Bukefalos 28 år!

Köra i snö

lillsyrran

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips och råd inför körning i snö, om det ens är att rekommendera på de vägar som jag har tillgång till. Jag har inte tillgång till lättare vagn modell 2-hjuling för tillfället, därav mina frågor.

Jag har en nyinförskaffad äldre maratonvagn. Hästen är ett superstabilt vbl-sto som inte bekymrar sig om något. Vägen som finns är hyfsat plogad, men man får ändå räkna med att vagnen spårar, att ngt av hjulen kan sjunka ner, och givetvis att det kan bli rejält tungt för damen att dra. Vägen går över en bro, sen brant men kort upp till vänster. En liten bit genom ungskog (man kör där sommartid) och slutligen ca 200 meter traktorväg. Efter det är man ute på asfalten.

Hästen är inte körd alls under hela hösten, men har bortsett från det en god kondition. Tilläggas bör att jag inte har kört med denna vagn på barmark.
Vad tror ni? Är det dumt att ge sig ut nu medan det är snö, eller ska jag göra ett försök? Kanske gå med henne ut till traktorvägen?

Mvh/Hon med körabstinens... :p
 
Sv: Köra i snö

Hej!

En sak att passa sig för med en maratonvagn är om det är slätt mönster på hjulen. Då är det väldigt lätt att man glider i sidled. Kanske inte aktuellt när det är snö man sjunker ner i, men definitivt något att passa sig för när det är isigare (i synnerhet om man måste över en bro, då bör man nog ha en medhjälpare som går bakom och håller i vagnen för säkerhets skull).
 
Sv: Köra i snö

Tack för svaret!

Här har det regnar i timtal nu så det är mest isgata överallt... så jag får nog lägga körningen på hyllan tills det blir barmark. Även om vagnen skulle funka så törs man fasen inte ge sig ut på vägarna och riskera att möta en bil på tvären i nån kurva.
 

Liknande trådar

Träning Behöver era synpunkter! Har träning ikväll och såklart har det snöat i natt... Avskyr snöiga och hala vägar över allt annat och är...
2
Svar
21
· Visningar
3 565
Senast: kryddelydd
·
Körning Nu kommer halkan och detta är min första vinter med vagn (2-hjulig rockard) och körponny, jag vill helst fortsätta köra och inte vila...
Svar
19
· Visningar
2 759
Senast: Egonson_
·
Körning Igår var det dags för en riktig provtur med den nyköpta trillan. Hästen är ett superstabilt vbl-sto född -99 och hon är mycket körd, har...
Svar
18
· Visningar
1 902
Senast: lillsyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp