla ägarna till min förra häst vi har även i vår tur kontakt med personerna son köpte honom efter mig :)
Ser inte det som något konstigt att säga det tex när personen precis köpt hästen men nu har det gått ett tag. Det som är konstigt i ditt fall är att du ett halvår(?) efter att hästen är såld och du faktiskt inte står hästen närmast längre lägger upp en tråd och undrar varför personen inte frågar dig när det är något med hästen.

Jag förstår inte vad det är för frågar för övrigt som du kan ge sådant direkt rätt svar på när hästen står i nytt stall, ny mat, nya människor och ev nya kompisar. Hästar förändras beroende på vart dom kommer.

Jag förstår att det känns svårt att kanske inse att man inte känner hästen man ägde bäst längre men det är så det är när man säljer, det är svårt att ge råd och tips till nya ägaren när det gått så lång tid.
 
Jag har raderat ett antal inlägg i den här tråden som för övrigt känns ganska färdigdiskuterad, men jag låter den vara öppen.

Jag anser det olämpligt att användare har åsikter om vilka användare som kan och bör få skriva här, det är även upp till moderatorerna att försöka ta bort inlägg som anses olämpliga.

Gamla användare bör även försöka ha förståelse för nya användare och behandla de så trevligt som möjligt så de får möjlighet att ta till sig hur allt fungerar här och kan bli en del av allt det positiva som faktiskt finns här.

I sakfrågan kan jag väl tillägga att jag anser att en såld häst är en såld häst och att om den nya ägaren vill kontakta mig får den det men själv ser jag hästen som borta.
 
Tycker också det är tråkig attityd och många svar som svävar iväg.
Jag och köparen är inte oense om någonting vi kommer bra överens och jag hörde av mig en gång i all välmening och skrev att hon mer än gärna får fråga mig om hon undrar något jag förstår faktiskt inte vad som är fel eller obehagligt med att vilja hjälpa till att svara på några frågor om en häst man vet det mesta om.
Jag har själv kontakt med den gamla ägarna till min förra häst vi har även i vår tur kontakt med personerna son köpte honom efter mig :)
Tycker inte du agerat konstigt på något vis, att höra av sig en gång och berätta att du gärna svarar på frågor tycker jag inte på något sätt kan räknas som "stalking" eller vad andra konstiga riktningar denna tråd tog. Om man som jag är van vid att ha sporadisk kontakt med både tidigare och efterföljande ägare till hästar man köpt/sålt, är det inte så konstigt om man blir lite undrande när en ny ägare beter sig så annorlunda mot allt man är van vid under kanske ett rätt långt hästliv och flera köpta och sålda hästar.

Själv frågar jag gärna tidigare ägare om jag undrar något, men det beror ju lite på vad frågan är, så klart. Varför någon annan kan bete sig annorlunda har du ju fått bra - om kanske lite nedlåtande - svar på. :)
 
Ser inte det som något konstigt att säga det tex när personen precis köpt hästen men nu har det gått ett tag. Det som är konstigt i ditt fall är att du ett halvår(?) efter att hästen är såld och du faktiskt inte står hästen närmast längre lägger upp en tråd och undrar varför personen inte frågar dig när det är något med hästen.

Jag förstår inte vad det är för frågar för övrigt som du kan ge sådant direkt rätt svar på när hästen står i nytt stall, ny mat, nya människor och ev nya kompisar. Hästar förändras beroende på vart dom kommer.

Jag förstår att det känns svårt att kanske inse att man inte känner hästen man ägde bäst längre men det är så det är när man säljer, det är svårt att ge råd och tips till nya ägaren när det gått så lång tid.
Jag tänker att det finns massor av saker man skulle kunna svara på även om hästar kan bete sig annorlunda i nytt stall och med nya människor. Har man haft en häst i 5-10 år tror jag att man ändå känner den bättre än någon som haft den i ett halvår, eller?

Vi har en ponny som får fri fekal vätska på vintrarna... ibland. Inte alltid. Lösningen för honom är att ge honom lite uppblötta lusernpellets varje dag i en period, kanske 0,1-0,2 kg eller så. Då blir han bra i magen ganska snabbt. Fri fekal vätska är ju en sådan sak som verkar ha många olika lösningar beroende på häst, och då kan man också få testa sig fram i flera år innan man träffar rätt - eller så kan man fråga tidigare ägaren och få rätt svar på fem sekunder. Man behöver så klart inte fråga tidigare ägaren, det är ju helt okej att fråga andra och testa sig igenom alla föreslagna lösningar om man hellre gör det! Men har man haft en häst länge och haft en bra relation till den finns det massor av saker man vet som en ny ägare möjligtvis inte upptäckt på bara ett halvår.

Herregud, efter ett halvår kände jag ju knappt mina nya hästar... fast det förstod jag ju inte då, utan först flera år senare.
 
Jag tänker att det finns massor av saker man skulle kunna svara på även om hästar kan bete sig annorlunda i nytt stall och med nya människor. Har man haft en häst i 5-10 år tror jag att man ändå känner den bättre än någon som haft den i ett halvår, eller?

Vi har en ponny som får fri fekal vätska på vintrarna... ibland. Inte alltid. Lösningen för honom är att ge honom lite uppblötta lusernpellets varje dag i en period, kanske 0,1-0,2 kg eller så. Då blir han bra i magen ganska snabbt. Fri fekal vätska är ju en sådan sak som verkar ha många olika lösningar beroende på häst, och då kan man också få testa sig fram i flera år innan man träffar rätt - eller så kan man fråga tidigare ägaren och få rätt svar på fem sekunder. Man behöver så klart inte fråga tidigare ägaren, det är ju helt okej att fråga andra och testa sig igenom alla föreslagna lösningar om man hellre gör det! Men har man haft en häst länge och haft en bra relation till den finns det massor av saker man vet som en ny ägare möjligtvis inte upptäckt på bara ett halvår.

Herregud, efter ett halvår kände jag ju knappt mina nya hästar... fast det förstod jag ju inte då, utan först flera år senare.
Håller med helt. Vi har haft en ponny som är högst speciell nu ett och ett halvt år som vi fortfarande bollar med gamla ägaren vid behov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 477
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 623
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp