kött= djurplågeri?

Jag köper alltid svenskt/ekologiskt kött/ mejeri
Det finns inga garantier att ALLA bönder följer svensk lagstiftning, det finns inga garantier att alla häst/hundägare följer svensk lagstiftning heller...
Det betyder ju inte att vi inte ska ha hund och häst

Vad jag har svårt att förstå, är hur man kan vara vegetarian och samtidigt fördöma köttindustrin?
Om du äter glass och andra mejerier så stöder du köttproduktionen. E
En ko måste få en kalv varje år för att producera mjölk.
Om vi inte äter köttet och tar hand om skinnet som kommer av mjölkproduktionen. Vad ska vi göra av det?

Jag tycker det är lite hyckleri att som vegetarian slå sig för bröstet, och säga jag äter inte kött...

Om man vill värna om alla djur, då är det vegan och inget annat som gäller
(Därmed inte sagt att TS slå sig för bröstet)

Jag är vegan (numera, har varit veg, fusketarian och även vegan en sväng :) ).
Men jag tycker ändå att vegetarianens, eller allätarens, minskning av kött/mejeriprodukter är hedervärd.
Förstår inte varför en köttätare kan kräva absolutism från de som tvivlar på etiken i att hålla djur som vi gör. Ingen är ju perfekt, men att bry sig lite borde vara bättre än att inte bry sig alls?


Dessutom föreligger det en stor orättvisa mellan husdjur och produktionsdjur i djurskyddslagen. Det kan jag inte förstå på annat sätt än att vi värderar dem olika eftersom den ena ska leda till profit och den andre är sällskap :)
 
DSC_0049_4_zpsreegbr1g.jpg
[/URL][/IMG] Jag är en gammal vegetarian som numera äter lite kött. Enbart eko men främst ekogris från denna gård som bilden visar, tycker faktiskt att de verkar ha det rätt OK för att vara produktionsdjur.
De slaktas i grannbyn och får åka i "sin" transport dit, för att minska på stressen.

Är lite osäker på om bilden följde med, surfar med mobilen och då brukar det strula...

Fantastisk bild! Och ett typexempel på vad jag tycker är fin djurhållning.
Sedan anser jag att man inte behöver äta kött alls, det är hälsosamt och miljövänligt att låta bli. Men skulle jag ändra mig så är det detta jag vill ha :)
 
Jag har svårt att se att kött går till spillo om det inte produceras alls- vilket är veganens syfte!
Däremot har jag själv svårt för andra veganer, jag kan tycka att det blir lite väckelsemöte när man träffas, massa nybakta moralister som sett ljuset:D.

Jag tycker såklart att jag har rätt, men det betyder ju inte att jag känner hat mot de som tycker annorlunda. Jag är även ateist, men avskyr ju inte troende för det.

Har hört argumentet att läder o.dyl. används för att det inte ska gå till spillo, medan det ofta är okänt att så mycket hud etc kastas bort som avfall. Eller att läder ofta kommer från djur som inte används i köttproduktion.
Se bara på äggindustrin- det är olönsamt att föda upp tuppkycklingarna till kött. Så de mals ner efter kläckning. Där kan vi snacka slöseri på liv.

Vissa människor har en tendens att vilja prångla på andra människor sin övertygelse oavsett om det gäller att inte äta kött, vilken gud man ska tro på eller vilken typ av hästras som är bäst :p. Och den typen verkar dras till andra likasinnade och då blir det gärna lite väckelse-känsla.

Köttindustrin är i mångt och mycket rätt otrevlig och samtidigt en stor miljöbov. Så när det kommer till att vara kritisk mot den som sådan håller jag med till fullo. Småskalig och etisk gårdsproduktion av kött ser jag inte som något problem, tvärtom. Och det är detta kött jag väljer att äta när jag väl äter kött. Eftersom jag bor på landet har jag den lyxen, hade jag bott i stan hade det sett annorlunda ut.

Jag bodde hos en vegetarian som hade höns. Men där hade "det är synd om djuren"-tänket slagit lite fel och man tog inte rätt på någonting. Hönsen fick kalkben och fick gå och lida eftersom man inte klarade av att ta bort dem. När det sedan till slut gjordes slängdes kadavren i sopsäckar och lämnades i(!) hönsgården. Äggen låg och drällde ända tills katterna och hunden på gården knallade in och åt upp dem. Eller hälften av dem. Så det låg halvätna ägg med halvklara kycklingar lite här och var... :wtf::rage: Allt för att man inte ville ha ihjäl djuren, och då blev det ju också så fel!

Jag har varit vegetarian och vegan i omgångar i mitt liv, av olika skäl. Men någonting som ALLTID slår mig är hur pass mycket bättre jag mår av att inte käka kött. :love:
 
Jag äter kött. Jag har två olika ställen jag beställer kött ifrån. Det ena är en lokal lamm-bonde det andra är nötkött från ett närliggande slakteri med enbart kravmärkt kött. Fläskkött och kyckling är svårare, jag väljer alltid eko om det inte finns så väljer jag svenskt kött, om det inte finns så blir det inget alls.
 
Jag har förstått att svenskt djurskyddslagstiftning är bättre än många andra länders, men det betyder inte att jag har något nämnvärt förtroende för animalieproduktionens djurhållning. Jag köperinte griskött eller kycköing, för jag mår direkt dåligt vid tanken.

Nötkött och vilt äter jag då och då.
 
Det handlar snarare om ditt umgänge... Våran favoritrestaurang skriver med i matsedeln varifrån råvarorna kommer, ner vilken gård det handlar om. De har enbart lokalproducerat och ändrar matsedeln beroende på vad de får tag på för råvaror. I bekantskapskretsen pratar vi ofta om ursprung och alla läser innehållsförteckningar och ursprungsbeteckningar i affären. Det finns en stor del lokalproducerade produkter, och vissa saker väljer man helt enkelt bort.

och du är vegan på semestern..? Jag menar inte att nedvärdera dig eller håna, men jag måste nog säga att de flesta är flexibla i sin etiska övertygelse när det börjar bli obekvämt. De flesta äter frukostens bacon & ägg på hotellet även när ursprungsmärkning saknas :)

Jag tycker det är intressant nämligen, hur vi tänker-både veggisar och köttätare.

Ett tag åt jag vilt (för husfridens och smakens skull) men jag har valt att vara lite obekväm ett tag och jag vet att det kommer bli jobbigt på middagar, när man träffar släkten och när vi far på semester. Men det får jag ta och bara jag sköter det jag behöver och inte belastar värden så borde det ju gå ändå. Även om man alltid måste försvara sitt val inför andra (vilket jag aldrig skulle göra åt andra hållet; om min gäst äter kött börjar jag inte kräva svar och argument för det..)
 
Jag är vegan (numera, har varit veg, fusketarian och även vegan en sväng :) ).
Men jag tycker ändå att vegetarianens, eller allätarens, minskning av kött/mejeriprodukter är hedervärd.
Förstår inte varför en köttätare kan kräva absolutism från de som tvivlar på etiken i att hålla djur som vi gör. Ingen är ju perfekt, men att bry sig lite borde vara bättre än att inte bry sig alls?


Dessutom föreligger det en stor orättvisa mellan husdjur och produktionsdjur i djurskyddslagen. Det kan jag inte förstå på annat sätt än att vi värderar dem olika eftersom den ena ska leda till profit och den andre är sällskap :)
Jag tycker det är bra att diskutera köttproduktionen och djurhållning, det är jätteviktigt att vi tänker oss för innan vi går och handlar, att vi gör kloka val

Jag har minskat min konsumtion av kött, av samma anledning som du. Vi behöver inte heller stora mängder kött varje dag
Det är ett personligt val

När det gäller andras matvanor och val. Tror jag det är bättre att prata om vilket kött man väljer i affären (inte om man väljer kött)

Om jag träffar en vegetarian som säger till mig att jag gör fel som äter kött, då är det lätt att jag går lite i försvarsställning ;) och säger - Du är inte bättre, du äter mejerier och skiter i dom stackars burhönsen...
(En vegan däremot får gärna ge mig en känga;))

När vi köper (om vi köper) utländsk mat skjuter vi oss själva ( och djuren) i foten

KÖP SVENSKT ! Skulle jag säga
Köp lite mindre med god kvalitet om priset är lite högre. Det tjänar vi alla på :)
 
och du är vegan på semestern..? Jag menar inte att nedvärdera dig eller håna, men jag måste nog säga att de flesta är flexibla i sin etiska övertygelse när det börjar bli obekvämt. De flesta äter frukostens bacon & ägg på hotellet även när ursprungsmärkning saknas :)

Jag tycker det är intressant nämligen, hur vi tänker-både veggisar och köttätare.

Ett tag åt jag vilt (för husfridens och smakens skull) men jag har valt att vara lite obekväm ett tag och jag vet att det kommer bli jobbigt på middagar, när man träffar släkten och när vi far på semester. Men det får jag ta och bara jag sköter det jag behöver och inte belastar värden så borde det ju gå ändå. Även om man alltid måste försvara sitt val inför andra (vilket jag aldrig skulle göra åt andra hållet; om min gäst äter kött börjar jag inte kräva svar och argument för det..)
På semestern? Ja stora delar tillbringas i sommarstugan, även där finns det bra producerat kött alternativt så tar jag med... Så visst jag reser utomlands ungefär var tredje- fjärde år och ja det är svårare då att hitta bra alternativ helt klart. Men jag tror inte att mina val en vecka var tredje år påverkar så mycket medan mina val varje dag hemma faktiskt kan göra skillnad. Sen kan man även välja vart man reser, i tex Storbritannien så går det alldeles utmärkt att hitta bra alternativ, på Kanarieöarna, betydligt svårare.
 
Jag vill verkligen ha kvar öppna landskap och kossor i byggden. Så därför äter jag kött från en lokalproducerade bonde, köper kött direkt på gården. Sen vill jag äta fisk och skaldjur som är etiskt korrekt fiskade, men ibland är det skitsvårt, jag står i timmar vid fiskdisken och snurrar på förpackningar för att få information, det är inte alltid den finns. Sen känner jag att jag vet för lite. Kan man tex äta tonfisk överhuvudtaget? Jätteräkor vet jag går bort, men finns det andra skaldjur man ska undvika? Mussor i nät, okej eller inte?

Inte lätt att försöka göra rätt alla gånger.
 
Jag äter mest vilt. Ett kött jag helt klart föredrar alla dagar i veckan ur djursynpunkt.

Köper svenskt i övrigt. Ibland hamnar det utlänskt i kundvagnen men det beror nog mer på slarv och stress snarare.
Fisk köper jag MSCmärkt, vilket är i stil med KRAVmärket ungefär.
Vissa kött är ju svensk köttråvara men slaktad och styckad i annat land, så det är inte helt lätt att hitta rätt i köttdisken alla gånger.

Gillar att ICA gör en bra reklamfilm om svenskt nu. Vår lokala ica har i princip bara svenskt kött i sortimentet numer och maxis i närheten har ofta lockpriser på svenskt kött. Jättebra initiativ!
 
Jag är vegan (numera, har varit veg, fusketarian och även vegan en sväng :) ).
Men jag tycker ändå att vegetarianens, eller allätarens, minskning av kött/mejeriprodukter är hedervärd.
Förstår inte varför en köttätare kan kräva absolutism från de som tvivlar på etiken i att hålla djur som vi gör. Ingen är ju perfekt, men att bry sig lite borde vara bättre än att inte bry sig alls?


Dessutom föreligger det en stor orättvisa mellan husdjur och produktionsdjur i djurskyddslagen. Det kan jag inte förstå på annat sätt än att vi värderar dem olika eftersom den ena ska leda till profit och den andre är sällskap :)

Nej, ingen är ju perfekt och även dina vänner som inte frågar efter svenskt på restauranger men eftersträvar svenskt kött hemma visar ju att de vill, men missar ibland. Ingen är perfekt som sagt.

Sedan finns det ju vissa val man kan göra. Är man sjukligt förtjust i Gruyèreost så kanske man väljer att ha den osten som undantag, detsamma med parmesanost t ex. Personligen har jag ibland parmesan som undantag, men köper hellre västerbottenost som substitut om jag kan (jag och maken är inte riktigt överens på den punkten ;) ).

Att det skulle föreligga en stor orättvisa mellan sällskapsdjur och produktionsdjur vet jag inte. Visst tar ströet slut rätt snabbt i slaktgrisboxen, dock är stereotypa beteenden hos gris (rörbitning, svansbitning etc.)betydligt mindre här än i länder där strö inte används alls. Det visar att det strö som används faktiskt fungerar. Gyltor och suggor går på djupströbädd i de flesta fall under dräktigheten och kan då både boa, böka, gräva ner sig och uttrycka sitt sociala beteende med sina artfränder. Suggor går dessutom undan från flocken när det är dags för grisning vilket gör att grisningsboxen inte blir en särskilt konstig övergång för suggan när det är dags att grisa.

Jämför man t ex. många tävlingshästar med grisar så får grisar betydligt större möjlighet att uttrycka sociala beteenden än hästarna. Detsamma gäller för kor och får.
 
Jag vill verkligen ha kvar öppna landskap och kossor i byggden. Så därför äter jag kött från en lokalproducerade bonde, köper kött direkt på gården. Sen vill jag äta fisk och skaldjur som är etiskt korrekt fiskade, men ibland är det skitsvårt, jag står i timmar vid fiskdisken och snurrar på förpackningar för att få information, det är inte alltid den finns. Sen känner jag att jag vet för lite. Kan man tex äta tonfisk överhuvudtaget? Jätteräkor vet jag går bort, men finns det andra skaldjur man ska undvika? Mussor i nät, okej eller inte?

Inte lätt att försöka göra rätt alla gånger.

Angående fisk kan man leta efter MSC-märkningen. (Marine Stewardship Council)
:)
 
Forstättning- just argumentet med svenskt vs utländskt känns för mig lite ihåligt, då ingen av mina köttätande kompisar någonsin ställt frågan på restaurang eller undvikt färdigmat, pålägg eller mejeriprodukter utefter ursprungsland. Jag menar, parmaskinka? Brieost? bresola? Det är ju mycket av våra finare produkter som "ska" komma från ett visst land, eller ort?

Det känns som att när man säger "jag äter bara svenskt" så gäller det enbart köttet i sin rena form, som köps till familjen. Inte all konsumtion, sammantaget?

Jag tycker frågan är väldigt intressant och komplex, jag säger inte att jag har det rätta svaret och vill inte hetsa/döma köttätare. Men jag tycker ibland att det är många argument som inte håller, när man pratar etik.
Jag har vänner som faktiskt struntar i djuren bakom produkten, som inte anser att det är deras sak att fundera över hur grisen blev kotlett eller hur kycklingen levde. Och andra som får en chock när de ser hur normalproduktion ser ut. Och så de som tycker att det verkar tip-top, men skulle mordhota mig om jag förvarade min hund på samma sätt.
Jag kan bli din vän om du vill ;)

Det händer absolut att jag bestämmer mig för att inte bry mig den dagen men oftast väljer jag vegetariskt på restaurang och har på så vis upptäckt nya rätter. Jag anser lite att om jag ett par gånger om året har dubbelmoral och äter en köttbit på restaurang lär det göra varken till eller från. Jag har faktiskt frågat på vår lokala pizzeria varifrån köttet kommer och de visste inte rörande merparten men skinkan var svensk.

Parma t.ex köper jag som regel inte av etiska skäl men ska jag ha ostbricka till påsk så visst köper jag någon utländsk ost. De svenska går dock först.
 
Jag äter kött och försöker välja sådant från den typen av djurhållning jag vill stödja så långt det är möjligt. Sen så har det ärligt talat blivit mycket mer ekologiskt kött sen jag började jobba konstiga tider och man kan åka och handla precis när affärerna öppnar och det finns varor med kort datum till nedsatt pris. Sen äter jag en hel det vegetariskt också för att det är gott och billigt men det finns stor nytta med ex köttdjur som betesvårdare, jakt ur naturvårdsperspektiv osv så den typen av kött äter jag gärna.

Har varit och kollat rätt mycket på produktionsdjur i min utbildning och tyvärr så är det väldigt mycket den individuella gården som spelar roll för hur djuren har det och inte så mycket minimikrav för märkningar eller liknande.
 
Nej, ingen är ju perfekt och även dina vänner som inte frågar efter svenskt på restauranger men eftersträvar svenskt kött hemma visar ju att de vill, men missar ibland. Ingen är perfekt som sagt.

Sedan finns det ju vissa val man kan göra. Är man sjukligt förtjust i Gruyèreost så kanske man väljer att ha den osten som undantag, detsamma med parmesanost t ex. Personligen har jag ibland parmesan som undantag, men köper hellre västerbottenost som substitut om jag kan (jag och maken är inte riktigt överens på den punkten ;) ).

Att det skulle föreligga en stor orättvisa mellan sällskapsdjur och produktionsdjur vet jag inte. Visst tar ströet slut rätt snabbt i slaktgrisboxen, dock är stereotypa beteenden hos gris (rörbitning, svansbitning etc.)betydligt mindre här än i länder där strö inte används alls. Det visar att det strö som används faktiskt fungerar. Gyltor och suggor går på djupströbädd i de flesta fall under dräktigheten och kan då både boa, böka, gräva ner sig och uttrycka sitt sociala beteende med sina artfränder. Suggor går dessutom undan från flocken när det är dags för grisning vilket gör att grisningsboxen inte blir en särskilt konstig övergång för suggan när det är dags att grisa.

Jämför man t ex. många tävlingshästar med grisar så får grisar betydligt större möjlighet att uttrycka sociala beteenden än hästarna. Detsamma gäller för kor och får.
Just jämförelsen med sällskapsdjur är ganska intressant. Jag vet inte hur naturligt det är för en katt att bo i lägenhet, utan någon som helst möjlighet att få utlopp för sina jaktinstinkter? För att inte tala om fåglar, kaniner, marsvin och andra smådjur som lever hela sitt liv instängda i en liten bur. Ändå är just dessa djur ganska vanligt förekommande, i alla fall bland dom veganer jag känner. Samtidigt predikar man över köttätarens "ondska". Det verkar ofta vara syftet med djuren som stör, att dom föds upp just för att slaktas och ätas. Döden ligger mer i fokus än livet.
 
Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där.

Tyckte det var bra med en spinoff!

Jag har en liten undran, ni som äter kött. Var anser ni att gränsen till vanskötsel/djurplågeri går?

Jag har själv valt att äta vegetariskt/veganskt då min gräns dras lika snävt som för mina husdjur- dvs tycker jag att det är fel att sätta min hund i en liten bur, utan dagsljus, utan bädd och i sin egen skit, för att producera valpar och sedan dö- ja då är det fel att göra samma med en gris.

Tycker jag att min häst har rätt att gå ute varje dag, ha sällskap av artfränder, få veterinärvård och dia sitt föl, ja då tycker jag att en ko har samma rättigheter.

Så länge ovanstående inte är en garanti inom all djurhållning så avstår jag. Jag tycker alltså inte att det automatiskt är fel att döda ett djur för mat (även om jag gärna ser en minskning av det av miljömässiga skäl).

Min sambo äter kött, dock i minskad omfattning, han förstår och håller med mig, men tycker ändå att det är skillnad på husdjur och matdjur.

Hur tänker ni?
De flesta verkar avstå från päls, men använda läder. Dunjacka är fel men ägg är bra?

Jag äter kött, men inte vilket som helst. Svenskt och ekologiskt eller skjutet i skogen. Vi har ett jättefint lokalt slakteri där vi köper korv och köttfärs, bland annat.

En av mina bekanta har en gård med ekogrisar (och säljer mycket till Scan) och de lever ett väldigt härligt liv där de går i små grupper, får böka och alltid kan välja om de vill gå ut eller vara inne.

Nötkött äter jag inte särskilt mycket, på grund av klimatfrågan.

Fårkött äter jag sällan, även om det är ett väldigt "bra" kött, för både djur och miljö.

Kyckling äter jag ibland, det finns en lokal producent som jag inte har testat än. Jag har ärligt talat inte riktigt samma känslor för fåglar som jag har för andra djur :o Jag äter ägg, men får ofta av vänner (och föräldrar) som har höns. Just nu har jag 18 små vaktelägg i kylen, de är så fina! :love:

Äter jag på restaurang eller pizza så köper jag antingen fisk eller vegetariskt.

Vi bor granne med ett naturbruksgymnasium och ser den respekt och kärlek eleverna hanterar djuren med, det bådar gott inför framtiden :)

Jag ser mig själv som en upplyst och medveten konsument. (Och jag dömer personer som köper kött från utlandet väldigt hårt.)
 
Jag tycker alla har så bra tankar kring kött.

Jag tycker som sagt att det viktigaste är att man TÄNKER, inte att man alltid gör "rätt".
Sedan finns det olika filosofiska övertygelser, som att vissa veganer anser att djuren har exakt samma rätt till liv som vi. Då blir ju per automatik uppfödning och slakt oetiskt.

Jag kan inte säga att det är fel att döda ett djur, jag skulle inte tveka att slakta min häst om det behövdes, ser hellre att hans kött kommer till nytta som djurfoder än att han ska begravas och mata maskar.
Men så har jag även lett människor in i döden när hoppet är ute, självklart inte aktiv dödshjälp. Men när man stänger av de läkemedelspumpar som håller vid någon vid liv så är känslan inte långt ifrån.

Kan ni köttätare förstå mig som vegan, att jag väljer att begränsa min kost för att minimera risken att något djur måste lida för att jag ska bli mätt?
Kött är inte nödvändigt för ett friskt liv, det finns för och nackdelar (rent hälsomässigt) med både blandkost och veganism. För mig är det alltså viktigare att äta "rätt" än att äta gott (ja jag älskar kött, ost och glass....)
 
Just jämförelsen med sällskapsdjur är ganska intressant. Jag vet inte hur naturligt det är för en katt att bo i lägenhet, utan någon som helst möjlighet att få utlopp för sina jaktinstinkter? För att inte tala om fåglar, kaniner, marsvin och andra smådjur som lever hela sitt liv instängda i en liten bur. Ändå är just dessa djur ganska vanligt förekommande, i alla fall bland dom veganer jag känner. Samtidigt predikar man över köttätarens "ondska". Det verkar ofta vara syftet med djuren som stör, att dom föds upp just för att slaktas och ätas. Döden ligger mer i fokus än livet.
Definitivt! En mjölkbonde älskar sina kor lika mycket som vi älskar våra hästar, hundar eller katter. Men inga djur mår bra enbart på människans kärlek ;)
 
Just jämförelsen med sällskapsdjur är ganska intressant. Jag vet inte hur naturligt det är för en katt att bo i lägenhet, utan någon som helst möjlighet att få utlopp för sina jaktinstinkter? För att inte tala om fåglar, kaniner, marsvin och andra smådjur som lever hela sitt liv instängda i en liten bur. Ändå är just dessa djur ganska vanligt förekommande, i alla fall bland dom veganer jag känner. Samtidigt predikar man över köttätarens "ondska". Det verkar ofta vara syftet med djuren som stör, att dom föds upp just för att slaktas och ätas. Döden ligger mer i fokus än livet.

Det är jag totalt enig i!
Jag såg någon dokumentär (för hundra år sedan) om djurättsaktivister som befriade minkar.
De intervjuade två aktivister. och bredvid deras soffa hade de en bur med råttor. Buren var för liten, den innehöll inga gnagmöjligheter, skydd och bröt mot djurskyddslagen på flera punkter. helt befängt.

Men om man jämför en katt i lägenhet med en värphöna, ja då har troligen katten mer stimuli i form av leksaker, klätterträd, matte/husse.. Det är inte många som har sin katt instängd i garderoben med en matskål typ :).
 
Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där.

Tyckte det var bra med en spinoff!

Jag har en liten undran, ni som äter kött. Var anser ni att gränsen till vanskötsel/djurplågeri går?

Jag har själv valt att äta vegetariskt/veganskt då min gräns dras lika snävt som för mina husdjur- dvs tycker jag att det är fel att sätta min hund i en liten bur, utan dagsljus, utan bädd och i sin egen skit, för att producera valpar och sedan dö- ja då är det fel att göra samma med en gris.

Tycker jag att min häst har rätt att gå ute varje dag, ha sällskap av artfränder, få veterinärvård och dia sitt föl, ja då tycker jag att en ko har samma rättigheter.

Så länge ovanstående inte är en garanti inom all djurhållning så avstår jag. Jag tycker alltså inte att det automatiskt är fel att döda ett djur för mat (även om jag gärna ser en minskning av det av miljömässiga skäl).

Min sambo äter kött, dock i minskad omfattning, han förstår och håller med mig, men tycker ändå att det är skillnad på husdjur och matdjur.

Hur tänker ni?
De flesta verkar avstå från päls, men använda läder. Dunjacka är fel men ägg är bra?

Det är djurplågeri när hanteringen enligt lag räknas som djurplågeri. Jag kan dock tycka att, när hanteringen inte överensstämmer med min bild av hur djur ska hanteras, att det är dålig djurhållning.

Jag väljer krav, eko och vilt då får man enligt min definition en god djurhållning. Oftast bättre än hur enskilda personer sköter sina hundar och hästar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp