Köpekontrakt - sälja häst

E

Em_E_liE

Jag vill skirva mitt egna avtal/kontrakt nu när jag ska sälja min häst.. Kan vem som helst skriva ett gällande avtal/kontrakt, eller måste man ta ett färdigt konstrakt/avtal för att det skall gälla vid en eventuell tvist?

Jag har sedan tidigare ett kontrakt gjort av advokaten Lars Deckeman, men för att få med exakt allting som vi båda vill ha med så tänkte jag göra ett eget kontrakt/avtal.

Skriver då med de punkter vi vill ha med och tar övriga punkter från andra kontrakt. Bir kontraktet/avtalet lagligt då? Eller bryter jag mot någon lag när jag "halvkopierar" texter från andra avtal?

Kom gärna med ett bra och lättförståeligt svar och gärna olika synpunkter och kommentarer på hur ni hade gjort alt. hur ni har skrivit. =)

:bow:
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

Olagligt blir det om du kopierar text rakt av (stjäl) från upphovsrättsmannen.

Bindande blir det om det är juridiskt korrekt. Jag tycker man ska ha bra koll på de lagar som gäller för försäljningen och vara hyfsat juridiskt bevandrad för att skriva egna avtal, annars blir det väldigt ihåligt.

Jag har t ex skrivit på avtal som säljaren varit väldigt nöjd med, som jag vet inte är hållbart om de skulle vilja utnyttja vissa skrivningar. Lite trist för den part som för sent upptäcker att det som de ansåg vara vattentätt inte ens klarar stänk...
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

Tack för svaret.

Självklart ska jag inte kopiera hela texten rakt av, men bitar, olika rubriker och vissa meningar. Det får man väl?
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

Nej, egentligen får man inte ens det. Samtidigt så kan det vara svårt att undvika att likheter uppstår när man skriver om samma ämne s a s.

Men varför krångla till det? Snålhet?
Mitt förslag är att du köper ett färdigt kontrakt, så du säkert får med allt som behövs, och i det ändrar/stryker/lägger till det ni kommer överens om.
Läs igen vad Lovisaleonora skriver om svårigheten att göra egna avtal!

LIA
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

Nej verkligen inte snålhet. Ett par av Lars Deckemans kontrakt kostar ju under 100-lappen. :eek: Så det är verkligen inte för det! Jag skrev ju att jag ville ha med allt. Och det får inte plats i hans avtal, och många säger att inte ens det är vattentätt för alla olika sorters tvister som kan komma upp, vilket jag håller med om. Det är dock godkänt enligt köplagen, eller vad det nu står på kontraktet..

Kan man göra såhär då? Att man köper Lars Deckemans köpekontrakt och sedan skriver till egna punkter och häftar ihop (alltså ett löst a4-papper eller liknande och sätter ihop det) med LD´s kontrakt? Gäller avtalet då? eller bara det som står i hans avtal och inte de punkterna man har valt att lägga till på annat papper?
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

Jag har skrivit egna kontrakt och de är fullt lagliga eftersom båda parter godkänt och signerat dem.
För att kunna göra det rekommenderar jag att man är kunnig inom hästjuridiken så att man verkligen är säker på vad man avtalat om.
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

Man får kopiera hela eller delar av kontrakt för eget bruk, möjligen kan man argumentera att det inte är för eget bruk när man ger en kopia till motparten, men har du köpt ett nytt kontrakt som bara används som mall så lär ingen kunna säga något.

Men det enklaste är att lägga till en paragraf i Deckermans kontrakt om ytterligare avtalsvillkor på en bilaga. Bilagan skall dateras och undertecknas av både köpare och säljare och finnas med i alla ex. av kontraktet.
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

Kan du inte använda Deckermans kontrakt som en grund och göra en bilaga med det du vill ha med ytterligare?
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

Det var precis så jag menade i det sista inlägget jag skrev här!
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

Ja precis, man bör ju ha ett "hum" (gärna så mycket mer) om vad man menar osv med det man skrivet och vilka lagar som gäller och sådant!

Kruxet är ju att få ett så vattentätt avtal som det bara går!
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

Anledningen till att jga vill ha ett annat avtal är dels för att det står alldeles för "lite" i Deckemans kontrakt och jag skall även skriva "allt" om hästen i kontraktet, så allt jag vet, alla små egenheter osv finns på papper. Det fårr absolut inte plats i hans kontrakt.

Därför tänkte jag lägga till några punkter och även göra en bildaga som är fakta om hästen, sådant som köparna ännu inte frågat om, tex hur jag hanterat hästen under min ägo, om den stretchar bakbenen, eller likt en katt varje morgon, eller stannar precis innan den skal gå ut genom stallet osv. (detta stämmer dock inte, men sådana småsaker är bra att ha på papper, även om kontraktet blir 40sidor så vil jag att dem ska veta det.

Även om jag skule säga detta muntligt så är det bättre, OM det skulle bli en tvist någon gång, så står allting sådant med på papper = lite lättare att lösa.

Bättre att vara FÖR tydlig, än för otydlig. :laugh:
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

Skriv, som andra sagt, en bilaga där du tar med allt du vill ha med och som inte finns plats för i köpekontraktet.

Att kontraktet är godkänt enl "köplagen" är inga garantier mot luckor (som du själv noterat) eller ens att det är bra. (Kanske finns det bättre kontrakt än Deckermans?)

Notera på bilagan att det är en bilaga till köpekontraktet (huvudkontraktet) och ta med dettas nummer. Finns inget, skriv dit ett eget själv. Datera med samma datum som huvudkontraktets och så skriver båda under.
Båda parter ska givetvis ha var sitt ex av samtliga handlingar.

Allt du lägger till blir giltigt, förutsatt att det följer lagar och bestämmelser. Var dock noga så du inte tar med något som strider mot lydelsen i huvudkontraktet. :o

Att huvudkontraktet och bilagan är ihophäftade är oviktigt, om än praktiskt. Viktigt är däremot att man kan härleda dom till varandra, alltså via nummer och datum.

LIA
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

Tack för svaret! :laugh:

Tips på andra avtal som är bättre än Deckermans? Lite mera tätt eller allmänt bättre..
 
Sv: Köpekontrakt - sälja häst

**KL**
Jag står och ska sälja mitt fina avelssto, med stor sorg i hjärtat. Hon
är dräktig och jag funderar på att skriva in något i stil med nedanstående kontraktet. Synpunkter mottages tacksamt. Skulle du som köpare ställa dig negativ till detta? I så fall varför? Känner att jag verkligen lagt tid på hingstval, hon blev snabbt dräktig, men det var ändå några turer till stationen, ägt stoet större delen av dräktigheten.

Stoet är vid leverans dräktig med hingsten -------. Säljare och köpare ska gemensamt stå som uppfödare till fölet. Säljaren har i övrigt inga rättigheter till avkomman.

Finns vad betyder egentligen ovanstående? Jag vill inte vara med och äga avkomman, men jag vill stå som uppfödare. (Dock vid ev. vinst i Breeders vill jag gärna vara med på en hörna ;))

/U
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 523
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag vill bara skriva av mig och är det någon som har bra tips vad jag ska ta mig till så skriv gärna. Inga elaka kommentarer då jag...
Svar
17
· Visningar
2 288
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Jag har en häst jag reklamerar just nu och har fått en annan. Jag vill därför fråga om det finns några tips på inbytesavtal/saker att...
Svar
2
· Visningar
1 518
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp