kött= djurplågeri?

Dessutom föreligger det en stor orättvisa mellan husdjur och produktionsdjur i djurskyddslagen. Det kan jag inte förstå på annat sätt än att vi värderar dem olika eftersom den ena ska leda till profit och den andre är sällskap :)

Därför förekommer det aldrig att en ko tvingas stå ensam på sjukbox i flera månder för en svårläkt skada. Hon slaktas bara bort direkt, så lite fysiskt och psykiskt lidande så möjligt.

En häst däremot, har den otur är den fullförsäkrad upp åt öronen och bor nära en klinik...
 
Inte lätt att försöka göra rätt alla gånger.
Så är det. Jag dömer ingen och tycker var och en får göra sina val. Ser heller inte att man måste göra "allt rätt" och att det ska vara allt eller inget. De val man gör är ju baserade både på den kunskap/kännedom man har och vad man prioriterar, vad som känns bra och vad man kan tänka sig att avstå ifrån och om alternativen känns bra.

Själv har jag anpassat mina val efterhand som jag blivit medveten om olika problem som mina inköp kan medföra och vad jag trivs med. Är vegetarian sen ett antal år och har inte saknat köttet en dag. Äter inte ägg längre heller, men har ff inte tagit steget till att leta efter ägg på innehållsförteckningar. Det händer ff att jag använder ägg i bakningen, mest av gammal vana. Satsar på att lära mig alternativ där. Mjölk dricker jag fortfarande, men funderar även där på att gå över till sojamjölk istället. Äter inte ost till vardags längre, förutom egengjord färskost, men det händer nån gång att jag frossar till på parmesan. Väljer även bort päls, ull, dun och skinn.

Har insett att jag tycker det känns fel med djurfabriker när det finns så många alternativ numera, både inom livsmedel och i materialval. Det har utvecklats nåt enormt på sistone. Det gäller bara att lära sig alternativen, skaffa kunskap och förändra vanorna. Så vegan i sikte. Har börjat med egen köksträdgård och att bättre ta tillvara frukt och bär i trädgården.

Försöker vara öppen för info om andra bra val, som ekologiskt och fairtrade etc. Att undvika palmolja, besprutad frukt, barnarbete, dåliga villkor etc. Är även emot cirkusar med djur etc.

Hundarna får dock ff kött, ägg, grädde, fil etc. Lite kluven där. Har dock egna höns i planerna, så de kan få ägg därifrån. Nån slakt kommer jag inte att mäkta med, så det får jag överlåta. Men ägg från höns jag vet har det bra, som dessutom kan vara en del av kretsloppet med matrester känns rätt.
 
Därför förekommer det aldrig att en ko tvingas stå ensam på sjukbox i flera månder för en svårläkt skada. Hon slaktas bara bort direkt, så lite fysiskt och psykiskt lidande så möjligt.

En häst däremot, har den otur är den fullförsäkrad upp åt öronen och bor nära en klinik...

Bra input! Faktiskt så bryter många veterinärer mot djurskyddslagen just där,behandling får inte orsaka onödigt lidande, framförallt när prognosen är osäker.
Någon som kan paragrafer och lagar utantill kan gärna komplettera eller rätta mig :P.

Å andra sidan så får kon leva ett väldigt kort och slitsamt liv med multipla dräktigheter, utan att få dia sin avkomma och så hålls hon inomhus stor del av året. Medan hästar måste få röra sig i naturliga gångarter, varje dag året om, så är det helt ok att binda upp en ko. (ja jag vet att de flesta övergått till lösdrift= HURRA!).
 
Inte läst hela tråden så får ursäkta i förväg om jag tar upp något som redan nötts.

Jag arbetar inom mjölkproduktion, äter svenskt kött och får jag välja äter jag helst av de djuren jag själv vart med o fött upp. Jag har även arbetat med grisar och får. Såg att suggornas boplats under tiden de har kultingar ifrågasattes och jag kan gissa att någon har berättat hur ekogrisen bor. För den som är nyfiken på konventionell grisuppfödning så finns facebooksidan "mitt liv som gris" att skrolla igenom. Väldigt bra och de förskönar inte.

Är ofta i diskussion med "extremveganer" och jag kan bli så himla trött på att det inte är ömsesidig respekt. Jag ska visa respekt gentemot vegandebattören men inte tillbaka. Och väldigt obildade argument, gråter blod över hur dåligt insatt folk är rent generellt (inte bara veganer/vegetarianer) och har enbart bildat sig en uppfattning utifrån djurensrätt & liknande. Väldigt frustrerande när man lägger otaliga timmar på jobbet, allt för att korna ska ha det så bra som möjligt och sen sitter det någon hottentott och talar om för mig hur dåligt korna har det i det svenska lantbruket.

Ät och drick svenskt. Om du kan även närproducerat eller iallafall från mindre producenter. Nöt spelar inte jättestor roll om det är konventionellt eller ekologiskt men fågel och fläsk är stor skillnad. Får är heller inte någon betydande skillnad mellan konv. och eko.

Det är mycket mer än bara köttet man ska hålla koll på vart det är ifrån. Ost, mjölk, div andra mejeriprodukter, chark, halv/helfabrikat och det du köper på restaurangen. Att fråga på restaurangen (om det inte står i menyn) tycker jag ska vara solklart. Betalar jag 250 kr för en rätt vill jag inte ha billig, dåligt uppfödd, antibiotika preppad oxfilé på tallriken bara för att den är billigast. Höj priset på rätten och ge mig svenskt tack.
 
Jag äter framför allt vilt, det mesta skjutet på våra eller sambons marker.
Köper jag kött väljer jag alltid svenskt/eko/krav om möjligheten finns.
Köper bara mjölkprodukter från Wapnö, vilka jag tycker har en sund djurhållning där korna går på lösdrift och har möjlighet att själva välja om de vill vara inne eller ute. De har dessutom mejeriet på gården, vilket ger mindre transporter.
I lördags t ex åt vi gräsand direkt från fågeljakten där vi var hundekipage i fredags.
Ibland köper jag parmaskinka från Italien och när jag är utomlands äter jag kött ibland på restaurang, så visst syndar jag emellanåt. Undviker dock kyckling och gris utomlands.

Hundarna äter spillkött från jakten blandat med Nordics färskfoder som enbart innehåller svenska råvaror (nöt).

Jag sover gott om nätterna.
 
Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där.

Tyckte det var bra med en spinoff!

Jag har en liten undran, ni som äter kött. Var anser ni att gränsen till vanskötsel/djurplågeri går?

Jag har själv valt att äta vegetariskt/veganskt då min gräns dras lika snävt som för mina husdjur- dvs tycker jag att det är fel att sätta min hund i en liten bur, utan dagsljus, utan bädd och i sin egen skit, för att producera valpar och sedan dö- ja då är det fel att göra samma med en gris.

Tycker jag att min häst har rätt att gå ute varje dag, ha sällskap av artfränder, få veterinärvård och dia sitt föl, ja då tycker jag att en ko har samma rättigheter.

Så länge ovanstående inte är en garanti inom all djurhållning så avstår jag. Jag tycker alltså inte att det automatiskt är fel att döda ett djur för mat (även om jag gärna ser en minskning av det av miljömässiga skäl).

Min sambo äter kött, dock i minskad omfattning, han förstår och håller med mig, men tycker ändå att det är skillnad på husdjur och matdjur.

Hur tänker ni?
De flesta verkar avstå från päls, men använda läder. Dunjacka är fel men ägg är bra?

Hej!
Jag är uppväxt på en bondgård där vi först hade mjölkkor, sedan köttdjur. Endast nötdjur.
Utifrån det jag såg där, ser jag inga stora problem med köttätande. Om vi nu pratar om tamdjurskött.

Korna stod visserligen inomhus under vinterperioden vilket man förstås kan ha invändningar mot. Å andra sidan går det ju inte att sko kor för att undvika halkrelaterade skador.
Det stod inte en ensam ko - de var 40 stycken.

Köttdjuren gick på utedrift med en stor, uppströad ligghall. De hade rejäla åkrar att gå på. Det var i mina ögon oproblematiskt.

Det jag ser idag är att många producenter av både mjölk och nötkött har sina djur på lösdrift, nuförtiden är det ju ofta robotar som mjölkar och korna kan själva gå till mjölknings- och kraftfoderroboten och kan därmed ströva till viss del. Huruvida de är ute om vintern har jag ingen aning om. Köttdjuren sköts säkert med fördel på lösdrift eftersom det underlättar mockandet som ju kan ske maskinellt i stället för manuellt då.

Så i mina ögon är stor del av svensk nötköttsproduktion helt OK ur djurskyddssynpunkt. Det finns säkert undantag, dock.
När det gäller höns/kyckling och fläskkött har jag betydligt mindre koll men det låter inte OK. Men då är ju, precis som du påpekar, ägg lika tveksamt. Inte för att äggen far illa, men de höns som ska producera äggen har väl ingen vidare trevlig vardag.

Men jag tycker att det blir snävt med "köttätare" eftersom en del kött som äts också kommer från älgar och rådjur och annat vilt.
Där kan man ju fundera i termer av "stackars djur som inte har någon ligghall att gå in i" men då blir det löjligt.

Fisk odlas visserligen men i övrigt får fiskarna leva fritt i vattnet.

Läderprodukter: helt OK om man ändå har använt kött et c för mat: djurhuden är en restprodukt som dessutom har stort användningsområde.
Så om man har slaktat ett nötdjur för kött, är det väl rimligt att använda även huden.

Dunjacka illa, eftersom man rycker dun och fjädrar från levande djur= inte OK.
Läder OK eftersom djurhuden är en restprodukt från ett djur som avlivats av andra skäl.
 
Därför förekommer det aldrig att en ko tvingas stå ensam på sjukbox i flera månder för en svårläkt skada. Hon slaktas bara bort direkt, så lite fysiskt och psykiskt lidande så möjligt.

En häst däremot, har den otur är den fullförsäkrad upp åt öronen och bor nära en klinik...
Korrekt. Däremot har jag hittills inte mött någon bonde som inte ger kon en chans och det är även en av mina uppgifter som djurskötare att se till att den sjuka kon får den vård hon behöver. Man ser på en ko när det inte är någon ide längre och då gör man lidandet kort. Sjukbox i ett par månader är väldigt dyyyyr :angel: om man ska se på det ur en produktionsinriktad vinkel. Har man till exempel en ko som får upprepade problem med klövarna behandlar man (oftast verkning och bandagering/klossning) och kanske sätter i box eller vipgrupp för att hältan ska läka ut och sedan skickar man till slakt när kon är frisk.

Bra input! Faktiskt så bryter många veterinärer mot djurskyddslagen just där,behandling får inte orsaka onödigt lidande, framförallt när prognosen är osäker.
Någon som kan paragrafer och lagar utantill kan gärna komplettera eller rätta mig :P.

Å andra sidan så får kon leva ett väldigt kort och slitsamt liv med multipla dräktigheter, utan att få dia sin avkomma och så hålls hon inomhus stor del av året. Medan hästar måste få röra sig i naturliga gångarter, varje dag året om, så är det helt ok att binda upp en ko. (ja jag vet att de flesta övergått till lösdrift= HURRA!).

Har aldrig mött en veterinär som tummat på kossans välbefinnande. Tur kanske? Man möter en hel del när man jobbar med det och jag för alltid en dialog med vetten om man har ett djur där tillståndet är kritiskt. Just hur lång tid man ska ge det innan man tar beslutet att avliva kon/kalven, tar ju nån dag innan de svarar på behandling. Sen har vi smärtstillande vi ger om de har ont och det är även febernedsättande (och karensfritt :banana: ).

En mjölkko är lönsam efter att hon fått fyra kalvar ungefär, innan dess "betalar" hon tillbaka det hon kostat att föda upp. Sen finns det anledningar som gör att man får slå ut kon innan dess som till exempel benlidande, dåligt juver/juverhälsa, dålig fertilitet, problematisk kalvning etc. Jag slår sällan ut kor pga låg produktion så länge hon är frisk och fertil.

Tre månader är beteskravet, tro mig när jag säger det: korna vill inte vara ute nu. De får sina behov tillgodosedda i lagården faktiskt :) Ser på betesdjuren vi har ute fortfarande (ungdjur och sinkor) att det börjar bli dags att plocka in, de står och trycker vid grindarna. Det är bekväma djur som vill ha det torrt, dragfritt, mjukt, god mat och ko-mpisar. Regn/blåst/strålande sol/blött/för varmt/dåligt bete är sånt som inte uppskattas.
 
Det är jag totalt enig i!
Jag såg någon dokumentär (för hundra år sedan) om djurättsaktivister som befriade minkar.
De intervjuade två aktivister. och bredvid deras soffa hade de en bur med råttor. Buren var för liten, den innehöll inga gnagmöjligheter, skydd och bröt mot djurskyddslagen på flera punkter. helt befängt.

Men om man jämför en katt i lägenhet med en värphöna, ja då har troligen katten mer stimuli i form av leksaker, klätterträd, matte/husse.. Det är inte många som har sin katt instängd i garderoben med en matskål typ :).
Absolut. Fast å andra sidan - valfri gnagare i normal inomhusbur, jämfört med valfritt köttdjur i lösdrift på en mindre gård?;)
 
Absolut. Fast å andra sidan - valfri gnagare i normal inomhusbur, jämfört med valfritt köttdjur i lösdrift på en mindre gård?;)

ja, jag personligen skulle hellre vara kossan :P Men det beror ju på, råkar jag födas som tjurkalv blir det ju inte ett särskilt spännade liv. Som tamråtta kan jag ju hamna hos någon som gillar att umgås med mig och inreda min bur...
 
Korrekt. Däremot har jag hittills inte mött någon bonde som inte ger kon en chans och det är även en av mina uppgifter som djurskötare att se till att den sjuka kon får den vård hon behöver. Man ser på en ko när det inte är någon ide längre och då gör man lidandet kort. Sjukbox i ett par månader är väldigt dyyyyr :angel: om man ska se på det ur en produktionsinriktad vinkel. Har man till exempel en ko som får upprepade problem med klövarna behandlar man (oftast verkning och bandagering/klossning) och kanske sätter i box eller vipgrupp för att hältan ska läka ut och sedan skickar man till slakt när kon är frisk.



Har aldrig mött en veterinär som tummat på kossans välbefinnande. Tur kanske? Man möter en hel del när man jobbar med det och jag för alltid en dialog med vetten om man har ett djur där tillståndet är kritiskt. Just hur lång tid man ska ge det innan man tar beslutet att avliva kon/kalven, tar ju nån dag innan de svarar på behandling. Sen har vi smärtstillande vi ger om de har ont och det är även febernedsättande (och karensfritt :banana: ).

En mjölkko är lönsam efter att hon fått fyra kalvar ungefär, innan dess "betalar" hon tillbaka det hon kostat att föda upp. Sen finns det anledningar som gör att man får slå ut kon innan dess som till exempel benlidande, dåligt juver/juverhälsa, dålig fertilitet, problematisk kalvning etc. Jag slår sällan ut kor pga låg produktion så länge hon är frisk och fertil.

Tre månader är beteskravet, tro mig när jag säger det: korna vill inte vara ute nu. De får sina behov tillgodosedda i lagården faktiskt :) Ser på betesdjuren vi har ute fortfarande (ungdjur och sinkor) att det börjar bli dags att plocka in, de står och trycker vid grindarna. Det är bekväma djur som vill ha det torrt, dragfritt, mjukt, god mat och ko-mpisar. Regn/blåst/strålande sol/blött/för varmt/dåligt bete är sånt som inte uppskattas.

Jag gillar verkligen din omsorg om dina djur :) jag har haft glädjen att träffa en hel del bönder som är som du, var nog därför jag förblev enbart vegetarian så länge, innan jag övergick till veganism.

Får en känsla av att veterinären inte kan mjölka ut lika mycket pengar ut kobonden som av hästägaren, och att hästägare är mer pushiga när det gäller att behandla i en evighet. Trots osäker prognos och stort lidande för hästen (multipla operationer, lång boxvila), allt för att man ska kunna rida igen (obs generalisering !).

Jag tror innerligt att alla bönder vill sina djurs bästa, men att det kan vara problematiskt när man faktisk även måste vara lönsam.
Titta bara på grisbönderna, som nu vill få fixera suggan så att hon inte råka klämma ihjäl sina kultingar. Detta för att alternativet- större utrymme med boplats-är för dyrt. Det känns hemskt att konsumenter inte vill betala mer för produkten, så att bonden kan fortsätta vårda sina djur :).
 
Du får hoppas att du är snygg och har bra stam så du får lite rajtantajtan i nått år först :angel:

Nå. då är det kört för mig, om jag vore samma individ i tjurformat. Jag är inte så köttig och jag har dåliga leder ..Jag är nog bättre som tamråtta, jag älskar att träna och lära mig saker:D
 
Det är jag totalt enig i!
Jag såg någon dokumentär (för hundra år sedan) om djurättsaktivister som befriade minkar.
De intervjuade två aktivister. och bredvid deras soffa hade de en bur med råttor. Buren var för liten, den innehöll inga gnagmöjligheter, skydd och bröt mot djurskyddslagen på flera punkter. helt befängt.

Men om man jämför en katt i lägenhet med en värphöna, ja då har troligen katten mer stimuli i form av leksaker, klätterträd, matte/husse.. Det är inte många som har sin katt instängd i garderoben med en matskål typ :).
Hur många hönsgårdar har du besökt?
Antalet som fortfarande har burar är otroligt litet, jag vet bara en enda i hela mellansverige. På förpackningarna anges det om de går fritt, väldigt enkelt att välja då:)
Många har dessutom rastgårdar ute, och tupp brukar finnas i besättningarna....

För övrigt funderar jag lite över var all gödsel som grönsakerna måste ha ska komma ifrån??? Ska vi ha gårdar som håller djur enbart för gödselns skull?
Konstgödsel blir rätt snabbt enda alternativet, varken särskilt miljövänligt eller hållbart i längden, då det handlar om mineraler som ska brytas ur marken och som inte finns i hur stora mängder som helst....

Ett alternativ skulle ju annars kunna vara att gödsla med vår egen avföring:angel:, känns dock inte så tilltalande...
 
Jag äter kött, ägg och mjölk och andra djurprodukter.
Jag ser inget fel i det. Inte att äta häst eller ens sin hund eller katt.
Men djuren ska ha det bra eller så bra som möjligt.
Tycker det är bra djurhållning i Sverige. Förutom för höns i äggproduktion och kycklingar.
Jag köper kött av jägare (där ju djuren fått leva 100% vilt och naturligt) och av grannar som har nöt och lokalprodcerat gris och mjölkprodukter.

Har själv höns,ankor och får.
 
Just jämförelsen med sällskapsdjur är ganska intressant. Jag vet inte hur naturligt det är för en katt att bo i lägenhet, utan någon som helst möjlighet att få utlopp för sina jaktinstinkter? För att inte tala om fåglar, kaniner, marsvin och andra smådjur som lever hela sitt liv instängda i en liten bur. Ändå är just dessa djur ganska vanligt förekommande, i alla fall bland dom veganer jag känner. Samtidigt predikar man över köttätarens "ondska". Det verkar ofta vara syftet med djuren som stör, att dom föds upp just för att slaktas och ätas. Döden ligger mer i fokus än livet.
Sällskapsdjur är ju -precis som produktionsdjuren- domesticerade sedan lång tid bakåt (de flesta). "Naturligt" innebär i sammanhanget att leva tillsammans med människor. Domesticerade djur behöver människor. Jag tycker att det perspektivet ofta saknas när det gnälls på veganers husdjurshållning. Min åsikt är att vi har en kollektiv skyldighet att förvalta domesticerade djur. Vilket t ex kan innebär att inte släppa ut katten vind för våg i trafiken bara för att vi tänker oss att det är "naturligt" för den att springa fritt.
 
Hur många hönsgårdar har du besökt?
Antalet som fortfarande har burar är otroligt litet, jag vet bara en enda i hela mellansverige. På förpackningarna anges det om de går fritt, väldigt enkelt att välja då:)
Många har dessutom rastgårdar ute, och tupp brukar finnas i besättningarna....

För övrigt funderar jag lite över var all gödsel som grönsakerna måste ha ska komma ifrån??? Ska vi ha gårdar som håller djur enbart för gödselns skull?
Konstgödsel blir rätt snabbt enda alternativet, varken särskilt miljövänligt eller hållbart i längden, då det handlar om mineraler som ska brytas ur marken och som inte finns i hur stora mängder som helst....

Ett alternativ skulle ju annars kunna vara att gödsla med vår egen avföring:angel:, känns dock inte så tilltalande...
Vegantalibaner brukar ha extremt dålig koll på var deras mat kommer ifrån o konsekvenserna som t ex monokulturer leder till. Man värnar om allt liv säger de, men deras definition av liv brukar bara inkludera sådana med ryggrad. Dvs alla mikroorganismer o maskar som behövs i jorden för att odla näringsrik mat verkar många inte känna till, inte heller begreppet död jord.
Det där med olika sorters marker verkar obekant, man kan knappast odla tomater eller ens bönor på skogsbeten.

Ett skräckexempel var en vegan som på fullt allvar ansåg att innuiterna kunde flytta till Sahara o odla avocados i stället för att jaga/äta säl.
 
Det tycker jag, ja. Mina hästar slaktas inte, de begravs.

Ok! Jag är uppriktigt nyfiken på resonemanget. Måste säga att jag inte förstår skillnaden, men jag förstår såklart att det finns en etisk skillnad. Jag anser dock, precis som många redan skrivit, att om man ska generalisera så lever många produktionsdjur betydligt mer nära sitt naturliga levnadssätt än t ex hästar och kaniner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp