Bukefalos 28 år!

Körningen 1982

N

Nora

Igår när jag jobbade hittade jag en gammal Ridsport från 1982, och i den en artikel om körningen som "slagit till". Där skrevs det om det första oficiella svenska mästerskapet som hade körts på Tjolöholm (för intresserade var mästarna Nicke Pålsson 4-spann, Per Ljunglide par och Troed Hansson enbet). Tävlingen hade haft 12 000 åskådare (!). Man sa att Sverige var inte långt ifrån att ha en bana som lämpade sig för internationella tävlingar.

De skrevs också om att Sverige hade en bra topp men en dålig bredd när det gällde tävlingsekipage. Förslag på att förbättra detta var lagtävlingar vilket skulle göra det lättare för folk att åka på tävling när man var flera som hjälptes åt, och att arrangören skulle låna ut vagnar till de som reste en bit. Det stod också att ponnyer går också att köra med!! Man ville gärna ordna ponnyklasser för att sporra ungdomar in i sporten. Ett 25-tal körsällskap fanns, plus några ridklubbar som också höll på med körning.

Jag tyckte den var jätteintressant och började fundera på vad som hänt sedan dess. Är det någon skillnad idag? SM har vi ju fortfarande, men antalet åskådare har ju minskat rejält. Hur många åskådare var det egentligen på SM 2005? Internationella tävlingar har vi ju haft i alla fall så kvalitén och antalet banor måste ju ha ökat ganska ordentligt.

Toppen är väl fortfarande rätt bra måste man väl säga! Bredden tror jag säkert har ökat sedan 82 men är vi verkligen nöjda med den som den är idag? Jag känner i alla fall att det finns möjlighet att öka sportens utbreddning ordentligt. Lagtävlingarna finns ju och de tror jag har hjälpt många att komma igång. Sen blir det ofta lag som hjälps åt även om de inte tävlar inom dem. Det där med vagnutlåning däremot, det har inte jag vart med om, men då är ju detta tillfälle långt före min tid. Ponnyer är nu bland de vanligaste att köra med tycker jag, om man tittar på bredden (i toppen är det väl mest hästar av varmblodsras). Åldrarna på kuskarna går alltifrån 12 och uppåt. Och fler än 25 köräsllskap finns det väl idag?

En liten utveckling tycker jag man kan se i alla fall, men är den så stor som man räknat med 1982? Vad kan vi göra för att värna om sporten och dess utveckling? Har ni några konkreta tips eller något Du gör?

Om ni nu orkat läsa allt...:o
 
Sv: Körningen 1982

Har läst historiska tillbakablickar och så förut.. Vet att det var nån gång på 80 talet som SM hade över tio deltagare i fyrspannsklassen... Tänk dig det... Vad gäller tävlingar så har jag konstaterat att det är många ställen som försvunnit de senaste åren... Och som sagt vad, 12 000 personer... Ja inte var det så många på SM inte... Är lite synd det...
 
Sv: Körningen 1982

Jo visst är det, men vad beror det på? Har körningen blivit tråkigare att titta på?
 
Sv: Körningen 1982

Det hoppas jag inte... Borde ju ha ökat egentligen med tanke på att vi har flera internationella segrar i bagaget. Internationella medaljer inom alla grenar föruotm paren (om man inte räknar med NM). + Att intresset har ökat iom inhomhustävlingarna har kommit de senaste åren... :angel:
 
Sv: Körningen 1982

Ja detta borde ju tala till sportens fördel, men tydligen gör det inte det? Kan det vara bredden som måste öka för att intresset ska öka? Kan det vara pga att toppen är så centrerad till södra sverige (skåne) att den publiken är mättad? Jag tror att fler måste visas vägen in i denna träningsmetod, även om de inte tävlar. Med fler som känner till sporten och dess tjusning kan man säkert locka fler till tävlingarna som publik. Tydligt, tycker jag själv, är att sporten behöver en putt mot en utveckling för att den ska finnas kvar för andra än toppsatsande.
 
Sv: Körningen 1982

Intressant Hmmm..

Om man vänder blickarna mot väst och hittar Danmark, så har de en helt annan aktivitet på körningen, de har många fler ekipage, framför allt många par och fyrspann. Enbet räknas som nybörjargren :)

På Hestenettet.dk kan man precis som här ställa frågor till Danmarks köraktiva, och genom den sidan har jag iallafall uppfattat läget som jag skrev ovan.
Men hur kan det vara en sån skillnad, vad har danmark gjort som vi inte har gjort? Kan man inte skicka över körkommitten dit en vecka för att suga in all kunskap de har?
I sverige anses körningen lite som en bisyssla, inte som en sport, och bristen på halvblod som är inkörda berättar samma sak. Folk kan inte och vill inte köra in sin häst. Det är mest skrutthästar som körs in, korsningar, ponnyer av olika raser, och travare o kallblod. Inga ridponnyer, halvblod eller fullblod. Synd, för det är ju faktiskt så att vi hade hävdat oss bättre om det fanns fler ädla hästar, då hade sporten även fått högre status.
I allmänhet vet väl folk inte att man kan tävla i Körning, de tror man kör på travbanan. Klart de inte dyker upp som publik då...tom travet har ju dåliga publiksiffror.

/jenny, lät jag mycket negativ? Det var inte meningen. :o
 
Sv: Körningen 1982

Skrutthästar? Jag vet inte jag, visst kan jag tänka mig att ett kallblod inte kan hävda sig internationellt ens i flerspann om de ska tävla mot varmbloden (har ingen aning om hur klassindelningen ser ut internationellt) men jag tycker faktiskt inte att benämningen skrutthäst passar in på ex vis Strike II eller Yxbacka Krabat, m fl. Det är nog snarare så att det är svårt att inom alla raser få fram individer som är tillräckligt bra, att så få hästar körs in begränsar ju urvalet ytterligare jämfört med ridgrenar...

Just den här attityden som detta exemplifierar är nog också en bidragande orsak, när körningen blev aktiv här i länet tack vare Micke så var det verkligen en sport för alla oavsett hästras. Nu är elitismen/snobbismen uppenbarligen här också, på gott och ont, men ska man döma efter den stämning som rått här på sista månaderna så förstår jag att folk drar sig för att ens anmäla sig till en träning, tyvärr.

Körning kräver dessutom både tid och pengar, betydligt mer än ridgrenarna, om man ska vara aktiv tävlingskusk. De flesta kommer väl till en gräns där det inte är värt det i ens privatliv, det är ju öht mycket färre som kan försörja sig på sitt hästeri i Sverige än i övriga Europa som jag har fattat det.

Synd är det iallafall, för ett duktigt körekipage är ju betydligt fränare att titta på än t ex en internationell hopphäst :bump: !
 
Sv: Körningen 1982

jag tror som så här:
ta en svår klass tävling eller varför inte just SM.
Låt sig att där kommer massor av folk. Ok?

Då tar vi kvalificeringarna, hur "svårt" är det egentligen att kvala till SM?
Krävs väl 2st genomförda medelsvåra tävlingar (oavsett resultat).

Lägg då ihop detta, då får vi en blandning av elitkuskar och kanske lite mindre bra kuskar, ellerhur?

Tänk då när publiken kommer till maraton och ser ex. en shettis eller vilken häst som helst (inget ont om dessa hästar!!) å ser dessa skritta i vattenhindert eller liknade...

då ställer jag mig denna tanken: "mmhm...å dessa kuskarna ska vara de bästa??"

Vad händer på nästa tävling? - jo antagligen kommer där inte så mkt folk.

Jag tycker de e jättesynd att det ska bli såhär.
*Kanske skulle kvalreglerna sättas tuffare?
*Kanske skulle man lägga om tidschemat i maraton efter de bästa kuskarna o gå ut med det i media?
*Kanske skulle där finnas en speaker vid resp. hinder (för vi får ju anta att maratonen drar mest folk fortf.) och göra det mer spännande, en speaker blir kanske för mkt för en ovetande person.

JAg själv är ju värsta kör-fantasten o förstår ju mkt å så, men jag tror att vi måste göra det ännu enklare för publiken att förstå.
Vi tar nog mkt för att vara självklart, men det kanske inte är såå självklart för alla??

Inga folk - inga sponsorer,
inga sponsorer - inga tävlingsarenor som konkurrerar
inga tävlingsarenor - inga kuskar
inga kuskar - ingen körning

så här långt får det förståss inte gå...

Hoppas ni oxå har några bra förslag, men jag vet, hade trenden fortsatt som SM1998 i Vinslöv, hade vi haft folk på tävlingarna oxå.
 
Sv: Körningen 1982

Asa_S skrev:
Skrutthästar? Jag vet inte jag, visst kan jag tänka mig att ett kallblod inte kan hävda sig internationellt ens i flerspann om de ska tävla mot varmbloden (har ingen aning om hur klassindelningen ser ut internationellt) men jag tycker faktiskt inte att benämningen skrutthäst passar in på ex vis Strike II eller Yxbacka Krabat, m fl. Det är nog snarare så att det är svårt att inom alla raser få fram individer som är tillräckligt bra, att så få hästar körs in begränsar ju urvalet ytterligare jämfört med ridgrenar...

Ja, precis, men håll med om att det är inte de bästa på gångartstestet som blir körtävlingshästar, snarare de sämsta..det är ingen merit att en häst är inkörd idag, nästan tvärtom nu när vi har varit ute och letat körhäst (dponny). De skriver inte ens ut det i annonsen!

Just den här attityden som detta exemplifierar är nog också en bidragande orsak, när körningen blev aktiv här i länet tack vare Micke så var det verkligen en sport för alla oavsett hästras. Nu är elitismen/snobbismen uppenbarligen här också, på gott och ont, men ska man döma efter den stämning som rått här på sista månaderna så förstår jag att folk drar sig för att ens anmäla sig till en träning, tyvärr.

Vad menar du, vem menar du? Elitismen?
Hopp o dressyr är en folksport, men körning kräver mer kunskap, jag vill faktiskt inte att vem som helst kommer på en träning, det kan bli farligt. Det är ju även ett stort hinder att det uppfattas som elitism då. Man känner sig kanske ovälkommen pga att man inte har rätt utrustning mm. Jag kände mig absolut inte ovälkommen innan jag fixade riktig sele, men jag anser inte att det existerar någon snobbism i vår körsektion.
Ett annat hinder för att åka på en träning är de enorma summor pengar det kostar med 2 transporteringar, flera medhjälpare och tiden det tar.
Ta mig som exempel, hobbykusk som tävlat lite lite, ska jag ta med mig vagn på träning är jag uppe i 550 kr bara i pengar, sen tar det 5-6 timmar oxå. Och jag har 1,5 mil till Hippo. Då krävs det att man verkligen vill :) det är inte bara att dyka upp.
Kanske kan SvRF/klubbarna ställa upp lite även på enbetskuskarna som inte har så mycket pengar (då hade vi haft fyrspann?)

Körning kräver dessutom både tid och pengar, betydligt mer än ridgrenarna, om man ska vara aktiv tävlingskusk. De flesta kommer väl till en gräns där det inte är värt det i ens privatliv, det är ju öht mycket färre som kan försörja sig på sitt hästeri i Sverige än i övriga Europa som jag har fattat det.

Synd är det iallafall, för ett duktigt körekipage är ju betydligt fränare att titta på än t ex en internationell hopphäst :bump: !

Håller med, det var härligt i somras i Villvattnet!! Men får jag välja så sitter jag lite hellre på Falsterbo, på läktaren en solig Julidag och tittar på Jan Brink i Kuren.. Körningen är ju mera utspridd och det blir mycket springande hit o dit samt att jag faktiskt inte gillar när man skriker och drar i hästar som vissa gör.
 
Sv: Körningen 1982

Primadonnan skrev:
*Kanske skulle där finnas en speaker vid resp. hinder (för vi får ju anta att maratonen drar mest folk fortf.) och göra det mer spännande, en speaker blir kanske för mkt för en ovetande person.
Ja det tror jag också skulle hjälpa till att dra folk. Jag vet vilket drag det var på VM -04 när det var en flygande speker som var ute bland hindrena...

Krönikören i Stallmagasinet hade i höstas en artikel om körsm, var även debatt på kuskringens sida om vad man skulle göra för att få mer publik... Bland annat vi lever på 2000 talet, datorisera så man får upp siffror snabbt med hinder tiderna. Dressyren har ju sina poängsiffror som visas kontinuerligt så man vet hur ryttaren ligger till..

JAg själv är ju värsta kör-fantasten o förstår ju mkt å så, men jag tror att vi måste göra det ännu enklare för publiken att förstå.
Vi tar nog mkt för att vara självklart, men det kanske inte är såå självklart för alla??
Precis, alla kan ju inte vara experter på en gång, måste till information om hur tävlingarna går till och så, jag satt själv på läktaren på SM och fick tala om för väldigt många runt i kring hur både dressyren och precisionen gick till... Fanns i stort sett ingen information okunniga inom körningen kunde ta till sig...

Inga folk - inga sponsorer,
inga sponsorer - inga tävlingsarenor som konkurrerar
inga tävlingsarenor - inga kuskar
inga kuskar - ingen körning
Jag tänker genast på ett repotage som tv sporten hade för några år sedan om pengarna inom damallsvenskan kontra herrallsvenska fotbollen... Tjejerna de fick nån tusenlapp per månad för att de spelade fotboll på elitnivå, de var tvugna att ha heltidsjobb för att kunna överleva, som de var tvugna att vara lediga från vid match...
Herrarna de bästa de hade en månadslön som var högre än vad en normal arbetare har om året... Och programledaren hade såna bekymmer med hur det kunde komma sig... Ingen konst alls...

Herrarnas matcher de visas varje match på tv, det är fotbollskväll en dag i veckan i tv, tidningar de skriver spaltmeter om deras matcher... Då vid den här tiden hade inte tv sporten visat en enda minut från en allsvensk dammatch på fotbollskväll.. För att det skulle ske var laget tvunget att betala för att kunna spela på om det var Råsunda eller stockholms stadion och det kostade betydligt mer än vad det gjorde där de spelade annars... Jag tänkte då mejla till tv sporten och lösa deras bekymmer med hur tjejidrotten skall få mer pengar... Men det blev aldrig av... :confused: :confused:
 
Sv: Körningen 1982

Väcka liv på media, det första en sponsor undrar är hur mycket man syns... Väcker man media, vaknar publiken, fler kuskar, lättare sponsorer...
 
Sv: Körningen 1982

Carolus skrev:
Bland annat vi lever på 2000 talet, datorisera så man får upp siffror snabbt med hinder tiderna. Dressyren har ju sina poängsiffror som visas kontinuerligt så man vet hur ryttaren ligger till..

underbart att någon mer har förstått att vi lever på 2000 talet:)
håller fuuullständigt med.
 
Sv: Körningen 1982

Borde ju inte vara så svårt egentligen... Man hör bara massa siffror... Vi körnördar (ja jag räknar mig till den skaran, åker 40 mil enkel resa BARA för att gå på SM) kan ju notera tiderna... Men det gör knappast nån nykomling... Ser nu att jag lagt in fel länk till stallmagasinets krönikör... http://www.kuskringen.nu/info/inte_1800-talet.htm
 
Sv: Körningen 1982

Jag tror på dina teorier! Men sen kan man inte göra så att folk bara kommer på SM, utan intresset måste finnas där för alla tävlingar, stora som små. En speaker vid varje hinder, alternativt någon som täcker några hinder för att kunna berätta mer för ny publik vad det går ut på, om man kört bra eller dåligt osv. Till exempel som sportkommentatorerna på TV som kommenterar prestationerna, om en sväng var bra, hur tempot var osv. En resultattavla måste inte ens vara digital (även om det skulle vara super), man kan ju bara skriva upp för hand vilka tider folk kört på hyffsat synligt för publiken. Sen borde tiden som tas när ett ekipage är inne i hindret synas tydligt, som på slalom på TV!

Men sen tror jag att hobbykuskarna bör jobba ännu mer för att sprida sporten, berätta för vänner och bekanta (gärna de som har egen häst!) och skapa intresse. Vi brukar ta med vänner som inte själv håller på med hästar på vagns- eller slädturer och de är mycket upskattade! Det måste ju vara ett sätt att skapa lite intresse. Sen är man ju på alla som verkar ha en lämpad häst att köra in den! Vi hjälper de som vill köra in sina hästar utan kostnad på våra träningstider, hjälper också till med att tömköra. Jag tror dessa saker är minst lika viktiga!

Vi har jobbat rätt mycket "idiellt" men det har också gett reslutat när man tittar tillbaka. När jag och snigelfarmor hade hästarna på samma stall en sommar hjälpte jag henne lite med körningen och berättade mer om tävlingsgrenen. Och nu hjläper ju hon i sin tur nya kuskar och med inkörningar och informerar om hur en tävling går till. För ungefär ett år sen kom en person i stallet till oss på vår träning och sa "Jag tror att min häst är inkörd", nu är han vår körrepresentant i aktiviteter i föreningen och har verkligen jobbat för körverksamheten. Jag vill bara säga att även om folk verkar helgröna och kommer med dåliga selar kan de inom bara några månader jobba för utvecklingen! Därför tror jag att det man ska jobba hårdast med är bredden och intresset hos hästmänniskor som inte upptäckt tjusningen än;)
 
Sv: Körningen 1982

Bra inlägg Nora! och ni andra med förstås, så spännande vad vi kan komma fram med!

Hur gör fälttävlansporten för att hålla publiken vid liv? De har ju ungefär samma upplägg.
När jag varit på fälttävlan så har man mest stått vid samma hinder, oftast vattenhindret eller en sträcka där man ser många hinder, och så har högtalare berättat om mellantider och straffpoäng hela tiden.

Så hade dem det på Villvattnets Körtävling, och speakern (Noras mor) fick mycket beröm för sin insats. Där fanns hinderna samlade och så stod Noras mor högst upp i ett torn med en mikrofon. Nerifrån vagnen fick hon alla tiderna på alla ekipage, målgång, hindertider mm. Samt lite historier om kuskarna och vilka hästar de hade, ålder mm. Om körningen som sport, det var jättebra helt enkelt.

Jag tyckte det var ganska många där som inte var aktiva inom körningen, och alla verkade glada och förstod det mesta.

På Hippologum kör vi inte maraton, och så kör vi i ridhus. Där har man hela tiden ekipage på banan, och med lite musik och en bra speaker så håller man folk uppmärksamma. Reglerna är lätta och det är fart och fläkt. Man skulle haft fler rena precisionstävlingar för att locka intresserade. Bygga roliga hinder mm. Varför inte a´la Globen?
Kanske kringarrangemang, köra shettis, tipsrunda, åka med en maratonvagn..

Summa summarum:
Maratonhinder inom synhåll
Fler precisionstävlingar
Glada Speakers
Kringarrangemang
 
Sv: Körningen 1982

Jag kan ju aldrig gå och lägga mig nu ju...:eek: hehe

Ska svara mer imorgon när jag inte måste sova, men fortsätt spåna på alla. Och Jenny! Kom ihåg alla bra saker vi kommer på till kuskmötet på lördag!!
 
Sv: Körningen 1982

Ja vad gör man i fälttävlan? Det måste väl nästan vara roligare att se ett körekipge i ett maratonhinder än att se en häst hoppa ett hinder och sen försvinna...

En bra speaker är ju nog det absolut viktigaste!! Någon som kan hålla igång publiken, lämna all intressant information utan att vara så där otroligt jobbig:p

Precisionen har ju blivit roligare nu också i lätt klass då det inte längre är på idealtid. Den borde man också kunna locka folk till. Det jag tyckte var bra på SM var att speakerna sa hur många bollar ett ekipage kunde riva utan att förlora sin placering. Då förstår ju publiken mer vad det går ut på.

Sen är vi dåliga här uppe med andra arrangemang än träningar och de "vanliga" tävlingarna. Folk orkar inte åka på "bara" precision. Det måste man göra nåt åt! Det måste bli billigare! På dessa nöjeshändelser ska man inte ta några uppstallningskostnader eller startavgifter annat än att täcka utlägg om man har några. Att fiffa till precisionsbanan till en mer globenlik bana skulle också vara bra som du sa! En poängjakt?

Ojoj...när ska idérna sluta...eller snarare, när ska de bli verklighet?
 
Sv: Körningen 1982

Ville bara svara på din fråga om vad som är roligast.

Ärligt, så tycker jag maraton är roligast att köra själv *don´t hate me*.
Det är så ryckigt, med skarpa bett, och skrik och ofta stillastånde-händer inte så mycket när en kusk vill svänga skarpt och hästen står still på stället och försöker luska ut var man ska. Vissa ekipage är ju härliga att se förstås! Måste säga att Fredrik Persson körde mycket fint i Globen, trots tempot han höll.
Det är helt enkelt mera fart i fälttävlan, större risk, mäktiga hinder, vackra vältränade hästar. Modiga ryttare och hästar.
Körningen har annat, så kanske man inte ska jämföra de två olika sporterna?

Jag har själv knappt lärt mig hur man räknar poäng om precisionen är efter maraton, så att speakern berättar det för publiken som du sa med hur mycket man har råd med, är jättebra, för det är så krångligt.

Skriver du upp allting nu Nora? Jag är peppad till på Lördag, hoppas det blir mycket brainstorming där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp