Körlongergjord?

Krans

Trådstartare
Hittade en sådan på Börjes.Funkar den till tömkörning också tro? Behöver inget avancerat alls.Vill bara testa aktivera lill'ponnyn med lättare tömkörning på bana i vinter.Vad tror ni? Tacksam för snabba svar! Och jo en annan sak, hur långa tömmar ska man ha? Gissar det finns flera varianter.
 
Är det en kördäckel du menar? Så länge den har ringar där du kan trä igenom tömmarna så spelar det ingen roll om det är en kördäckel eller longer-/tömkörningsgjord.
 
Är det en kördäckel du menar? Så länge den har ringar där du kan trä igenom tömmarna så spelar det ingen roll om det är en kördäckel eller longer-/tömkörningsgjord.
Låter som det kan funka då.Tänkte om ringarna är annorlunda placerade på ngt vis, kanske dum fundering.Men dethär med tömlängd då?
 
Låter som det kan funka då.Tänkte om ringarna är annorlunda placerade på ngt vis, kanske dum fundering.Men dethär med tömlängd då?
Det finns inget direkt rätt och fel när det gäller tömplaceringen. Man får fundera på vilken effekt man vill åstadkomma. Har man en häst som går högt med huvudet kan den uppmuntras att sänka huvudet om man har tömmarna lite längre ned tex.

Längden på tömmarna är helt beroende på vad du ska göra och hur stor hästen är. Ska du tömköra på volt, dvs longera fast med tömmar så tycker jag personligen att allt under 16 meter är för kort. Ska du tömköra rakt fram i klassisk stil så beror det lite på hur nära hästen du vill gå samt hur stor den är men då kan kortare tömmar på 8-11 meter räcka.
 
Låter som det kan funka då.Tänkte om ringarna är annorlunda placerade på ngt vis, kanske dum fundering.Men dethär med tömlängd då?
På en tömkörningsgjord finns det flera ringar på varje sida så du kan variera tömsättningen beroende på häst och vilket arbete du vill utföra.
På ett vanligt kördäckel finns det bara en ring på varje sida att sätta tömmarna i. I övrigt är det samma funktion.
Tömlängd beror på hur stor hästen är och hur erfaren du är. Till en ponny kan du ha lite kortare och är du inte så erfaren så är det lättare att hålla reda på lite kortare tömmar.
Jag har 16 m, alltså 8 meter från bett till där tömmen är delad. Jag använder ofta hela tömlängden, men då tömkör jag oftast stora hästar och vill undvika för små volter. På rakt spår kortar jag upp tömmen till mellan 2-4 meter ungefär beroende på vad jag ska göra. I bland går jag ännu närmare. Då blir det mycket töm i handen.
 
Hittade en sådan på Börjes.Funkar den till tömkörning också tro? Behöver inget avancerat alls.Vill bara testa aktivera lill'ponnyn med lättare tömkörning på bana i vinter.Vad tror ni? Tacksam för snabba svar! Och jo en annan sak, hur långa tömmar ska man ha? Gissar det finns flera varianter.
Jag skulle då köpa den här istället. https://borjes.se/longergjord-nylon-svart/
Där finns det flera ringar och för att få dom att stå så sätter man ett bundband längst ner och vill man ha högre upp så köper man bara två lagom stora ringar och fäster i dringarna som är överst. Jag kan fixa ett kort på hur jag gjort senare.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
900
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp