kött= djurplågeri?

nagelbitarn

Trådstartare
Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där.

Tyckte det var bra med en spinoff!

Jag har en liten undran, ni som äter kött. Var anser ni att gränsen till vanskötsel/djurplågeri går?

Jag har själv valt att äta vegetariskt/veganskt då min gräns dras lika snävt som för mina husdjur- dvs tycker jag att det är fel att sätta min hund i en liten bur, utan dagsljus, utan bädd och i sin egen skit, för att producera valpar och sedan dö- ja då är det fel att göra samma med en gris.

Tycker jag att min häst har rätt att gå ute varje dag, ha sällskap av artfränder, få veterinärvård och dia sitt föl, ja då tycker jag att en ko har samma rättigheter.

Så länge ovanstående inte är en garanti inom all djurhållning så avstår jag. Jag tycker alltså inte att det automatiskt är fel att döda ett djur för mat (även om jag gärna ser en minskning av det av miljömässiga skäl).

Min sambo äter kött, dock i minskad omfattning, han förstår och håller med mig, men tycker ändå att det är skillnad på husdjur och matdjur.

Hur tänker ni?
De flesta verkar avstå från päls, men använda läder. Dunjacka är fel men ägg är bra?
 
Jag äter kött.
Är uppvuxen med egna slaktdjur och har varit med vid slakt sedan jag var 3-4 år gammal.För mig har det alltid varit naturligt att ha djur för att sedan äta dem. hjade jag orken och möjligheten skulle jag ha egna slaktkaniner och kanske något får.

Svensk djurhållning är i det stora helt outstanding.
I mina bygder går nöt ute i flockar året runt. Samma med fåren som i stort bara är inne när det är lamning och medan lammen är små.

Jag anser mig inte kompetent att kunna avgöra hur normalt och tillfredsställande det är för en hund att vistas i stadsmiljö och gå i koppel halva året.Eller hur naturligt et är för en sto att leva hela livet utan att föla.

Är livet skadefritt, med tillräckligt av sund mat och möjlighet att umgås och ströva så är slaktdjurens liv fullgott enligt mig.
 
Jag äter kött och anser inte (det jag själv sett av den) att köttproduktion är djurplågeri...
T ex nöt till köttproduktion lever nog mer fritt och naturligt än de flesta hästar. Till största delen lösdrift (har aldrig sett annat!). Kalvarna går med sina mammor tills de är könsmogna, fri tillgång på mat etc.
Att kalvarna tas från sin mamma inom mjölkproduktionen är en nödvändighet eftersom vi ju annars inte skulle kunna komma åt mjölken.....
De svinstallar jag besökt har haft glada grisar, enormt glada i människor och kelsjuka. Att stressa grisar är ingen bra business, utan saker och ting får ske i deras takt.
Vill man ändå ha mer naturlig tillvaro för dem så är alternativet KRAV, då måste de ju ha rätt till utegång.
Att ha läder anser jag är helt ok, varför låta något förfaras när man ändå slaktar djuret???
 
Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där.

Tyckte det var bra med en spinoff!

Jag har en liten undran, ni som äter kött. Var anser ni att gränsen till vanskötsel/djurplågeri går?

Jag har själv valt att äta vegetariskt/veganskt då min gräns dras lika snävt som för mina husdjur- dvs tycker jag att det är fel att sätta min hund i en liten bur, utan dagsljus, utan bädd och i sin egen skit, för att producera valpar och sedan dö- ja då är det fel att göra samma med en gris.

Tycker jag att min häst har rätt att gå ute varje dag, ha sällskap av artfränder, få veterinärvård och dia sitt föl, ja då tycker jag att en ko har samma rättigheter.

Så länge ovanstående inte är en garanti inom all djurhållning så avstår jag. Jag tycker alltså inte att det automatiskt är fel att döda ett djur för mat (även om jag gärna ser en minskning av det av miljömässiga skäl).

Min sambo äter kött, dock i minskad omfattning, han förstår och håller med mig, men tycker ändå att det är skillnad på husdjur och matdjur.

Hur tänker ni?
De flesta verkar avstå från päls, men använda läder. Dunjacka är fel men ägg är bra?

Jag skulle aldrig välja kött från utlandet till att börja med, svenska grisar har inte en sån liten "bur" de har möjlighet att bädda och det mockas regelbundet under dagen. Svenska kossor får allt mer gå på lösdrift och välja fritt ute, inne, när de vill äta och när de vill bli mjölkade. Dvs bättre än många av Sveriges hästar. Självklart får de veterinärvård när det behövs!
Sen går det alltid att välja ännu bättre, min favorit är ju vilt som lever ett helt naturligt liv tills det dör.
 
Problemet tycker jag är att så få vet hur köttet produceras i Sverige och vad skillnaden är mot kött som produceras utomlands.
Ja eller hur.
och ändå är det så himla lätt att kolla upp det med en enkel googling? Enkla sökord som t.ex. antibiotikaanvändning och djurhållning borde ge massor.
 
Jag äter kött, fyller min egen frys med kött från gård jag känner väl med djur på lösdrift och eventuellt vilt. Äter mycket vegetariskt för att spara på köttet.
 
Jag äter visserligen inte kött längre (bortsett från fisk och skaldjur), främst av praktiska skäl, men ser inget fel med att äta kött. Det i sig är inte djurplågeri, det är ju hur djuren tas om hand och det finns väldigt mycket olika kött att välja på ur den synvinkeln. Håller man sig till svenskt är det en typ av livskvalitetsstämpel för djuren (plus att man stöttar svenska bönder), tycker man inte att det är nog så brukar det gå att köpa direkt av bönderna också, så kan man handplocka någon man tycker har bra djurhållning.
 
Jag skulle aldrig välja kött från utlandet till att börja med, svenska grisar har inte en sån liten "bur" de har möjlighet att bädda och det mockas regelbundet under dagen. Svenska kossor får allt mer gå på lösdrift och välja fritt ute, inne, när de vill äta och när de vill bli mjölkade. Dvs bättre än många av Sveriges hästar. Självklart får de veterinärvård när det behövs!
Sen går det alltid att välja ännu bättre, min favorit är ju vilt som lever ett helt naturligt liv tills det dör.

Fast det är ju relativt, jag har ju inte besökt alla gårdar i sverige direkt ;) Men det finns ingen grishägnad (undantaget lösdrift) som jag med gott samvete skulle förvara en hund i. Det finns ju inga stimulin för dessa intelligenta djur!
Det där med strömedel är ju även det ett relativt begrepp, det är knappast en mjuk bädd att boa i som erbjuds, utan lite att tugga på.
Jag har vänner som arbetar inom djurskyddet, det är sällan att ens deras föranmälda besök gör att bonden ströar ordentligt.
Suggan vill ju bygga ett näste åt sina kultingar, grisar vill umgås, leta föda och böka. Tycker du att våra gårdar helt lever upp till det?

(håller sjävklart med om att svenskt kött är otroligt mycket bättre än att äta t.ex danskt!)
 
Jag undviker att äta kött mer på grund av klimatpåverkan än etiska skäl.

Men när jag väl käkar kött är det djur jag vet vart dom kommer ifrån. Alltså inget butikspackat oavsett om det är svenskt eller inte.

Jag tycker det är viktigt att man försöker vara så medveten som möjligt om vad man stoppar i sig och hur djuren man äter har hanterats. Men jag har också haft dåliga erfarenheter av människor som inte vill äta kött av etiska skäl och som därför låter köttet gå till spillo när ett djur tas bort. Jag kan tycka det är minst lika oetiskt.
 
Suggan vill ju bygga ett näste åt sina kultingar, grisar vill umgås, leta föda och böka. Tycker du att våra gårdar helt lever upp till det?

(håller sjävklart med om att svenskt kött är otroligt mycket bättre än att äta t.ex danskt!)
Sinsuggor går i grupp i lösdrift så där har de chans att umgås, liksom rikliga tillfällen att göra upp rangordningen. Den mesta tiden går de sinta mellan omgångarna med griskultingar.

Det finns alltid KRAV-alternativet. Där finns chans till bök i jord och leta föda.
 
Forstättning- just argumentet med svenskt vs utländskt känns för mig lite ihåligt, då ingen av mina köttätande kompisar någonsin ställt frågan på restaurang eller undvikt färdigmat, pålägg eller mejeriprodukter utefter ursprungsland. Jag menar, parmaskinka? Brieost? bresola? Det är ju mycket av våra finare produkter som "ska" komma från ett visst land, eller ort?

Det känns som att när man säger "jag äter bara svenskt" så gäller det enbart köttet i sin rena form, som köps till familjen. Inte all konsumtion, sammantaget?

Jag tycker frågan är väldigt intressant och komplex, jag säger inte att jag har det rätta svaret och vill inte hetsa/döma köttätare. Men jag tycker ibland att det är många argument som inte håller, när man pratar etik.
Jag har vänner som faktiskt struntar i djuren bakom produkten, som inte anser att det är deras sak att fundera över hur grisen blev kotlett eller hur kycklingen levde. Och andra som får en chock när de ser hur normalproduktion ser ut. Och så de som tycker att det verkar tip-top, men skulle mordhota mig om jag förvarade min hund på samma sätt.
 
Fast det är ju relativt, jag har ju inte besökt alla gårdar i sverige direkt ;) Men det finns ingen grishägnad (undantaget lösdrift) som jag med gott samvete skulle förvara en hund i. Det finns ju inga stimulin för dessa intelligenta djur!
Det där med strömedel är ju även det ett relativt begrepp, det är knappast en mjuk bädd att boa i som erbjuds, utan lite att tugga på.
Jag har vänner som arbetar inom djurskyddet, det är sällan att ens deras föranmälda besök gör att bonden ströar ordentligt.
Suggan vill ju bygga ett näste åt sina kultingar, grisar vill umgås, leta föda och böka. Tycker du att våra gårdar helt lever upp till det?

(håller sjävklart med om att svenskt kött är otroligt mycket bättre än att äta t.ex danskt!)
Det beror ju rätt mycket på vilken gård... Jag har vänner som är grisbönder och jag har varit med i deras ladugårdar, visst skulle man kunna önska ännu mer men det går ingen som helst nöd på grisarna. Är man dessutom beredd att betala lite mer för sitt kött så går det att välja griskött från grisar som har gått utomhus i stora hägn, med stora möjligheter att bädda i halm. Så en stor del är upp till konsumenten, vilket pris är man beredd att betala? Ju mer vi är beredda att betala desto större krav kan vi ställa på hur djuren har det.
 
Jag undviker att äta kött mer på grund av klimatpåverkan än etiska skäl.

Men när jag väl käkar kött är det djur jag vet vart dom kommer ifrån. Alltså inget butikspackat oavsett om det är svenskt eller inte.

Jag tycker det är viktigt att man försöker vara så medveten som möjligt om vad man stoppar i sig och hur djuren man äter har hanterats. Men jag har också haft dåliga erfarenheter av människor som inte vill äta kött av etiska skäl och som därför låter köttet gå till spillo när ett djur tas bort. Jag kan tycka det är minst lika oetiskt.

Jag har svårt att se att kött går till spillo om det inte produceras alls- vilket är veganens syfte!
Däremot har jag själv svårt för andra veganer, jag kan tycka att det blir lite väckelsemöte när man träffas, massa nybakta moralister som sett ljuset:D.

Jag tycker såklart att jag har rätt, men det betyder ju inte att jag känner hat mot de som tycker annorlunda. Jag är även ateist, men avskyr ju inte troende för det.

Har hört argumentet att läder o.dyl. används för att det inte ska gå till spillo, medan det ofta är okänt att så mycket hud etc kastas bort som avfall. Eller att läder ofta kommer från djur som inte används i köttproduktion.
Se bara på äggindustrin- det är olönsamt att föda upp tuppkycklingarna till kött. Så de mals ner efter kläckning. Där kan vi snacka slöseri på liv.
 
Fast det är ju relativt, jag har ju inte besökt alla gårdar i sverige direkt ;) Men det finns ingen grishägnad (undantaget lösdrift) som jag med gott samvete skulle förvara en hund i. Det finns ju inga stimulin för dessa intelligenta djur!
Det där med strömedel är ju även det ett relativt begrepp, det är knappast en mjuk bädd att boa i som erbjuds, utan lite att tugga på.
Jag har vänner som arbetar inom djurskyddet, det är sällan att ens deras föranmälda besök gör att bonden ströar ordentligt.
Suggan vill ju bygga ett näste åt sina kultingar, grisar vill umgås, leta föda och böka. Tycker du att våra gårdar helt lever upp till det?

(håller sjävklart med om att svenskt kött är otroligt mycket bättre än att äta t.ex danskt!)
Problemet är väl att folk är snåla. Skulle folk vara beredda att betala bra mycket mer för den där svenska köttbiten i affären så att bonden får mer pengar för köttet, så skulle det nog inte vara några problem för denne att ströa upp ordentligt och annat som höjer omkostnaderna för djurens välmående.

Men med en politik som tvingar bönderna till skyhöga kostnader för att sköta sitt jobb, men utan att de får mer pengar för det då det är billigare att köpa utländska produkter så gör väl de flesta vad de kan för att över huvud taget kunna driva verksamheten vidare.
 
Vi köpet nästan uteslutande lokalt kött från the butchers, så för vår del är det engelskt i vissa fall från Wales eller Skottland, topp kvalite och inte massa vatten, svärfar har köttdjur och jag har besökt endel lokala gårdar och sett hur djuren har det och tror/hoppas att de flesta har det som jag sett. Jag har öven fått lite koll på det där med mediciner och köttdjur via svärfar. Vår slaktare är mån om djuren och köttet och har koll var köttet kommer ifrån.
Fisk köper vi sällan då vi fiskar själva och fyller frysen under sommaren med sea bass och makrill, och torsk på vintern, alltid med lina och krok inga nät och alltid rätt storlek och antal.
Ägg får vi från våra egna glada hönor som går ute fritt hela dagarna. Under vintern när de inte lägger ägg köper vi från frigående hönor.

De gånger vi handlar kött på affären så väljer vi inte de billigaste, ofta irlänskt, utan går efter kvalite på köttet och hoppas det kan reflektera hur djuret haft det men det är inte alltid man vet tyvärr.

Tror aldrig jag sett kött från annat än Uk och Irland i affärerna här.
 
Forstättning- just argumentet med svenskt vs utländskt känns för mig lite ihåligt, då ingen av mina köttätande kompisar någonsin ställt frågan på restaurang eller undvikt färdigmat, pålägg eller mejeriprodukter utefter ursprungsland.

Det beror kanske mer på ditt umgänge än på att de är köttätande?

Hur gör ni vegetarianer, ställer ni frågan om er mat är svensk eller j? Tittar ni på ursprungsmärkning? Är ni medvetna om att er konsumtion i hög grad påverkar och påverkas av animalieproduktion, och att om ni äter importerad mat gynnar ni i alla hänseenden animalieproduktion i andra länder än Sverige?

Många dubbla bottnar i denna fråga.
 
Jag köper alltid svenskt/ekologiskt kött/ mejeri
Det finns inga garantier att ALLA bönder följer svensk lagstiftning, det finns inga garantier att alla häst/hundägare följer svensk lagstiftning heller...
Det betyder ju inte att vi inte ska ha hund och häst

Vad jag har svårt att förstå, är hur man kan vara vegetarian och samtidigt fördöma köttindustrin?
Om du äter glass och andra mejerier så stöder du köttproduktionen. E
En ko måste få en kalv varje år för att producera mjölk.
Om vi inte äter köttet och tar hand om skinnet som kommer av mjölkproduktionen. Vad ska vi göra av det?

Jag tycker det är lite hyckleri att som vegetarian slå sig för bröstet, och säga jag äter inte kött...

Om man vill värna om alla djur, då är det vegan och inget annat som gäller
(Därmed inte sagt att TS slå sig för bröstet)
 
[URL=http://s1291.photobucket.com/user/kaiserfever/media/Mobile%20Uploads/DSC_0049_4_zpsreegbr1g.jpg.html][/URL]
DSC_0049_4_zpsreegbr1g.jpg
[/URL][/IMG] Jag är en gammal vegetarian som numera äter lite kött. Enbart eko men främst ekogris från denna gård som bilden visar, tycker faktiskt att de verkar ha det rätt OK för att vara produktionsdjur.
De slaktas i grannbyn och får åka i "sin" transport dit, för att minska på stressen.

Är lite osäker på om bilden följde med, surfar med mobilen och då brukar det strula...
 
Forstättning- just argumentet med svenskt vs utländskt känns för mig lite ihåligt, då ingen av mina köttätande kompisar någonsin ställt frågan på restaurang eller undvikt färdigmat, pålägg eller mejeriprodukter utefter ursprungsland. Jag menar, parmaskinka? Brieost? bresola? Det är ju mycket av våra finare produkter som "ska" komma från ett visst land, eller ort?

Det känns som att när man säger "jag äter bara svenskt" så gäller det enbart köttet i sin rena form, som köps till familjen. Inte all konsumtion, sammantaget?

Jag tycker frågan är väldigt intressant och komplex, jag säger inte att jag har det rätta svaret och vill inte hetsa/döma köttätare. Men jag tycker ibland att det är många argument som inte håller, när man pratar etik.
Jag har vänner som faktiskt struntar i djuren bakom produkten, som inte anser att det är deras sak att fundera över hur grisen blev kotlett eller hur kycklingen levde. Och andra som får en chock när de ser hur normalproduktion ser ut. Och så de som tycker att det verkar tip-top, men skulle mordhota mig om jag förvarade min hund på samma sätt.

Det handlar snarare om ditt umgänge... Våran favoritrestaurang skriver med i matsedeln varifrån råvarorna kommer, ner vilken gård det handlar om. De har enbart lokalproducerat och ändrar matsedeln beroende på vad de får tag på för råvaror. I bekantskapskretsen pratar vi ofta om ursprung och alla läser innehållsförteckningar och ursprungsbeteckningar i affären. Det finns en stor del lokalproducerade produkter, och vissa saker väljer man helt enkelt bort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp